رفتن به مطلب

دولت مانع تبدیل تپه‌های عباس‌آباد به قطب فرهنگی است


ارسال های توصیه شده

تپه های عباس آباد به عنوان فضایی که قرار است تبدیل به قطب گردشگری و فرهنگی پایتخت شود، در نیم قرن گذشته فراز و نشیب های زیادی را پشت سرگذاشته است. به گزارش پایگاه خبری شهر الکترونیک، در طرح جامع سال ۱۳۴۸ شهر تهران، ایجاد محله جدیدی برای امور اداری، سیاسی و بین‌المللی در تپه های عباس آباد پیش‌بینی شده بود که نام "شهستان پهلوی" را برای آن انتخاب کرده بودند. گفته می‌شد که این مجموعه با میدان بزرگ «شاه و ملت»، کاربری‌های متعدد سیاسی، اداری، خدماتی، فرهنگی، تالارهای موسیقی، تماشاخانه‌ها، مرکز تجارت جهانی، فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو را در خود جای خواهد داد. همچنین ساخت یک برج مخابراتی نیز در این طرح پیش بینی شده بود که سالها بعد با عنوان برج میلاد به بهره برداری رسید.

 

با پیروزی انقلاب، پروژه شهستان پهلوی (که پیشرفت چندانی نداشت) از دستور کار خارج شد و اراضی 560 هکتاری عباس آباد به دست سازمانها و نهادهای مختلف افتاد. در بخش بسیار بزرگی از آن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مستقر شد؛ بخش دیگر را به ساختمان مصلا - که پس از دو دهه هنوز نیمه کاره است - اختصاص دادند؛ کتابخانه ملی و فرهنگستانهای جمهوری اسلامی نیز در جانب غربی این تپه ها جای گرفتند و بخشهایی از آن نیز به دست سازمانهای دولتی افتاد تا در سالیان اخیر ساختمانهای اداری خود را در آن برپا کنند؛ ساختمانهایی که محل اختلاف و منازعه شهرداری و شورای شهر تهران از یک سو و دولت از سوی دیگر واقع شده است.

 

البته شهرداری نیز بی کار ننشسته و در سالهای اخیر فضاهای تفریحی و فرهنگی متعددی را در تپه های عباس آباد ایجاد کرده است اما اختلاف با سازمانهای دولتی مهمترین عامل اجرای کامل طرح تپه های عباس آباد است.

 

 

95درصد عباس آباد فضای سبز خواهد بود

 

به گفته مدیران شهرداری تهرانف باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری و براساس آخرین طرح تفضیلی تهران که در سال 1384 تصویب شد، تپه های عباس آباد کاربری فضای سبز و برحسب نیاز کاربری فرهنگی خواهند داشت. براساس تعریفی که در تقسیم فضاهای این منطقه شده است کل سازه های تپه های عباس آباد تنها کمتر از 5 درصد فضای 560 هکتاری آن را به خود اختصاص خواهند داد. سازه هایی که گفته می شود براساس ویژگی های شهری و خاصیت توپوگرافی منطقه ساخته خواهند شد؛ چرا که قرار است تپه های عباس آباد تنفس گاه طبیعی شهری باشند که در سال گذشته فقط سه روز هوای پاک داشت.

 

حجت اله ملاصالحی؛ مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد در این باره می‌گوید: طی سالهای اخیر، فعالیت های اجرایی برای تبدیل تپه های عباس آباد به یک قطب فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا احداث فضاهای سبز در قالب فضای سبز عمومی و بوستان های تخصصی و مفهومی، فضاهای گردشگری و توریستی و تامین زیر ساخت های فرهنگی پروژه های مختلف تعریف شد که تاکنون بخشی از این پروژه ها مانند بوستان آب و آتش، بوستان بنادر و بوستان جستجو به بهره برداری رسیده است. برخی از پروژه ها مانند پل طبیعت نیز در دست اقدام هستند.

 

وی با اشاره به این که پارک طالقانی بزرگترین بوستان جنگلی قلب پایتخت و قطب گردشگری سلامت خواهد شد، می گوید: همه کاربری های این پارک 32 هزار هکتاری براساس گردشگری سلامت خواهد بود؛ به طور مثال ما در این پارک کلینیکهای درمانی، عرضه گیاهان دارویی و حتی آب درمانی خواهیم داشت.

