رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در هر برهه از زمان و هرجا كه اراده اي توانا به منصه ظهور مي رسد، در پي آن شگفتي ها پديد مي آيد. شگفتي هايي كه در اين ميان فقط اهل نظر مي توانند به عظمت آن پي ببرند. با نگاه به چشم انداز راه آهن ايران، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز و چه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ها و كوههاي سخت و بلند به راحتي مي توان به اهميت و عشمت آن پي برد.

يكي از شاهكارهاي راه آهن كشور «پل ورسك» است كه به عنوان مهمترين و مرتفع ترين پل خط آهن شمال ايران مطرح است. از اين پل كه شهرت جهاني نيز دارد و نام آن در تمامي آثاري كه پس از پايان جنگ جهاني دوم منتشر شد، با عنوان «پل پيروزي» ياد شده است. ساخت پل ورسك كه از مهمترين رويدادهاي فني مهندسي راه آهن كشور محسوب مي شود، توسط مهندسان آلماني و كارگران فني كار گذاشته شده است. به لحاظ ويژگي هاي منحصر به فرد، اين پل در فهرست آثار ملي كشورمان نيز به ثبت رسيده است. پل ورسك كه در واقع از شاهكارهاي معماري جهان به شمار مي رود، در دره ورسك واقع در 85 كيلومتري جنوب قائم شهر – تهران در محور سوادكوه قرار دارد و راه آهن سراسري تهران – شمال را به هم متصل مي كند. عظمت اين كه در واقع دو كوه عظيم و سخت گذر عباس آباد را به يكديگر اتصال مي دهد، حقيقتي انكار ناپذير است كه حتي جهانگردان خارجي نيز به آن اعتراف دارند و در برابر عظمت و بزرگي و اراده آهنين طراح و سازندگان آن سر تعظيم فرود مي آورند. حجم پل ورسك كه داراي 66 متر دهنه و 110 متر ارتفاع از ته دره است، جمعا 4500 متر مكعب است و هزينه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر 2 ميليون و 600 هزار تومان بوده است. براي ساخت اين پل عظيم چند طرح مبتني بر استفاده از مصالح بنايي كه بيشتر مقرون به صرفه بوده، به تصويب رسيد. از سويي، طي يك گزارش منتشر نشده به روايت بوميان منطقه، هنگامي كه اين پل ساخته شد، به فرمان رضاخان رئيس حكومت وقت، مهندس سازنده پل به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستين قطار از روي اين پل در زير آن قرار گرفتند تا به اين ترتيب اطمينان سازه ساخته شده، ثابت شود. امروز پل ورسك علاوه بر اهميت ويژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه هاي سياحتي كشور نيز محسوب مي شود كه مسير دسترسي به آن در صورت كسب مجوز از مقامات ذيصلاح از ارتفاعات شرق ورسك، است. گفتني است در سال 1320 كه نيروهاي متفقين در زمان جنگ جهاني دوم وارد ايران شدند، يكي از دلايل پيروزي خود را در اين جنگ وجود راه آهن سراسري ايران عنوان كردند. از طرفي، «چرچيل»، نخست وزير وقت انگليس نيز پل ورسك مستقر در راه آهن شمال را پل پيروزي لقب داد.

 

railway1.jpg

 

راه آهن تاريخي شمال به زودي در فهرست آثار ملي جاي مي گيرد.

«سهيلا رجايي علوي»، مدير كل ميراث فرهنگي مازندران با اعلام اين خبر گفت: «به منظور حفاظت بهتر از اين سرمايه ملي، خط آهن تهران _ شمال از مسير پل سفيد به كدوك با تاسيسات وابسته به آن به زودي در فهرست آثار تاريخي ايران به ثبت خواهد رسيد.» وي افزود: «ساخت راه آهن شمال از مهر ماه 1306 آغاز شد و با حركت اولين قطار از بندر تركمن به ايستگاه تهران، در بهمن 1315 پايان يافت.» و وي اضافه كرد: «اين سازه پس از گذشت هفت دهه به عنوان يكي از شاهكارهاي راهسازي كه درياي مازندران را به خليج فارس مرتبط مي سازد، حايز اهميت است. »

رجايي همچنين در خصوص سازه هاي به كار رفته در ساخت اين راه آهن گفت: «اين سازه ها شامل تاسيسات، پل، تونل و ايستگاه است كه از سبك معماري 1930 اروپا با تلفيق معماري ايران بهره برده است. خط آهن تهران شمال با داشتن 497 كيلومتر طول از 31 ايستگاه و بيش از 55 تونل و 20 دهنه پل عبور مي كند. تونل كدوك به عنوان طولاني ترين تونل با طول 28/7 متر و پل ورسك به عنوان مشهورترين سازه هاي اين راه آهن هستند.» برناه ثبت اين راه آهن از سوي اداره كل ميراث فرهنگي مازندران و با همكاري اداره كل راه آهن شمال پس از بررسي هاي لازم انجام خواهد شد.

