رفتن به مطلب

باکتری معتاد به قهوه


ارسال های توصیه شده

دانشمندان امریکایی موفق شدند نوعی باکتری معتاد به قهوه را مهندسی کنند که دارای خواص استریلیزه کردن فاضلاب‌هاست.

 

کافئین و ترکیبات شیمیایی مرتبط به دلیل کاربرد گسترده در قهوه، نوشیدنی‌های غیرالکلی، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌بخش، شکلات و تعداد خاصی از داروها به یکی از آلاینده‌های مهم آب تبدیل شده‌اند.

 

به گفته دانشمندان، نوعی باکتری که بتواند فقط با قهوه زندگی کند، می‌تواند برای تمیز کردن چنین آلودگی محیطی به کار رود. بنابراین «جفری ایی. باراک» از دانشگاه تگزاس و همکارانش بر آن شدند که چنین باکتری را از لحاظ ژنتیکی مهندسی کنند. به نقل از ایسنا، وی و تیمش نوعی باکتری خاکی طبیعی موسوم به Pseudomonas putida CBB5 را می‌شناختند که می‌تواند فقط با کافئین زندگی کند و بنابراین توانایی ژنتیکی آن را برای متابولیز کردن کافئین به E. coli (یک عامل بیوتکنولوژی که رشد آن آسان است)، انتقاال دادند. حاصل این تلاش باکتری بود که اساسا به کافئین معتاد است. این باکتری می‌تواند به عنوان یک حسگر برای اندازه‌گیری سطوح کافئین در نوشابه‌ها، بهبود محصولات فرعی غنی از مواد مغذی قهوه و همچنین برای بیوتولید از لحاظ هزینه کارآمد داروها به کار رود. به گفته محققان، باکتری معتاد به کافئین می‌تواند همچنین در استریلیزاسیون فاضلاب به کار رود. جزئیات این مطالعه در مجله ACS Synthetic Biology متعلق به انجمن شیمی امریکا انتشار یافت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...