رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

  • پاسخ 83
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

نام فارسي : كلم زينتي

نام علمي : Brassica oleraceae

نام انگليسي : Ornamental Cabbage, ornamental Kale

خانواده : CRUCIFERAE

نام فارسي : كلم زينتي

نام علمي : Brassica oleraceae

نام انگليسي : Ornamental Cabbage, ornamental Kale

خانواده : CRUCIFERAE

 

گياهان گونه Brassica oleraceae هميشه سبز بوده ولي به صورت دو ساله كاشته شده و استفاده زينتي از برگهاي آن در حقيقت در طول يكسال انجام مي‌گيرد. به اين ترتيب كه در پائيز و زمستان سال اول برگها درشت و رنگين شده و با فرارسيدن بهار سال بعد برگها به سبزي گرائيده ساقه طويل گشته و توليد گل مي‌كند، بذرهاي آن نيز در تابستان مي‌رسند. گل‌هاي اين گياه از نقطه نظر زينتي حائز اهميت نيستند. ولي بهر حال زيبائي خاص خود را دارا مي باشند.

ارتفاع و گستردگي آن در واريته‌هاي مختلف (پاكوتاه ، پابلند) متغير مي‌باشد.

بوته‌هاي نسل F1 يكنواخت مي‌باشند و داراي برگ‌هاي تك رنگ بوده و شفافيت و خلوص رنگ‌ها نيز بيشتر مي‌باشد و از رشد سريع و قدرت و استقامت بيشتري برخوردارند. زيرا قدرت هيبريد زيادتر از قدرت والدين است.واريته‌هاي موجود در ايران همه حاصل بذرهاي هيبريد نسل‌هاي بعد از F1 بوده و برگها طيف وسيعي از رنگهاي قرمز، سفيد، صورتي و سبز را دارا مي‌باشند.

از لحاظ شكل برگها نيز كلم‌هاي زينتي به سه دسته تقسيم مي‌گردند.

1ـ واريته‌هاي كلم با برگهاي لبه گرد و بدون بريدگي (Round leaves ) : گياهاني پاكوتاه و توپر مي‌باشند كه برگهاي اطراف سبز بوده و برگهاي قسمت مركزي به رنگ‌هاي قرمز، صورتي و سفيد ديده مي‌شوند.

اين واريته‌ها زود رنگ گرفته و در پائيز داراي رنگهاي درخشان و زيبا مي‌شوند.

در برابر سرماي زمستان نيز مقاومت داشته و از بين نمي روند.

2ـ كلم‌هاي زينتي داراي برگهاي چين خورده (Fringed leaves) : گياهاني توپر با برگ متراكم و چين خورده كه در اندازه‌هاي كوتاه قد و متوسط ديده مي‌شوند و داراي رنگ‌هاي قرمز تند، سفيد، ارغواني مي باشند. اين واريته‌هاي در پائيز رنگ گرفته و نسبت به سرماي زمستان نيز بردبار مي‌باشند.

3ـ كلم‌هاي زينتي داراي برگهايي با بريدگي‌هاي عميق و پرمانند (Feather leaves) : اين واريته‌ها داراي برگهايي دندانه‌دار با بريدگي‌هاي عميق مي‌باشند. همچنين داراي ساقه‌اي كلفت و قوي بوده كه تاج گسترده آن را نگه مي‌دارد.

به طور كلي مقاومترين گروه نسبت به سرماي سخت زمستانه اين گياهان مي‌باشند و جهت كاشت در مناطق با سرماي سخت بسيار مناسب هستند.

رنگ دهي اين گروه نيز دير شروع شده و در سرماي شديد رنگ برگها شفافيت و خلوص خود را پيدا مي‌كنند.

نيازهاي اكولوژيك :

نور :

به طور كلي كلم‌هاي زينتي بايد در محيط كاملاً آفتابي كاشته شوند. فاصله نشاء‌ها بايد طوري انتخاب شوند كه نور كافي به گياه برسد. در غير اينصورت ساقه‌ها جهت رسيدن به نور بلند شده و سست و توخالي خواهند شد و گياه ظاهري نازيبا پيدا خواهد كرد.

آب :

اين گياه به آب فراوان نياز دارد و خاك آن هميشه بايد مرطوب نگاهداشته شود.

خاك :

گياهان خانواده كلم در خاكي كه حاوي مقداري آهك باشد رشد مناسبي دارند، ولي بايستي با افزودن كودهاي آلي (خاكبرگ + كود پوسيده دامي) محيط خاك را خنثي و تا حدي اسيدي نگاهداشت.

كود :

در مورد مصرف كود براي كلم زينتي بايد كمي دقت شود، زيرا كمبود مواد غذايي سرعت و درجه رنگ دهي برگها را كاهش داده و باعث زرد شدن و ريزش برگها مي‌شود. افزودن كودآلي به خاك مناسب مي‌باشد. نكته قابل توجه اينست كه در هنگامي كه برگها در حال تغيير رنگ مي‌باشند به هيچ وجه نبايد از كود ازته استفاده نمود. زيرا برگها قدرت تغيير رنگ خود را از دست مي‌دهند.

دما :

تغيير رنگ و ايجاد رنگهاي زيبا در ناحيه مركزي برگها زماني آغاز مي‌گردد كه درجه حرارت هوا به 15 درجه سانتيگراد كاهش پيدا نمايد. با تقليل درجه حرارت رنگ‌ها خلوص بيشتري پيدا مي‌كنند . كلم زينتي سرماي 10ـ درجه سانتيگراد را در زمستان مي‌تواند تحمل كند. واريته‌هاي قرمز رنگ مقاومت بيشتري در برابر سرما دارند.

روش‌هاي ازدياد :

 

زمان كاشت بذر در هواي آزاد ارديبهشت و خرداد ماه است. بذرها داخل كرت كاشته شده وقتي نشاء‌ها حدود 5 تا 6 برگه شدند مي‌توان آنها را به داخل گلدان نشايي منتقل كرد. (استاندارد دهانه گلدان نشايي حدود 10 تا 12 سانتيمتر مي‌باشد.)

حدود 15 تا 20 روز بعد دوباره نشاء‌ها را به گلدان خياري(استاندارد دهانه آن 20 سانتيمتر مي‌باشد) منتقل مي‌كنند.

در مرحله‌اي كه نشاء در گلدان خياري قرار دارد به گياه به هيچ وجه نبايد كود ازته داده شود زيرا در كيفيت و سرعت تغيير رنگ برگها تاثير منفي دارد.

زمان كاشت در زمين اصلي :

از اواسط پائيز كه هوا خنك مي‌شود مي‌توان اقدام به كاشت آن نمود.

 

عمل تقسيم بوته شيوه‌اي متداول جهت تكثير اين گياه است كه در فصل بهار (اواخر اسفند تا اواخر فروردين) صورت مي‌گيرد.

آفات و بيماريها :

به طور كلي چون اين نشاء‌ها در سطوح نسبتاً كوچك جهت زيبائي كاشته مي‌شوند. مشكل چنداني در رابطه با آفات نخواهند داشت. در هر حال از جمله آفات كلم زينتي مي‌توان به موارد زير اشاره نمود.

ـ پروانه سفيد كلم Pieris brassicae L.

اين پروانه سفيد رنگ در روي كلم زينتي تخمگذاري نموده و لارو حشره‌ از برگهاي كلم تغذيه نموده و از برگها فقط رگبرگها را باقي مي‌گذارد.

مبارزه :

مبارزه شيميايي با سم‌هاي كلري مثل تيودان كه به نسبت يك در هزار در آب حل شده باشد، انجام پذيراست. با حشره‌كش ميكربي توريسيد (Thuricid) هم لاروهاي سفيده كلم را مي‌توان از بين برد. مبارزه از طريق سوزاندن باقيمانده برگهاي كلم نيز امكانپذير است.

 

اين شته بيشتر روي برگهاي كلم ديده مي‌شود و در تمام نقاط ايران وجود دارد.

ـ مبارزه با آن بوسيله سوزاندن باقيمانده برگهاي كلم انجام مي‌گيرد.

ـ براي مبارزه شيميايي مي‌توان سولفات دونيكوتين 40 % را به نسبت يك تا دو در هزار درصد ليتر آب، با 75 تا 100 قسمت مويان حل كرده و روي كلم‌ها پاشيد.

ـ كاربرد :

ـ اين گياه به طور كلي مقاومت زيادي نسبت به آلودگي و خشكي ندارد، در عين حال در بسياري از نقاط شهر در داخل رفيوژها، لچكي‌ها و ميادين كاشته شده است. بخصوص در رفيوژها و لچكي‌ها كاشت آنها مستلزم حضور انسان، آبياري و مراقبت مي‌باشد كه در نهايت نتيجه مطلوب را از لحاظ زيباسازي نيز ايجاد نمي‌كند و مشاهده برگ‌هاي غبار گرفته و پژمرده اين گياه تاثير مطلوبي بجاي نمي‌گذارد.

ـ در ميادين نيز با رعايت فاصله از حاشيه و بدور از دود مستقيم اگزوز اتومبيل‌ها مي توان از اين گياه استفاده نمود.

ـ بهترين كاربرد اين گياه زيبا كاشت آن در باغ و پارك براي ايجاد نقش همراه با گياهان پوششي هميشه سبز مي‌باشد. بعنوان گياه پوششي كه در زمستان كاربرد دارد مي‌توان از چمن، شبدر، پاپيتال و پيچ تلگرافي استفاده نمود. 1ـ كاشت بذر : (هنگامي كه درجه حرارت حدود 20 درجه سانتيگراد باشد) 2ـ تقسيم بوته : 2ـ شته كلم : Brevicoryne Brassicae L.