پل ورسك از مهمترين آثار فني مهندسي راه آهن شمال ايران است پل ورسك كه در دوره پهلوي اول توسط مهندسين آلماني ساخته و به لحاظ ويژگيهاي آن، در فهرست آثار ملي ثبت شده يكي از مهمترين آثار فني مهندسي راه آهن شمال ايران است.

با احداث راه آهن شمال ايران كه در سال 1306 شمسي شروع و در سال 1315 به اتمام رسيد، تهران به گرگان وصل شد.اين خط آهن با بهترين و عالي ترين اسلوب فني وقت احداث و بر سر راه آن تونل ها و پل هاي متعدد ايجاد شد .مهمترين اين پل ها، "پل ورسك" است. اين پل در منطقه عباس آباد سوادكوه و روي دره ورسك، به ارتفاع 110متر از كف دره بنا شده و داراي يك دهانه قوسي به طول 66 متر است.طول كلي پل73/20 متر است.

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

راستش اسم اینو نمیشه گذاشت E-Book

ولی جایی بهتر از اینجا براش پیدا نکردم

یه فایل pdf در مورد شیخ بهایی که بی ربط به عمران نیست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پروژه برج تهران با هدف استفاده از ایجاد تراکم عمودی به منظور جلوگیری از گسترش افقی در منطقه‌ای مسکونی خاص، طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده و این سیاست با توجه به گسترش بی‌رویه افقی شهر تهران به عنوان سیاست اصولی طراحی برج اتخاذ شده است.

موقعیت برج در تلاقی بزرگراه‌های اصلی و مهم شهر تهران، دسترسی مناسبی برای ساکنین به نقاط مختلف را فراهم کرده است. به لحاظ تأمین حداکثر نما و نور با توجه به محدودیت زمین انتخاب طرحی شکسته که در قالب حجمی پایدار هم از نظر استیک (زیبایی شناسی) و هم از نظر پایداری سازه‌ای مناسب باشد، معماری را بسمت انتخاب سطح مقطع ستاره سه‌پر رهنمون نمود.

ایجاد وحدت بصری لازم در نما و در نظر گرفتن مسائلی نظیر فشار باد و شرایط اقلیمی از نظر تابش آفتاب و همچنین سرعت در اجرا استفاده از مدول‌های تیپ شده و پیش ساخته را در طراحی نما مطرح نمود. به لحاظ ایجاد جذابیت بصری تنها در پایه برج در ارتفاعی که بیشتر برای ناظر مستقر در پایین‌دست قابل دید است، با ایجاد یک رواق (کلوناد) دایره‌ای شکل که ارتباط دهنده بخش‌های مختلف ورودی و محوطه و تأسیسات رفاهی و خدماتی است، جذابیت و تنوع بخشی لازم معماری در نظر گرفته شده است.

جهت رفاه ساکنین و استفاده از سیستم‌های بهینه مدیریتی، سیستم تأسیساتی ساختمان مجهز به کنترل‌های هوشمند است.

مشخصات کامل ساختمان برج را در مقاله‌ی حاضر مطالعه فرمایید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

منبع:مرکز عمران ایران

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

10 برج معروف تهـــران

در دو دهه اخیر گرانی زمین و محدودیت فضا و منابع، شرایط متفاوتی را بر فعالیت‌های ساختمانی و احداث مجتمع‌های مسکونی در تهران تحمیل کرده و در نتیجه رشد افقی شهر، در مناطق مختلف از طريق برج‌سازي به رشد عمودی مبدل شده است.

ساخت برج از حدود پانزده سال پیش و در پی افزایش نجومی قیمت ساختمان و رشد روزافزون تقاضا، رونق گرفت تا جایی که امروز تقریبا بخش بزرگی از شمال شهر تهران و مناطقی از شمال غربی شهر مملو از برج‌هایی است که بسیاری از آنها از برج‌های دوران پیش از انقلاب هم بلندتر و چشمگیرتر هستند.

سامان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برج‌های دوقلوی 21 طبقه «سامان» واقع در بلوار کشاورز، احتمالا اولین برج‌های مسکونی تهران به شمار می‌‌روند که در سال ۱۳۴۹ ساخته شدند. کل بنای این برج دو قلو در ۲۱۰ روز ساخته شد، یعنی هر ۱۰ روز یک طبقه. این ساختمان از معدود تجارب مهندسی کشور در استفاده از قطعات پیش‌ساخته محسوب می‌شود.

x4a.gif

 