نبود مدیریت یکپارچه مهمترین مشکل عباس‌آباد

 

اما برای تبدیل شدن تپه های عباس آباد به منطقه ای گردشگری و فرهنگی هنوز را زیادی در پیش است؛ چرا که به گفته مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد به رغم حمایت های قانونی و تأکید مراجع بالاتر، هنوز مدیریت یکپارچه ای در اراضی عباس آباد حاکم نیست. او می افزاید: متاسفانه در دوره های مختلف حتی سالهای قبل از انقلاب اسلامی تصمیم گیری هایی برای این اراضی شده بود که اثر آنها هنوز هم دامن گیر ماست و در آینده هم خواهد بود. برای تبدیل شدن عباس آباد به قطب گردشگری و فرهنگی باید همه از جمله دولت، شهرداری، شورای شهر و غیره در قالب یک مجموعه با یکدیگر همکاری کنند.

ملاصالحی می گوید: مهمترین چالش های ما با دولت است؛ به طور مثال ساخت برج 27 طبقه بانک مرکزی در پهنه شرقی اراضی عباس آباد یکی از مشکلات مهم ماست. این برج هم اکنون در مرحله سفت کاری قرار دارد و تلاش های مستمر ما از طریق شورای شهر تاکنون فقط توانسته روند کار را کندتر کند.

وی در ادامه به سازمان ها و وزرات خانه هایی اشاره می کند که با تغییر کاربری بناهای خود مشکلاتی را ایجاد کرده اند؛ از جمله وزارت راه و شهرسازی که قرار بود در تپه های عباس آباد موزه بسازد اما ساختمان اداری احداث کرد.

 

در حالی که به گفته ملاصالحی به اغلب این ساختمان ها پایان کار داده نشده اما روشن است که شهرداری در عمل انجام شده قرار گرفته و با این ساختمانهای بلندمرتبه و بسیار گران قیمت کار خاصی نمی تواند انجام دهد.

 

مصلا از محدوده اختیارات ما خارج است

 

مصلای تهران از دیگر دغدغه های موجود درباره تپه های عباس آباد است. نزدیک به 30 سال است که احداث مصلا آغاز شده اما به پایان نرسیده و کاربریهایی از قبیل برگزاری نمایشگاه که به آن داده شده، هیچ نسبتی با فلسفه وجودی اش ندارد. در این باره، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد می گوید: مصلای تهران هرچند در اراضی عباس آباد قرار دارد اما این شرکت نمی تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد و از محدوده اختیارات ما خارج است.

او در عین حال تأکید دارد که اراضی مصلا در مالکیت شرکت نوسازی اراضی عباس آباد است اما شرکت مزبور اجازه هیچ گونه تصمیم گیری و دخل و تصرفی در آن را ندارد.

ملاصالحی همچنین درباره نبود دسترسی راحت به کتابخانه ملی و نبود امکانات کافی مانند پارکنیک در اطراف این مجموعه می‌گوید: با تکمیل پروژه های اطراف مانند باغ کتاب، دسترسی به کتابخانه ملی بهتر خواهد شد. همچنین، در حال حاضر تنها راه دسترسی به کتابخانه ملی بزرگراه حقانی است که در آینده از بزرگراه همت هم دسترسی دومی ایجاد خواهد شد.

ناامید نیستیم

 

با وجود همه چالش هایی که امروز پیش روی اجرای طرح ها در تپه های عباس آباد است، ملاصالحی با دید امیدوارانه ای به آینده می گوید:مشکل مهمی که در سال های گذشته (حدود 10 سال پیش) وجود داشت این بود که زمین های عباس آباد بلااستفاده بودند و همین امر باعث می شد ارگان و سازمان های مختلف ترغیب شوند که این اراضی را تصرف کنند اما اجرای پروژه‌های مختلف در این سال ها گام مهمی بود که به شکل عملی جلوی چنین اقدامات و دست اندازی هایی را بگیریم.

 

منبع: پایگاه خبری شهر الکترونیک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...