لینک به دیدگاه

نام فارسي : شب بو

نام علمي : Matthiola spp

نام انگليسي : Stock

نام فارسي : شب بو

نام علمي : Matthiola spp

نام انگليسي : Stock

اين گياه از خانواده شب بو CRUCIFERAE بوده، داراي گونه‌هاي يكساله و چندساله است كه بصورت يكساله يا دو ساله بكار مي‌روند. گونه M . incana در گلكاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

گونه M. bicornis (evening stock) داراي گل‌هاي كم پر و خوشه‌هاي كم گل به رنگ بنفش كم‌رنگ و به هنگام شب بسيار معطر است. ارتفاع آن به 45 ـ 30 سانتيمتر مي‌رسد.

گونه M. incana (week stock ـ (ten

براي گلكاري در ايام نوروز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. داراي واريته‌هاي پاكوتاه و بلند مي‌باشد كه نوع كوتاه آنرا شب بو مجلسي مي نامند.

ارتفاع نوع پا بلند 75 ـ 30 سانتيمتر و نوع پا كوتاه 20 ـ 15 سانتيمتر است.

گلها : كم پر يا پرپر كه در يك يا چند گل آذين خوشه افراشته قرار گرفته‌اند و به رنگهاي صورتي، سفيد، قرمز لاكي، بنفش كمرنگ، عنابي روشن، زرد كمرنگ مايل به شيري ديده مي‌شوند. انواع پرپر معمولاً بذر نمي‌دهند و تك شاخه هستند.

برگها : باريك و نيزه‌اي ، به رنگ سبز – خاكستري هستند.

ميوه : خورجين

زمان گلدهي : بسته به زمان و محل كاشت بذر مي‌توان در هر فصلي از سال آن را به گل نشاند ولي زمان گلدهي اصلي آن در تهران اواخر اسفند تا اواسط فصل بهار است.

ازدياد : به منظور استفاده از گل در اوايل فروردين ماه بذور را اواخر تابستان و يا اواخر پائيز مي كارند. در مناطقي كه داراي تابستان خنك هستند مي‌توان بذر شب‌بو را اوايل بهار در خزانه كاشت كه گلها اوايل تابستان تا اوايل پائيز مرتباً ظاهر مي‌شوند.

فاصله كاشت : براي نوع پاكوتاه 20 ـ 15 سانتيمتر يعني حدود 40 بوته در هر متر مربع و براي نوع پا بلند 30 ـ 25 سانتيمتر يعني حدود 25 بوته در هر متر مربع مناسب است.

نيازهاي زيست‌محيطي :

براي گلدهي مناسب بايد در محلي كه داراي آفتاب كامل، خاك حاصلخيزو مرطوب با زهكشي خوب و هواي خنك باشد كاشته شود. نسبت به سرما نيمه مقاوم بوده و تا دماي 5 ـ درجه سانتيگراد را تحمل مي‌كند.

اين گياه اگر هنگام رشد، قبل از گلدهي بيش از 6 ساعت در هر روز در دماي بالاتر از 18 درجه سانتيگراد قرار گيرد گل نخواهد داد. بهترين دماي شب هنگام براي گلدهي بهتر آن 4 ـ 2 درجه سانتيگراد است.

كاربرد :

بعنوان گل بريده، گلداني و گل زينتي براي كاشت در حاشيه ها و تپه‌هاي گل و ايجاد زمينه رنگي در بهار در پاركها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

معمولاً انواع كم پر براي كاشت در حاشيه‌ها و انواع پر پر براي كاشت گلداني و گل بريده كاربرد دارند.

گونه‌هاي پاكوتاه (شب بومجلسي) براي كاشت روي تپه‌هاي گل و جلوي حاشيه‌ها مناسبند و بايد بصورت متراكم كاشته شوند تا نماي خوبي پيدا كنند.

گونه‌هاي پا بلند را در مكانهاي محفوظ از باد مي‌توان در رديف‌هاي پشتي حاشيه‌ها و يا براي ايجاد دورنماي رنگين در سطح چمنكاريها استفاده نمود.

اصولاً كاشت توده‌اي گلها بهتر است بصورت تك رنگ صورت گيرد و اگر تركيب رنگها مورد نظر بود با ايجاد نوارهاي رنگين مي‌توان يك هماهنگي و هارموني مناسب بوجود آورد.

گل شب بو براي كاشت در گلجاي‌هايي كه روي زمين و يا كنار پله‌ها قرار ‌مي‌گيرند نيز مناسب است. شب‌بوي پابلند را در قسمت وسط گلجاي و شب‌بوي پاكوتاه را در حاشيه گلجاي مي‌كارند.

آفات و بيماريهاي شب‌بو

از آفات قابل ذكر شب‌بو مي‌توان شته را نام برد :

1ـ شته

اين گل بيش از ساير گلها در معرض حمله شته قرار مي‌گيرد، اين آفت با مكيدن شيره گياه باعث ضعيف شدن بوته و خراب شدن برگهاي آن مي‌شود.

به محض مشاهده آفت (قبل از اينكه زياد شوند) و يا براي پيشگيري از ابتلاء از اوايل پائيز تا موقع گل دادن بوته‌ها را بايد هر دو هفته يكبار با محلول يك تا يك و نيم درهزار مالاتيون سيا ناميد و يا ديازينون سم‌پاشي نمود.

البته شستشوي برگهاي آلوده به شته توسط آب نيز موثر است.

براي پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي قارچي بايد از تداوم رطوبت بالاي خاك جلوگيري نمود، موارد ذيل در اين گياه متداول است:

1ـ سفيدك داخلي (دروغي) شب بو Peronospora parasitica

ابتدا از سطح فوقاني برگها لكه‌هاي زرد پيدا مي‌شود، سپس در پشت همين لكه‌ها در سطح زيرين برگها پوشش خاكستري مايل به سفيد بوجود مي‌آيد. اين قارچ ساقه گلها را نيز مورد حمله قرار مي‌دهد. ساقه‌هاي مبتلا اغلب به شدت كج شده و رشد گل ها با اشكال روبرو مي‌شود. لكه‌هاي زرد روي برگها سرانجام قهوه‌اي رنگ مي‌شوند.

براي مبارزه بوته‌ها را درچند نوبت با قارچ‌كش زينب سم‌پاشي مي‌كنند. اگر تعداد بوته‌هاي آلوده كم است آنها را از خاك خارج نموده و مي‌سوزانند.

2ـ زنگ شب بو Puccinia trabutii Roum

ابتدا در سطح برگها لكه‌هاي مدور يا بيضي سفيد يا زرد نمايان مي‌شود و بعد از مدتي در سطح زيرين برگ اپيدرم پاره شده و اسپورهاي قارچ نمايان مي‌شوند. برگهايي كه در حال خشك شدن هستند بيشتر مورد حمله اين قارچ قرار مي‌گيرند.

براي مبارزه شيميايي به محض ظهور علائم بيماري بوته‌ها را با قارچ كش زينب به نسبت دو در هزار سم‌پاشي شوند.

روش ديگر مبارزه در آوردن بوته‌هاي آلوده و سوزاندن آنهاست.

گردد.

لینک به دیدگاه

آنتوریوم

 

این گیاه چند ساله و آپارتمانی است با گلهای بسیار زیبا و شیک و از خانواده Araceae است.

این گیاه به مکانی با نور کافی که در عین حال آفتابگیر هم نباشد نیاز دارد پنجره ایکه مشرف به شمال یا شرق باشد مکان مناسبی برای این گیاه است .

این گیاه را با آب جوشیدۀ ولرم آبیاری کنید . در زمستان 8-6 هفته باید به آن استراحت داد و آب را کم نموده و درجه حرارت را 15 درجه نگاه می دارند . خاک کمی اسیدی ، رطوبت زیاد ، آبیاری زیاد ، حرارت زیاد و نور متوسط مطلوب این گیاه است .

 

تکثیر این گیاه به وسیلۀ پاجوشهایی که در اطراف گیاه بیرون می آید امکانپذیر است و این تقسیم بوته در بهار انجام می شود .

گاهی روی ساقه ریشه بیرون می آید که می توانید از زیر آنرا قطع کنید و در گلدان بگذارید یا اینکه ساقه را پس از آنکه 5-4 ساله شد خورد کرده و قلمه بزنید .

 

حرارت 20-15 درجه سانتیگراد بهترین درجۀ حرارت برای گلدهی آنتوریوم است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دیفن باخیا

Diffenbachia

 

 

دیفن باخیا ، Diffenbachia گیاهی است از خانواده آراسه Arasees با تقریبا در حدود 30 گونه و تعداد زیادی واریته های گوناگون .

این گیاهان دائمی همیشه سبز ، بومی آمریکای جنوبی بوده و بخاطر برگهای زیبایش کاشته می شود. و برای گلخانه ها و آپارتمان های شوفاژ دار و یا در مکانهائیکه درجه حرارت زمستان به اندازه کافی باشد مناسب است .

گونه های مختلف این گیاهان تقریبا دارای نیازهای مشابهی از نظر آب و هوا و رطوبت می باشند .

برگها تقریبا بیضی کشیده با نوک تیز و در روی ساقه بطور مارپیچ بوجود می آیند .

رنگ برگها معمولا سبز تیره و دارای نقاط یا لکه های سفید کرم رنگی در دو طرف رگبرگ اصلی می باشند . تقریبا حاشیه برگها سبز است . فاصله برگها نسبتا کم است .

