رفتن به مطلب

مشخصه های مدیریت یكپارچه


ارسال های توصیه شده

«مشخصه های مدیریت یكپارچه»عنوان سرمقاله روزنامه تهران امروز به قلم دكتر محمد كمالی‌زاده است كه در آن می‌خوانید؛درحالی‌كه نظام و جامعه ما بعد از بیش از سه دهه تجربه نظام‌سازی و نظام‌داری در چارچوب الگوی مردمسالاری دینی، در آستانه یكی از تعیین‌كننده‌ترین انتخاب‌های خود قرار گرفته است، بازخوانی مهمترین چالش‌های نظام و جست‌وجو برای یافتن راه‌حل بهینه این چالش‌ها، وجه مشترك تلاش‌های همه فعالان عرصه سیاسی و انتخاباتی است. یكی از مهمترین وجوه تمایز میان رهیافت‌ها و جریان‌های گوناگون در انتخابات پیش رو را نیز می توان در نوع نگاه ایشان به چالش‌های امروز، نحوه اولویت‌بندی این چالش‌ها و نیز راه حلی كه برای رفع این چالش‌ها ارائه می‌دهند، جست‌وجو كرد.

 

با آسیب‌شناسی روند گذشته و اوضاع كنونی مدیریت اجرایی كشور، تقریبا همه دلسوزان نظام اسلامی ، بر وجود چالش مهمی به عنوان چالش مدیریت در عرصه مدیریت كلان اجرایی كشور اذعان دارند. سوای از این اجماع نظر همگانی، آنچه گفتمان پیشرفت و عدالت را از سایر رهیافت‌ها و جریان‌های حاضر در عرصه انتخابات آینده متفاوت و متمایز می سازد، جایگاه مهمی است كه این گفتمان برای چالش مدیریت در راس همه چالش‌های كنونی كشور در نظر می‌گیرد و از همین رو رفع این چالش را نیز در صدر اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است.

 

نوع نگاه گفتمان پیشرفت و عدالت به چالش مدیریت، فراتر از یك نگاه حل‌المسائلی و در چارچوب كلان الگوسازی در روند تكاملی نظام مردمسالاری دینی قابل توضیح و تبیین است. دهه چهارم انقلاب اسلامی از آن رو كه تجربه بیش از سی سال نظام‌سازی را در پیشینه خود دارد، دوران كمال‌یابی نظام مردمسالاری دینی نیز به شمار می‌رود. دورانی كه فراتر از روند آزمون و خطاهای گذشته، موسم گذار به فرآیند الگوسازی و حل چالشهای كلان در سایه پیگیری عملی این الگو است.

لینک به دیدگاه

به اقتضای چنین موقعیتی است كه مقام معظم رهبری از ضرورت بازخوانی روند سی ساله گذشته نظام سخن به میان می آورند و خود در مقام هدایتگر اصلی نظام اسلامی و در روند طراحی مسیر آینده این نظام، به تبیین «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» همت می گمارند. الگویی كه به پشتوانه ثمرات سی ساله انقلاب اسلامی و بر مبنای هویت اسلامی – ایرانی ما، راه و رسم تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و تشكیل جامعه آرمانی اسلامی را مشخص خواهد كرد. عبارت رهبری مبنی بر اینكه «الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت» سندی بالادستی برای همه اسناد برنامه ای و چشم اندازی است»، نشانگر جایگاه والای این الگو و نیز عزم جدی رهبری برای تحقق این الگوست.

 

تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، در گرو تحقق لوازم و زمینه هایی است كه یكی از مهم‌ترین آنها را می‌توان «كارگزار اجرایی» این الگو دانست. در واقع هنگامیكه بدنبال اجرای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت هستیم، ناگزیر از اتخاذ رویكردی بومی در خصوص مدیریت اجرایی نیز هستیم. این رویكرد اجرایی نیز همسان با الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت باید برآمده از مبادی هویتی و آرمان‌های اسلامی و انقلابی بوده و به مثابه الگویی كارآمد، ثمره تجارب سه دهه گذشته نظام مدیریتی كشور و فراتر از آزمون و خطاهای حاكم بر این نظام باشد.

