رفتن به مطلب

10 مجسمه معروف جهان در تمامی دوران


ارسال های توصیه شده

1. Great Sphinx

مجسمه ابوالهول بزرگ

 

 

y1aloc1bjwgk8od5e2cn.jpg

 

 

 

2. Statue of Liberty

مجسمه آزادی

 

y2f3najv94xgj5iwl0qc.jpg

 

 

 

3. Christ the Redeemer

مسیح نجات دهنده

 

kmg6215i050i3znfemnr.jpg

 

 

 

4. Little Mermaid

پری دریایی کوچک

 

413.jpg

 

 

 

5. Mother Russia

 

مادر روسیه

 

6f0pbokrnmqsihll56fz.jpg

 

 

6. The Lions of Delos

شیرهای Delos

 

 

1rq7kbsq0mygofr7hgsd.jpg

 

 

 

7. Moai

موای

 

 

0aoig8v4ntofoy5nib60.jpg

 

 

 

8. Mount Rushmore

کوه راشمور

 

 

tarldxwqjkch948xkmd.jpg

 

 

9. Tian Tan Buddha

تیان قهوهای مایل به زرد بودا

 

 

7bsoz9sx4s21ab5cup1d.jpg

 

 

10. Mount Nemrut

کوه نمرود

 

 

v7l5jyh06yvl1rpfuxx.jpg

لینک به دیدگاه

1. Great Sphinx

مجسمه ابوالهول بزرگ

ابوالهول غول افسانه‌های مصر باستان و اسطوره اُدیب، مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزیّن به بال‌های عقاب و دارای کله‌ای شبیه سر زنان است. این موجود افسانه‌ای کسانی را که موفق به حل معمّای او نمی‌شدند می‌کشت و در نظر مصریان باستان مظهر آفتاب محسوب می‌شد، ابوالهول بزرگ که در مصر قرار دارد از صخره‌ای تراشیده شده است و ۱۷ متر ارتفاع و ۳۹ متر طول دارد.اسرارآمیز بودن ابوالهول احتمالأ در ارتباط با تعهد و ادای سوگند هنرمندان و خالقین اساطیر است که بر اساس آن موظف به‌حفظ اسرار و رموز عقاید و اندیشه‌های فرهنگی و عرفانی آثار خود بوده‌اند. این موجود افسانه‌ای بیش از هر پدیده دیگری در ادبیات و فرهنگ، اقتدار اسطوره‌ای خود را تثبیت نموده و به نماد اعلی و عمیق علم و دانائی و هم به نمودی از هلاک و نیستی شهرت یافته‌است. بسیاری از هنرپیشگان زن سینمای قرن بیستم که اسرارآمیز، شهوانی، حیله‌گر و مرموز بوده‌اند با ابوالهول مصری واقع در جیزه تشبیه شده‌اند.همچنین گفتی است که این بنا بزرگترین بنای تاریخی مصر است. برخی از نجوم شناسان و باستان شناسان باتوجه به قدمت ابوالهول معتقد هستند که این بنا نمی‌تواند ساخته دست بشر باشد چرا که در آن زمان تمدن آنچنان هم پیشرفته نبوده که مردم بتوانند یک چنین چیز غول پیکری را بسازند بنابراین آنان ساخت این بنا را به موجودات فرازمینی نسبت میدهند.

 

ابوالهول (یا اسفنکس از کلمه (به لاتین: اسفینکس)‏ و (به یونانی: اسفیگس می‌باشد)‏ هیکل عظیم اساطیری که هنرمندان مصری و به تقلید آنان هنرمندان یونانی به کرات مجسم ساخته‌اند. ابوالهول نام حیوان موهومی است که در مصر و یونان باستانی به‌هیاکل مختلف مجسم می‌کردند. در مصر اسفنکس را به‌شکل شیری نقش می‌کردند که سر او به‌صورت سر دختری بود. محتملأ این هیاکل را به قصد تعظیم و تکریم نیت که به زعم مصری‌ها الهه حکمت و دانش بود برپا می‌کردند. در خرابه‌های بلاد باستانی مصر ابولهول‌های بسیار مشاهده می‌شود که از یک پارچه سنگ ساخته شده و از همه بزرگ‌تر را ابوالهول خوانند که در بین دو هرم واقع شده و تنه این هیکل در زیر ریگ‌ها مدفون و پوشیده‌بوده است و فقط سینه و سر او خارج از ریگ مشاهده شد که بیست و هشت متر ارتفاع دارد. که بعداً از زیر شن خارج شد.در مورد علت نامگذاری این احتمال قابل مطالعه طرح شده که ابولهول عربی شده آپولو Apollo آپولو،در افسانه های کهن جوانترین فرزند زئوس و برادر دوقلوی آرتمیس بود. او خدای آفتاب و زیبایی، شعر و موسیقی، نور است