اندازه برگها بر حسب گون متغیر بوده و در بعضی از گونه ها به اندازه های نسبتا بزرگی ( 50 سانتیمتر) می رسد .

با وجودیکه گیاه همیشه سبز است ، عمر برگها کوتاه بوده و به تدریج می ریزند .

این گیاه در گلدان بندرت گل می کند . گلهای آن قابل توجه نمی باشند و بهتر است با چاقوی تیزی بریده شوند تا نیروی گیاه بیهوده به هدر نرود .

اگر گیاه امکان رشد داشته باشد بلندی آن به دو متر و نیم نیز می رسد و تنه آن هنگامیکه برگها ریخته اند ، بند بند و یا حلقه ای شبیه پیچ چوب پنبه بازکن می باشد .

ساقه ، محکم و تو پُر می باشد . شیره گیاهان این جنس سمی است و باید از تماس آن با چشم و دهان اجتناب کرد .

و بدین جهت در آمریکا به این گیاه نام Dumb cane( گیاه لال ها ) داده اند .

بلعیدن شیره تلخ این گیاه باعث ورم بافت های ظریف گلو شده بحدی که قوه گویائی را فلج می کند

لینک به دیدگاه

سوسن چلچراغ

 

در سال ۱۳۵۴ گیاه شناسی به نام لدربوری در منطقه عمارلو ، روستای داماش موفق به شناسایی این گونه نادر شد و پس از آن سوسن چلچراغ کانون توجهات داخلی گردید.

 

پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط زیست در زمره آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رسید و طی این سالها رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت ۴ هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است.

 

قامت این گل حدود یک متر است و از آنجا که گلهای آن به طرز خاصی به پایین برگشته اند نام سوسن چلچراغی به خود گرفته است. گل ملی سوسن چلچراغ، تنها گلی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

گل سوسن چلچراغ از تیره لی لیوم بوده و فقط در بخش عمارلو در دهکده داماش و لنکران جمهوری آذربایجان رشد می کند.زمان رویش این گل در ماه های خرداد و اوایل تیر است که به صورت گلی با قامت بلند به شکل واژگون شکفته می شود. شکوفه های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز شده و انتهای گلبرگهای آن پوشیده از دانه های برجسته و پرچم های بسیار بلند است.

 

سوسن چلچراغ به دلیل این همه زیبایی و ارزش ، از سال ۱۳۵۵ رسماً توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد حفاظت قرار گرفت و در فهرست آثار ملی طبیعی کشور ثبت شده ، از آن زمان تاکنون ۲۷ سال می گذرد .

 

سوسن چلچراغ هنوز هم به طور کامل توسط سازمان حفاظت محیط زیست گیلان نگهداری می شود و با توجه به نادر بودن این گل ملی و ثبت شده در فهرست میراث طبیعی، سازمان محیط زیست اطراف این زمین را حصار کشی کرده و از آنجا که این منطقه جزء مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور است هرگونه بهره برداری از آن تنها با مجوز رسمی از دفتر وزارت و بازرسی سازمان محیط زیست کشور ممکن خواهد بود.

«گل سوسن چلچراغ گونه اي منحصر به فرد در ايران و محل رويش آن در منطقه عمارلو در استان گيلان است. اين گل پرطرفدار در حال حاضر توسط سازمان حفاظت محيط زيست استان گيلان به طور كامل محافظت مي شود.»سوسن چلچراغ از اواسط خرداد گل مي دهد و گل هاي آن تا نيمه تيرماه پايدار مي ماند و محل رويش آن در ايران، در قريه داماش در بخش عمارلو از توابع رودبار است. سوسن چلچراغ ارزش و شهرت ملي و جهاني دارد و بسيار آسيب پذير است به طوري كه در صورت نابودي پرورش آن ممكن نيست.

بندرانزلى ـ فرهادنظرپور: «سوسن چلچراغ» نام گل زيباى نادرى است كه طى ساليان درازى روستاى داماش از توابع رودبار محل رويش آن بوده است اما از آنجا كه به دليل عدم اطلاعات و شناخت كافى كسى بدان توجهى نداشت، همچنان گمنام باقى مانده بود.درسال ۱۳۵۴ گياه شناسى به نام «لدربورى» Lederbouri- - در اين منطقه موفق به شناسايى اين گونه نادرشد و پس از آن «سوسن چلچراغ» كانون توجهات داخلى گرديد.«سوسن چلچراغ» به غير از روستاى كوچك داماش و منطقه لنكران جمهورى آذربايجان درهيچ كجاى جهان يافت نشده است؛ پس ازمعرفى اين گل به دولت ايران درهمان زمان ازسوى شوراى عالى محيط زيست درزمره آثار زيست محيطى ملى كشور به ثبت رسيد و طى اين سالها رويشگاه سوسن چلچراغ درروستاى داماش به مساحت ۴هكتار تحت حفاظت قرارگرفته است.قامت اين گل حدود يك متر است و از آنجا كه گلهاى آن به طرزخاصى به پايين برگشته اند نام «سوسن چلچراغى» به خود گرفته است.شايان ذكراست، اين گل از سال ۷۴ در ارتفاعات قله درفك استان گيلان نيز ديده شد كه برروى صخره هاى صعب العبور اين منطقه و مابين درختچه هاى راش خودنمايى مى كند.فصل رويش و گل دهى سوسن چلچراغ از اواسط خرداد تا نيمه تيرماه است و دراين مدت مشتاقان زيادى از علاقه مندان براى تماشاى اين گل به داماش سفرمى كنند.اما كارشناسان براين عقيده اند كه اگر ازسوى سازمان حفاظت محيط زيست اقدامى جدى براى محافظت از اين گل به عمل نيايد، شهرت گل چلچراغ خود موجب نابوديش خواهدشد.

 

درسال ۱۳۵۴ گياه شناسى به نام «لدربورى» Lederbouri- - در اين منطقه موفق به شناسايى اين گونه نادرشد و پس از آن «سوسن چلچراغ» كانون توجهات داخلى گرديد.

 

«سوسن چلچراغ» به غير از روستاى كوچك داماش و منطقه لنكران جمهورى آذربايجان درهيچ كجاى جهان يافت نشده است؛ پس ازمعرفى اين گل به دولت ايران درهمان زمان ازسوى شوراى عالى محيط زيست درزمره آثار زيست محيطى ملى كشور به ثبت رسيد و طى اين سالها رويشگاه سوسن چلچراغ درروستاى داماش به مساحت ۴هكتار تحت حفاظت قرارگرفته است.

 

گل ملي سوسن چلچراغ، تنها گلي است كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و بنابه گفته كارشناسان اين گونه گياهي در جهان منحصر به فرد بوده و تنها يك نقطه از ايران، در بخشي از شمال، مكان مناسب رويش آن است. گل سوسن چلچراغ از تيره «لي ليوم» بوده و فقط در منطقه رودبار در بخش عمارلو در دهكده داماش رشد مي كند. زمان رويش اين گل در ماه هاي خرداد و اوايل تير است كه به صورت گلي با قامت بلند به شكل واژگون شكفته مي شود.علت نامگذاري گل چلچراغ، باز شدن آن به شكل واژگون و چلچراغ است. اين گل با رنگي سفيد باز شده و انتهاي گلبرگ هاي آن پوشيده از دانه هاي برجسته و پرچم هاي بسيار بلند است. هر چند منطقه رويش اين گل منطقه اي حفاظت شده است و از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست محصور شده، اما به دليل بي توجهي مسئولان اين گل در معرض انقراض كامل قرار گرفته است و گفته مي شود كه به دليل ناياب بودن گل چلچراغ در دنيا، مورد توجه بسياري از سودجويان بوده و گروه هايي در قالب پژوهشگر نسبت به جمع آوري و انتقال آن اقدام مي كنند. اين در حالي است كه تاكنون سازمان حفاظت محيط زيست نسبت به جلوگيري از اين امر، اقدام قابل توجهي به عمل نياورده است و روند نابودي گونه هاي گياهي ارزشمند در كشور هر روز ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد. به گفته كارشناسان اين بي توجهي، تنوع ا***يستمي را كه غالبا در كشور ايران منحصر به فرد است با خطر نابودي مواجه كرده است.

سوسن چلچراغ به دليل اين همه زيبايي و ارزش، از سال 1355 رسما توسط سازمان حفاظت محيط زيست مورد حفاظت قرار گرفت و در فهرست آثار ملي طبيعي كشور ثبت شده از آن زمان تاكنون 27 سال مي گذرد. سوسن چلچراغ هنوز هم به طور كامل توسط سازمان حفاظت محيط زيست گيلان حفاظت مي شود و با توجه به نادر بودن اين گل ملي و ثبت شده در فهرست ميراث طبيعي، سازمان محيط زيست اطراف اين زمين را حصار كشي كرده و از آنجا كه اين منطقه جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط زيست كشور است هر گونه بهره برداري از آن تنها با مجوز رسمي از دفتر نظارت و بازرسي سازمان محيط زيست كشور ممكن خواهد بود.

لینک به دیدگاه

گياه گرمازا

 

کلم مرداب بانام علمی Symplocarpus foetidus از خانواده ی Araceae دارای گل آذینی با خاصیت گرما زایی عجیب است ، در فصل زمستان که دمای هوا بسیار پایین است و همه چیز یخ زده این گیاه می تواند گرمایی برابر با 70 درجه فارنهایت ایجاد کند ، که این امرباعث ذوب شدن برف های اطراف گیاه می شود .کلم مرداب در نواحی مرطوب ، نزدیک به آب و در اطراف مرداب ها رشد می کند.

