رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

1-چاپ مستقيم

مواد لازم جهت رنگرزي و چاپ مستقيم

 

1-كربنات دو سود-بي كربنات دوسود (سديم-نمك طبيعي).

كتيرا،

شامل رنگهاي ري اكتيو.

 

طرز تهيه رنگ براي چاپ مستقيم _

رنگ 5 گرم_

الكل صنعتي 3 گرم_

گليسيرين 5 گرم _

آبگرم 100 گرم_

نمك طبيعي 15 گرم_

كربنات دو سود 5 گرم

مواد و مايعاتي را كه نام برده شد مخلوط كنيد. محلول را به هم بزنيد تا خوب حل شود، بعد مقدار لازم كتيراي صاف شده به محلول اضافه كنيد و بگذاريد روي آتش تا خوب بجوشد و حل شود، بعد از سرد شدن رنگ را با قلم موي پهني روي استامپ قالب چپ و راست بماليد، سپس چاپ كنيد.

 

نکته :وقتي متوجه شديد رنگ شما خيلي سفت است مي توانيد مقداري آب گرم به آن اضافه كنيد و اگر متوجه شديد رنگ شما آبكي است مقداري خمير پخته شده كتيرا (كتيرا چند ساعت در آب گرم خيسانده و سپس روي آتش جوشانده شود) به آن بيفزاييد تا رنگ پخش نشود،

چون اگر رنگ كم چسب باشد، روي پارچه پخش خواهد شد، و اگر كتيرا زياد باشد اثر بخار كم خواهد بود، پس حدمتوسط را در نظر بگيريد.

 

طرز تهيه رنگهاي باريك چاپ مستقيم

_ رنگ بازيك 1 گرم

_ الكل 5 گرم

_اسيد استيك 5 گرم

_گليسيرين 5 گرم

_آب سرد 100 گرم

 

بعد از آنكه مواد بالا را مخلوط كرديد و حل شد، آن را بگذاريد روي آتش تا بجوشد. البته هميشه آب سرد در كنار رنگ داشته باشيد، چون خاصيت رنگ بازيك چنين است كه موقع جوشيدن بالا مي آيد و ممكن است بيرون بريزد پس وقتي رنگ در حين جوشيدن بالا آمد فوري مقداري آب سرد به آن اضافه كنيد و بعد از 3 نوبت جوشيدن بگذاريد تا سرد شود. سپس مقداري كتيراي صاف شده در آن بريزيد، نه آبكي باشد نه سفت. كار را مثل ري اكتيو چاپ كنيد و بعد از بخار با آب سرد بشوييد، سپس با صابون و آب نيم گرم شستشو دهيد، پارچه آماده است.

 

چاپ مستقيم با قالب روي پارچه ابريشم

 

براي چاپ مستقيم، كنار پارچه سفيد يا زمينه رنگي، ميتوانيد از چاپ مستقيم با قالب چاپ استفاده كنيد.

 

وسايلي كه لازم داريد به قرار زير است:

 

1-ظرف پلاستيكي

 

2-بشقاب بزرگ

 

3-چند تكه پارچه ماهوتي

 

وسايل شما كه آماده شد مي توانيد شروع به كار كنيد، به اين ترتيب كه يك بشقاب بزر پلاستيكي تهيه كنيد كه كف آن بزرگتر از اندازه قالب باشد، سپس چند ورق پارچه ماهوتي نرم پهن كنيد، و از طرفي كه طرح را ريخته ايد شروع كنيد به چاپ. البته بايد اول قالب مادر را چاپ كنيد و معمولاً رنگهاي تيره (مشكي، قهوه اي، سرمه اي) و غيره كار مي شود و بعد رنگهاي روشن در جاي خودش چاپ مي شود. به اين ترتيب، مي توانيد هرچند رنگي را كه بخواهيد چاپ كنيد و بعد از خشك شدن بايد آن را پارچه ظريف سفيد بپيچيد و درون ديگ بخار بگذاريد تا حدود 3 ربع يا يك ساعت توي بخار بماند. بعد از بيرون آوردن اول آن را با آب سرد شسته و بعد از آب گيري با آب گرم و صابون-مثل پارچه هاي چاپ شده باتيك-بشوييد، بعد از آن پارچه را اطو كنيد، و كار شما حاضر است.

