رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام به همه ی دوستان. امیدوارم که خوب و خوش باشین.

هدف از ایجاد این تاپیک، آموزش نرم افزارهای Fluent و Gambit به صورت گام به گام میباشد. امیدوارم این تاپیک مفید واقع بشه. فقط یه سری قوانین باید واسه این تاپیک باید بزاریم که نظمش حفظ بشه و مطالب پراکندگی نداشته باشه و مخاطب بتونه راحت باهاش ارتباط برقرار کنه. قوانین رو به مرور زمان تکمیل میکنیم.

 

 

1-این تاپیک آموزشی ست و با اسپم کردن در آن به شدت برخورد میشود.

2- این تاپیک قصد آموزش گام به گام فلوئنت رو دارد و در اینجا فقط به سوالهایی جواب داده میشه که مربوط به مسائل همین پست باشند. سوالهای مربوط به قسمت های دیگه فلوئنت رو میتونید توی تاپیک های مربوط به رفع اشکال فلوئنت مطرح کنید.

موفق باشید%

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 56
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

دوستان همونطور که مستحضر هستید نرم افزار Fluent یک نرم افزار تجاری برای حل مسائل دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) میباشد.

حل یک مسئله رو میشه به سه مرحله زیر تقسیم کرد:

1-ایجاد هندسه و شبکه بندی

2- تعریف مسئله و حل آن

3- مرحله پس پردازش

نرم افزار فلوئنت قادر به انجام مراحل 2و3 میباشد اما ایجاد هندسه و شبکه بندی باید در نرم افزار های طراحی (CAD) انجام بشه و به محیط فلوئنت فرستاده بشه تا مراحل بعدی انجام شود. پس ما برای حل مسائلمون به یک نرم افزار دیگه هم نیاز داریم که به عنوان نمونه میشه به مرسوم ترین اونها یعنی GAMBIT اشاره کنیم که ما هم در این آموزش برای ساختن هندسمون ازش استفاده میکنیم. در ادامه قصد داریم تا با حل گام به گام مثال های کاربردی نحوه استفاده از این نرم افزار ها رو آموزش بدیم.

لینک به دیدگاه

در این آموزش فرض ما بر این بوده که مخاطبمون هیج پیش زمینه ای نسبت به این دو نرم افزار نداشته. بنا بر این سعی میکنیم تا آموزش ها رو از ساده ترین سطح شروع کنیم. و به عنوان اولین مثال و از ساده ترین مثال که همون" مدل سازی جریان آرام در داخل کانال دو بعدی "میباشد شروع میکنیم.

شماتیک مسئله به شکل زیر میباشد. در این مسئله جریان به صورت یکنواخت وارد کانال میشود و پس از توسعه یافتگی پروفیل سرعت به شکل منحنی میشود. طبق روابط تحلیلی در کتاب های سیالات فرمول این پروفیل به صورت u=1.5V0(1-(y/h)^2) میباشد که در آن H=2h ارتفاع کانال است.

برای این مسئله عدد رینولدز 100 در نظر گرفته شده است. به منظور تعیین این عدد مقادیر عددی پارامتر های مربوطه به این صورت در نظر گرفته شده اند.

H=0.01 m

L=0.4 m

Density=1000 kg/m3

viscosity=0.001 kg/m.s

V0=0.01 m/s

هدف از حل این مثال بدست آوردن پرفیل توسعه یافته سرعت و مقایسه ی آن با حل تحلیلی جهت اطمینان از درست بودن حل.

nwrrs450usecz236a7kg.png

برای اینکار ابتدا باید هندسه را در نرم افزار GAMBIT طراحی کنیم.

