رفتن به مطلب

چرا یخ های داخل یخچال شما به رنگ سفید است و شفاف نیست؟؟؟؟


ارسال های توصیه شده

آیا تا به حال دقت کرده اید که چرا یخ های داخل یخچال شما به رنگ سفید است و شفاف نیست؟ یا زمانیکه آن را داخل آب می اندازید، چرا سفیدی را وارد آب نمی کند و آب شفاف می ماند؟

 

آبی که از لوله های شهری وارد خانه ها می شود، معمولا دارای املاح معدنی و در ایران، کلر بسیار زیادی است. معمولا این املاح باعث ایجاد ناخالصی در ویژگی های مختلف آب می شود. یکی از این ناخالصی ها خود را به هنگام یخ زدن نشان می دهد . همه می دانند که آب بی رنگ است و قاعدتا باید حالت جامد آن هم بی رنگ باشد؛ چون تغییر شیمیایی صورت نگرفته است. اما همانطور که گفته شد این املاح باعث سفید شدن یخ می شوند. اما برای اینکه یک یخ شفاف و بی رنگ داشته باشیم، لازم است که ۲ کار انجام شود: ۱-آب کاملاتصفیه شود ۲-آب حتما جوشانده شود. همه می دانند که جوشاندن فواید بسیار زیادی دارد اما در این قضیه، جوشاندن نقش وسیع تری را هم بازی می کند. اگر شما یک لیتر آب شهر را ۱ بار بجوشانید، بیشتر میکروب های آن کشته می شود و مقداری از املاح آن از بین می رود. اما اگر دوباره آن را بجوشانید، مقداری هوا داخل آب حل می شود و این باعث تجزیه شدن املاح معدنی و در نتیجه خنثی شدن آن ها می شود.

 

برای درست کردن یک یخ شفاف مقداری آب تصفیه شده تهیه کنید (اگر تصفیه شده هم نبود، نتیجه خواهید گرفت) حالا آن را داخل یک ظرف بریزید و بجوشانید. آن را از روی گاز بردارید و بگذارید سرد شود. حالا دوباره آن را بجوشانید و داخل فریزر بگذارید! بعد از چند ساعت می توانید یخ شفاف را ببینید!

 

 

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...