ساختمان آلومينيوم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

«ساختمان آلومینیوم» واقع در خیابان جمهوری، نرسیده به پل حافظ، قدمتی ۴۵ ساله دارد. وقتی به تابلوی سردر ورودی این ساختمان ۱۲ طبقه نگاه می‌‌کنی، به سختی می‌شود از پشت غبار و جرم گرفتگی، سال ۱۹۶۲ حک شده روی آن را تشخیص داد. تمام طبقات ساختمان آلومینیوم تجاری است و بیشتر به مرکز تعمیر لوازم خانگی شهرت دارد.

x4a.gif

آ.اس.پ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سه برج بلند آ.اس.پ از جمله ساختمان‌های بلندی هستند که در اوایل دهه ۵۰ خورشیدی، به دنبال برنامه‌های «مدرنیزاسیون پایتخت» به همراه چند برج دیگر سر به آسمان سپردند. گروه سازنده این برج‌ها اکنون مشغول ساخت برج بین‌المللی تهران است.

x4a.gif

بورس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تالار بورس اوراق بهادار تهران، یکی از معروف‌ترین برج‌های قدیمی تهران، ساختمانی در جنوب پل حافظ است که امروز به سالن بورس اوراق بهادار تهران اختصاص یافته است در آغاز بهره برداري اين ساختمان محل« بانك كار» بود.

x4a.gif

 

برج ميلاد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برج مخابراتی میلاد از هر جای تهران دیده می‌شود. این برج در مجموعه ‌ای به نام مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران، در تپه‌های کوی ‌نصر (گیشا) واقع شده است. برج میلاد با ۴۳۵‌متر ارتفاع بعد از برج‌های سی‌ان‌تاور (تورنتو)، استانکینو (مسکو) و مروارید شرقی (شانگ‌های) بلندترین برج جهان محسوب می ‌شود. این نخستین بار است که سازه‌ای با این مشخصات بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی اجرا می‌شود.

x4a.gif

برج مخابرات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برج مخابرات تهران واقع در میدان امام خمینی (توپخانه) اولین تجربه کارشناسان ایرانی در ساخت برج‌سازی مخابراتی محسوب می‌شود.

x4a.gif

 

پلاسكو

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ساختمان پلاسکو واقع در چهارراه استانبول از برج‌های تجاری است که ۵۰ سال پیش تقریبا همزمان با ساختمان آلومینیوم و توسط یک نفر ساخته شد. این پاساژ هم اکنون یکی از مراکز معروف برای تهیه پوشاک محسوب می شود.

x4a.gif

سه يال تهران

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

«برج بین المللی تهران»، در محدوده اتوبان‌های کردستان، رسالت و شیخ بهایی واقع است. این برج با ارتفاع ۱۶۲‌متر، بلندترین برج مسکونی تهران است که از شهریور ماه عملیات تکمیلی آپارتمان‌هایش انجام می ‌شود. این بنای عظیم بیش از ۲۲۰‌هزار ‌مترمربع زیربنا را در سه يال پهناور و در ۵۶ طبقه در خود جای داده است. این برج توانسته رکورد قیمت برج‌های مسکونی تهران را بشکند. طبقه اول تا دهم این برج را می‌‌توانید ‌مترمربعی حدود ۳‌میلیون تومان بخرید، طبقه یازدهم تا بیستم را ‌مترمربعي تقریبا۳‌میلیون و نیم تومان طبقه بیست و یکم تا سی‌ام‌ متر‌مربعي ۴‌میلیون تومان، طبقه سی و یکم تا چهلم‌ مترمربعي ۴ و نیم‌میلیون تومان و در نهایت برای خرید طبقه چهل و یکم تا چهل و هفتم باید‌متر مربعي حدود ۴‌میلیون و هفتصد‌هزار تومان بپردازید. قیمت طبقات بالاتر از ۴۷ طبقه که به صورت سه طبقه «تریپلکس» ساخته شده است به صورت نجومی بالا می رود.

x4a.gif

سپهر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برج سپهر، این برج، ساختمان مرکزی بانک صادرات است که معماری ساده‌ای به شکل مکعب مستطیل دارد. برج سپهر واقع در خیابان‌سمیه، با ۴۹۰۲‌متر مربع مساحت و ۳۳طبقه، یکی از ساختمان‌های بلند تهران است.

x4a.gif

قد بلندهاي شهرك غرب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قبل ازپيروزي انقلاب اسلامي، دولت وقت برنامه‌هایی را با عنوان «مدرنیزاسیون پایتخت» به اجرا گذاشت که برج‌هایی که در ضلع شمال شرقی میدان صنعت (شهرک غرب) دیده می‌شوند و به برج‌هاي شهرك غرب معروف است، ثمره آن برنامه‌ها است.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سيستم كنترل مخازن آب سد زاينده رود در اصفهان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اتاق كنترل سد زاينده رود در اصفهان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

منبع:http://civiltwins.blogfa.com/post-484.aspx

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

● تجهيزات کليد ژنراتور(Generator Circuit Braker)

مشخصات الکتريکی کليد اصلی ژنراتور

نوع: SF6-HC3

ولتاژ نامي: 24 كيلو ولت (rms)