 

 

 

 

2. Statue of Liberty

مجسمه آزادی

مجسمه آزادی یا تندیس آزادی (به انگلیسی: Statue of Liberty) که نام رسمی آن «آزادی روشنگر جهان» است (به فرانسه: La liberté éclairant le monde)، مجسمهٔ بزرگی است که در سال 1886 میلادی توسط فرانسه به ایالات متحده آمریکا هدیه داده شده‌است.این مجسمه در جزیرا آزادی در بندر نیویورک نصب شده و به صورت نمادی برای خوش‌آمد گویی به مسافرانی که راه دریا به نیویورک می‌آیند درآمده‌است. این مجسمه که با رویه‌ای از مس پوشش یافته، در سال ۱۸۸۶ به مناسبت یکصدمین سال استقلال آمریکا از بریتانیا و به عنوان نمادی از دوستی فرانسه و آمریکا به این کشور اهدا شده‌است.طرح مجسمه را فردریک بارتولدی مجسمه‌ساز فرانسوی، و سازه درونی آن را گوستاو ایفل ، مهندس فرانسوی برج ایفل، طراحی کرده‌اند. اوژن ویوله لودوک نوع مسی را که برای پوشش مجسمه بکار رفته انتخاب کرده‌است.مجسمه به شکل شخصیت زنی است ایستاده در حال گام برداشتن، که دور سرش را هفت اشعه نورانی فراگرفته‌است. او با دست چپ خود یک لوح سنگی را نگه داشته و با دست راست خود مشعلی فروزان را بالای سر خود نگه داشته‌است. روی لوح سنگی با شماره‌های رومی نوشته شده JULY IV MDCCLXXVI که نشانگر 4 ژوئیه 1776 میلادی و تاریخ استقلال آمریکا است.

 

امروزه مجسمه آزادی یکی از نمادهای مشهور کشور آمریکا است. قبل از همگانی شدن سفرهای هوایی، مجسمه آزادی اولین نشانی از آمریکا بود که مسافران کشتی‌ها هنگام نزدیک شدن به سواحل آمریکا مشاهده می‌کردند.از نظر شمایل ظاهری، طراحی این مجسمه به مجسمه باستانی غول رودس و مجسم هکارلو بوروموئه کشیش ایتالیایی شباهتهایی دارد. این مکان یک میراث جهانی یونسکو در آمریکا می‌باشد.

 

 

3. Christ the Redeemer

مسیح نجات دهنده

 

مجسمه مسیح (به انگلیسی: Christ the Redeemer)‏ (به پرتغالی: Cristo Redentor)‏ مجسمه مشهوری است که در برزیل در شهر ریو دوژانیرو قرار دارد که مجسمه مسیح منجی است. این مجسمه با ۳۹.۶ متر بلندی در سال ۱۹۲۶ و در ارتفاع ۷۱۰ متری نوک کوه کور کووادوو ساخته شده‌است. مجسمه مذکور حالت ایستاده عیسی مسیح را در حالیکه دستان خود را کاملاً باز کرده‌است نشان می‌دهد که این حالت نشان دهنده پذیرش همه انسانها در آغوشش است.

 

 

4. Little Mermaid

پری دریایی کوچک

پری دریائی که سمبل کشور دانمارک میباشد در مکانی بنام لنگه لینیه ( با فتحه روی لام) که بزرگترین مکان توریستی دانمارک میباشد قرار دارد.هر ساله توریستهای زیادی از آنجا دیدن میکنند. مجسمه در سال ۱۹۱۳ در این مکان واقع شده این مجسمه همان اندازه برای توریستها و مردم دانمارک با ارزش هست که برج ایفل در فرانسه.

مجسمه روی یک سنگ بزرگ قرار داردو به طرف دریا نگاه میکند.این مجسمه که نصف آن انسان است و نصف ماهی به بلندی ۱و۲۵ متر و ۱۷۵ کیلو وزن دارد. .هر ساله تخمین زده اند ۱ میلیون توریست از آن دیدن میکنند.گویا این مجسمه از مدت ها قبل برای دانمارکی ها پر اهمیت محسوب میشده، به طوریکه هم هانس کریستین اندرسن از اون در داستان هاش نام برده و هم والت دیزنی با اقتباس از اون فیلم ساخته است.

 

5. Mother Russia

مادر روسیه

 

این مجسمه غول‌آسا در اواخر دهه 50 میلادی به یادبود کشته ‌شدگان جنگ جهانی دوم ساخته شد. نام این مجسمه به عنوان بلندترین تندیس یادبود در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده‌است. زن نماد روسیه بعد از مجسمه آزادی با اختلاف 85 متر بلندترین بنای یادبود دنیاست.