ابتدا یک مستطیل به ابعاد0.01*0.4 رسم میکنیم. برای اینکار از پنل سمت راست ردیف اول، اولین گزینه (Geometry) سپس در ردیف دوم سومین گزینه (Face) و در آخر از ردیف سوم گزینه دوم (Create face) را انتخاب میکنیم. در قسمت width عدد 0.4 ودر قسمت heightعدد 0.01 را وارد کرده گزینه apply را کلیک کنید.. هندسه مورد نظر ساخته شد. حالا باید شبکه بندی رو انجام بدیم برای اینکار در قسمت Operation (ردیف اول سمت راست ببالای صفحه) گزینه Mesh رو انتخاب کنید. بعد گزینه face و بعد از اون گزینه Mesh face رو انتخاب کنید. حالا از توی پنل باز شده جلوی گزینه face اون فلش رو بزنید و face.1 رو انتخاب کنید. بعد توی کادر زیر گزینه spacing عدد 0.0005 رو وارد کنید. (این عدد سایز شبکه رو تعیین میکنه) بعد گزینه apply رو بزنید. تا اینجا شبکه بندی هم درست شده حالا باید شرایط مرزی رو مشخص کنید. برای اینکار از قسمت operation گزینه zones رو انتخاب کنید. بعد، از قسمت zones گزینه specify boundary types رو انتخاب کنید. در قسمت Entity روبروی گزینه Edges ضلع سمت چپ مستطیل یعنی edge.4 رو انتخاب کنید. سپس از قسمت type با نگه داشتن کلیک موس برروی گزینه پایین آن شرط VELOCITY_INLET رو انتخاب کنید و در قسمت name تایپ کنید inlet و apply رو بزنید. سپس ضلع سمت راست مستطیل (edge.2) رو انتخاب کرده و type آن را PRESSURE_OUTLET انتخاب کرده و در نام آن را outlet قرار دهید و apply را بزنید. تا این مرحله شرایط مرزی هم اعمال شد. حالا باید هندسه را ذخیره کنیم.

نرم افزار فلوئنت میتواند فایل هایی با پسوند .msh را بخواند پس باید هندسه را با این پسوند ذخیره کنیم برای اینکار در گمبیت به این صورت عمل میکنیم. ابتدا از منوی file گزینه Export و سپس Mesh… را انتخاب کنید. سپس نام دلخواه را تایپ کنید و حتما تیک گزینه Export 2-D(X-Y) Mesh را بزنید و پس از آن Accept را کلیک کنید. تا این مرحله هندسه ساخته شد!

 

و در آخر هم فایل تصویری به صورت فلش که تمام کارهای بالا در آن انجام شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تا اینجا هندسه رو ساختیم و حالا میخوایم توی فلوئنت حلش کنیم. برای اینکار فلوئنت رو در حالت 2ddp اجراش میکنیم .

مرحله اول آوردن هندسه توی فلوئنته.

1-File>>Read>>Case…

بعد از اون باید چک کنیم ببینیم شبکه بندی درست انجام شده یا نه برای اینکار از مسیر زیر استفاده میکنیم

2-Grid>>Check

اگه آخرین خط توی صفحه اصلی فلوئنت نوشته شد Done یعنی هندسه مون درسته و باید بریم مرحله بعد که انتخاب کردن سیالمونه، برای اینکار گزینه های زیر رو انتخاب میکنیم:

3-Define>>Materials…

توی قسمت name مینویسیم water بعد در قسمت Density عدد 1000 و در قسمت Viscosity عدد 0.001 رو وارد میکنیم. بعد گزینه Change/Create رو میزنیم و توی پیغامی که ظاهر میشه yes رو انتخاب میکنیم.

حالا باید سرعت سیال ورودی رو وارد کنیم که برای اینکار باید از مسیر زیر وارد پنل شرایط مرزی بشیم.

4-Define>>Boundary Conditions…

از قسمت Zone بایدinlet رو انتخاب کنیم و دکمه Set بزنیم. بعد توی پنجره باز شده، جلوی قسمت Velocity Magnitude عدد 0.01 رو وارد میکنیم. بعد کلید OK رو فشار میدیم و بعد هم پنجره شرایط مرزی رو میبندیم. مرحله بعد انتخاب نوع گسسته سازی معادلاته که ما در اینجا میخوایم از گسسته سازی مرتبه دوم برای معادله ممنتوم استفاده کنیم چون دقت بالاتری داره، پس به مسیر زیر میریم:

5-Solve>>Controls>>Solution…

بعد در قسمت Discretization از منوی جلوی Momentum گزینه Second Order Upwind رو انتخاب میکنیم و بعد دکمه Ok رو میزنیم. توی مرحله بعد باید شرایط اولیه مسئله رو به فلوئنت بدیم. چون حل پایاست شرایط اولیه تاثیری توی جواب حل نداره فقط ممکنه زمان رسیدن به جواب رو نغییر بده برای همین ما همه شرط های اولیه رو صفر میدیم، برای اینکار از طریق آدرس زیر وارد پنجره شرط اولیه میشیم:

6-Solve>>Initialize>>Initialize…

توی این پنجره اول دکمه Init و بعد از اون دکمه Close رو میزنیم. مرحله بعد تنظیمات مربوط به باقیمانده هاست. از طریق مسیر زیر به پنجره باقیمانده ها میریم:

7-Solve>>Monitors>>Residual…

توی این پنجره قسمت بالا سمت چپ زیر Options تیک پشت Plot رو میزنیم تا حین حل نمودار باقیمانده ها رسم بشه و بعد توی سه تا کادر پایین Absolute Criteria عدد 1e-6 رو مینویسیم. نوشتن این اعداد اینجا یعنی اینکه هر وقت مقدار باقیمانده ها از 1e-6 کمتر شد حل متوقف بشه. تا اینجا ما تمام پارامتر های مورد نیاز نرم افزار رو بهش دادیم دیگه الان بای مسئله رو حل کنیم برای اینکار از مسیر زیر وارد پنجره Iterate میشیم:

8-Solve>>Iterate…

توی این پنجره جلوی Number of iterations عدد 1000 رو مینویسیم و دکمه Iterate رو میزنیم و نرم افزار شروع به حل کردن مسئله میکنه. بعد از یه مدت کوتاهی وقتی میزان باقی مانده ها از 1e-6 کمتر میشه نرم افزار خودش متوقف میشه و توی آخرین خط مینویسه solution is converged خب مسئله مون حل شد! حالا باید ببریم توی مرحله پس پردازش و ببینیم که پروفیل سرعت درست بدست اومده یا نه! برای اینکار باید بریم به قسمت رسم نمودار که از مسیر زیر میشه بهش دسترسی پیدا کرد.

9-Plot>>XY Plot…

توی این قسمت زیر گزینه Y Axis Function گزینه Velocity… و توی فیلد پاینی اون هم گزینه X Velocity رو انتخاب میکنیم. زیر قسمت Plot Direction جلوی X عدد 0 و جلوی Y عدد 1 رو مینویسیم. بعد، از قسمت Surfaces گزینه outlet رو انتخاب میکنیم و بعد دکمه Plot رو میزنیم. نموداری که ظاهر میشه همون پروفیل سرعت توی انتهای لوله ست. حالا میخوایم ببینیم این پروفیل چقد شبیه حل تحلیلی جریان توسعه یافته توی لوله ست. برای اینکار دکمه Load File… رو میزنیم و فایل Analytical solution.txt رو انتخاب میکنیم. بعد دکمه Curves… رو انتخاب میکنیم. زیر Curve# عدد 1 رو انخاب میکنیم. از قسمت پایین Pattern گزینه دوم رو انتخاب میکنیم تا نمودارمون به صورت خط پیوسته باشه و از قسمت Symbol اولین گزینه که هیچ علامتی هم نداره رو انتخاب میکنیم و بعد گزینه Apply رو میزنیم تا نمودار رسم بشه. حالا همونطوری که توی نمودار میبینید خط قرمز (مربوط به حل تحلیلی) و نقطه ها (مربوط به حل عددی فلوئنت) کاملا با هم انطباق دارن که یعنی حل ما هم کاملا درسته.:w16:

z9kn3x9jgkeqlq77a9tp.png

برای دیدن بردار های سرعت توی لوله هم میتونید از مسیر زیر برید

10-Display>>Vectors…

و بعد هم دکمه Display رو بزنید. برای زوم کردن هم میتونید دکمه وسط موس رو فشار بدین و روی اونجایی که میخواین زوم کنین یه مستطیل بکشین.

m3ey3nfxldae1g9myyo0.png

 

خب این مثالمون با موفقیت به پایان رسید.

اگه سوالی داشتین بپرسین تا اگه تونستم جوابتون رو بدم.:a030:

 

و در آخر هم فایل تصویری مربوط به مراحل حل در فلوئنت و همچنین فایل Data های مربوط به حل تحلیلی هم میتونید از لینک پایین دانلود کنین.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام دوستان. امروز با دومین مثالی که میخوام آموزش بدم در خدمتون هستم.