ارتفاع این گیاه به 30 تا 60 سانتی متر می رسد. گیاه دارای برگهای بزرگ و گل آذین غیر عادی است که در اواخر زمستان از میان برف ها به نمایش در می آید.برگهای کلم مرداب همیشه بعد از تشکیل گل آذین ظاهر می شود. گیاه به صورت متراکم رشد می کند ،البته این موضوع از رشد دیگر گیاهان در میان انبوهی از کلم مرداب جلوگیری نمی کند .تکثیر و گرده افشانی گیاه به خاطر بوی تعفنی که گیاه از خود منتشر می کند به دست حشراتی مثل مگس ها و پروانه ها و سوسک ها انجام می شود.کلم مرداب گیاهی چند ساله است ، بعضی منابع اظهار می کنند که این گیاه می تواند حتی تا 100سال هم زندگی مي كند.

لینک به دیدگاه

ژربرا

نام علمي:Gerbera Jamesonii hybrid خانواده: COMPOSITAE اين گياه داراي گلهاي مينايي شكل پرگلبرگ و يا كم گلبرگ به قطر ۵ سانتيمتر در رنگهاي قرمز، نارنجي، صورتي، زرد و سفيد با مركز زردرنگ است. زمان اصلي گلدهي آن اوايل تابستان تا اواخر پاييز مي باشد ولي در بهار و زمستان نيز آن را به گل مي نشانند. (كاشت گلخانه اي) برگها كركدار و لوب دار به طول ۱۵ سانتيمتر هستند. انواع پاكوتاه به بلندي ۳۰-۲۵ سانتيمتر بيشتر به عنوان گياه گلداني استفاده مي شوند و انواع پابلند به عنوان گل بريده به فروش مي رسند.نيازها: مكان روشن كه حداقل نيمي از روز آفتابگير باشد، نگهداري گياه براي سال بعد مشكل بوده و گلهاي ضعيفي توليد خواهد نمود. نياز به خاك سبك و نسبتاً مرطوب دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۲۱- ۱۰ درجه سانتيگراد است.ازدياد: از طريق كاشت بذر در ۱۸-۱۳ درجه سانتيگراد در پاييز يا اول بهار و يا تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير است

لینک به دیدگاه

آزولا ميهمان ناخوانده ( شيطان سبز )

 

ريشه كلمه آزولا يوناني است به معني «در خشكي مردن». وجه تسميه آن هم شايد به خاطر محل زندگي اين گياه باشد چرا كه آزولا وابسته به آب است و به طور كلي مرطوب پسند. اين گياه در همزيستي با جلبكي سبز- آبي به نام آنابينا توانايي جذب ازت مولكولي هوا را پيدا مي كند. زادگاه اوليه اين سرخس، آمريكاي شمالي است ...

 

‹‹ آيا تا كنون درمورد اين گياه چيزي شنيده ايد››؟

 

ريشه كلمه آزولا يوناني است به معني «در خشكي مردن». وجه تسميه آن هم شايد به خاطر محل زندگي اين گياه باشد چرا كه آزولا وابسته به آب است و به طور كلي مرطوب پسند. اين گياه در همزيستي با جلبكي سبز- آبي به نام آنابينا توانايي جذب ازت مولكولي هوا را پيدا مي كند. زادگاه اوليه اين سرخس، آمريكاي شمالي است .آزولا نوعي سرخس است با برگ‌هاي كوچك به رنگ سبز تيره تا قرمز قهوه‌اي. طول اين گياه نهايتا به 5/2 سانتي متر مي‌رسد. اين گياه براي اولين بار در سال 1873 ميلادي شناسايي شد و تاكنون هفت گونه از اين گياه در جهان به ثبت رسيده است. آزولا در هم‌زيستي با جلبك سبز، آبي قابليت جذب نيتروژن هوا را به دست مي‌آوردكه وظيفه تامين مواد غذايي جلبك به عهده آزولا است و جلبك نيز در مقابل ازت مورد نياز آزولا را فراهم مي‌كند. آزولا در شرايط مناسب روزانه مي‌تواند 2 تا 4 كيلوگرم ازت به هر هكتار مزرعه ارايه كند كه معادل 10 تا 20 كيلوگرم سولفات آمونيوم است امروزه دردنيا به سرخس آزولا به چشم يك علف هرز نگريسته نمي شود، بلكه آن را يك گياه مفيد و منبع غذايي به حساب مي آورند جالب است بدانيد كه يكي از دلايل شكست آمريكا در ويتنام كشت آزولا در مزارع برنج ويتنام بود. چون اين گياه با رشد سريع خود هم غذاي مردم ويتنام را فراهم مي آورد، هم غذاي دام و طيور آنها را. آزولا گياه سرشار از پروتئين بوده و بتاكاروتن آن از هويج بيشتر است.

 

 

 

آزولا درايران

 

جلبك آزولا يكي از گونه هاي گياهي وارداتي است كه در دهه اخير تمام و يا اكثر مردابها و شاليزارها و بركه هاي شمالي را به سلطه خود در آورده است . در مدت زمان بسيار كمي از طريق كانال‌هاي آبياري، رودخانه‌ها، گسترش پيدا ميكند. به طوري‌كه يك توده كوچك آزولا در عرض 3 روز به دو برابر افزايش پيدا ميكند .حتماً كساني كه در تابستان به شمال ايران مسافرت نموده اند وسري به اين مناطق زده اند فرشي زيبايي را مشاهده مي كنند سبزرنگ كه ا***يستم شمال را تحت اثر سوء قرارداده است . آزولادراواخر سال ۱۳۶۳متناسب سازگاري با مناطق شاليكاري باهدف توليد كود ازته به صورت طبيعي براي مناطق برنج خيز از كشور فيليپين وارد ايران شده است.اما پس از مدت كوتاهي همه متوجه مشكلي بزرگتر شدند كه گريبان اين مناطق را گرفته. اين سرخس، ظرف مدتي كوتاه از طريق كانال هاي آبياري و رودخانه در محدوده اي وسيع پراكنده شده و به تمام آب هاي سطحي شمال كشور به خصوص گيلان ، مازندران وگلستان راه پيدا كرد. اين گياه با برگ هاي ريز و رشدسريع، سطح آبها را مي پوشاند و مانع رسيدن نور خورشيد و اكسيژن به درون آب مي شود. علاوه بر اين با مصرف اكسيژن و مواد غذايي و بالا بردن اسيديته آب، اين زيستگاه ها را تضعيف كرده تا جايي كه رفته رفته تنوع گياهي و جانوري زيستگاه به نابودي كشيده مي شود. وبه خاطرنداشتن دشمن طبيعي و شرايط خوب زيستي به يك گياه مهاجم و مرگ‌آور تبديل شد.

 

جلبك آزولا داراي خصوصياتي منحصر بفرد بوده ، بطوريكه توانائي سازگاري آن با محيط بسيار اعجاب آور است و براحتي و با سرعت زياد با هر محيطي مانوس ميشود. ريشه هاي آويزان و معلق در آب اين گياه ، براحتي اين امكان را بآن ميدهد كه تغيير مكان داده و با جريان آب بسهولت جابجا گردد و يكي از علل پراكندگي سريع آن نيز همين موضوع است

 

آزولا ، بمجرد ثابت شدن در يك مكان ، شروع به تكثير ميكند و ظرف مدت كوتاهي ، تمام سطح آب را مي پوشاند، بطوريكه هيچ روزنه اي براي ورود نور خورشيد به درون آب، وجود نخواهد داشت. ريشه هاي معلق جلبك ، تمام و يا اكثر املاح آب را جذب و صرف رشد و تكثير خود ميكند. طبيعي است ، وقتي نور بدرون آب نفوذ نكند و مواد مغذي هم كه نباشد ( يا كم باشد ) ديگر از رشد گياهان آبزي ديگر و همچنين ديگر آبزيان مثل فيتوپلانگتونها و... خبري نيست . با توقف و يا كند شدن رشد اين آبزيان مفيد ، در داخل آب اكسيژن توليد نخواهد شد و بهمين دليل جانوران آبزي مثل ماهيها و موجودات ذره بيني قادر به رشد و تكثير نبوده و سير نابودي را در پيش ميگيرند. در عوض سيستمهاي غير هوازي شروع به فعاليت كرده و مرداب يا بركه را تدريجا به سياهچاله هائي بد بو و غير قابل زيست ، تبديل ميكند.از آنطرف هم موقعي كه مردابها خالي از موجودات آبزي گردند، ديگر مكان مناسبي براي پرندگان مهاجر نخواهد بود .

 

با اين وصف ، بهمين سادگي ا***يستم منظم چندين هزار ساله موجود بهم ريخته و رو به نابودي خواهد رفت و ما هم در حال نظاره و تماشا نشسته ايم.اين جلبك در شاليزارها هم بعنوان يك رقيب جدي برنج در استفاده از املاح معدني و مواد مغذي آب ، قرار گرفته و از رشد مناسب برنج جلوگيري كرده و قطعاً در صورت صحت اين امر ، هزينه كشت برنج را بخاطر استفاده بيشتري كه بايد از كود شيميائي بشود، بالا ميبرد. علاوه بر آنكه روند افزايشي استفاده از كود شيميائي در طولاني مدت هزينه هاي سرمايه اي فوق العاده اي را بر مهمترين منبع حيات بشر يعني خاك ، تحميل ميكند كه اصلا جبران پذير نميباشد.

