رفتن به مطلب

تحولات بازار جهانی فولاد: قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است


ارسال های توصیه شده

فولاد طی چند ماه اخیر شاهد تحولاتی بوده است. بهای فرآورده‌ها و مواد اولیه مربوط به صنعت فولاد در چند ماه گذشته به شرح زیر است. سرانه مصرف فولاد در سال 2008 196.3 کیلوگرم بوده که 2.3 درصد کمتر از 200.9 کیلوگرم سرانه مصرفی اعلام شده در سال 2007 است. بیشترین سرانه مصرف فولاد در امارات گزارش شده است. این رقم برابر با 2.921 کیلوگرم بوده که نزدیک به دو برابر 1.509 کیلوگرم مصرف در سال 2007 است. قطر با سرانه 1.704 کیلوگرم در مقام دوم و کره‌جنوبی با 1.210 کیلوگرم در مقام سوم قرار داشته‌اند. تولید فولاد خام دنیا در ماه ژانویه 109 میلیون تن بوده است. این رقم 5/25 درصد بیش از تولید ژانویه 2009 و دو درصد بیش از تولیدات ماه دسامبر است. در بیشتر کشور‌ها شاهد افزایش تولید قابل توجهی در مقایسه با ژانویه سال قبل بوده‌ایم. تولید چین در این ماه 48.7 میلیون تن بوده که 18.2 درصد بیش از تولیدات سال قبل است. ژاپن و کره نیز به ترتیب 37 و 32 درصد افزایش تولید داشته‌اند. تولیدات اتحادیه اروپا نیز 13.5 میلیون تن بوده که نشانگر یک افزایش 33 درصدی است. گفتنی است آلمان 28 درصد افزایش تولید را تجربه کرده و خروجی خود را به 3.4 میلیون تن رسانده است. در اسپانیا و فرانسه نیز افزایش تولید مناسبی را شاهد بوده‌ایم. تولیدات ترکیه با دو درصد افزایش به سطح 2.1 میلیون تن، تولیدات روسیه با 33 درصد افزایش به سطح 5.2 میلیون تن و تولیدات اوکراین با 28 درصد افزایش به سطح 2.7 میلیون تن رسیده است. تولیدات آمریکا 49 درصد بیش از ژانویه گذشته و برابر با 6.1 میلیون تن بوده است. برزیل نیز با صعود قابل توجه میزان تولید خود را به 67 درصد رسانده است. به نظر می‌رسد کشور‌ها به صورت میانگین با 72.9 درصد از گنجایش خود به تولید ادامه می‌دهند. تقاضای مقاطع فولادی در ترکیه‌ کارخانه کاردمیر بهای میلگرد محلی خود را از 488 دلار بر تن به 509 دلار بر تن افزایش داده است. آنها همچنین بهای مقاطع فولادی را افزایش داده‌اند.

 

هم‌اکنون بهای تیرآهن سایز 180 میلیمتر برابر با 400 یورو بر تن، بهای سایز 200-180 میلیمتر برابر با 430 یورو بر تن، بهای سایز 300-200 میلیمتر برابر با 460 یورو بر تن و بهای سایز 550-320 میلیمتر برابر با 465 یورو بر تن است. گفتنی است که تقاضا برای مقاطع فولادی بیشتر از میلگرد است. بهای میلگرد صادراتی ترکیه به 530 دلار بر تن افزایش یافته است. دلیل این امر نیز صعود بهای پسماند‌های فولادی عنوان شده است. کارشناسان بیان می‌کنند که با توجه به بهای 360 دلار بر تن برای پسماند‌های فولادی، بهای منطقی برای میلگرد 550 دلار بر تن است اما میزان تقاضا از این سطح نرخ حمایت نمی‌کند. ترک‌ها تصمیم دارند بازار‌های صادراتی خود را گسترش داده و به جنوب شرق آسیا و شمال آفریقا نیز وارد شوند. البته برخی از بازار‌های سابق مانند عربستان و مصر هنوز برای آنها سودده هستند. افزایش قیمت شمش درCIS بهای شمش و مفتول CIS دوباره افزایش یافته است در صورتی که در اوایل ماه اندکی کاهش یافته بود. خریداران با توجه به افزایش شدید تقاضا و بها در ایران از کاهش بها ناامید شده و اقدام به خرید کرده‌اند. تولیدکنندگان به بهبود بازار در این فصل امیدوارند. بهای شمش صادراتی روسیه و اوکراین افزایش شدیدی داشته است. بهای عرضه در دریای سیاه 495- 490 دلار بر تن و در دریای بالتیک 510 دلار بر تن است و گفته می‌شود که خریداران در اردن، سوریه و ترکیه نیز به زودی این بها را قبول خواهند کرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

steel_mill.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...