رفتن به مطلب

مرگ روزانه 2 ایرانی بر اثر برق‌گرفتگی


ارسال های توصیه شده

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: روزانه دو ایرانی با استناد به آمار سازمان پزشکی قانونی بر اثر حوادث برق‌گرفتگی جان خود را از دست می‌دهند.

 

محمد الله‌داد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده به ازای هر مورد فوتی حدود شش مورد برق‌گرفتگی منجر به صدمات جدی برای افراد رخ می‌دهد و 35 درصد حوادث برق‌گرفتگی در سال‌های اخیر در منازل و کارگاه‌های ساختمانی روی داده است.

وی عنوان کرد: پیرو ابلاغ شیوه‌نامه نظارت بر اجرای تأسسیات برقی ساختمان‌ها که بین وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی منعقد شده است، امیدواریم این تلفات کاهش یابد و با هماهنگی بین شرکت‌های توزیع شمال و جنوب و سازمان نظام مهندسی استان کرمان سه کارگروه تخصصی با موضوعات حریم، سیستم ارت و تابلوها و فیوزهای محافظ جان در راستای استقرار شیوه‌نامه فعال شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان افزود: عایق کردن یا ایزوله کردن خود از زمین با روش‌هایی مثل پوشیدن کفش‌های عایق یا ایستادن بر روی اجسام عایق مثل چوب خشک و استفاده از سیم ارت برای داشتن یک ارت درست، وجود یک چاه ارت الزامی است.

الله‌داد تصریح کرد: چاه ارت همان طـور که از نامش پیدا است چاهی است که در زیر زمین با رعایت قوانین ویژه‌ای حفر می‌شود، سپس درون آن یک شبکه فلزی قرار می‌دهند و آن را با استفاده از سیم‌های ضخیم به تمام پریزهای برق می‌رسانند و این سیستم برای وسایلی مؤثر است که دارای سیم ارت باشند.

وی افزود: دو شاخه ارت دارای سه سیم فاز، نول و ارت است و وسایل در صورت اتصالی داخلی و یا هر مشکل الکتریکی دیگر کاملاً ایمن هستند چراکه برق بدنه آن‌ها از طریق همان سیم ارت به زمین اتصال کوتاه می‌شود که اگر این اتصال کوتاه کامل باشد، فیوز عمل کرده و جریان برق را قطع می‌کند.

این مسئول عنوان کرد: استفاده از ترانسفورماتور ایزوله یکی دیگر از راه‌های ایمنی است، ترانسفورماتور وسیله‌ای است برای تبدیل ولتاژ متناوب که ترانسفورها را با نسبت تبدیلشان معرفی می‌کنند و یکی از مزایای ترانس‌های ایزوله، جدا بودن ورودی و خروجی آن‌ها است و همین امر سبب ایجاد یک نول جدید جدا از نول اولیه می‌شود.

الله‌داد استفاده از کلید را یک راه ایمنی دیگر عنوان کرد و افزود: این کلید در ورودی برق سیستم قرار می‌گیرد و در صورتی که شخصی دچار برق گرفتگی شود به صورت اتوماتیک برق سیستم را قطع می‌کند و بهترین وسیله برای جلوگیری از برق گرفتگی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به برق آشنایی ندارید، هرگز کنجکاوی در مورد آن به خرج ندهید و در هنگام کار با برق به اعصاب خود مسلط باشید، همیشه سعی کنید دست چپ خود را در پشت قرار داده و با دست راست کار کنید چراکه دست راست در بیشترین فاصله از قلب قرار دارد همچنین اگر ناچاراً مجبور به امتحان سیمی برای اطمینان از وجود ولتاژ در آن شدید حتماً آن را با پشت دست راست امتحان کنید چراکه انگشت‌ها در زمان برق‌گرفتگی مشت می‌شوند، فکر کنید، اگر سیم فاز را مشت کنید راهی برای فرار ندارید پس هرگز با برق شوخی نکنید.

 

 

منبع:تابناك

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...