رفتن به مطلب

یازده اصل در مذاکره


ارسال های توصیه شده

اصول یازده گانه مذاکره

1-هدف

پیش از انجام مذاکره ،هدف از مذاکره بایستی کاملا مشخص باشد.مذاکره کننده و یا مذاکره کنندگان بایستی کاملا مشخص نمایند که موضوع اصلی مذاکره چیست و برسر چه مسئله یا مسائلی بایستی گفتگو کنند.

2-امتیازات.

پیش از انجام مذاکره ،مذاکره کننده بایستی دقیقا مشخص کند که چه امتیازاتی میخواهد بگیرد و چه امتیازاتی میخواهد واگذار نماید.

3-نتایج.

پیش از انجام مذاکره ،کلیه نتایج مذاکره بایستی مشخص و بررسی گردد.همه واکنشها بایستی تجزیه تحلیل و استدلال شود تا در صورت نیاز از راه حلها و فنون مختلف استفاده شود.

4-بر سر اهداف و امتیازاتی که میدانیم به نتیجه نمیرسیم هرگز مذاکره نکنیم.

5- راستگویی و صداقت.

در مذاکرات کاملا راستگو و صادق باشیم. عدم صداقت باعث کاهش و از بین رفتن اعتبار مذاکره کننده میشود.

6-در مذاکرات به قالب ادراکی افراد احترام گذاشته شود.

7-جو برتر.

باید تلاش شود تا جو برتر ایجاد نمود تا بتوان بهتر امتیاز گرفت . ایجاد جو برتر یعنی اینکه در مذاکره با نحوه بیان و استدلال و...جوی ایجاد شود که کاملا احساس شود شما مسلط و حاکم بر جلسه هستید .

جو برتر با منطق قوی و مدارک و دلایل مستدل و صداقت ایجاد میشود.همچنین روش و شیوه مذاکره کننده در ایجاد جو برتر موثر است،بطور مثال حفظ خونسردی ،تغییرات به موقع تن صدا،نشان دادن احساسات در مواقع ضروری مثل عصبانی شدن...

8-هیچگاه در مذاکره ،شخصیت ،تحصیلات،تجربیات...طرف مقابل مذاکره را خار و کوچک نشمارید و در قبال آن داشته های خود را با ارزشترجلوه ندهید چراکه در این صورت از خودتان در مقابل او یک بت ساخته اید که او با تمام قوا و تمرکز تلاش میکند تا درر اولین فرصت با مهارت این بت را در هم بشکند.

9-در مذاکره بایستی 100% به حرفهای طرف مقابل گوش داد.

روش 100% گوش دادن صحیح:

1-9)بایستی در چشمان طرف مقابل نگاه کرد.

2-9)در مواقع مکث بایستی به گونه ای گفته های طرف مقابل تائید شود.مثلا با تکان دادن متین و موقر سر یا به هر گونه مطلوب دیگر .ولی نه به این معنی که بر گفته هایش صحه گذاشته شود.

10-در مذاکره بایستی به گونه ای عملکرد که طرف مذاکره کننده 100% به حرفهای ما گوش دهد.

1-10)بایستی دقیقا در چشمهای طرف مقابل نگاه کنیم.

2-10)بایستی در طول مذاکره تن صدا را تغییر داد .

3-10)اگر مردمک چشمان طرف مقابل ثابت ماند یعنی اینکه به شما گوش نمیدهد. در این صورت باید به گونه ای ایجاد تنوع نموده ،جلب توجه کنیم.

4-10)اگر طرف مذاکره چندین نفر بودند بایستی با چشمان خود در زمان گفتگو به همه آنها نگاه کنیم.

11-یازدهمین اصل را شما بگوئید؟؟؟

 

 

مطالبی که در صورت تمایل خوانندگان گرامی در آینده ارائه خواهم نمود:

1-روشهای ایجاد جو برتر در مذاکره.

2-نیرنگها و ترفندهای مذاکره و راه های مقابله با آنها

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

خب یازدهمین اصل مذاکره رو هم خودم میگم:

 

11-وقتی وارد یک نشست مذاکره و یا سخنرانی میشین از قبل به خودتون تلقین کنین واین پیش فرضو داشته باشین که همه افراد شنونده از شما خوششون میاد و شما رو دوست دارن و علاقه مندند به سخنان شما گوش فرا بدن. این باعث میشه که با حالت خوشی سخنوری کنین و گفتار شما و زبان بدن شما در شنوندگان تاثیر خوبی خواهد گذاشت که این تاثیرو در طول مذاکره احساس خواهید کرد.

12-دوازدهمین اصل میتونه نظر یا تجربه شما باشه،پس دوازدهمین اصلو شما بگین؟؟؟

لینک به دیدگاه

12. نحوه نشستن

 

مثل یه رئیس نشینید چون مخاطب یا مخاطبینتون احساس می کنند که اون ها رو پایین تر از خودتون می دونید و از همون ابتدا دید منفی نسبت بهتون پیدا می کنند

یه رئیس معمولا به صندلی کاملا تکیه می زنه ( لم می ده )، پاهاش رو روی هم می ندازه و از گوشه چشم مخاطب رو نگاه می کنه.

 

بهتره هم تراز مخاطب باشید

ساده و مرتب روی صندلی بشینید و مستقیم و دوستانه اما با قدرت به طرف مذاکره نگاه کنید و قوانین صحیح نگاه کردن رو فراموش نکنید.:a030:

لینک به دیدگاه

13-هوشمندانه مذاکره کنیدوخافظه تان راتقویت کنید

14-صدایتان راگاهی بلند کنید برا قاطعیت اما حرمت شکنی نکنید

15-اگر میخواهید مذاکره کننده بزرگی شوید به زبانهای زنده ومهم دنیا مسلط شوید

لینک به دیدگاه

16-شناخت

16-1)برای مذاکره موفق بایستی طرف مذاکره کننده یا مذاکره کننده هارو شناسایی کنین.باید بدونین برای چه افرادی سخنرانی میکنین،سطح تحصیلات،موقعیت اجتماعی،سنشون،آقا هستن یا خانم،فرهنگشون...چی هست.

چقدر در مورد موضوع سخنرانی و گفتگو اطلاعات دارند و چقدر به شنیدن صحبتهای شما علاقه مندند.

شناخت کمک شایانی در جذابیت مذاکره و تسلط بر جو مذاکره و در نهایت موفقیت مذاکره داره.

لینک به دیدگاه

16-2)در همون راستای شناخت افرادی که میخواین با اونا مذاکره کنین،حتما حتما اسم فرد یا افراد طرف مقابل مذاکره رو بخاطر داشته باشین .

 

بسیار بسیار بده که در حین مذاکره اسم طرف مقابل یادتون بره و یا صداش کنین آقای چیز و یا فامیلشو اشتباه بگین ویا اینکه چند بار اسمشو بپرسین!!!!خودتونو جای طرف بذارین؟ چه احساسی داره؟

بنابراین همون ابتدای مذاکره که به هم معرفی میشین اسم فرد یا افرادو خوب به خاطر بسپرین و اگه مثل من فراموش کار هستین در دفتر یادداشتی که در میز مذاکره همراهتون هست بنویسین . برای اینکه بدونین هر اسمی متعلق به چه کسی هستش،اسامیو به ترتیب نشستنشون روی میز مذاکره بنویسین و در هنگام لزوم با ی نگاه کوچولو به یادداشتتون اسم طرف یادتون میاد.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...