رفتن به مطلب

کاهش سدهای موجود در مسیر تجاری سازی نانوساختارهای مبتنی بر دی‌ان‌ای


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

اخیرا پژوهشگران موفق شده‌اند بر دو مانع اصلی موجود در مسیر توسعه فناوری دی‌ان‌ای غلبه کنند. در این فناوری از رشته‌های دی‌ان‌ای به‌عنوان اجزاء قابل برنامه‌ریزی استفاده می شود تا با خودآرایی به شکل ساختارهایی نانومقیاس در می‌آید. طی سال‌های اخیرا محققان مختلفی تلاش کرده‌اند که با استفاده از دی‌ان‌ای غشاء‌های سلولی ایجاد کنند. تا کنون این تلاش‌ها به‌دلیل فقدان بازخورد ساختاری به نتیجه نرسیده است. ایجاد این ساختارها به کندی انجام شده و از کیفیت پایینی برخوردار است. یک تیم تحقیقاتی به رهبری هندریک دیتز از دانشگاه صنعتی مونیخ موفق شده‌اند که این مانع را از سر راه بردارد.

این تیم تحقیقاتی اشکال و ساختارهای مختلفی را با استفاده از دی‌ان‌ای ایجاد کردند. پیش از این امکان بررسی کیفیت نانوساختار ایجاد شده و کنترل آن با دقت بالا وجود نداشت اما این تیم تحقیقاتی موفق شده است برای اولین بار نانوساختارهای تولید شده را آنالیز و تست کند.

در بخش دیگری از این پروژه، پژوهشگران نشان دادند که می‌توان زمان انجام واکنش را از یک هفته به چند دقیقه کاهش دهند به‌طوری بازده کار تقریبا 100 درصد باشد. این گروه دریافتند که در دمایی ثابت، صدها رشته دی‌ان‌ای می‌تواند تا خورده و یک ساختار را ایجاد کند این کار در چند دقیقه رخ می‌دهد. آنها در کمال تعجب متوجه شدند که فرآیند تشکیل نانوساختار از دی‌ان‌ای بسیار شبیه به تاخوردن پروتئین است. البته این دو فرآیند از نظر شیمیایی و ساختاری تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

دیتز می‌گوید زمانی که ما دریافتیم که می‌توان در چند دقیقه دی‌ان‌ای‌ها را تا کرد و نانوساختار ایجاد کرد، مطمئن شدیم که از این پس می‌توان روی فناوری دی‌ان‌ای برای تولید نانوساختارها به‌صورت تجاری حساب کرد. دیگر نیاز نیست یک هفته صبر کنیم تا بازخورد کار آزمایشگاهی خود را ببینیم و بعد روی طراحی انجام شده اصلاحاتی انجام دهیم، در واقع یک فرآیند چند مرحله‌ای ناگهان تبدیل به یک فرایند ساده شده است.

در این پروژه محققانی از آزمایشگاه از ام آر سی کمبریج

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شرکت داشتند آنها ساختاری سه بعدی از دی‌ان‌ای ایجاد کردند. آنها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی در دمای پایین موفق شدند از این ساختار که بیش از 460 هزار اتم دارد تصویربرداری کردند. این تصاویر دارای جزئیات نانومتری است. نتایج این پژوهش در Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...