رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اولین مرحله در نوشتن برنامه ای که به صورت زمان حقیقی پروسه ای را کنترل می کند٬ فراهم آوردن ابزاری است که بتواند داده ها را به طور متناوب از پروسه دریافت کند.

این کار در نرم افزار LabVIEW و به هنگام استفاده از کارت های DAQ ساخت شرکت Advantech با کمک جعبه ابزار مخصوص همین شرکت و آیکن های موجود در آن امکان پذیر است.

 

برقراری ارتباط سروو موتور با کارت تبادل داده (Data Acquisition)

 

 

برای نوشتن VI هایی که با کارت DAQ کار می کنند ٬ قبل از هر چیز باید یک آیکن مربوط به باز کردن کارت A( DeviceOpen.vi) را از منوی Device Manager در صفحه ی بلوک دیاگرام قرار دهیم ودر ورودی DevNum آن شماره ی اختصاص داده شده به کارت مورد نظر در Advantech Device Manager را وارد کنیم .

ما قصد داریم داده های آنالوگ را از پروسه بخوانیم ٬ پس از ورودی های آنالوگ کارت استفاده می کنیم . آیکن AIconfig.vi را از منوی adSlowAI انتخاب کرده وروی بلوک دیاگرام قرار می دهیم . با کمک این آیکن مشخص می کنیم که از چه کانال هایی و با چه وضوحی (Gain) می خواهیم داده را بخوانیم در مرحله ی بعد برای خواندن داده های آنالوگ از آیکن AIVoltageIn.vi از همان منو استفاده می کنیم . و در نهایت برای خاتمه دادن به استفاده از کارت ٬ باید از آیکن DeviceClose.vi استفاده کنیم .

 

DAQ.jpg

البته بهتر است آیکن های باز وبسته کننده ی کارت را خارج از حلقه ی اصلی برنامه قرار دهیم تا در طول یک بار اجرای برنامه مرتبا کارت خاموش و روشن نشود و صدمه نبیند .

با استفاده از روش ذکر شده در این برنامه در دو مرحله با استفاده از کارت تبادل داده ٬ از خروجی های تاکوژنراتور و پتانسیومتر خروجی داده هایی را می خوانیم و به دلخواه از یکی در حلقه ی فیدبک استفاده می کنیم .

در قسمت دیگری از برنامه می خواهیم خروجی کنترلر را به پروسه اعمال کنیم تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود . در این مرحله نیز باید از کارت تبادل داده استفاده کنیم . پس از آیکن DeviceOpen.vi ٬ آیکن AOConfig.vi را از منوی adSlowAO.vi قرار می دهیم که در آن مشخصات کانال آنالوگی از کارت که قرار است اطلاعات را دریافت کند ذکر می شود و سپس با استفاده از AOVoltageOut.vi داده ها را به کارت منتقل می کنیم . و مطابق معمول از یک DeviceClose.vi هم برای خاتمه دادن به کار کارت استفاده می شود . آیکون های باز وبسته کننده ی کارت هم برای جلوگیری از صدمه دیدن کارت خارج از حلقه ی اصلی قرار می گیرند .

 

DAQ2.jpg

 

 

 

به این ترتیب داده ها به کارت مورد نظر منتقل می شوند و با وصل کردن کانال خروجی کارت به دستگاه سروو ٬ می توان سیگنال های مورد نظر را به آن اعمال کرد .

لینک به دیدگاه

تنظیمات کارت تبادل داده (DAQ Card Options)

 

 

برای تبادل داده با کارت نیاز است تنظیماتی صورت گیرد.هنگامی که ولتاژی به کارت فرستاده می شود و یا از آن دریافت می شود٬ این مقدار ولتاژ روی یک کانال قرار می گیرد که شماره این کانال باید مشخص گردد. DevNumدو ثابت و Channel در قسمت Block Diagram وجود دارند. DevNum شماره شناسایی کارت و یا هر سخت افزار دیگری است که روی سیستم نصب شده و کار تبادل داده را انجام می دهد.

 

dev%20num.jpg

 

 

 

 

 

Channel شماره آن کانال از کارت است که ولتاژ روی آن فرستاده و یا از آن خوانده می شود.

تا زمانی که این تنظیمات از طرف کاربر صورت نپذیرد٬ برنامه با مقادیر پیش فرض خود٬ کار می کند.

chanel.jpg

لینک به دیدگاه

این قسمت نیز همانند حالت مجازی شامل ورودی ها ٬ Front Panel ٬ کنترلر و اسیلوسکوپ می باشد. شمای روبرو و بلوک دیاگرام حالت زمان حقیقی به صورت زیر است :

 

 

front%20panel%20real.jpg

 

block%20diagram%20real.gif

 

شمای روبرو و بلوک دیاگرام حالت زمان حقیقی سیستم سروو موتور

همان گونه که شمای روبرویی برنامه نشان می دهد،این قسمت شامل ورودی ها،Front Panel دستگاه،کنترلر،معادلات واسیلوسکوپ می باشد.

همان طور که در آزمایشگاه کنترل خطی به سه نوع ورودی دسترسی داریم ‚ در اینجا نیز سه نوع ورودی برای تغذیه سیستم سروو طراحی شده است.

 

 

1:

در گوشه ي پايين سمت چپ سروو ‚ كليدي تعبيه شده كه به عنوان تريگر عمل كرده و يك ورودي پله در ترمينال A فراهم مي كند كه با اتصال اين نقطه به ترمينال G مي توان آن را به سيستم اعمال كرد. براي تغيير مقدار دامنه ي پله كافي است پيچ مربوط به آن را بچرخانيم.

 

input%20dial.jpg

کلید تریگر در واقع یک Boolean است که به یک Case Structure متصل می شود و دو حالت برای حلقه به وجود می آورد ‚ یکی روشن بودن کلید که به معنای اعمال پالس به دستگاه است و دیگری خاموش بودن کلید که به معنای صفر بودن ورودی است.

 

manualstep.gif

 

 

 

لینک به دیدگاه

2:

 

Input Dial

 

 

 

از اين نوع ورودي معمولا براي به دست آوردن پاسخ حالت دايمي سروو سيستم استفاده مي شود.

پتانسيو متر ورودي شامل يك صفحه ي مدرج است كه با چرخاندن آن بسته به موقعيت زاويه اي اش مي توان ولتاژي DC بين -15 تا +15 ولت در ترمينال B توليد كرد كه با اتصال آن به ترمينال E يك ورودي DC به سيستم اعمال كرده ايم.

این ورودی از دو طریق می تواند به سیستم سروو متصل گردد ‚ یکی از طریق مقاومت 100k و دیگری از طریق مقاومت 1MO .هر دو نوع اتصال با ضرایب مربوطه در برنامه در نظر گرفته شده اند.

inputd.jpg

برای Input Dial نیز از یک Case Structure استفاده شده که با ضرایب مربوطه ولتاژی DC در ترمینال B تولید می کند.

 

inputdd.gif

 

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 2 هفته بعد...
سلام من میخواستم سروو موتور delta ASDA-A2 رو کنترل کنم شما میتونین کمک کنیین؟

 

سلام دوست من....

 

یه فایل میخواستم برات بزارم ولی چون حجمش زیاد بود نشدhanghead.gif

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...