ولتاژ حداكثر: 3/25 كيلو ولت (rms)

جريان نامي: 8000 آمپر

جريان اتصال كوتاه: 100 كيلو آمپر

ولتاژ قابل تحمل ضربه (پيك): 125 كيلو ولت

ولتاژ قابل تحمل در فركانس شبكه: 60 كيلو ولت

 

مشخصات مکانيکی كليد اصلی ژنراتور

مكانيسم: هيدروليكي: (با فنر شارژ و ذخيره)

افزايش درجه حرارت (كنتاكت): 65 درجه سانتيگراد

افزايش درجه حرارت محفظه: 30 درجه سانتيگراد

زمان قطع در جريان اتصال كوتاه:‌ 57 ميلي ثانيه

حداكثر زمان بسته شدن كنتاكت:‌ 48 ميلي ثانيه

حداكثر زمان باز شدن كنتاكت: 32 ميلي ثانيه

حداكثر زمان خاموش شدن جرقه: 60 ميلي ثانيه

 

● كليدها

کليد سكسيونر (Disconctor Switch)

مكانيسم: موتوري

زمان باز شدن: 2 ثانيه

زمان بسته شدن 2 ثانيه

جريان باز و بسته شدن: 6 امپر

ولتاژ عملكرد: 380 ولت سه فاز

 

كليد زمين (arthing Switch)

نوع: چاقوئي

مكانيسم: موتوري

جريان باز و بسته شدن: 4 آمپر

زمان باز شدن: 2 ثانيه

زمان بسته شدن 2 ثانيه

ولتاژ عملكرد: 380 ولت سه فاز

 

كليد اتصال كوتاه

نوع: موتوري

زمان بازشدن: 2 ثانيه

زمان بسته شدن: 2 ثانيه

جريان باز و بسته شدن: 4 آمپر

 

● تجهيزات برقگير

نوع: Polim/ICAR

جريان تخليه: 20 كيلو آمپر

ولتاژ نامي: 25/21 كيلوو لت

ماكزيمم ولتاژ عملكرد: 17 كيلوو لت

 

● ترانس ها

ترانس ولتاژ

نوع: خشك

افزايش درجه حرارت: 65 درجه سانتيگراد

ولتاژ نامي اوليه: 8/13 كيلو ولت

ولتاژ ماكزيمم: 24 كيلو ولت

ولتاژ قابل تحمل ضربه: 125 كيلو ولت

ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه: 60 كيلو ولت در يك دقيقه

تعداد ترانسهاي ولتاژ (PT) در طرف ژنراتور: 2 عدد ( ) ولت

تعداد ترانسهاي ولتاژ (PT) در طرف ترانسفورماتور اصلي: 1 عدد ( ) ولت

كلاس ترانسهاي ولتاژ طرف ژنراتور : (25VA, cl 0.5 , 15VA, cl 3P) و (15VA, cl 0.5 , 25VA, cl 0.5)

كلاس ترانسهاي ولتاژ طرف ترانسفورماتور اصلي: KA25/2/0 و VA15/P3

 

ترانس جريان

نوع: خشك

تعداد ترانسهاي جريان CT در طرف ژنراتور: 2 عدد 1/1/8000

تعداد ترانسهاي جريان CT در طرف ترانس اصلي: 1 عدد 1/8000

كلاس ترانسهاي جريان طرف ژنراتور: 2*(SP20/30VA)

كلاس ترانسهاي جريان طرف ترانسفورماتور اصلي: 0.5M5/30VA

 

● سيستم حفاظت واحد

نوع: عددي RG 216 (Numrical)

تعداد مجموعه رله ها: دو مجموعه رله براي هر واحد

مجموعه A: حفاظت هاي اوليه

مجموعه B: حفاظت هاي ثانويه

 

● سيستم كنترل نيروگاه

نوع سيستم كنترل: توزيع شده DCS (Distributd control systm)

كنترل واحد: توسط يك كنترلر صنعتي (PLC)

نوع كنترلر: VM-BUS

نوع شبكه: شبكه Star دوبل (Rdundant)

كنترل مركزي: اتاق كنترل نيروگاه و از طريق دو سيستم كامپيوتري و تابلوي كنترل مركزي

 

● سيستم جريان مستقيم (DC) و تغذيه غير قابل قطع (UPS) نيروگاه

باتري: دو سري موازي

ظرفيت باتري: Ah 2000

شارژر: دو سري

جريان خروجي هر شارژر: V 266-220

اينورتر (UPS): دو سري

ظرفيت هر اينورتر: KVA 16

 

● تجهيزات ولتاژ فشار ضعيف DC و UPS

تابلوي توزيع اصلي 220 VDC: از نوع ثابت ايستاده يك دستگاه

تابلوهاي توزيع فرعي 220VDC: از نوع ثابت ايستاده سه دستگاه

تابلوي توزيع UPS: از نوع ديواري يك دستگاه

كابلهاي فشار ضعيف: از نوع XLP

 

