رفتن به مطلب

نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی ایران راه اندازی شد


ارسال های توصیه شده

نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی جمهوری اسلامی ایران که به نام مبارک امام جعفر صادق‌(ع) نامگذاری شده است، با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

رییس جمهور همچنین از بخش‌های مختلف این پایگاه دیدن کرد و با توضیحات کارشناسان از جزییات احداث و فعالیت‌های این پایگاه مهم استراتژیک مطلع شد.

این پروژه که به دست متخصصان افتخار‌آفرین صنایع الکترونیک وزارت دفاع طراحی و ساخته شده در راستای تحقق امنیت بخشی به فضا و سامانه‌های فضایی کشورمان احداث شده است.

اطلاعات منتج از سامانه‌های رصد فضایی این پایگاه علاوه بر استفاده برای ماهواره‌های خودی در زمینه مدیریت ترافیک مداری برای دیگر کشورهای صاحب دارایی‌های فضایی مفید خواهد بود.

در حال حاضر معاهدات بین المللی مختلفی جهت هماهنگی و تبادل داده های رصدی وجود دارد که با دست‌یابی کشورمان به این نوع سامانه می‌توان با به اشتراک گذاشتن این نوع داده‌ها در شبکه مربوطه قرار گرفته و از اطلاعات رصدی به‌دست آمده در سایر نقاط دنیا نیز بهره‌مند شد.

این پایگاه به منظور کشف، جستجو و ردیابی اجرام فضایی و رصد دائم اجرام فضایی به ویژه ماهواره‌های عبوری از فضای کشورمان ایجاد شده و ردیابی راداری، ردیابی الکترواپتیکی و ردیابی رادیویی سه روشی است که در این مرکز به کار گرفته می‌‌شود.

تمام داده‌های رصد از سامانه‌های رصدی به سالن فرماندهی و کنترل عملیات مراقبت فضایی منتقل و از آنجا بعد از دسته‌بندی داده‌ها جمع‌آوری شده و فرآیند کشف و شناسایی اهداف فضایی باز می‌گردد.

با توجه به تخصص‌های مختلف و پیچیدگی‌های خاصی که برای احداث این پایگاه به کار گرفته شده است، با افتتاح آن زنجیره فن‌آوری فضایی در جمهوری اسلامی ایران کامل شد.

سردار وحیدی، وزیر دفاع در این مراسم ضمن تشکر از همه دانشمندان، مدیران و متخصصان شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع که در شرایط سخت آب و هوایی این مرکز بزرگ و مهم را احداث و آماده بهره برداری کرده اند، گفت: احداث و بهره برداری از نخستین پایگاه رصد و مراقبت فضایی کشور حماسه فراموش‌نشدنی در عرصه علم و فن‌آوری فضایی در کشور است و در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، حماسه‌آفرینان این عرصه نیز در تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی این دست‌آورد درخشان را به ملت ایران تقدیم می‌کنند.

 

منبع:ايسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...