در این مثال هدف ما "بررسی ناپایداری جریان در تبدیل تدریجی واگرای صفحه ای" است. این آموزش رو فک نکنم جای دیگه­ای بتونین پیدا کنید! البته مثال سختی هم نیست.

چند روز پیش داشتم توی اینترنت میچرخیدم که یهو چشمم خورد به یه مقاله با همین عنوان مثال ما، دیدم حل کردن مسئله ش توی فلوئنت اصلا چیز سختی نیست. بخاطر همین گفتم آموزش یه نمونه از کاری که توی این مقاله انجام شده رو براتون درست کنم تا ببینید واسه مقاله دادن خیلی کارهای عجیب و پیچیده ای نیاز نیست انجام بدین و فقط ایده و پشتکار مهمه!

مقاله ی که گفتم چاپ همین ماهه و از آدرس زیر هم میتونید دانلودش کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

خب حالا بریم سراغ تعریف مساله:

همونطور که در شکل زیر میبینید هدف ما بررسی جریان توی یک تبدیل واگر با نسبت تبدیل 1:3 و زاویه 45 درجه است. وقتی عدد رینولدز کم باشه (کمتر از 50) هیچ ناپایداری رخ نمیده و جریان کانلا متقارن شکل میگره (البته دوتا گردابه متقارن بعد از افزایش مساحت تشکیل میشن). با افزایش عدد رینولدز و عبور از عدد رینولدز بحرانی، گردابه ها از حالت متقارن خارج میشن و یکی از گردابه ها بزرگ میشه و گردابه ی دیگری کوچیکتر میشه، که بهمین به هم خوردن تقارن ناپایداری جریان میگن. باز هم با افزایش عدد رینولدز و عبور از رینولدز بحرانی دوم، گردابه سوم هم جلوتر از این گردابه ها تشکیل میشه.

ihgpw8rgcf6aho0yvu68.png

حالا ما میخوایم به عنوان یه نمونه خطوط جریان رو توی عدد رینولدز 130 که بزرگتر از رینولدز بحرانی دوم هم هست بدست بیاریم و با شکل مقاله ای که بالا ذکر کردم مقایسه کنیم.

همونطور که توی مقاله هم ذکر شده برای از بین رفت اثرات ورودی و خروجی باید طول های L1 وL3 به اندازه کافی بزرگ باشن که توی این مثال ما اولین طول رو 20 برابر دهانه ی ورودی (h) و دومین طول رو 60 برابر دهانه ی ورودی در نظر گرفتیم

لینک به دیدگاه

مدلسازی:

خب توی این مرحله میخوایم هندسه رو با نرم افزار گمبیت طراحی کنیم. برای اینکار اول باید یک سری نقطه ایجاد کنیم. برای اینکار از مسیر زیر نقطه ها رو ایجاد میکنیم.

Geometry>>Vertex>>Create Vertex

در پنل Create Real Vertex که باز شده باید مختصات نقطه ها رو وارد کنیم که برای این هندسه مختصات ها به صورت زیر هستن:

A(0,0.05) B(0,-0.05) C(2,0.05) D(2,-0.05) E(2.1,0.15)F(2.1,-0.15) G(8.1,0.15) H(8.1,-0.15)

بعد از انکه هرکدوم از مختصات ها رو وارد کردیم یک بار کلید Apply رو میزنیم تا نقطه مون ایجاد بشه.

مرحله بعد وصل کردن نقطه ها به هم دیگه با استفاده از خط میباشد. برای اینکار به مسیر زیر بروید:

Geometry>>Edge>>Create Edge

در پنل Create Straight Edge که باز شده است، باید در قسمت Vertices دو تا نقطه ای که قراره به هم وصل بشن رو انتخاب کنیم و Apply رو بزنیم خط بینشون ایجاد بشه. (برای انتخاب نقطه ها از روی صفحه هم کافی کلید Shift رو نگه دارین و بعد روی اون نقطه کلیک کنید).

حال که همه ی خط ها بوجود آمدند باید این خط ها رو تبدیل کنیم به صفحه تا بتونیم داخل کانال رو هم مش یزنیم. برای اینکار از مسیر زیر وارد پنل Create Face from Wireframe بشید:

Geometry>>Face>>From Face

در پنل باز شده تمام خط های ایجاد شده رو در قسمت Edges انتخاب کنید و Apply رو بزنید تا صفحه ساخته بشه.