 

كارشناسان شيلات معتقدند رشد شناور و سرطاني آزولا در سطح تالابها مردابها وشاليزارهاي شمال باعث شده است تا اكثر گياهان بومي منطقه به دليل خفگي نابود شوند و نفس زندگي اين ا***يستم چندين هزار ساله به شماره افتد. هر چه هست آزولا زيستگاه‌هاي آبي شمال كشور به خصوص گيلان ومازندران را شديدا تحت فشار قرار‌داده است و اگر روند رشد اين گياه به همين صورت ادامه يابد معلوم نيست بر سر اين ا***يستم منحصر به فرد جهاني چه خواهد آمد. و اينگونه شد كه آزولا در مدت زماني اندك پوشش يكپارچه و در هم تنيده‌اي را روي منابع آبي شمال كشور گستراند.

لینک به دیدگاه

گل رز

 

گل رز یکی از زیبا ترین گونه های طبیعی در جهان است .طبقه بندی این گل رز اینگونه است :

 

گلابگیری که همان کاربرد دیگر گل رز است به مجموعه فرایندی گفته میشود که از گل رز به منظور روغن کشی استفاده میکنند ، گرچه بايد از انواع ديگري از روغن كشي به منظور تهيه‌ افزودني‌هاي غذايي، خوشبو كننده‌ها و روغن‌هاي بهداشتي نيز نام برد.در فرهنگنامه‌ گياهان طبي كه در سال ۱۹۹۶ در انگلستان به چاپ رسيد شواهدي از گلابگيري از گل رز damascena در ايران در قرن هفتم پس از ميلاد مسيح آورده شده است

از معروفترین انواع گل رز كه در شرايط آب و هوايي مختلف كاشته مي‌شود میتوان به گونه‌اي به نام رز داماسينا (Rosa damascena) اشاره نمود .اين نوع گل رز براي تزئين باغچه‌هاي خانگي و به صورت گياهان پايه كوتاه و بوته‌ اي نيز كاشته مي‌شود.

استفاده صنعتي از گونه‌هاي گل رز در ايران از جنبه‌ تاريخي در منابع مختلف مورد تأئيد قرار گرفته است. ۲) نسترن‌های رونده پا کوتاه و دائم گل. ۳) رزهای رونده گل درشت. ۴) نستن رونده ۵) رزهای پا بلند ۶) رزهای مینیاتوری ۱) رزهای گل درشت پا کوتاه و دائم گل

لینک به دیدگاه

پاندانوس ساندري pandanus sanderi

 

خانواده : پانداناسه pandanaceae

جنس : در حدود 600 گونه را شامل ميشود .

مبدا : استراليا ، فيلي پين ، سريلانكا ، هاوايي، مالزيا ، آفريقا و هندوستان

معروفترين گونه ها : عبارتند از ليندني ، پيگمائوس ، ساندري و وي چي .

نوع : درختچه يا درخت .

برگها : طويل و باريك با حاشيه خاردار يا دندانه دندانه دار ، برگها از تنه كه به شكل مارپيچي است خارج ميشود.

گلها : گلها قابل توجه نيستند

خاك : مخلوطي از دو قسمت خاك باغچه با يك قسمت پيت( تورب ) و كمي هم گرد زغال سنگ

موارد استفاده : به عنوان گياه خانگي يا در هواي آزاد در زمينهاي مرطوبي و اب و هواي گرم مورد استفاده قرار ميگيرد.

موقعيت : روشنايي كامل ، دور از اشعه مستقيم آفتاب

موقع كاشت يا تعويض گلدان : ازدياد گياه بوسيله تقسيم جوانه هايي است كه در جوار گياه مادري بوجود مي آيند. تقسيم بايد وقتي صورت بگيرد كه جوانه ها هنوز خيلي كوچك هستند. هر تقسيم ضمن مراقبت بايد در يك گلدان تكي كاشته شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آزاليا azalea

 

گياه زينتي آزاليا كه نام علمي ان rhododendron است گياه آپارتماني با رنگ هاي فوق العاده زيباست .

 

گياه زينتي آزاليا در باغ azalea

 

فروشندگان گل و گياه زينتي وقتي آزاليا را براي فروش عرضه ميكنند كه پر از گل و غنچه است.

براي اينكه پس از خريدن گياه آزاليا و اوردنش به منزل با افتادن غنچه ها و ريختن برگهاي گياه آزاليا مواجه نشويم لازم است كه اولا گياه آزاليا را از نقاط گرم اتاق دور نگهداريم و ثانيا به گياه آزاليا آب فراوان بايد داد بنابر اين بايد به ياد داشته باشيم كه گلدان گياه آزاليا را در خنك ترين نقطه اتاق و در برابر نور كافي قرار دهيم .

 

 

چناچه گهگاه گلدان آزاليا را از انتها براي مدت چند دقيقه درون سطل محتوي آب قرار دهيم به سلامتي گياه كمك زيادي كرده ايم.

در بهار اگر گلدان گياه آزاليا را در زير باران ملايم قرار دهيم تا از آب باران كه فاقد مواد آهكي است استفاده كند مفيد خواهد بود.

بايد بدانيم كه هر قدر محل نگهداري گلدان گياه آزاليا خنك تر باشد گلهاي آزاليا پردوام تر خواهد بود.

پس از اينكه گل دادن آزاليا تمام شد گلهاي خشك شده را جدا كرده و گلدان رادر محلي كه نور كافي به آن برسد د رحرارت 6 تا 8 درجه سانتيگراد قرار داده و از ميزان آب دهي بايد كاست.

جوانه هاي جديد را نيز از شاخه ها بايد جدا كرد.

 

اواخر پاييز مجددا شكوفه ها ظاهر شده و تا اواسط زمستان گياه آزاليا پر از گل خواهد گرديد.

نوعي از آزاليا به نام آزالياي ژاپني را در زمستان نيز ميتوان در باغچه نگهداشت ولي تابستانها بايد در محل نيمه سايه قرار گيرد.

براي تكثير گياه آزاليا لازم است از ساقه هاي قديمي و ضخيم استفاده كرد.

قلمه زني بايد در فصل تابستان و در مخلوطي به نسبت مساوي از پيت و ماسه تحت دماي 15 درجه سانتيگراد صورت گيرد.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

گياه زينتي آزاليا به صورت بونسايي azalea

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

گياه زينتي آزاليا در گلدان براي آپارتمان azalea

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

گياه زينتي آزاليا در باغ azalea

لینک به دیدگاه

آشنایی با درخت ابریشم albizia julibrissin

 

 

مقدمه :

 

درخت "شب خسب" و یا "ابریشم" نام نوعی درخت است که بیشتر در ایران به عنوان درخت زینتی استفاده می شود . این درخت در سطح آسیا پراکنده است و در واقع این به خاطر شرایط آب وهوایی است که گیاه را وادار می سازد تابرخی مناطق را برای رشد بهتر انتخاب کند.این گیاه دارای ظاهری بسیار زیباست وخواص درمانی آن هنوز در حال بررسی است . پراکندگی بیش از اندازه این گیاه را می توان در پاره ای از جنگلهای خزری در شمال ایران مشاهده کرد.

رنگ پوست تنه درخت سبز نقره فام است وبرگهای آن باریک وبلند کشیده و اندازه آن 25-20 سانتی متر است وبرگچه های آن دو سانتی متر است. رنگ گلهای آن به رنگ سفید و صورتی است . گلها به صورت خوشه ای است فصل گل ریزان شب خسب از اواسط بهار آغاز و تا تابستان هم ادامه دارد.

 

معرفی:

 

درخت شب خسب توسط یک نجیب زاده ایتالیایی در قرن 18 میلادی به مردم اروپا معرفی شد . مردم ایران این درخت را با نام درخت ابریشم می شناسند . در برخی مناطق آسیای شرقی به این درخت میموسا گفته می شود . این درخت هنگام شب و هنگامی که هوا بارانی و مرطوب است حالت افتادگی دارد .

این درخت یک درخت کوتاه و خزان پذیر است که ارتفاع و بلندی آن بین 12-5 متر است . تاج پوشش این گیاه پهن است . این گیاه کند رشد می کند و قطر سایه آن 14-7 متر است.

رنگ پوست تنه درخت سبز نقره فام است و برگهای آن باریک وبلند کشیده و اندازه آن 25-20 سانتی متر است و برگچه های آن دو سانتی متر است. رنگ گلهای آن به رنگ سفید و صورتی است . گلها به صورت خوشه ای است فصل گل ریزان "شب خسب" از اواسط بهار آغاز و تا تابستان هم ادامه دارد.

 

میوه های این درخت مثل باقالا هستند با این تفاوت که به رنگ قهوه ای هستند و غلاف آنها از غلاف باقالا سخت تر است . این میوه در حدود 20-10 سانتی متر طول و در حدود 5/2-2 سانتی متر عرض دارد.این گیاه گیاهی مقاوم است و حتی می تواند سرمای زیر 25 درجه را تحمل کند.

 

 

پراکندگی این گیاه :

 

این گیاه مکان های آفتابگیر را ترجیح می دهد .در طبیعت در دشتهای خشک ودره های شنی و ارتفاعات پراکنده است . در مناطق معتدل گرم آسیا و در کشورهای حاشیه ی خلیج فارس دیده می شود . اما به گفته ی کار شناسان برای کنار جاده ها مناسب تر است.