 

توجه داشته باشيد كه نبايد آخرين بار پارچه را با آب سرد بشوييد، چون صابون مانده در نسج پارچه بر شفافيت بيشتر پارچه مي افزايد.

2-چاپ برداشت رنگها و مواد رنگي مورد احتيج براي چاپ برداشت رنگ زمينه از رنگهاي مستقيم غني و تيره قابل برداشت بايد استفاده شود.

 

_ رونكاليت

_ كربنات دوسود

_ سينكا

_ رنگ اورامين او (زرد)

_ رنگ رودامين (چهره اي)

_ رنگ آبي بلددوتمي (آبي)

_ نيلي (سرمه اي)از تركيب رنگهاي بالا سبز، بنفش، مشكي و غيره بدست خواهند آمد.

 

رنگ سفيد هم از دو طرز تهيه رنگ برداشت به وسيله رونگاليت:

 

اول مقدار لازم رونكاليت را كوبيده الك كنيد. سپس مقدار رنگ مورد نظر را با ترازو وزن كرده و درون يك ظرف لعابي يا سفالي بريزيد و سپس آن را با چوپ به هم بزنيد تا حل شود. وقتي رنگ كاملاً حل شد مقدار رونكاليت را اضافه كرده و به هم بزنيد تا حل شود. مقداري كربنات دوسود و مقداري سينكا هم به آن اضافه كنيد (البته كربنات دوسود و سينكا را با آب سرد جداگانه بريزيد و مخلوط كنيد.) و بالاخره مقداري كتيراي صاف شده به آن اضافه كنيد و مثل چاپ مستقيم با قالب چاپ كنيد. بعد از خشك كردن، پارچه را به مدت 10 الي 25 دقيقه در بخار آزاد بگذاريد و بعد از بخار با آب سرد بشوييد و پس از آن با آب نيم گرم صابون بشوييد و اطو كنيد.

در صورتي كه بخواهيد رنگ سفيد تهيه كنيد فرمول همان است كه در بالا نوشته شده، ولي اگر رنگ سفيد اضافه مانده باشد با آن مي توان به طور مستقيم چاپ سفيد انجام داد. و بديهي است كه اگر توي سفيد رونكاليت رنگ بريزيد رنگي خواهد شد.

 

لینک به دیدگاه

طرز كاركردن تبك به وسيلة تاجنيتيك (ملاقه)

 

روي يك چهارچوب غيرثابت، كه بزرگ و كوچك مي شود، پارچه را با پونز يا ماشين دوخت يا ميخ ثابت كنيد. وقتي پارچه شما آماده شد مي توانيد با موادي كه در اختيار داريد طرح موردنظر را روي پارچه با مداد سياه كشيده و شروع به كار كنيد.

البته شما مي توانيد روي پارچه با رنگهاي حاضر شده به طور مستقيم نقش كار كنيد، و يا از فرمولهايي كه قبلاً نوشته شده استفاده كنيد، ولي روش ديگري هم وجود دارد و آن كار كردن با تاجنيتيك است.

 

به اين ترتيب كه روي تبك تاجنيتيك يك نوع ابزار هست كه موم پارافين داغ توي مخزن تاجنيتيك مي ريزد كه يك لوله باريك دارد و آن را به جاي قلم مويي روي طرحها حركت مي دهند. هم چنين اگر رنگ سفيد باشد يا رنگهاي ديگر، از آن به جاي قالب استفاده مي شود. البته كسي كه با تاجنيتيك كار مي كند حتماً بايد خيكي مجرب باشد، چون اگر يك لحظه غفلت شود تمام كارها خراب خواهند شد. اين كار خيلي استادي لازم دارد. آنهايي كه با تاجنيتيك مدت زمان طولاني كار كرده اند دستهايشان عادت كرده، شما هم بايد زياد كار كنيد تا ماهر شويد.

 

تاجنيتيك يك ملاقه مسي است، چيزي شبيه حقه وافور ترياك كشي كه يك مخزن دارد با يك يا دو لوله برنجي نازك كه سوراخ دارد و يك دسته چوپي.