● سيستم جريان متناوب (AC) نيروگاه

ترانس مصرف داخلي

نوع ترانس: خشک رزينی

تعداد: 2 دستگاه

ظرفيت: 1600 كيلو ولت آمپر

ولتاژ: 13.8/0.4 KV

گروه برداري: Dyn1

جريان اتصال كوتاه در سيم پيچ اوليه: 75 كيلو آمپر

كلاس عايقي طرف فشار قوي: كلاس F

كلاس عايقي طرف فشار ضعيف: كلاس H

افزايش مجاز درجه حرارت: 100 درجه سانتيگراد

ديزل ژنراتور اضطراري

نوع ديزل: پركينز 12 سيلندر مدل 3012/CV12

نوع ژنراتور: لوري – سومر

ظرفيت نامي: 600 كيلو ولت آمپر

سرعت نامي: 1500 دور در دقيقه

تعداد فاز: 3

ولتاژ نامي: 5%± 400

ضريب قدرت: 85/0 پيش فاز

وزن: حدود: 4600 كيلو گرم

تجهيزات فشار ضعيف

تابلوهاي اصلي توزيع: از نوع ثابت با ولتاژ نامي 380 ولت

كابلهاي فشار ضعيف: كليه كابلها از نوع XLP

باسداكتهاي فشار ضعيف

نوع: Compact

جريان نامي: 2500 آمپر

ولتاژ نامي: 380 ولت

ولتاژ حداکثر : 1000 ولت

ولتاژ قابل تحمل در فركانس شبكه: 3 كيلو ولت

جريان اتصال كوتاه: 80 كيلو آمپر

كلاس عايقي: B

افزايش مجاز درجه حرارت : 50 درجه سانتيگراد (دماي محيط 40 درجه سانتيگراد)

 

● ترانسفورماتور اصلي

تعداد : 3 دستگاه

تعداد فاز: 3

قدرت نامي : 160 مگا ولت آمپر (MVA)

ولتاژ نامي اوليه : 8/13 كيلو ولت

ولتاژ اوليه ماكزيمم: 5/17 كيلو ولت

ولتاژ نامي ثانويه : 5/2%×2 410 كيلو ولت (در بي باري)

ولتاژ ثانويه ماكزيمم: 420 كيلو ولت

امپدانس اتصال كوتاه: حدود 14 درصد

گروه برداري : Ynd 11

سيستم خنك كن :گردش اجباري آب و هدايت شده روغن (ODWF)

وزن هر ترانسفورماتور با تجهيزات جانبي و روغن: 154 تن

كلاس عايقي سيم پيچ: كلاس A

ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه در سيم پيچهاي ولتاژ بالا: 630 كيلو ولت

ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه در سيم پيچهاي ويتاژ پائين: 38 كيلو ولت

ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه در نقطه زمين ولتاژ بالا: 50 كيلو ولت

ولتاژ كليد زني: 1050 كيلو ولت

ولتاژ قابل تحمل ضربه اي جهت ولتاژ بالا: 1425 كيلو ولت

ولتاژ قابل تحمل ضربه اي جهت ولتاژ پائين: 95 كيلو ولت

ولتاژ قابل تحمل ضربه اي جهت زمين ولتاژ بالا: 125 كيلو ولت

افزايش درجه حرارت روغن: 50 درجه سانتيگراد

افزايش درجه حرارت سيم پيچ (در مناطق گرمسير): 68 درجه سانتيگراد

افزايش درجه حرارت سيم پيچ (در مناطق معتدل): 55 درجه سانتيگراد

فاصله خزش بوشينگهاي فشار قوي: 11000 ميليمتر

ارتفاع كامل ترانس با بوشينگ: 4/9 متر

ارتفاع ترانس تا بالاي تانك روغن: 8/4 متر

فاصله اينتر فيس بين پست و نيروگاه حدود 1 کيلومتر بوده و هر ترانس واحد با خط 400 کيلو ولت به پست متصل گرديده است.

 

● كليد خانه

نوع : متعارف روباز (Convntional – Outdoor Typ)

ولتاژ نامي: 400 كيلو ولت

نحوه شينه بندي: سيستم يك و نيم كليد ناقص

تعداد فيدر ورودي: 3

تعدادفيدر خروجي: 2

ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه: 520 كيلو ولت (rms)

ولتاژ قابل تحمل ضربه اي ناشي از صاعقه: 1425 كيلو ولت (پيك)

ولتاژ قابل تحمل ناشي از كليد زني: 1050 كيلو ولت (پيك)

