رفتن به مطلب

نقد و بررسی فیلم Le Passe (گذشته)، جدیدترین ساخته ی اصغر فرهادی


Shiva-M

ارسال های توصیه شده

 

 

htbon9hknzd50js423m.jpg

کارگردان:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نویسنده :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
,
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بازیگران:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
,
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
,
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

خلاصه داستان :

یک مرد ایرانی همسر فرانسوی خود را به همراه دو فرزندش ترک می کند تا به سرزمین مادری خود بازگردد. در همین حین، زنش یک رابطه جدید را آغاز می کند، واقعیتی که شوهرش با درخواست طلاق زن، با آن مواجه می شود.

 

 

منتقد: پیتر برادشاو -گاردین (امتیاز ۸ از ۱۰)

 

فیلمساز ایرانی، اصغر فرهادی با یک فیلم جذاب، فریبنده و فکر شده راهی جشنواره فیلم کن شده است. یک مثلث عشقی با درخشش برنیس بژو، علی مصفا و طاهر رحیم. یک زن فرانسوی، به نام ماری(بژو) در تلاش است تا مشکلاتش با همسر ایرانی اش، احمد(مصفا) را که خیلی وقت است از هم جدا شده اند، حل کند و یک شروع شدید با یک شریک جدید با نام سمیر(رحیم) داشته باشد. فیلم بعضی از تم های فیلم قبلی اصغر یعنی جدایی را هم دارد. مفاهیمی مثل فناپذیری عشق در کنار ایده هایی چون ایجاد رابطه صمیمانه و خانوادگی در دنیایی که قبول کردن فرزند همسر جدید، یک مساله معمول به حساب می آید. این موضوع با یک تم تراژیک قوی _ گذشته که با بیرحمی بر ما چنگ می زند _ ترکیب و دارای قدرت بیشتری شده است. فرهادی، افسردگی و عصبانیتی که در مبارزه با گذشته و از بین بردن انتخاب های نادرست زندگی، درگیرش می شویم را نشان می دهد.

 

 

Screen%20Shot%202013-05-19%20at%202.00.06%20AM.jpeg

 

فیلم، یک درام پیچیده و در اغلب مواقع درخشان با اجراهایی مهار شده و هوشمندانه است. ظرافت خاصی در کنار هم چیدن جزئیات و تکه های داستان به شکل یک الگو، پیچش های غیر منتظره در طرح داستان، تعلیق های پیچیده و آشکارسازی ها وجود دارد. ساختار روایی، شاید خودش زیاد از حد، از پیش تعیین شده است: ملودرام کم در ترکیب با تراژدی وجود دارد و شاید غیبت طولانی یکی از کاراکترهای مهم در فیلم، حدس زدن صحنه آخر را آسان کند. فیلم، در اغلب مواقع شبیه یک تئاتر است، اما در عین حال دلچسب و جالب توجه هم هست. این نیرو و هوش فرهادی در فیلمسازی اش واقعاً رضایت بخش است.

ماری از احمد خواسته است که از تهران به پاریس بازگردد و برای انجام کارهای طلاق به تاخیر افتاده و اختلاف نظر ها حاضر شود. از نظر قانونی نیازی نیست که او حضور داشته باشد، اما ماری یک خاتمه خوب می خواهد تا یک خداحافظی متمدنانه و بالغانه با ازدواج شکست خورده اش داشته باشد. همچنین احمد هم با فرزندانش، لی کوچولو (جین جاستین) و لوسی نوجوان (پائولین برلت)که همیشه شیفته او بوده اند، وداعی درخور داشته باشد.

ماری برای ترساندن احمد، برایش هتل رزور نکرده است، اما با انگیزه هایی پیچیده انتظار دارد که احمد در خانه کوچک و شلوغ ماری اقامت کند تا او را بیندازد درست در وسط مسئولیت ها و زندگی اخیری که ماری داشته است. شریک جدید و جوانتر ماری، یعنی سمیر (رحیم) که صاحب یک مغازه خشکشویی است، به همراه پسر کوچکش، فرود(الیاس آگیس) به خانه ماری نقل مکان کرده است. احمد و ماری هنوز هم رابطه یک زوج متاهل را دارند و این باعث ناراحتی سمیر است هر چند که این رابطه یک رابطه ناکام است. و هر سه بچه ها به صورت غریزی به احمد در جایگاه پدر نگاه می کنند و باعث می شوند که این موقعیت دردناک، پیچیده و غامض، حتی سخت تر هم شود. غم انگیز تر از همه، وظیفه ای است که ماری از احمد انتظار دارد، انجام دهد: که با لوسی صحبت کند و از او بخواهد دلیل عصبانیتش را توضیح دهد. جواب های لوسی، حقایق دردناک و حتی وحشتناکی را در مورد مسائلی که به ایجاد این موقعیت ختم شده است، آشکار می کند.