ملاقه را كه محتواي واكس مستقيم پنجگانه يا واكس سه گانه است داغ كرده مايع را توي مخزن تاجنيتيك بريزيد به طوري كه وقتي ملاقه را كج مي كنيد از لوله ملاقه واكس روي طرح ريخته شود و درست مثل نقاشي يا قالب طرح را بپوشاند، اينكه سفيد باشد يا زرد، قرمز و غيره بسته به نظر شماست. فراموش نشود كار تاجنيتيك هم مثل چاپ قالب بايد انجام گيرد، اول سفيد، بعد زرد و قرمز الي آخر. و در مرحله باتيك گيري بايد با صابون و آبگرم شسته شود. بعد از آن با اطو يا وسيله ديگري واكس گيري كنيد و مثل پارچه هاي ديگر آن را شستشو دهيد. البته كار تاجنيتيك غير از نقاشي با قلم مو يا چاپ قالب است، در واقع خيلي زيباتر از همه اينهاست، اگر در قناديها ديده باشيد، مايه زولبيا را به كيسه مي ريزند و سپس توسط يك نوك قيفي شكل آن را توي ماهي تابه، كه حاوي روغن داغ است، حركت مي دهند تا شكلهاي گوناگون به دست بيايد، كار با تاجنيتيك هم به همين ترتيب است. شما مي توانيد غير از خط مستقيم شكلهاي گوناگون را اول با رنگ سفيد، بعد زرد، قرمز، آبي و غيره در نوبت خودش با تاجنيتيك كار كنيد.

مخصوصاً، با باتيك شكسته اگر كار كنيد، طرحهاي جالبي از كار درخواهد آمد، به طوري كه دستگاههاي چاپ ماشيني كه امروز در اروپا وجود دارند نمي توانند نظيرش را ارائه دهند. اين تكنيك خاص جاوه است كه در آن از تاجنيتيك استفاده مي شود. البته در هند و ژاپن و جاهاي ديگر هم تكنيكهاي خاصي هست، اما از همه بهتر تكنيك تاجنيتيك در جاوه است.

 

لینک به دیدگاه

3-چاپ با شابلون

 

طرز چاپ با شابلون روي پارچه ابريشمي

 

البته براي چاپ با شابلون بايد روش تهيه شابلون را آموخت و طبيعي است كه شخص چاپ آن را هم بايد ياد بگيرد، چون اگر كسي وارد به كار نباشد، نمي تواند از چاپ شابلون «سيلك اسكرين» استفاده كند. شما كه رنگها را با قالب روي پارچه چاپ مي كنيد مي توانيد چاپ شابلون را توسط همان رنگها روي پارچه ابريشمي با سيلك اسكرين انجام دهيد. اين رنگها با قالب روي پارچه منتقل مي شوند و چاپ شابلون به توسط نورد و ماله لاستيكي منتقل مي شود. البته براي اين كار لوازم مخصوص لازم است و بهتر است آن كسي كه در چاپ سيلك اسكرين كار كرده و دوره چاپ سيلك اسكرين را گذرانيده اين كار بكند. رنگها همان فرمول قالبي را دارند، مثل بخار و غيره كه قبلاً آمد، اين فرمول شامل سيلك اسكرين هم مي شود. بديهي است چاپ دستي از جنبه هنري خيلي از چاپ سيلك اسكرين بهتر است، چون كارهايي را كه مي شود با قالب انجام داد با شابلون نمي شود. البته اين يك راه تجارتي است، نه هنري، بنابراين بعضي كارها را مي شود با سيلك اسكرين (نه به عنوان چاپ باتيك) چاپ كرد.

 

طرز چاپ ابريشم مصنوعي

 

پارچه ابريشم مصنوعي نوعي پارچه است كه از مواد مخصوص تهيه مي شود و رنگ مخصوص دارد. پس آن را هم مي توان مثل پارچه ابريشمي با قالب چاپ كرد و هم با شابلون، ولي ابريشم مصنوعي مثل ابريشم طبيعي زيبا و لطيف نيست. قيمتش ارزان است، ولي دوام پارچه ابريشمي را ندارد. به هر حال كساني از آن استفاده مي كنند كه قدرت خريد پارچه گران قيمت، مثل ابريشم طبيعي را ندارند. در عين حال، چاپ ابريشم مصنوعي به بخار، شستشو و اطو نياز دارد، درست مثل پارچه ابريشمي، البته با رنگهاي خودش و فرمول خودش كه همان فرمول رنگهاي ابريشم مصنوعي باشد.