 

پرورش و نگه داری شب خسب :

 

بذر درخت شب خسب قبل ازکاشت باید 30 دقیقه در اسید سولفوریک رقیق بماند . بعد آن را شستشو کرده و 24 ساعت درون آب جوشیده شده قرارگیرد. شب خسب را نباید در زمستان هرس کرد و بهتربن فصل هرس آن بهار و تا سه هفته بعد از ظهور برگهاست .

این گیاه در برابر آلودگی های صوتی و صنعتی مقاوم است. با وجود اینکه این گیاه زینتی و سایه گستر است اما باجذب بسیاری از حشرات به سمت خود مثل زنبور عسل باعث کاهش مصرف بسیاری از حشره کش ها می شود.این گیاه دارای خواص درمانی فراوانی است که از آن جمله می توان گفت که پوست تنه آن برای درمان زخم و کوفتگی مناسب است . و دانه های میوه آن برای خوراک دام استفاده می شود

 

برای نگه داری شب خسب نورخورشید نیاز است . خاک باید زهکشی شده باشد که این زهکشی هر چند هفته یکبار انجام می شود . این گیاه به میزان رطوبت خیلی حساس است و رطوبت کافی آن بایددر تابستان تامین شود.

تکثیر درخت شب خسب باید با بذزو پرورش نهال اصلاح شده صورت گیرد . روش تکثیر این گیاه با قلمه از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

خواص شب خسب :

 

این گیاه در برابر آلودگی های صوتی و صنعتی مقاوم است. با وجود اینکه این گیاه زینتی و سایه گستر است اما باجذب بسیاری از حشرات به سمت خود مثل زنبور عسل باعث کاهش مصرف بسیاری از حشره کش ها می شود.این گیاه دارای خواص درمانی فراوانی است که از آن جمله می توان گفت که پوست تنه آن برای درمان زخم و کوفتگی مناسب است . و دانه های میوه آن برای خوراک دام استفاده می شود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه
  • 5 هفته بعد...

1-غنچه های گل رز یا میخک در صورتی که بسیار بسته باشند هرگز باز نمی شوند بنابراین از خرید آنها خودداری کنید

 

2-به هنگام قراردادن گل در گلدان برگهایی را که در آب قرار می گیرند ببرید توجه کنید که برگها زودتر از گل از بین می روند پس سعی کنید برگهای سالم و تازه انتخاب نمائید قبل از گل آرائی ساقه های نرم را با قیچی ببرید.

 

3-می توانید یک توری سیمی در ته گلدان قرار داده و ساقه های گل را در آن قرار دهید.

 

4-برای نگهداشتن شاخه های گل در گلذان می توانید یک نوار چسب را به طور افقی و عمودی بر لبه گلدان بچسبانید.

 

5-اگر از کودهایی استفاده می کنید که از فضولات پرندگان تهیه شده اند قبل از استفاده آنها را با انواع قارچ کش ها ضدعفونی کنید.

 

6-هرگز گلدان گل را مستقیم در برابر نور خورشید نگذارید.

 

7-برای آبیاری گلها همیشه از آب ولرم استفاده کنید چون آب سرد و یا گرم به گلها لطمه می زند.

 

8-گاهی پیش می آید که گلدان شما بزرگتر از تعداد گلهایی است که دارید در این صورت یک لیوان کوچک را پر آب کرده و درون گلدان قرار دهید سپس گلها را داخل لیوان بگذارید.

 

9-اگر گلدان شما ترک کوچکی دارد ترک را با کمی موم نرم شمع بگیرید.

 

10-هنگام خرید گلدان توجه کنید که گلها در گلدان کریستال زیباتر به نظر می آیند

 

11-اگر ساقه گلهای شما خمیده هستند ساقه ها را برای 10ثانیه در آب سرد غوطه ور کنید جریان هوا در ساقه متوقف می شود

 

12-در یک سیب زمینی خام سوراخهایی ایجاد کرده و هر گل رز را در یکی از این سوراخها بگذارید عمر گلهای شما طولانی می شود

 

13-برای خشک کردن گلها آنها را به حالت واژگون آویزان کنید

 

14-گل لاله تازه را با سفیده تخم مرغ رنگ کنید تا بسته بماند

 

15-به هنگام خریداری گیاه پشت و روی آن را با دقت نگاه کنید تا آفت زده نباشد

 

16-گلهای رز خشک را روی یک کتری آب جوش نگه دارید تا دوباره تازه شود

 

17-از مایکروویو نیز برای خشک کردن گلها می توانید استفاده کنید

 

18-یک پیمانه شکر را در آب حل نموده و گلها را در این شربت فرو کنید و بگذارید خشک شود گلهای شما بلورین نشان داده می شوند

 

19-برای تمیزی گلدان ها از یک سفید کننده استفاده کنید

 

20-گلهایی که برای گذاشتن روی میز ناهارخوری انتخاب می کنید باید ساقه های کوتاه داشته باشد تا جلوی دید را نگیرند

 

21-برگ گلدانها را با شیر پاک کنید تا براق و زیبا شوند

 

22-برای سمپاشی از آب تنباکو استفاده کنید چون خطری برای انسان ندارد

 

23-گرده گل می تواند بروی قالی لک بیندازد برای جلوگیری با یک نوار چسب آن را بردارید

 

24-هنگام جابجایی کاکتوس مواظب باشید دست هایتان آسیب نبیند برای این منظور می توانید از یک تکه موکت استفاده کنید

 

25-وقتی از گل فروشی گیاهی آپارتمانی می خرید آن را در یک کارتن قرار داده و به خانه ببرید تا هوای سرد باعث پژمردگی آن نگردد

 

26-گلها را شب هنگام بچینید تا عمر بیشتری داشته باشد

 

27-بسیاری گلها در هوای مرطوب نه زودتر از بین می روند مثل زنبف سفید پس یک سنگریزه در ته گلدان قرار دهید تا آب زودتر خارج شود

 

28-وسایل باغبانی را داخل خانه نیاورید چون آفات و آلودگی ها وارد محیط خانه می شوند

 

 

 

29-به مقدار نیاز آب استفاده کنید آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاهان می شود

 

30-گیاهان را به صورت گروهی نگهدارید تا افزایش رطوبت باعث شادابی به آنها گردد

 

31-برگهای گیاهان را همیشه تمیز نگهدارید

 

32-از قلم موی رنگ برای تمیز کردن گیاهان کرکدار می توان استفاده کرد

 

33-در زمستان به کاکتوس طلایی آب ندهید

 

34-اگر گلدان شما بدبو است یک قاشق خردل به آن اضافه کرده بعد از یک ساعت آن را بشوئید

 

35-گلها به موسیقی آرام علاقه دارند برایشان یک موسیقی ملایم بگذارید تا بهتر رشد کند

 

36-ساقه گل را تا گره رشد بعدی قطع کنید

 

37-به جای قیچی باغبانی می توانید از دست استفاده کنید

 

38-افزودن یک قطره لیموناد به آب گلدان عمر گل را افزایش می دهد

 

39-توجه کنید نباید گلها را در کنار میوه ها قرار داد چون میوه گاز اتیلن متصاعد می کند و این گاز باعث تکامل سریعتر گل ها و زودتر پژمرده شدن آنها می شود گلهای پژمرده نیز چنین گازی تولید می کنند پس آنها را نیز از مابقی گل ها جدا کنید

 

40-اگر اتاق شما گرم است هرروز صبح مقداری یخ در آب گلدان بگذارید در این صورت گلهایی شاداب خواهید داشت

 

41-گل نرگس گازی متصاعد می کند که باعث پژمرده شدن گل ها می شود پس گل نرگس را با دیگر گلها در گلدان قرار ندهید

 

42-هرگاه تصمیم گرفتید ساقه های پهن گل را کوتاه کنید این کار را زیر آب انجام دهید سپس انگشت خود را روی بریدگی قرار داده و آن را به گلدان منتقل کنید در این صورت هوا وارد ساقه نمی شود و گل پژمرده نمی گردد.

 

43-وقتی گلدان را بین شیشه و پرده قرار می دهید سعی کنید برگها با شیشه تماس نداشته باشند چون گرما و سرما به برگ آسیب می رساند

 

44-توجه داشته باشید از محل قطع شدن ساقه گل یاسمن شیره سفید رنگی تراوش می شود که در پوست دست خارش ایجاد می کند پس انتهای ساقه را با مهر موم کنید

 

45-برای خشک کردن گلها از اسپری موی سر استفاده کنید

 

46-اگر ساقه گل زنبق شکست آن را با یک نوار چسب ببندید

 

47-اگر قصد جابجایی گلدان خود را دارید ولی در اتومبیل شما جا نمی گیرد بهتر است از یک وانت سرپوشیده استفاده کنید چون در صورت استفاده از وانت روباز باد به گلدان شما آسیب می رساند

 

48-به هنگام شب گلهای لاله را در یک روزنامه بپیچید و در یک سطل پرآب قرار دهید

 

49-برای تازه نگهداشتن گل ها می توانید یک آسپرین در گلدان بیندازید

 