فرهادی ارتباطات بین افراد را مثل آناتومی بدن تشریح می کند: دردآور و پیچیده. آیا ماری باید طلاقش را در غیبت احمد نهایی می کرد؟ آیا او باید رشته های گذشته را پاره می کرد و خودش با ناراحتی های لوسی برخورد می کرد؟ و اگر ناراحتی لوسی ریشه در نارضایتی او از شریک جدید ماری داشت، بهتر نبود که او شریک قبلی اش را خارج از این مساله نگه دارد؟ فرهادی نشانمان می دهد که جواب «بله» ممکن است یک پاسخ معقول نسبت به هر سه پرسش بالا باشد، اما این را هم نشان می دهد که این ها به هم نامربوطند. ماری قانع شده است که احمد را برگرداند تا با او به شکلی ویرانگر رو به رو شود. و باز هم با همان فشارها قانع می شود که به سمت سمیر هم هل داده شود. چیزی که در این درام، رضایت بخش است، اهمیتی است که به عمل معذرت خواهی می دهد. بچه ها مجبور می شوند که برای خطایی که مرتکب شده اند، معذرت خواهی کنند وگرنه هدایایشان را نخواهند گرفت. سمیر به خاطر رفتارش با ماری عذرخواهی می کند و با عصبانیت می گوید که این «تاسف» به این معنا نیست که او میدان را خالی می کند. شاید این رفتار متمدنانه معذرت خواهی و جبران، ما را از اشتباهات گذشته مان جدا کند و شاید باز هم تشویق به تکرار آن ها شویم.

 

فکر می کنم فرهادی فیلمش را با فراوانی جزئیات مرموزانه و غافلگیری های داستانی پر نکرده است و آن را به محدوده باورپذیری و معقول بودن نزدیک کرده است. اما عجب فیلم محکم و گیرایی است که تار و پودی واقعی و عقلانی دارد و از همان سکانس شجاعانه اول فیلم، خود را نشان می دهد. یعنی جایی که ماری، احمد را از فرودگاه برمی دارد، سوار یک اتومبیل نا آشنا می شوند و از محل پارک دنده عقب می گیرد و یک تصادف بی دلیل اتفاق می افتد: حادثه ای که فرهادی با هوشمندی عنوان فیلم را در پی آن بالا می آورد :گذشته. که برف پاک کن ماشین همراه آن می شود. دنده عقب گرفتن خطرناک است، بازگشت خطرناک است، گذشته خطرناک است.

منبع "سایت نقد فارسی"

مترجم: شبنم سیدمجیدی

لینک به دیدگاه

این فیلم فعلا در سایت IMDB امتیاز 9 رو گرفته که خیلی امیدبخشه :a030:

از مجموع آرای 466 نفر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
این فیلم فعلا در سایت IMDB امتیاز 9 رو گرفته که خیلی امیدبخشه :a030:

از مجموع آرای 466 نفر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شیوا این فیلم مگه به جز کن جای دیگه ای هم اکران شده ؟ این 466 نفر فیلمو کجا دیدن که رای دادن ؟:ws52:

لینک به دیدگاه
شاید با تورنت....الان گذاشتم واسه دانلود :ws3:

 

تورنت ؟؟!!! مطمئنی ؟؟؟ :w58: بابا فیلم هنو اکران نشده تورنتش از کجا اومده ؟ :w58:

فایل تورنت شو به منم بده :ws3:

لینک به دیدگاه
شاید با تورنت....الان گذاشتم واسه دانلود :ws3:

 

تورنت ؟؟!!! مطمئنی ؟؟؟ :w58: بابا فیلم هنو اکران نشده تورنتش از کجا اومده ؟ :w58:

فایل تورنت شو به منم بده :ws3:

منم میخوام :ws3:

لینک به دیدگاه

چون فیلم جدیده تورنتش تو سایتای معروف نبود.

من از لینک زیر گرفتم که البته تعداد سیدرهاش هم کمه و در حالت کلی به سالم بودنش اطمینان ندارم :دی اما تنها لینکی بود که پیدا کردم.

میخواید صبر کنید دانلود من تموم شه اگه سالم بود بتون میگم که شما هم دانلود کنید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اینم فایل تورنتش :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
چون فیلم جدیده تورنتش تو سایتای معروف نبود.

من از لینک زیر گرفتم که البته تعداد سیدرهاش هم کمه و در حالت کلی به سالم بودنش اطمینان ندارم :دی اما تنها لینکی بود که پیدا کردم.

میخواید صبر کنید دانلود من تموم شه اگه سالم بود بتون میگم که شما هم دانلود کنید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اینم فایل تورنتش :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرررررررررررسی سیندخت جان :icon_gol: torrentreactor سایت معروفیه امیدوارم فایلش fake نباشه :a030:

ایول پس تو دانلود کن اگه سالم بود به ما بگو ...اینجوری یکی به سیدرها هم اضافه میشه :whistle::ws3:

لینک به دیدگاه

همراه فیلم یه فایل نت پد هم هست که یه چیزایی به فرانسه توش نوشته! توی نوشته هاش ادرس دو تا سایت هم هست. خود ادرسا رو به عنوان پسورد قبول نمیکنه! اول فک کردم اونا پسوردن :-"

توی سایتا یه فایل واسه دانلود گذاشته که برای ایران اجازه دانلود نمیده!

no offers available for your country at the moment :|

 

ادرس سایتا اینه :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

:|

تا حالا فیلم با پسورد با تورنت نگرفته بودم!!

