رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اجر سفال

 

از قدیم ایام استفاده از خشت در کشور ایران مرسوم بوده و در جای جای کشور آثار متعددی از آن به چشم می خورد. این خشت را به صورت خشت خام آفتاب خشک استفاده می شوند. با پیشرفت علم بشر عمل پخت بعد از آفتاب خشک روی آن انجام شد که استحکام آن در مقابل نزولات جوی و تحمل فشار به مراتب بیشتر شد. در بناهای موجود در سطح کشورقدمت آجرهای مصرف شده به چند هزار سال می رسد. در حال حاضر تهیه اجر سفال در طرح ها و اندازه های مختلف برای ترمیم بناهای قدیمی و نماسازی به صورت نمادین در دیوارهای ساختمانی مجلل امروز به صورت کادر یا کتیبه استفاده می شود.

 

 

اجر لعابدار

 

در دو گونه تولید می شود، یکی به صورت سنتی که از قدیم ایام در اماکن مذهبی خصوصاً محراب مساجد، گنبد و گلدسته ها استفاده می شده است. در حال حاضرهم تولید می شودو عمدتاً در رنگهای لاجورد فیروزه ای زرد مشکی و هر رنگ سفرش مشتری رنگ آمیزی می شود و در محلول رنگ آن از قلع و سرب استفاده می شود که نمای شفاف و بسیار زیبا به آن می دهد.

دسته دوم آجرهای پلاکی (کارنی) به صورت پلاک یا ساده و رئال و مدل دار لعاب می شوند. از حدود سالهای 1367و1381 که تولید این گونه آجر فراگیر شد، لعاب کاری بر روی آن آغاز گردید و رنگ های آن بسیار متنوع و زیبا و هر رنگی که مشتری اراده کند می توان تولید کرد. که اخیراً به صورت سنگ گرانیت هم لعاب می کنند و همه رنگهای آن چشم نواز و زیبا هستند.

لینک به دیدگاه

 

اجر نسوز:

این آجر ابتدا برای ساخت کوره های حرارتی ریخته گری و شومینه ها در اندازه ها و طرح های محدود تهیه و تولید می شود ولی چند سالی است که این آجر در نمای بیرونی ساختمان ها در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع تهیه و تولید می گردد و علاوه بر طرح پلاکی انواع طرح ها ی صخره ای نا منظم و سنگی در رنگ های مختلف تولید می -شود.

مزیت استفاده از این نوع آجر در نمای ساختمان استحکام بسیار زیاد در مقابل گرما و سرما ویخ زدگی ،باران های اسیدی، ضربه عوامل جوی بود و در مقابل نور خورشید تغییر رنگ نمی دهد.و خلاصه می تواند صدها سال حالات زیبایی و جذابیت اولیه خود را حفظ کند و به خاطر سوراخ ها و خلال های روی آن با ملات مخروج شده امکان جدا شدن بعضی از سنگ ها که در نما به کار می رود وجود ندارد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...