شبکه بندی:

برای اینکه شبکه بندی منظم و یک یکنواختی داشته باشیم باید در ابتدا خط ها (Edge ها) رو مش بزنیم، برای اینکار وارد مسیر زیر بشید:

Mesh>>Edge>>Mesh Edges

در پنل باز شده و در قسمت Edges تمامی خط ها رو انتخاب کنید به جز خط های ورودی و خروجی، سپس گزینه ی روبروی کادر Spacing رو بر روی Interval Size قرار بدین و در کادر هم عدد 0.01 رو وارد کنید و Apply رو بزنید. سپس خطهای ورودی و خروجی رو انتخاب کنید و گزینه ی روبروی کادر Spacing رو برروی Interval Count بذازید و عدد 50 رو در کادر وارد کنید و Apply رو بزنید. حالا باید کل کانال یا همون Face رو مش بزنید برای اینکار از مسیر زیر رو دنبال کنید:

Mesh>>Face>>Mesh Faces

در پنل باز شده در قسمت Faces همون همون صفحه ای (کانالی) که قبلا ایجاد کرده بودیم رو انتخاب کنید. گزینه ی روبروی Elements رو Quad انتخاب کنید و حتما گزینه ی مقابل Type رو Map انتخاب کنید و Apply رو بزنید.

خب شبکه بندی هم تموم شد و حالا باید شرایط مرزی رو تعیین کنیم که شرایطش دقیقا مثل مثال قبل میمونه، ورودی (دیواره سمت چپ) رو Velocity_Inlet بذا رید و خروجی (دیواره سمت راست) رو Pressure_Outlet قرار بدید.

مرحله آخر هم که Export کردن هندسه با پسوند .msh هستش، از مسیر زیر میتونید اینکار رو بکنید

File>>Export>>Mesh…

یادتون باشه حتما تیک گزینه Export 2-D(X-Y) Mesh رو بزنید.

در زیر هم میتونید فیلم مربوط به کارهایی که در بالا گفته شد رو دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مرحله حل:

خب تا اینجا هندسه رو ساختیم و همه چیز آماده س تا تحلیل رو انجام بدیم.خب اول از همه فلوئنت رو در حالت 2ddp اجرا میکنیم و بعد هندسه رو فراخونی می کنیم. برای اینکار از مسیر زیر فایل مشی که ساختیم رو فراخونی میکنیم:

File>>Read>>Case…

مرحله بعد چک کردن هندسه ست:

Grid>>check

باید در آخرین خط صفحه اصلی فلوئنت نوشته بشه Done .

مرحله­ی بعد تنظیمات مربوط به خواص سیال است. در این مسئله چگالی برابر 1 و ویسکوزیته 0.001 در نظر گرفته شده است. پس از وارد کردن این مقادیر بر روی کلید Change/Create کلیک کنید و سپس پنجره Material رو ببندید. مرحله بعدی مقدار دادن به شرایط مرزی ست که برای اینکار از مسیر زیر وارد پنجره ی Boundary Conditionsشوید:

Define>>Boundary Conditions…

سپس با انتخاب کردن Inlet از قسمت Zone و کلیک کردن برروی Set… وارد پنجره ی Velocity Inlet میشوید. در کادر مربوط به Velocity Magnitude عدد 1.3 را وارد کنید و OK را بزنید . با اینکار عدد رینولدز برابر 130 میشود:

Re=1*1.3*0.1/0.001=130

سپس از مسیر زیر وارد پنجره ی Solution Controls شوید و گسسته سازی مربوط به ممنتوم را برروی گزینه Second Order Upwind قرار دهید و OK را بزنید:

Solve>>Controls>>Solution…

خب حالا باید شرایط اولیه را اعمال کنیم، برای اینکار از مسسیر زیر وارد پنجره Solution Initialization و کلید init را بزنید.

Solve>>Initialize>>Initialize…

مرحله بعد تغییرات مربوط به باقی مانده هاست. برای اینکار از مسیر زیر:

Solve>>Monitors>>Residual…

وارد پنجره Residual Monitors شوید و تیک گزینه plot در قسمت Options بزنید سپس در هر سه کادر زیر Absolute Criteria مقدار 1e-6 را وارد کنید.