لینک به دیدگاه

چاپ برداشت با ابريشم طبيعي يا ابريشم مصنوعي

 

اين چاپ برعكس باتيك است و چاپ برداشت مستقيم ناميده مي شود. به اين ترتيب كه ول بايد با رنگهاي مستقيم نمكي زمينه را تيره رنگ كرد. مشكي، سرمه اي، قهوه اي يا ... مثل رنگرزي ساده پارچه را بايد توي پاتيل جوشانيد تا خوب رنگ شود، بعد از رنگ بايد آن را با آب سرد شست و خشك كرد و سپس اطو كشيد. اول قالب مادر را با رنگ سفيد، بعد رنگ زرد، و قرمز يا سبز-هرچند رنگ كه در نظر گرفته ايد چاپ كنيد. سپس آن را خشك كنيد و بعد پارچه را متقال سفيد در هم پيچيده 10 الي 15 دقيقه بخار آزاد بدهيد، بعد پارچه را بيرون آورده هوا داده با آب سرد بشوييد و سپس آن را با صابون حل شده در آب گرم شسته و اطو كنيد.

 

ابريشم مصنوعي هم مثل ابريشم طبيعي است رنگهاي برداشت را هم مي توانيد با شابلون چاپ كنيد، فرقي ندارد، اما به تجربه زياد نياز دارد. به نظر من براي چاپ مستقيم يا چاپ سيلك اسكرين بهتر است كلاس كارآموزي ببينيد. كمي كار كنيد تا بتوانيد نتايج بهتري به دست بياوريد. ديمي كاركردن يا از روي كتاب كاركردن شما را دچار اشكال خواهد كرد.

لینک به دیدگاه

4-نقاش باتيك روي پارچه ابريشمي

 

مواد لازم براي نقاشي باتيك روي پارچه ابريشمي با قلم مويي (تابلو)

 

_ پارافين 50 گرم

 

_ قاينفول 25 گرم

 

_ موم خالص 25 گرم

 

بعد از تهيه واكس مخصوص، مواد سه گانه بالا را –بدون هيچ نوع مواد اضافي، اعم از پيه يا سقز-در ظرفي ريخته و با حرارت متوسط آب كنيد، سپس پارچه موردنظر را به يك چهارچوب متحرك با پونز از چهار طرف دار بكشيد مثل يك بوم نقاشي، و نقشه مورد نظر را با مواد روي خطوط ترسيم كنيد، وقتي تمام نقشه هاي پارچه بامداد خط كشي شد، آماده رنگ آميزي است. به اين صورت مي توانيد شروع كنيد به رنگرزي هرچند رنگي كه مي خواهيد. توجه داشته باشيد كه براي هر رنگ يك استكان لازم داريد. رنگها را طبق فرمول قبل با رنگهاي ري اكتيو مي توانيد بسازيد، و چون تمام رنگها حاضر شد، در يك ماهي تابه بزرگ مقداري آب ريخته آن را روي آتش بگذاريد و استكانهاي آماده رنگ را توي ماهي تابه بگذاريد تا كمي درون آب در حال جوش بمانند. وقتي ملاحظه كرديد كه رنگها گرم شده اند مي توانيد با قلم مو از رنگ برداشته و نقاط مورد نظر را رنگ كنيد. شرط آن است كه وسط خط واكس شده را رنگ كنيد، شرط آن است كه وسط خط واكس شده را رنگ كنيد؛ در غير اين صورت، رنگ به اطراف پخش خواهد شد، پس دقت كنيد قلم رنگ كمتري داشته باشد؛ چون اگر زياد رنگ بماليد، امكان پخش شدن زياد است و بايد سعي بر آن باشد كه بيرون از خط كشي رنگ نكنيد، و توجه داشته باشيد كه اگر قلم مو از خط واكس تجاوز نكند رنگ پخش نخواهد شد. وقتي كار به پايان رسيد مي توانيد آن را مثل پارچه لباس و باتيك گيري كنيد و بشوييد. راه دوم؛ اگر پارچه شما كوچم باشد، (مثلاً تابلو يا دستمال) احتياج به باتيك گيري ندارد. مي توانيد با چند صفحه روزنامه يا كاغذ كاهي واكس را از پارچه بزداييد، به اين ترتيب كه روي ميز يك پارچه نخي نرم، يا چيزي شبيه آن (روزنامه يا كاغذ كاهي) به اندازه پارچه تان پهن كنيد، سپس پارچه نقاشي شده را روي آن گذاشته يك روزنامه ديگر روي پارچه بگذاريد و اطو را با حرارت متوسط روي كاغذ بكشيد تا در نتيجه حرارت اطو واكس ها آب شده و منتقل به روزنامه زيري و رويي بشوند. اين كار را چند مرتبه مي توانيد انجام بدهيد؛ و پس از آن ملاحظه خواهيد كرد كه ديگر چربي در بافت پارچه وجود ندارد. حالا مقداري بنزين معمولي در ظرفي آماده كرده و پارچه را چند مرتبه با بنزين مالش بدهيد و بشوييد تا باقيمانده چربي از بين برود. در اين صورت، ديگر احتياج به شستن پارچه با صابون نيست، بگذاريد بنزين بپرد؛ كار شما حاضر است.