 

براین باوریم كه الگوی «مدیریت جهادی»، علاوه بر آنكه راه حل موثر و كارآمدی برای رفع چالش مدیریت در كشور به شمار می رود، می‌تواند كارگزار اجرایی كارآمدی برای تحقق الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت باشد. این الگو از یكسو برآمده از مبانی هویتی و ارزشی انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر بارها كارآمدی خود را در عرصه‌های گوناگون خدمت‌رسانی به انقلاب اسلامی به اثبات رسانده است.

 

از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر بهره‌گیری از رویكرد و روحیه جهادی در اداره جامعه تاكید داشته و این فرهنگ را عنصری كارآمد برای تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان نموده‌اند. انتخاب الگوی مدیریت جهادی به عنوان كارگزار اجرایی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در واقع پاسخی مسئولانه به رفع نیازها و دغدغه‌های امروز جامعه و نظام و عاملی برای تسریع حركت تكاملی در مسیر نظام‌سازی در الگوی مردمسالاری دینی به شمار می‌رود.

 

با توجه به شاخص‌های رفتاری و گفتمانی دكتر قالیباف در عرصه مدیریتی كه مهم‌ترین آنها را در تجارب مدیریتی ایشان در نیروی انتظامی و شهرداری تهران شاهد بوده‌ایم، الگوی مدیریتی دكتر قالیباف را می‌توان نزدیكترین الگو به مبانی نظری و نتایج عملی مدیریت جهادی دانست.

 

بر مبنای همین قرابت می‌توان شاخص‌های ثابت و دائما تكرار شونده رفتاری در الگوی مدیریتی دكتر قالیباف را مورد شناسایی قرار داد كه می توانند هم وجه ممیز الگوی مدیریت جهادی از سایر الگوهای مدیریتی و هم از مهم‌ترین علل كارآمدی این الگو به شمار روند.

 

در میان این شاخص‌ها، مفهوم «كارآمدی» در قالب تلاش در جهت اثبات كارآمدی دین در اداره جامعه را می توان در كنار مفهوم «پیشرفت» به عنوان دال های مركزی و انسجام بخش گفتمان دكتر قالیباف و مهم‌ترین وجه معرف شخصیتی و محور اصلی الگوی مدیریتی ایشان مورد تاكید قرار داد.

 

از دیدگاه دكتر قالیباف، هنگامی‌كه در یك جامعه و نظام حكومتی، دین بر مسند حكومت است، دیگر نمی‌توان و نباید از شیوه‌های استدلالی و انتزاعی برای دفاع از ارزش‌های دینی بهره گرفت. در چنین جامعه‌‌ای انتظار این است كه مسئولین امر، ارزشگرایی، عدالت طلبی و مبارزه با فساد را به شیوه‌ای ثبوتی و عینی در جامعه محقق سازند. از دیدگاه دكتر قالیباف كارآمدی مبتنی بر عقلانیت و معنویت تنها راه تحقق عینی این ارزش‌ها در جامعه و تنها راه نیل به پیشرفت و عدالت است. در غیر این صورت، این ارزش‌ها تنها در حد شعار باقی مانده و هیچگاه محقق نخواهند شد.

 

در الگوی مدیریت جهادی، تلاش در جهت پیشرفت و سربلندی كشور در همه عرصه ها بر مبنای یك الگوی اسلامی و ایرانی، مهمترین هدف و كارویژه دولت در نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. این رویكرد در تمایز با رویكردهای توسعه‌گرای غیربومی كه بدون ابتنا بر ارزش‌ها و آرمان‌ها پیگیری می شود و نیز رویكردهای ضد توسعه كه به پیشرفت باور ندارند، بر این باور است كه تحقق پیشرفت و توسعه در كشور بدون حضور دولتی كه به پیشرفت و توسعه باور داشته باشد و خود را مكلف به پیشبرد آن در چار چوب الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت بداند، امكانپذیر نخواهد بود.

 

منبع : بانك مقالات

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...