تعداد ونوع كليدها: 5 دستگاه از نوع SF6

حجم عمليات خاكبرداري: 200 هزار متر مكعب

حجم عمليات خاكريزي: 95 هزار متر مكعب

ابعاد محوطه: 165*225 متر

نوع ساختمان كنترل: تيپ I به هابعاد 5/20*5/20 متر

حجم بتن ريزي: 3700 متر مكعب

 

● خطوط انتقال

نوع خط انتقال : دو باندل با سيم كرلو (MCM-Curlw 1033)

تعداد : دو خط خروجي

طول خط: حدود 25 كيلومتر تا محل اتصال به خطوط شوشتر – خرم آباد

ولتاژ : 400 كيلو ولت

مقصد : اتصال به خط شوشتر – خرم آباد

 

● مشخصات ساختمان نيروگاه

محل استقرار : آبراهه جناح چپ پاياب سد در فاصله حدود 290 متري از محور سد

نوع نيروگاه : سطحي

طول سالن اصلي واحدها و بار انداز: 5/97 متر

طول كل با ساير سازه ها و ساختمان جنبي: 5/117 متر

عرض سالن اصلي واحدها و بار انداز : 5/26 متر

عرض كل با ساير سازه ها و ساختمان جنبي: 53 متر

ارتفاع از زير لوله مكش تا بالاي سقف : 55 متر

 

● مشخصات پاياب نيروگاه

پاياب نيروگاه شامل يك كالورت 6 دهانه و يك كانال روباز مي باشد.

طول كالورت: 60 متر

طول كانال: 300 متر

عرض كالورت در خروجي نيروگاه : 6/63 متر

ارتفاع كف تا سقف كالورت: 4/23 متر در ابتدا و 5/11 متر در انتها

نوع پوشش: بتن مسلح

تراز آب پاياب : 115 متر از سطح دريا (در حالت كار كرد هر 3 واحد با هم)

تراز كف دهانه ورودي كالورت پاياب : 1/98 متر از سطح دريا

تراز كف دهانه خروجي كالورت پاياب: 110 متر از سطح دريا

 

 

● مشخصات تونلهاي آب بر نيروگاه

سه رشته تونل كه مستقل از يكديگر ميباشند، وظيفه انتقال آب به نيروگاه كرخه را دارند. در فاصله حدود 61 متري ورودي هر يك از اين تونلها، شفت قائمي به ارتفاع 80 متر وجود دارد كه از آن براي نصب دريچه و انسداد كامل جريان در مواقع تعمير و نگهداري، استفاده ميشود. براي دسترسي به اين شفتها از پلي بطول 60 متر استفاده ميگردد كه به تاج سد متصل ميگردد.

سازه ورودي اين تونلها نيز داراي شش دهانه ميباشد كه هر دو دهانه به يك تونل منتهي ميشود. در هر دهانه ورودي شبكه اي آشغالگير با عرض 5/6 و ارتفاع 20 متر قرار دارد.

طول تونلها: 436 و 446 و 457 متر

قطرداخلي:بين 30/5 و20/7 متر(قطر حفاري 6/8 متر)

نوع پوشش : بتن مسلح و پوشش فلزي

مقدار پوشش بتني: از دهانه ورودي تا 15 متر مانده به ديوار آب بند بطول حدود 125 متر در هر تونل

مقدار پوشش فلزي در تونلها : از 15 متري بالادست محور سد تا محل نيروگاه جمعا بطول 970 متر و وزن كل 3722 تن

نوع پوشش فلزي: ST52

فشار طراحي : 1450 كيلو پاسكال

تراز كف دهانه ورودي: 162 متر از سطح دريا

تراز كف دهانه خروجي : 20/107 متر از سطح دريا

فاصله محور تونلها از يكديگر : 19 متر

حجم كل بتن ريزي : 120 هزار متر مكعب

حد اكثر دبي خروجي از هر تونل : 175 متر مكعب در ثانيه

نوع دريچه هاي اضطراري : غلطكي هم محور با مركز دوران

سيستم بالا بر دريچه ها: سروموتور

تعداد دريچه ها : سه سري هر كدام متشكل از سه قطعه 22 تني

ابعاد هر دريچه : 5/4*5/8 متر . به وزن 126 تن

نوع جرثقيل : دروازه اي به ظرفيت 25 تن

نوع ورق فلزی آشغالگيرها : ST37

وزن كل آشغالگيرها : 400 تن

سيستم بالابر هر يك از دريچه ها سرووموتوري با ظرفيت 300 تن و طول كورس 2/10 متر ميباشد كه در قسمت فوقاني شفتهاي ورودي قراردارند و بااستفاده از 6 قطعه تير 5/8 متري به دريچه متصل شده اند.