لینک به دیدگاه

5-شيوه تارعنكبوتي (ترك ترك كردن طرحهاي پارچه يا تابلو)

 

همان طور كه گفته شد، ما مي توانيم دو جور طرح در پارچه داشته باشيم. اولي طرحي با خطهاي صاف بدون ترك، دومي طرحي با خطهاي صاف و تركدار. پس بايد دو جور واكس تهيه كنيم. اول مخلوط پيه گوسفند يا گاو و سقز پخته و موم، كه قبلاً فرمول آن از نظرتان گذشت، دوم فقط پارافين با موم. كنار طرحها را مي توانيم با واكس مستقيم نقاشي كنيم و بقيه را با واكس غيرمستقيم. بعد از نقاشي يا رنگرزي باتيك گيري انجام مي شود. مي توانيم با حرارت اطو و يا با بنزين چربي زدايي كنيم؛ با اين عمل طرحهايي كه با واكس مستقيم كار كرده ايم صاف خواهند شد. بقيه طرحها را مي توانيم با واكس شكسته، يعني پارافين با موم تركدار، كار كنيم. البته بعد از نقاشي، اگر مي خواهيد آخرين رنگ زمينه را انجام بدهيد، بايد قبل از داخل كردن پارچه درون رنگ مورد نظر پارچه را مچاله كرده تمم طرحها را خرد كنيد و سپس به رنگ آخر بدهيد؛ بعد از رنگ كردن ملاحظه خواهيد كرد طرحهايي كه با واكس مستقيم كار كرده ايد سالم مانده اند و طرحهايي كه با واكس غيرمستقيم كار كرده ايد، خرد شده، رنگ نفوذ كرده و به شكل تار عنكبوت درآمده است. همان طور كه گفته شد، اين روش درباره كراوات، روسري و غيره كار مي شود. يادآوري كنم كه شما مي توانيد از اين دو جور واكس براي چاپ قالب هم استفاده كنيد؛ همچنين قالبي كه با باتيك مستقيم چاپ كرده ايد تركدار خواهد شد. پس موقعي كه مي خواهيم پارچه را به رنگ آخر بدهيم بايد تمام طرحهاي پارچه را خرد كنيم و بعد به رنگ آخر بدهيم. در اين حال طرحهايي كه با واكس مستقيم كار كرده ايد شكسته نخواهند شد، در حالي كه باتيك غيرمستقيم شكسته خواهد شد. چرا كه واكس مستقيم و سقز پيه دارد، ولي واكس غيرمستقيم سقز، پيه ندارد. واكس مستقيم پيه دار چون حالت پلاستيكي دارد شكسته نمي شود، ولي غيرمستقيم، كه فقط پارافين و موم دارد، در صورتي كه كمي فشار دهيد فوري مي شكسند؛ ولي باتيك مستقيم را اگر مچاله هم بكنيد، در حالت اول ي باقي خواهد ماند. پس مي توانيد تمام پارچه را با واكس مستقيم كار كنيد، چاپ يا نقاشي كنيد و مي توانيد با باتيك شكسته يا مخلوط كار كنيد، هريكي فرم خاص خود را به شما خواهد داد

لینک به دیدگاه

6-شيوه بدون رنگرزي و بدون تهيه رنگ براي نقاشي

 