لینک به دیدگاه

اتفاقا امروز دیدم یکی از فایلها که 718 مگ حجم داشت به شکل rar بود حدس زدم تقلبی باشه فایل تورنتت:icon_pf (34): این فیلم هنوز نیومده بیرون بابا مطمئن باش :a030:

لینک به دیدگاه

دوستان ببخشید من تازه اومدم

 

خدمت شما عارضم که این فیلم در کن اکران شد،

و اکران کامل خود فیلم هم اگر اشتباه نکنم قرار بود همین روزا باشه تو فرانسه

کسانی که رای دادن منتقدا و کسانی هستند که فیلم رو دیدن

دانلود فیلم هم اگر پیدا کنید احتمالا باید با کیفیت پرده باشه، فکر نمیکنم بدرد بخوره. چه کاریه صبر میکنیم کیفیت خوبش بیاد

:a030:

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

واقعا لقب مرد طلایی سینمای ایران برازنده اصغر فرهادیه.

نگاهیی که به دنیای اطرافش و به ارتباط انسان ها داره قابل ستایشه!

وقتی میبینم هنوز هم کسانی هستند که اینطور نگاه میکنن درصد امید به زندگیم همین طور بالا و بالاتر میره !!!

فرهادی با ساختن سریال هایی نطیر روزگارجوانی که یکی از بهترین های نسل من بود هنر عالی فیلم نامه نویسی خودش رو سال 77به نمایش گذآشت. و با ساختن سریالای دیگه نظیر داستان یک شهر توانایی خاص خودش رو برای به تصویر کشیدن "دیدن وقایع از نگاه متفاوت" به رخ کشید. و بعد هم کارهای قابل تقدیر و خوب دیگه ای نظیر چهارشنبه سوری، ارتفاع پست، دایره زنگی، درباره الی، و جدایی نادر از سیمین که فیلمنامه نویسی و یا کارگردانیشون رو به عهده داشت.

 

و در نهایت هم آخرین فیلمش به نام گذشته که کار بسیار ارزشمندی بود. مثل همیشه کارگردنی عالی در فیلم به چشم میخوره و تا جای ممکن بهترین بازی ها از بازیگران گرفته شده.

 

تعجب اور نیست که توی این فیلم هم مثل بقیه کارهای فرهادی شاهد به نمایش در اومدن ارتباطات بین کاراکترها با دقت وظرآفت خاص باشیم.

 

بعد از تموم شدن فیلم قضاوتی متفاوت خواهیم داشت. چون این بار متوجه این موضوع در کلیت کار میشیم که فیلمساز نگاهیی دقیق به شخصیت ها داشته و کسی رو گتاهکار معرفی نمیکنه و به همه به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شدن از منظر دید خودشون حق میده. و قضاوتی دربارهرشون نداره.

 

طبیعتا هیچ فیلمی خالی از اشتباه نیست. و در مورد این فیلم هم برای بعضی سکانسها به شخصه حس میکردم حرفی یا مطلبی کم گفته میشه!! اما در کلیت فیلم از نظرم قابل اغماض بود.

لینک به دیدگاه

یه موضوع مهم برای فیلم سبک و حال و هوای فیلمه که شبیه فیلمهای فرانسویه!!! این موضوع شاید به نظر واضح باشه، اما چون فیلم ایرانی هست ممکنه یکم برای بیننده گیج کننده باشه...به خصوص اگه با سینمای اروپا خیلی مانوس نباشه...

 

واکنش برخی رسانه های فرانسوی به گذشته :

- کلیت فیلم فرهادی نتیجه موفقیت امیزی دارد. تا آخرین لحظه از شدت احساسی فیلم کاسته نمیشود. هیچ پلانی اضآفی نیست.

- گذشته در ادامه همان سبک کارهای درباره الی است. فرهادی در این فیلم از سنت های سینمای فرانسه و به خصوص دنیای کلود سوته و موریس پیالا تاثیرگرفته است.

- فضآی ملتهب فیلم با انتخاب هوشمندانه ساختار روایی دایره وار و میزانسن های عالی فرهادی شکل میگیرد.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

فیلم برای من ی سورپریز بود... وقتی رفتم سینما ک فیلم گذشته رو ببینم اصلا انگیزه نداشتم... فقط ب خاطر دوستام رفته بودم..

اما در طول فیلم حتی یک لحظه هم پشیمون نشدم

یک لحظه هم خسته نشدم... علیرغم ظاهر فیلم ک ب نظر راکد و آروم میومد اما هرلحظه غافلگیری خودش رو داشت که تماشاگر رو با ذوق و اشتیاق دنبال خودش میکشوند.

 

این فیلم رو بیشتر از فیلم‌های قبلی اصغر فرهادی دوست داشتم..

به نظرم ی جورایی شبیه فیلم‌های آنتونیونی بود با دوز هیجان بالاتر...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...