● تونل انتقال آب دشت عباس

● مشخصات تونل

به منظور تامين آب مورد نياز دشت عباس و دشتهاي فكه، عين خوش و موسيان يک رشته تونل در فاصله 21 کيلومتر از محور سد احداث شده است که مشخصات آن به شرح زير مي باشد:

- نوع رژيم جريان آب در تونل: تحت فشار

- تراز كف دهانه ورودي تونل : 5/176 متر از سطح دريا

- تراز كف دهانه خروجي تونل : 175 متر از سطح دريا

- شيب تونل : 5/2 در ده هزار

- قطر داخلي تونل : 5/5 متر (قطر حفاري 8/6 متر)

- طول تونل : 6097 متر

- طول تونلهاي دسترسي: 498 متر

- حجم كل خاكبرداري: 325 هزار متر مكعب

- حجم كل بتن ريزي: 82 هزار متر مكعب

- ضخامت پوشش بتني : 55/. متر

- طول پوشش فلزي: 50 متر انتهائي تونل

- جنس پوشش فلزي: فولادي از نوع ST52

- دبي طراحي تونل: 80 متر مكعب در ثانيه در تراز 195 در ياچه سد(دبي ماكزيمم 120 متر مكعب در ثانيه)

 

● سازه هاي ورودي تونل دشت عباس

اين سازه ها شامل آشغالگيرها، شيار نصب دريچه هاي استاپ لاگ، شافت و دريچه هاي اضطراري ميباشند. آشغالگيرهاي اين تونل، بتني و دهانه هاي آن 5/1*5/1 متر ميباشند. بلافاصله بعد از اين آشغالگيرها، شياري براي نصب دريچه استاپ لاگ در نظر گرفته شده است. در فاصله 285 متري از دهانه ورودي شفتي به ارتفاع 50 متر قرار دارد كه دريچه‌ اضطراري در آن قرار گرفته اند و در مواقع اضطراري عمل انسداد تونل را انجام ميدهد.

دريچه اضطراري از نوع غلطكي به ابعاد 5*3 متر و وزن كل 60 تن ميباشد. عملكرد اين دريچه با استفاده از سرووموتوري به ظرفيت 160 تن و طول كورس 5/6 متر انجام ميشود. اين سرووموتور در بالاي شفت و در تراز 234 نصب ميگردد و از طريق تيرهائي به دريچه اضطراري متصل ميگردد.

قاب دريچه اضطراري بصورت فلزي ميباشد كه از فاصله 14 متري بالادست دريچه آغاز شده و مقطع تونل را از دايره به چهار ضلعي تغيير داده و سپس تا 14 متري پائين دست دريچه مجددا به حالت دايره باز ميگردد.

 

● سازه خروجي تونل دشت عباس

تونل دشت عباس در انتها بعد از 50 متر پوشش فلزي، به دو شاخه مساوي به شکل ( Y - BRANCH) تقسيم مي شود. پوشش اين شاخه ها نيز فلزي و از جنس ST52 ميباشد. در هر يك از اين شاخه ها يك دريچه سرويس و يك دريچه قطاعي قرار دارد. دريچه قطاعي وظيفه تنظيم آب خروجي را به عهده دارد و در مواقع تعميرات، دريچه سرويس اين وظيفه را به عهده ميگيرد.

باز و بسته شدن دريچه هاي قطاعي با سرووموتوري به ظرفيت 20 تن و دريچه سرويس با سرووموتوري به ظرفيت 40 تن انجام ميشود.

تعمير و نگهداري سرووموتورهاي هر دو شاخه كه در اتاق كنترل واحدي قرار ميگيرند با استفاده از يك جرثقيل ثقفي 12 تن انجام ميشود.

براي موقغ تعميرات و بازديد، در انتهاي هر شاخه نيز يك سري دريچه استاپ لاگ طراحي شده است.

ابعاد دريچه هاي سرويس: 6/2*8/1 متر

ابعاد دريچه هاي قطاعي: 5/2*7/1 متر

 

● جاده هاي دسترسي و پلها

- جاده L1- به طول 7/11 كيلومتر از جاده اصلي انديمشك – دهلران جداشده و در نهايت از ساحل چپ به تاج سد متصل مي شود.

- جاده L2- به طول 8/21 كيلومتر از جاده اصلي انديمشك- اهواز منشعب شده و در ساحل چپ رودخانه به جاده L1 متصل مي شود.

- جاده دسترسي به پل ارتباطي به طول 4/3 كيلومتر كه از جاده L1 منشعب شده و از طريق پل ارتباطي به جاده موجود در جناح راست منتهي مي گردد.

- جاده موجود بطول 19 كيلومتر در جناح راست سد كه از جاده اصلي انديمشك – دهلران و پس از عبور از پل نادري منشعب مي شود. اين جاده ارتباط بين منابع قرضه G1 و C1 به محل سد را نيز برقرار مي كند.

- به منظور دستيابي راههاي دسترسي L2,L1 به جناح راست رودخانه كرخه ، پلي به طول 205 متر و بعرض 13 متر در پايين دست محور سد ساخته شده است . تابليه فلزي آن با سه دهانه 60 متري و يك دهانه 25 متري برروي سرشمعهاي بتن مسلح قرار دارد.