قبلاً شرح داده شد كه در چاپ باتيك مي توان از رنگهاي باتيك استفاده كرد. حالا مي خواهم عنوان كنم كه شما مي توانيد بدون رنگرزي و بدون تهيه رنگ قبلي با استفاده از شمعهاي رنگي روي پارچه هاي ابريشم طبيعي سفيد نقاشي يا چاپ كنيد. بدون شك، مغازه هايي را ديده ايد كه شمع سفيد، زرد، صورتي، قرمز، سبز، آبي و ... را جهت زيبايي يا فروش به نمايش گذاشته اند. شما مي توانيد هر رنگي را كه در نظر داريد بخريد و مقداري پارافين جامد هم تهيه كنيد. اولي بايد بدانيد كه چند رنگ را در نظر داريد، سپس بايد يك ظرف فلزي تهيه كنيد. مثل ظرف صابون ريش تراشي. و بعد هر شمع رنگي را در يك ظرف بگذاريد و بعد ظرفها را درون يك ماهيتانه با آب قرار بدهيد و آن را روي چراغ گاز بگذاريد. بدانيد كه مطابق وزن شمع، پارافين جامد به هر ظرف اضافه كنيد؛ وقتي ملاحظه كرديد تمام شمعها آب شده طرحي را كه قبلاً روي تيك (چهارچوب) طراحي كرده ايد با رنگ دلخواه خود به وسيله قلمهاي مويين جداگانه نقاشي بكنيد. وقتي كار تمام شد با روزنامه يا اطو باتيك گيري كرده و آن را با بنزين بشوييد. حالا شما پارچه اي داريد چند رنگ با زمينه سفيد. در صورتي كه زمينه سفيد موردنظرتان نباشد، مي توانيد بعد از نقاشي دندانه زاج سفيد تهيه كرده مدت يك ساعت پارچه را توي دندانه بخوابانيد، بعد آن را بيرون آورده آب بكشيد و به رنگ بازيك بدهيد، (هر رنگي كه مي خواهيد). يا مي توانيد از رنگهاي ري اكتيو استفاده كنيد البته با دندانه نمك طبيعي و كربنات دو سود. توجه داشته باشيد كه پارچه شما بايد يك ساعت با حركت توي دندانه بماند، بعد از آن پارچه را بدون آب كشيدن به رنگ دلخواه بدهيد و بعد از پايان رنگ باتيك گيري را انجام دهيد. حالا شما پارچه اي داريد منقوش، بدون زحمت رنگرزي و بدون تهيه رنگ. اما اينكه چرا شمعها پارچه را رنگي مي كنند دليلش اين است كه كارخانه مربوطه براي ساختن شمعها از رنگ بازيك استفاده كرده است و ماهم از رنگهاي بازيك استفاده مي كنيم. البته در استفاده از شمعهاي رنگي نقوش اندكي كم رنگ خواهند شد، ولي تكنيك خوبي است.

لینک به دیدگاه

شيوه ساده پاشيدني

 

با شيوه پاشيدني شما مي توانيد بدون قالب، بدون قلم مويي فرم جالبي به دست بياوريد. به اين ترتيب كه دو دستگاه واكس داريد يكي پنجگانه (بدون ترك) و يكي سه گانه (تركدار) كه از هر كدام مايل باشيد مي توانيد به شرح زير استفاده كنيد. يك جاروي كوچك تهيه كنيد، پارچه را روي ميز پهن كرده از سفيد شروع كنيد روي پارچه رنگ پاشيدن. به اين صورت كه جارو را توي واكس نگه داريد تا گرم شود. سپس كمي آن را تكان بدهيد و بعد روي پارچه بپاشيد، فرقي نمي كند كه پارچه شما چه باشد؛ روسري، يا كراوات يا غيره.... فط توجه داشته باشيد كه طبق فرمول كلاقه اي اول رنگ سفيد كار كنيد دوم زرد، بعد قرمز و الي آخر... در عين حال، بايد توجه داشته باشيد كه بعد از هر رنگ رنگرزي آن را خشك كنيد و پس از آن واكس بپاشيد و اين كار را تا مرحله پاشيدن آخرين رنگ دلخواه تكرار كنيد و در آخر، زمينه را مثل كلاقه اي يا روسري با رنگ مورد نظر رنگ كنيد. كار رنگرزي كه پايان گرفت اول آن را باتيك گيري كرده و بعد با صابون بشوييد. حالا پارچه اي داريد با خالهاي بزرگ و كوچك و رنگهاي مختلف جالب. مثلاً زمينه مشكي، سرمه اي يا قهوه اي با نقش ستاره هاي رنگارنگ.