50-برای سفارش دسته گل نامزدی گل ها را هماهنگ با لباس نامزدی انتخاب کنید

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

گل نرگس : این گل در آب کم عمق می تواند عمر بسیار درازی داشته باشد. به ویژه اگر ساقه های آن را به طور مکرر کوتاه کرده و آب را عوض کنید و غذای مکمل به آن اضافه نمایید. هر دو تا سه روز یکبار تنها در نیمی از گلدان آب بریزید. می توانید پوسته محافظ را به حال خود باقی گذاشته و یا آن را به آرامی از ساقه جدا کنید. زمانیکه ساقه های نرگس را کوتاه می کنید این پوسته ها از خود نوعی شیره در داخل آب ترشح می کنند که عمر سایر گل ها را کوتاه می کنند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید پس از برش ساقه ها برای 12ساعت آنها را در یک گلدان مجزا قرار دهید و سپس با گل های دیگر در یک گلدان قرار دهید. در گل آرایی های جدید دیده می شود که گل نرگس را همراه با پیاز و ریشه آن تزئین می کنند. به این منظور گل روی ریشه ها را با آب شسته و می توانید از کلیه گیاه از ریشه گرفته تا ساقه و برگ و گل لذت ببرید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

همان مراقبت های متداولی که در ابتدا توضیح داده شد در مورد گل شقایق هم صدق می کنند، اما از آنجاییکه ساقه های آنها خیلی لطیف و آسیب پذیر می باشند، باید آنها را با ملایمت در دست گرفته و به آرامی کوتاه کنید. طبیعت حساس و لطیف گل های شقایق حاکی از این مطلب است که عمری بیش از3 تا5 روز ندارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این گل ها در رنگ ها و اشکال مختلف یافت شده و با تعداد گلبرگ های مجزا یافت می شوند. گاهی اوقات در رنگ های غیرمعمول دیده شده و با شکوفه های تکی و یا چند تایی در هر ساقه، دارای زیبایی خاصی می باشند. هر یک از گلبرگ ها که زرد شده و یا رو به پلاسیدگی می رفتند، باید از ساقه جدا شوند. برگ های این گل گاهی اوقات از گلبرگ ها نیز زودتر پلاسده می شوند. کوتاه کردن ساقه ها جذب مطلوب آب را افزایش داده و عمر گل را در داخل گلدان افزایش می بخشد. عمر متوسط گل های داودی در گلدان چیزی در حدود 7تا12 روز می باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کلیه موارد ذکر شده برای مراقبت و نگهداری از سایر گل ها درمورد این گل نیز صدق می کند ، تنها با این تفاوت که باید به یاد داشته باشید این گل نیازمند میزان آب زیادی است به همین دلیل باید به طور مکرر گلدان را چک کنید و آن را همیشه پر از آب نگه دارید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

۱) غنچه‌های گل رز یا میخک در صورتی‌که بسیار بسته باشند هرگز باز نمی‌شوند بنابراین از خرید آنها خودداری کنید.

۲) به هنگام قرار دادن گل در گلدان برگ‌هائی را که در آب قرار می‌گیرند ببرید. توجه کنید که برگ‌ها زودتر از گل از بین می‌روند پس سعی کنید برگ‌های سالم و تازه انتخاب نمائید. قبل از گل‌آرائی ساقه‌های نرم را با قیچی ببرید.

۳) می‌توانید یک توری سیمی در ته گلدان قرار داده و ساقه‌های گل‌ها را در آن قرار دهید.

۴) برای نگهداشتن شاخه‌های گل در گلدان می‌توانید یک نوار چسب را به‌طور افقی و عمودی بر لبهٔ گلدان بچسبانید.

۵) اگر از کودهائی استفاده می‌کنید که از فضولات پرندگان تهیه شده‌اند قبل از استفاده، آنها را با انواع قارچ‌کش‌ها ضدعفونی کنید.

۶) هرگز گلدان گل را مستقیم در برابر نور خورشید نگذارید.

۷) برای آبیاری گل‌ها همیشه از آب ولرم استفاده کنید چون آب سرد و یا گرم به گل‌ها لطمه می‌زند.

۸) گاهی پیش می‌آید که گلدان شما بزرگ‌تر از تعداد گل‌هائی است که دارید در این‌صورت یک لیوان کوچک را پر از آب کرده و درون گلدان قرار دهید. سپس گل‌ها را داخل لیوان بگذارید.

۹) اگر گلدان شما ترک کوچکی دارد، ترک را با کمی موم نرم شمع بگیرید.

۱۰) هنگام خرید گلدان توجه کنید که گل‌ها در گلدان کریستال زیباتر به‌نظر می‌آیند.

۱۱) اگر ساقه‌ٔ گل‌های شما خمیده هستند ساقه‌ها را برای ۱۰ ثانیه در آب سرد غوطه‌ور کنید، جریان هوا در ساقه متوقف می‌شود.

۱۲) در یک سیب‌زمینی خام سوراخ‌هائی ایجاد کرده و هر گل رز را در یکی از این سوراخ‌ها بگذارید. عمر گل‌های شما طولانی‌ می‌شود.

۱۳) برای خشک کردن گل‌ها آنها را به حالت واژگون آویزان کنید.

۱۴) گل لاله تازه را با سفیدهٔ تخم‌مرغ رنگ کنید تا بسته بماند.

۱۵) به هنگام خریداری گیاه پشت و روی آن را با دقت نگاه کنید تا آفت زده نباشد.

۱۶) گل‌های رز خشک را روی یک کتری آب جوش نگه دارید تا دوباره تازه شود.

۱۷) از مایکروویو نیز برای خشک کردن گل‌ها می‌توانید استفاده کنید.

۱۸) یک پیمانه شکر را در آب حل نموده و گل‌ها را در این شربت فرو کنید و بگذارید خشک شود گل‌های شما بلورین نشان داده می‌شوند.

۱۹) برای تمیزی گلدا‌ن‌ها از یک سفید کننده استفاده کنید.

۲۰) گل‌هائی که برای گذاشتن روی میز ناهارخوری انتخاب می‌کنید باید ساقه‌ای کوتاه داشته باشد تا جلوی دید را نگیرند.

۲۱) برگ گلدان‌ها را با شیر پاک کنید تا براق و زیبا شوند.

۲۲) برای سمپاشی از آب تنباکو استفاده کنید چون خطری برای انسان ندارد.

۲۳) گرده گل می‌تواند بر روی قالی لک بیندازد برای جلوگیری با یک نوار چسب آن را بردارید.

۲۴) هنگام جابه‌جائی کاکتوس مواظب باشید دست‌هایتان آسیب نبیند برای این منظور می‌توانید از یک تکه موکت استفاده کنید.

۲۵) وقتی از گل فروشی گیاهی آپارتمانی می‌خرید آن را در یک کارتن قرار داده و به خانه ببرید تا هوای سرد باعث پژمردگی آن نگردد.

۲۶) گل‌ها را شب هنگام بچینید تا عمر بیشتری داشته باشد.

۲۷) بسیاری گل‌ها در هوای مرطوب زودتر از بین می‌روند مثل زنبق سفید، پس یک سنگریزه در ته گلدان قرار دهید تا آب زودتر خارج شود.

۲۸) وسائل باغبانی را داخل خانه نیاورید چون آ فات و آلودگی‌ها وارد محیط خانه می‌شوند.

۲۹) به مقدار نیاز از آب استفاده کنید، آب زیاد باعث پوسیدگی ریشهٔ گیاهان می‌شود.

۳۰) گیاهان را به‌صورت گروهی نگهدارید تا افزایش رطوبت باعث شادابی آنها گردد.

۳۱) برگ‌های گیاهان را همیشه تمیز نگه دارید.

۳۲) از قلم موی رنگ برای تمیز کردن گیاهان کرک‌دار می‌توان استفاده کرد.

۳۳) در زمستان به کاکتوس طلائی آب ندهید.

۳۴) اگر گلدان شما بد بو است یک قاشق خردل به آن اضافه کرده بعد از یک ساعت آن را بشوئید.

۳۵) گل‌ها به موسیقی آرام علاقه دارند، برایشان یک موسیقی ملایم بگذارید تا بهتر رشد کنند.

۳۶) ساقه گل را تا گره رشد بعدی قطع کنید.

۳۷) به‌جای قیچی باغبانی می‌توانید از دست استفاده کنید.

۳۸) افزودن یک قطره لیموناد به آب گلدان عمر گل را افزایش می‌دهد.

۳۹) توجه کنید نباید گل‌ها را در کنار میوه‌ها قرار داد چون میوه گاز اتیلن متصاعد می‌کند و این گاز باعث تکامل سریع‌تر گل‌ها و زودتر پژمرده شدن آنها می‌شود. گل‌های پژمرده نیز چنین گازی تولید می‌کنند پس آنها را نیز از مابقی گل‌ها جدا کنید.

۴۰) اگر اتاق شما گرم است هر روز صبح مقداری یخ در آب گلدان بگذارید در این‌صورت گل‌هائی شاداب خواهید داشت.

۴۱) گل نرگس گازی متصاعد می‌کند که باعث پژمرده شدن گل‌ها می‌شود. پس گل نرگس را با دیگر گل‌ها در گلدان قرار ندهید.

۴۲) هرگاه تصمیم گرفتید ساقه‌های پهن گل را کوتاه کنید این‌کار را زیر آب انجام دهید سپس انگشت خود را روی بریدگی قرار داده و آن را به گلدان منتقل کنید در این‌صورت هوا وارد ساقه نمی‌شود و گل پژمرده نمی‌گردد.

۴۳) وقتی گلدان را بین شیشه و پرده قرار می‌دهید سعی کنید برگ‌ها با شیشه تماس نداشته باشند چون گرما و سرما به برگ آسیب می‌رساند.

۴۴) توجه داشته باشید از محل قطع شدن ساقهٔ گل یاسمن شیرهٔ سفید رنگی تراوش می‌شود که در پوست دست خارش ایجاد می‌کند پس انتهای ساقه را با موم مهر کنید.