 

7. Moai

موای

 

موآی‌ها (به انگلیسی: Moai)‏ مهم‌ترین مظهر فرهنگی جزیره ایستر، هستند که ۲۸۸ تای آن روی سکوهای عظیمی به نام «آهو» ایستاده‌اند.فاصله این سکوها از هم حدود یک و نیم مایل است. و یک نوار تقریباً سراسری به دور جزیره بوجود آورده. ۶۰۰ موآی دیگر که در مراحل مختلف تکامل هستند، در سرتاسر جزیره پراکنده‌اند. حتی در معادن و کنار جاده‌های قدیمی و کنار ساحل.

بسته به اندازه و وزن موآی‌ها، تخمین زده می‌شود که بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر برای حمل آنها توسط غلطکهای چوبی و سورتمه روی آن نیاز بوده.برخی از موآی‌ها دارای کلاه یا تاجهای قرمز رنگی هستند که دلیل آن نامشخص است. ولی برخی از باستان شناسان می‌گویند که اینگونه موآی‌ها مفهوم آیینی خاصی داشتند و یا شاید برای یک طایفه یا خانواده بخصوصی مقدس بوده.مجسمه‌های عظیم یا موآی، در طی یک دوره کوتاه خلاقیت و فعالیت خرسنگی کنده کاری شده. بر طبق آخرین تحقیقات باستان شناسانی، ۸۸۷ مجسمه سنگی یکپارچه در موزه و در جزیره شناسایی شده. این مجسمه‌ها نیمتنه هستند و به «سرهای جزیره ایستر» مشهورند. برخی از مجسمه‌ها از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند. زمان ساخت این مجسمه‌ها دقیقاً معلوم نیست و بین 1500-1700-1000-1500 میلادی حدس زده شده.

تقریباً ۹۵٪ موآی‌ها ساخته شده از خاکستر یا سنگ آتشفشانی متراکم می‌باشند. تمام مجسمه‌های ایستاده (۵۰ تا در کل) در زمان حاضر دوباره برپا شده‌اند.

بزرگ‌ترین مجسمه برپا شده، "Paro" نام داردکه تقریباً ۱۰ متر ارتفاع و ۷۵ تن وزن دارد. یک مجسمه نیمه تمام یافت شده که در صورت اتمام ۲۱ متر و ۲۷۰ تن وزن داشت. تقریباً تمام مجسمه‌ها از یک سبک خاص با سرهای بزرگ و بی تناسب پیروی کرده‌اند.

 

8. Mount Rushmore

کوه راشمور

 

یادبود ملی کوه راشمُر (به انگلیسی: Mount Rushmore National Memorial)‏ یک پارک و یادبود ملی در ایالت داکوتای جنوبی در ایالات متحده آمریکا است.

بر روی کوهی در این مکان، چهره چهار تن از مشهورترین رئیسان جمهور آمریکا بر روی سنگ کوه در مقیاس بزرگ کنده کاری شده است. از راست به چپ: آبراهام لینکن،تئودور روزولت ،توماس جفرسون ، و جرج واشنگتن هستند.این یادبود که در سال ۱۹۲۵ میلادی تأسیس گردید، بر روی زمین‌های سرخ‌پوستان قبیلهٔ لاکوتا قرار دارد.

 

10. Mount Nemrut

کوه نمرود

 

کوه نمرود یکی از مناطق تارخی و جالب توجه کشور ترکیه است که به علت وجود مجسمه های رویایی 10 متری و همچنین کتیبه هایی بی نظیر در لیست آثار جهانی به ثبت رسیده است. این کوه که از سوی یونسکو به عنوان یک میراث فرهنگی جهانی اعلام گردیده علاوه بر آثار تمدن Kommagene یکی از مهمترین پارکهای ملی کشور ترکیه نیز محسوب می شود.در کوه نمرود مجسمه های غول پیکری از حدود 2 هزار سال پیش تاکنون طلوع و غروب آفتاب را از ارتفاع 2150 متری مشاهده می کنند.گفتنی است؛ منطقه کوه نمرود که یکی از جالب ترین و دیدنی ترین نقاط جهان به حساب می آید در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان است.

 

 

 

___________________________

پ.ن:متاسفانه و با کمال شور بختی راجب تصاویر شماره 6 و 9 نتونستم اطلاعات خوبی بدست بیارم....

از دوستان عزیزی که راجب این دو مجسمه مطالبی در اختیار دارند درخاست می کنم در ادامه همین تاپیک قرار بدند...

سپاس از همراهی و توجه شما عزیزان ِ هنر دوست....:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...