لینک به دیدگاه

7-شيوه قلم مويي نمره 1 پهن

 

در اين شيوه به جاي جاروي كوچك مي توانيد از قلم مويي پهن نمره 1 و همچنين يك تكه ابرمعمولي استفاده كنيد. به اين ترتيب كه از سفيد شروع كرده و هر شكلي كه مي خواهيد نقش بزنيد. اول لازم است قلم مويي را توي دستگاه واكس گرم كنيد، كمي آن را تكان بدهيد و بعد با كشيدن قلم به چپ و راست حالتهاي مختلف را ايجاد كنيد و چند رنگ مورد نظرتان را مثل كلاقه اي رنگرزي كرده و طبق معمول بعد از باتيك گيري بشوييد. وقتي كار روي پارچه شما تمام شود ملاحظه خواهيد كرد كه طرحهاي زيبايي روي پارچه نقش بسته است كه از ديدن آن لذت خواهيد برد.

لینک به دیدگاه

شيوه تاكردن، گره زدن، لاك زدن و پيچيدن

 

اول پارچه را مثل پارچه هاي ديگر بايد پخت و اطو كرد، بعد مقداري نخ نايلون نازك يا سيم زنگ اخبار نازك برقي تهيه كنيد و با هرشكلي كه خواستيد پارچه را با نخ يا سيم محكم ببنديد. همچنين مي توانيد آن را گره بزنيد. وقتي كار تاكردن و يا گره زدن تمام شد، اول رنگ زرد يا هر رنگ ديگري را بزنيد كه مي توانيد با شيوه كلاقه اي رنگرزي كنيد. وقتي كار تمام شد، پارچه را آب بكشيد و بعد از آنكه ابش تمام شد، نخها و گره ها را باز كنيد و گذاريد تا خشك شود. بعد دوباره جاهاي مورد نظر را نخ پيچي كنيد، به نسبت اينكه چند رنگ بخواهيد، مثل پارچه هاي چاپ شده واكس گيري كنيد تا رنگها ثابت بيشتر داشته باشند. اينجا بايد توضيح بدهم كه رنگها ما تمام سرد رنگ هستند و اگر با پيه باتيك گيري كنيم حرارت باعث ثبوت رنگها مي شود. به همين علت، بعد از هر رنگي كه نقاشي يا چاپ مي كنيد، حتماً بايد واكس گيري را انجام بدهيد يا با پيه يا به توسط اطو، فرق ندارد؛ چون در نتيجه حرارت تمام رنگها ثباتشان بيشتر مي شود. مخصوصاً دربارة رنگهاي بازيك هيچ وقت نبايد اهميت واكس گيري فراموش شود. چون اين كار صددرصد براي كمك به ثبات رنگهاي ري اكتيو و بازيك و گياهي لازم است. در غير اين صورت، رنگهاي پريده در مقابل آفتاب دوام نخواهند داشت. توصيه ديگرم در مورد شستن پارچه است كه نبايد حرارت اب از 40 الي 50 درجه تجاوز كند؛ چون اگر حرارت شديد باشد، رنگهاي شما كم رنگ خواهند شد؛ پس به جاي سه يا چهار بار شستشو با آب داغ بهتر است پنج تا شش بار در آب گرم 40-50 درجه با صابون كم سود پارچه را بشوييد تا اشكالي پيش نيايد.

لینک به دیدگاه

توضيح برخي لغات و اصطلاحات

آغ زمين: كلاقه اي با زمينه سفيد، حاشيه دار

زي: زاج سفيد

 

اسپرك: زرد ليموئي گياهي

ساراغان: رنگ نارنجي

 

بخاردادن: پختن رنگ روي پارچه

سودا: كربنات سديم

 

بغم سياه: زرشكي درختي

شيراب كردن: پختن ابريشم خام

 

بغم قرمز: سرخابي درختي

شاماخي: روسري (كلاقه اي) محلي

 

تاجنيتيك: باديه مخصوص نقاشي آزاد

كمانه: وسيله بريدن نقشه هاي چوبي

 

تبك: چهارجوب متحرك

كلاقه اي: نوعي روسري ايراني

 

ترك دار: تارعنكبوتي

گورخانه: روسري (كلاقه اي) محلي

 

چاتمه: روسري كوچك (كلاقه اي) محلي

گوشتك: گياه نرم كننده ابريشم

 

دندانه: موادي كه جهت جذب رنگ و ثبوت آن لچك: كلاقه اي كوچك محلي به كار مي رود

نخ پيچي: ايجاد شكل هاي آزاد

 

زاغ: زاج سياه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...