- به منظور دسترسي به تونل دشت عباس، جاده ایمنشعب از جاده انديمشك – دهلران به طول 15 كيلومتر و عرض 8 متر ايجادشده است.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

راز منار جنبان فاش شد

6682.jpg

برای نخستين بار يك فيزيكدانان و كارشناس زلزله ايرانی توانست دليل ارتعاشات منار جنبان اصفهان را با انجام آزمايش های ديناميكی بررسی كند.

حمید شاهین پور،سرپرست كمیته پژوهشی انجمن فناوری های بومی ایران كه به اختلالات اخیر در نوسانات دو منار اصفهان پی برد تصمیم گرفت علت ارتعاشات بنا را با فرمول های دینامیكی پیدا كند.

پژوهش شاهین پور با تمام فرمول های پیچیده و آزمایشگاهی اش تنها در پی رسیدن به این نتیجه است.«هنگامی كه دو نخ مشابه را به طول مساوی و انتهای نخ ها به یك نخ افقی ببندید دو آونگ كاملا مشابه حاصل می شود.اگر یكی از وزنه های به نوسان در آید یكی دیگر از وزنه ها هم شروع به نوسان می كند.

اگر یكی از نخها بلندتر شود در صورت نوسان یكی،وزنه دیگر دچار نوسان نمی شود.حال اگر وزن یكی با دیگری متفاوت باشد باز هم نوسان یكی منجر به اختلال در نوسان دیگری می شود.بنابر این می توان ارتعاش یك مناره به مناره های بعدی هم منتقل شود.»

 

 

پیش از شاهین پور افرادی دیگری هم درباره منار جنبان كار كرده اند اما تا كنون كسی،كار آزمایشگاهی روی این بنا انجام نداده اند.

در كشورهای عراق و عربستان هم منار جنبان های زیادی وجود دارد.شاهین پور تمام منارجنبان های ساخته شده در دنیا را متعلق به فرهنگ ایرانی اسلامی می داند.

جالب است بدانید منار جنبان های دنیا در یك دوره زمانی سی ساله دوره تیموریان ساخته شده اند.

منار جنبان

 

در سر راه اصفهان به نجف آباد قریه ای است كه آن را كارلادان می گویند.امروز این روستا جزئی از شهر اصفهان به شمار می رود.در این قریه بنائی وجود دارد كه مزار یكی از صلحا و زهّاد مشهور قرن هشتم هجری به نام عمو عبدالله كارلادانی است.

تاریخی كه بر فراز سنگ عمو عبدالله نوشته شده و سال 716 هجری را نشان می دهد مبین این نكته است كه این عارف بزرگ در زمان سلطان (محمد خدابنده) ایلخان مسلمان می زیسته است ایوان منارجنبان یكی از آثار تك ایوانی دوران ایلخانی است اما برخی از محققین عقیده دارند كه مناره ها بعداً به ایوان مزبور افزوده شده است.

چیزی که این بنای کوچک را که عرضش نه متر و طول هر مناره‌اش هفده متر است را معروف کرده‌است تکان خوردن آن است.یعنی با تکان دادن یکی از مناره ها مناره دیگر و کل ساختمان نیز تکان می خورد.

ایوان بنا به سبک مغول ساخته شده است ولی شکل مناره ها نشان می‌دهد که آنها را اواخر دوره صفویه به ایوان اضافه کرده اند.

دلیل حرکت این بنا تا مدت‌ها برای دانشمندان سوال بوده ‌است.بسیاری هنوز هم می گویند هیچ دلیل منطقی ای برای این حرکت وجود ندارد اما چیزی که مهم است،این است که منارجنبان در دنیا تنها بنایی نیست که این طوری حرکت می کند.در عراق و عربستان هم چنین بناهایی یافت می شود.به هر حال منطقی ترین علتی که برای تکان خوردن مناره ها می تواند وجود داشته باشد،پدیده فیزیکی تشدید یا دوپلر است.

چون مناره‌ها سبک و کاملاً مشابه هستند،تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می گذارد.

بسیاری از معماران و مهندسان درباره جنبش مناره ها به اظهار نظر فنی و مهندسی پرداخته اند اما برخی نیز می گویند هیچ دلیل منطقی برای تحرك مناره ها ارائه نشده است.جهانگردانی كه به نقاط مختلف دنیا سفر كرده اند در مشاهدات خود مناره هائی را معرفی كرده اند كه در نقاط دیگر جهان همین خصوصیت را داشته اند.

اما قدر مسلم اینكه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر مناره های متحرك دارد و آن این است كه گذشته از حركت مناره ها سایر قسمت های بنا نیز حركت می كند.ارتفاع ایوان مقبره عمو عبدالله از سطح زمین بقعه 10 متر و ارتفاع هریك از دو مناره 7/5 متر است.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...