رفتن به مطلب

پرش هیدرولیکی


ارسال های توصیه شده

یکی از موضواعت خیلی زیبا در هیدرولیک همین پرش هیدرولیکی هست

سعی میکنیم در این تاپیک به نحوه تشکیل پرش هیدرولیکی بپردازیم.

 

پرش یا جهش هیدرولیکی از نوع جریان های متغیر سریع است ، که در بسیاری از کارهای عملی با آن روبرو می شویم و آن عبارت است از تغییر جریان از حالت فوق بحرانی به جریان زیر بحرانی . چنانچه آب در قسمتی از مسیر دارای حالت فوق بحرانی بوده و بنا به مشخصات و موقعیت خاص کانال بخواهد تغییر مسیر بدهد عمق جریان در مسیر کوتاهی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و و در نهایت ضمن ایجاد افت انرژی محسوس از میزان سرعت به میزان قابل توجهی کاسته می شود.این پدیده که یکی از پدیده های مهم جریان آب در کانال های باز بوده و از ابتدا تا انتها ی آن یک تلاطم و پیچش سطحی آب وجود دارد پرش هیدرولیکی نام دارد.

همچنین پرش هیدرولیکی در زمینه های مختلف از جمله کاهش انرژی آب در جریان در روی سدها ، سر ریزها افزایش سطح آب در کانال ها به منظور پخش آب ، مخلوط نمودن مواد شیمیایی در تصفیه خانه ها کاربرد فراوان دارد.

پرش هیدرولیکی را می توان به صورت های مختلفی در کانال ایجاد کرد . به عنوان نمونه یک دریچه کشویی در مقابل جریان می تواند یک پرش هیدرولیکی ایجاد کند.

 

لینک به دیدگاه
مرسی

عکسا رو نشون نمیده

 

  • :ws37:

عکسی نذاشته بودم که:hanghead: [TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]یه مقاله در مورد تشکیل پرش هیدرولیکی

به منظور کاهش انرژي جريان و محافظت نواحي پايين‌دست سازه‌هاي هيدروليكي، افزايش عمق آب در کانالها و افزايش دبي خروجي از زير دريچه‌ها، لازم است جريان فوق بحراني به جريان زير بحراني تبديل شود. تبديل سريع جريان از حالت فوق بحراني به زير بحراني در اثر پرش هيدروليكي جريان باعث اختلاط سريع، آشفتگي جريان، توليد غلتابه‌هاي سطحي و زير سطحي و افت انرژي موضعي شديد مي‌شود. پرش هيدروليکي از نوع جريانهاي متغير سريع بوده و کنترل و مهار آن الزامي است. محل وقوع پرش با کوچکترين تغيير در اعماق بالادست و پايين دست دچار تغيير مي‌شود. بنابراين حذف پرش هيدروليكي بخصوص پرش ناپايدار و تبديل جريان فوق بحراني به جريان زير بحراني بدون استفاده از پرش هيدروليكي راهكاري براي حل اين مشكل است. در اين مقاله ضمن بررسي تحليلي معادلات حاكم بر جريان به ارائه مدل تحليلي جهت طرح سازه‌اي مناسب براي تبديل جريان فوق بحراني به زير بحراني بدون وقوع پرش هيدروليكي پرداخته مي‌شود. براي اينكار فرض مي‌شود كه جريان با مي‌نيمم انرژي از روي تاج سازه مورد نظر بگذرد و افت انرژي در طول سازه مورد بحث بصورت خطي تغيير نمايد. ضمناً در روي قله تبديل مورد بحث بايد، منحني عمقهاي متناوب جريان با سطح آب تلاقي يابد. بررسي نتايج بدست آمده نشان مي‌دهد كه طول تبديل مورد نياز براي دستيابي به هدف مزبور حدوداً برابر با طول پرش هيدروليكي معادل بوده و معادله سطح تبديل يك معادله درجه چهار مي‌باشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...