مرحله آخر حل مربوط به تنظیم تعداد تکرار ها و انجام تکرار ها میباشد که برای اینکار از مسیر زیر:

Solve>>Iterate…

وارد پنجره Iterate شوید و مقدار تکرار ها (Number of iterations) رو برابر با 3000 قرار بدید و روی Iterate کلیک کنید. بعد از چند دقیقه حل شما به محدوده ی همگرایی میرسد و حل متوقف میشود و در صفحه ی فلونت نوشته ی solution is converged یv, lahini ld;kdصفحه ی فلونت پیاهمگرایی میرسد و حل متوقف میشود و در صفحه ز فلونت پیام رو مشاهده میکنید. خب مرحله ی حل به پایان رسید.

پس پردازش:

خب برای دیدن خطوط مسیر میتونید از مسیر زیر وارد پنجره contours بشید.

Display>>Contours…

در این پنجره در قسمت Contours of گزینه Velocity رو انتخاب کنید و در فیلد پایین آن هم Stream Function رو انخاب کنید. عدد زیر قسمت Levels رو 100 قرار بدید. سپس برروی Display کلیک کنید تا بتونین خط های جریان رو ببینید و با شکل 7 موجود در مقاله مقایسه کنید.

برای رسم بهتر خطوط مسیر و مقایسه دقیق تر میتونید از نرم افزار های مخصوص پس پردازش مثل Tecplot 360 استفاده کنید که طریقه ی استفاده از اون رو در فیلم آموزشی توضیح دادم.

در آخر هم میتونید مقایسه کانتورهای مثال ما و مقاله ی مذکور رو در زیر ببینید

pjk0tjjw4j66fey0dq10.png

در آخر هم میتونید آموزش تصویری مراحل فوق رو از لینک زیر دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

در اینجا هم میتونید فایل PDF آموزش بالا و همچنین فایل های cas وdata مربوط به فلوئنت رو دانلود کنید.

موفق باشید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

با سلام و تشکر از لطف شما

فایل های پیوست شده که با فرمت Zip.gifrar هستند، وقتی دانلود می شوند به صورت فرمت فایل txt هستند و نوشته ها ناخوانا و با فونت ناخوانا می باشند.

لطفاً بنده را راهنمایی کنید.

با تشکر

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
سلام دوستان.چطوری ایرفویلو میشه تو گمبیت ترسیم کرد!؟و مراحلش؟؟:ws38:من هنوز با گمبیت کار نکردم و سررشته ندارم ممنون میشم کمک کنید!:icon_redface:

سلام

چرا با گمبیت؟

من یه ترم بالاجبار با گمبیت کار کردم، اصلا خوشم نیومد ازش. واسه همین دیگه ببیخیالش شدم.

بهتون پیشنهاد می کنم با سالیدورکز یا یه چیز دیگه بکشید اگه مجبور نیستید با گمبیت کار کنید.

من خودم با PTC Creo می کشم. (همون proengineer سابق)

 

با این حال ممکنه دوستانی که با گمبیت کار کردن نظرشون این باشه که کار باهاش راحته. صلاح مملکت خویش خسروخان داند!

لینک به دیدگاه

خیلی ممنون.من با آباکاسم کار کردم ینی برا مش بندیش هم میتونم اونجاانجام بدم!فقط باید با چه پسوندی سیو کرد؟!که تو فلوئنت بخونه؟!بعد اینکه مشکلی که پیش نمیاره تو تحلیل تو فلوئنت؟!...مرسی

لینک به دیدگاه
خیلی ممنون.من با آباکاسم کار کردم ینی برا مش بندیش هم میتونم اونجاانجام بدم!فقط باید با چه پسوندی سیو کرد؟!که تو فلوئنت بخونه؟!بعد اینکه مشکلی که پیش نمیاره تو تحلیل تو فلوئنت؟!...مرسی

سلام

اول اینکه من زیاد وارد نیستم. اینجا دوستانی هستند که خیلی بلدن!

ولی در کل:

ورژن های آخر فلوئنت، همراه با انسیس نصب میشن. یعنی دیگه سیدی جدا به نام فلوئنت نمیخریم. همون انسیس رو نصب می کنیم که فلوئنت هم داره.

این ورژن های آخر انسیس یه محیط داره به نام workbench. من این فایل های مختلف رو از نرم افزار های دیگه، با workbench مش میزنم و وارد فلونت میکنم.