۴۵) برای خشک کردن گل‌ها از اسپری موی سر استفاده کنید.

۴۶) اگر ساقه گل زنبق شکست آن را با یک نوار چسب ببندید.

۴۷) اگر قصد جابه‌جائی گلدان خود را دارید ولی در اتومبیل شما جا نمی‌گیرد بهتر است از یک وانت سرپوشیده استفاده کنید چون در صورت استفاده از وانت روباز باد به گلدان شما آسیب می‌رساند.

۴۸) به هنگام شب گل‌های لاله را در یک روزنامه مرطوب بپیچید و در یک سطل پر از آب قرار دهید.

۴۹) برای تازه نگهداشتن گل‌ها می‌توانید یک آسپرین در گلدان بیندازید.

۵۰) برای سفارش دسته گل نامزدی گل‌ها را هماهنگ با لباس نامزدی انتخاب کنید

 

 

 

articles.ir

لینک به دیدگاه

گیاهان زینتی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

● گیاهان یک ساله یاANNUAL PLANTS ؛

گیاهان زینتی که به عنوان گل های فضای سبز استفاده می شوند. این گیاهان معمولاً مقاوم به سرما نیستند و دوره زندگی نسبتاً کوتاهی دارند. مانند گل اطلسی و آهار.

● گل های دائمی یا PERENNIAL PLANTS؛

گیاهانی که بیش از یک سال در فضای آزاد قابلیت رشد و نمو دارند. مانند گل تاج الملوک، داودی و زنبق های دائمی.

● گیاهان آپارتمانی یا INDOOR PLANTS؛

گیاهانی که فقط در فضای محدود آپارتمان ها و گلخانه ها قابل نگهداری هستند. مانند برگ انجیری و فوتوس.

● آیا گیاه دائمی را ترجیح می دهید؟

اگر می خواهید همیشه آپارتمان شما سرسبز و با طراوات و شاداب باشد، از خرید بوته های گلدار احتراز کنید، زیرا نگهداری گیاهان برگ سبز آسان تر است.گیاهان همیشه سبز در شرایط و درجه حرارت اطاق به خوبی پرورش می یابند و چنانچه از آنها مواظبت شود، برگ هایشان همیشه شاداب و خرم و براق، و زینت بخش محیط زندگی شما خواهد بود.

گیاه گلدار خانگی، احتیاج به مراقبت بیشتری دارد و در شرایط اطاق و ساختمان به خوبی دوام نمی آورد. مادام که گل دارد، بسیار زیباست، و پس از اتمام گل و دوره استراحت، به آب کمتر و حرارت ۱۲- ۱۵ درجه احتیاج دارد.

● تا چه حد به گل های نادر اهمیت می دهید؟

اگرچه پرورش گیاهان گرانبها احتیاج به مراقبت شدید و رعایت موازین علمی دارد، ولی چنانچه از عهده این کار برآیید، از نتیجه زحمات و صرف وقت و هزینه انجام شده، راضی خواهید بود. بهتر است کار را از گیاهان زود رشد شروع کنید و به تدریج به نگهداری گیاهان زود رنج بپردازید. پرورش بسیاری از گل های زود رشد در اغلب خانه ها عمومیت دارد، به طوری که انواع کاکتوس و شمعدانی در بسیاری از خانه ها دیده می شود.

● چه مبلغی برای خرید یک گلدان حاضرید بپردازید؟

قیمت گل ها و گیاهان بستگی به سرعت رشد و مهارت در پرورش آنها دارد. گیاهانی که رشد بطئی دارند، گران قیمت و بسیاری از گل های یک ساله مانند شمعدانی، ارزان قیمت هستند. همچنین اندازه و ارتفاع گیاه در قیمت آن بسیار مؤثر است.

خرید گلدان های کوچک که محتوی جوانه گیاهان پرارزش است، احتیاج به مهارت، دقت، مواظبت دائم و حوصله و علاقه بیش از حد دارد و گلدان های استکانی که بیشتر برای پرورش جوانه ها به کار می رود، با قیمت ارزان تر، تا حدود یک دهم قیمت گلدان بزرگ به فروش می رسد و بایستی حداقل ده تا بیست عدد از آنها را خریداری نمود و پرورش داد تا پس از مدتی تعدادی گل با ارزش به دست آید.

● چه مقدار از وقتتان را برای پرورش گل اختصاص می دهید؟

بسیاری از گل ها در هر شرایطی پرورش می یابند و با تغییرات درجه حرارت و رطوبت و کمبود کود و آب مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. این گیاهان را گیاهان فولادی نام نهاده اند.

این گلها با آن که جان سخت نیستند، در مقابل بی مبالاتی و عدم دقت صاحبخانه مقاومت چندانی نشان نمی دهند. اما برخی از گل های حساس و زودرنج هستند و احتیاج به مراقبت دائم دارند.

● چه اندازه و چه شکلی از گلدان را ترجیح می دهید؟

تناسب آپارتمان و موقعیت محل نگهداری گل در انتخاب نوع و اندازه گیاه بسیار مؤثر است. یک گیاه کم رشد پایه کوتاه را نمی توان در جلو یک دیوار بلند قرار داد، و یا یک گیاه بلند شکم دار را نبایستی در محل دریچه باریک با کوران هوا گذاشت. شکل، وضع برگ، سن، رشد گیاه در انتخاب محل استقرار آن دخالت مستقیم دارد.

● دانستنی های کلی از نگهداری گیاه

▪ ریشه به همان نسبت که به آب احتیاج دارد به هوا هم نیازمند است. اگر پای بوته همیشه خیس و پرآب باشد، این بدان معناست که عمر ریشه به آخر رسیده ؛ بنابراین مقدار آب و فاصله آبیاری بسیار مهم است.

▪ هر گیاه احتیاج به یک دوره استراحت دارد، و اگر این پدیده طبیعی را از او دریغ نمایید در فصل بعد گیاهی بیمار و ضعیف خواهد شد. بعضی از گیاهان در فصل زمستان به حال خواب و استراحت در می آیند و بعضی دیگر در فصل تابستان؛ و لازمست در فصل استراحت مقدار آب و کود آن را به یک پنجم معمول تقلیل داد و حتی المقدور محیط آن را با محیط طبیعت نزدیک تر کرد. همچنین سایر عوامل که در دوره استراحت گیاه سرنوشت ساز است، مورد توجه قرار گیرد.

▪ بخاری و رادیاتور موجب خشک شدن هوای محیط و تقلیل رطوبت هوا می گردد، به حدی که رطوبت داخل ساختمان از یک سوم میزان لازم هم پایین تر می رود. بنابراین بایستی امکانات تأمین این کمبود رطوبت را فراهم نمود.

● گلدان های آپارتمانی را باید در کجا نگهداری نمود تا نتیجه بهتر بدست آید؟

اکثر مردم گلدانها را در اطاق نشیمن یا پذیرائی نگهداری می کنند. باید توجه داشت که انتخاب محل گلدان، نباید مانعی برای بازی و کودکان و یا استراحت دیگران باشد. در حقیقت، گلدان نباید یک جسم دست و پاگیر باشد.

بعضی از گیاهان به گرمای زیاد در فصل زمستان و بعضی دیگر به هوای خشک داخل آپارتمان حساسیت دارند. بهترین راه برای نگهداری اینگونه گل ها، استفاده از گلدان های شیشه ای بنام باغ شیشه است که هم رطوبت کافی دارد و هم درجه حرارت محیط آن برای پرورش گیاه کافی است.

نیمی از خانم های خانه دار گل های آپارتمانی را در آشپزخانه نگهداری می کنند. باید سعی نمود از گلدان های کوچک کم رشد مانند: پریمولا و کاکتوس استفاده نمود.

یک سینی شن ریزی شده که محتوی انواع گل های مناسب باشد، در نزدیک پنجره، زیبایی خاصی به محیط دلچسب آشپزخانه می دهد. از آنجایی که میزان رطوبت هوای آشپزخانه به علت وجود آب جوش یا دیگ زودپز از سایر اطاق های خانه بیشتر است، بنابراین پرورش گل های رطوبت دوست در آشپزخانه ترجیح داده می شود.

عده دیگری از مردم، گلدان ها را در هال و راه پله ها قرار می دهند، چنانچه دکوراسیون مناسب برای قرار دادن گلدان ها پیش بینی شود، می توان منظره بسیار زیبایی را ایجاد نمود.

زیبایی هال، خاطره بسیار دلپذیری را در بیننده ایجاد می نماید، از آنجایی که گلدان ها همیشه در دسترس می باشد، رسیدگی به آنها بسیار آسان است.

گیاهانی که در هال پرورش داده می شوند، بایستی از گروه گیاهان زود رشد باشد که با نور کم و سایر شرایط نامساعد مانند کوران هوا، کمبود رطوبت و غیره مقاوم باشد، در غیر این صورت در مدت کوتاهی زرد و خشک می شود و منظره نامناسبی به هال می دهد.

بعضی ها گل های خود را در اطاق ناهار خوری نگهداری می کنند. گل هایی در اطاق ناهار خوری نگهداری می شوند که شاخ و برگ آنها زیاد رشد ننموده و فضای اطاق را اشغال نکند و ترجیح داده می شود از گل های سایه دوست انتخاب کردند. گلدانها را در محلی از اطاق قرار می دهند که دسترسی برای آب دادن به آن آسان باشد و باید حتی المقدور دور نمای گلدان ها زیبایی خاصی به محیط ناهار خوری ببخشد.

 

 

منبع:http://www.aftab.ir

 

 

articles.ir

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...