عکس زیر رو نگاه کنید: مال workbench هست.

 

09a5f1b19d014850bd911fa39a60c455.jpg

 

تو شماره ی دوم هندسه رو وارد می کنم (یعنی فایل خروجی از یه نرم افزار مثل سالیدورکز)

بعد تو شماره ی سوم مش میزنم و ورودی و خروجی جریان و دیواره ها رو نام گذاری میکنم.

تو شماره ی چهارم هم میفرستمش فلوئنت.

 

با این روش، فایل های خروجی از سالیدورکز و کتیا و CREO و ... به راحتی وارد فلوئنت میشن. در نهایت یه چیز جمع و جور تحویلتون میده که توش همه چیز هست، یعنی هندسه و مش بندی و تحلیل فلوئنت و ...

 

لابد از آباکوس هم میشه احتمالا وارد کنیم!

لینک به دیدگاه
خیلی ممنون.من با آباکاسم کار کردم ینی برا مش بندیش هم میتونم اونجاانجام بدم!فقط باید با چه پسوندی سیو کرد؟!که تو فلوئنت بخونه؟!بعد اینکه مشکلی که پیش نمیاره تو تحلیل تو فلوئنت؟!...مرسی

خروجیstpبگیرید و وارد کنید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

درود بر شما

من به تازگی کار با فلوئنت و گمبیت را شرع کردم، من می‌خوام معادلات ریاضی مختلفی را در گمبیت import کنم چرا که برای رسم منحنی های ریاضی در ابزار هندسی گمبیت محدودیت هست.

من موفق شدم تمام معادلات مورد نظرمو تو excel (با بدست آوردن مختصات نقاط) بسازم و با فرمت dat. از طریق ICEM Input وارد گمبیت کنم!

منتها دنبال روشی دقیق تر از رسم منحنی از طریق وصل کردن نقاط به هم (هر چند با دلتا x های خیکی کوچیک وتعداد نقاط خیلی زیاد) هستم.

آیا نرم افزار ریاضیاتی هست که منحنی های دو بعدی مختلفو رسم کنه و با فرمت های معتبر برای گمبیت ذخیره کنه؟؟

یا برای نیل به مقصود چه باید کنم؟

خواهش میکنم راهنمایی کنید.

با تشکر

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...
  • 3 هفته بعد...

سلام دوستان

آقا کسی میدونه چجوری باید جریان مغشوش حول یه استوانه رو شبیه سازی کرد؟ با اعداد رینولدز 10، 100، 1000 و 10000 اگه کسی میدونه بگه لطفا خیلی گیرم

مش بندی و همه چیشو انجام دادم واسه رینولدز 10 هم انجام دادم ولی واسه بقیه رینولدزا و جریان مغشوش نمیدونم چرا نمیشه :(

لینک به دیدگاه
سلام دوستان

آقا کسی میدونه چجوری باید جریان مغشوش حول یه استوانه رو شبیه سازی کرد؟ با اعداد رینولدز 10، 100، 1000 و 10000 اگه کسی میدونه بگه لطفا خیلی گیرم

مش بندی و همه چیشو انجام دادم واسه رینولدز 10 هم انجام دادم ولی واسه بقیه رینولدزا و جریان مغشوش نمیدونم چرا نمیشه :(

 

مشکلتون دقیقا چیه؟ کامل مشکلتون رو بگید تا بتونم کمکتون کنم

میتوند از مدل k-Omega SST واسه شبیه سازی آشفتگیش استفاده کنید

لینک به دیدگاه
مشکلتون دقیقا چیه؟ کامل مشکلتون رو بگید تا بتونم کمکتون کنم

میتوند از مدل k-Omega SST واسه شبیه سازی آشفتگیش استفاده کنید

 

راستش من زیاد وارد نیستم به فلوئنت، میشه بگید دقیقا باید چیکار کنم؟

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سلام موضوع پروژه من مدلسازی خنک شدن قطعه ریخته گری شده با نرم افزار فلوئنت هست من اصلا با این نرم افزارها کار نکردم لطفا یک کتاب خوب معرفی کنین که کمکم کنه و باید چه نرم افزارهایی (کدوم ورژن) رو نصب کنم؟

مرسی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...