رفتن به مطلب

مشخصات مشعل دیگها


ارسال های توصیه شده

جلسه ا

بطور کلی مراحل سیکل کاری مشعل دیگ به شرح ذیل میباشد:فرض بر این است که کلییه شرایط برای استارت مشعل دیگ آماده است ومشکلی در سیستم وجود ندارد.استارت مشعل1- موتر دمپر فرمان گرفته ودمپر مشعل دیگ را تاجاییکه تنظیم کردیم می بندد.2- موتور فن مشعل دیگ شروع به کار می کند.3- پرشر هوا فرمان تایید وجود هوا را صادر میکند.4- موتور دمپر شروع به باز کردن دمپر مشعل دیگ می کند تا جایی که تنظیم کردیم.5- موتور دمپر روی حداکثر دمپر 30-60 ثانیه مکس می کند.6- موتور دمپر شروع به بستن دمپر مشعل دیگ میکندتاجاییکه تنظیم کردیم .7- ترانس جرقه زن مشعل فعال شده وجرقه در مشعل دیگ زده میشود.8- شیر برقی پیلوت فعال شده.9- جرقه زن مشعل خاموش میشود.10- اگر پیلو ت تشکیل شود فتوسل فرمان باز شدن به شیر اصلی سوخت را صادر میکند.11- اگر پیلوت تشکیل نشود وفتوسل فرمان را صادر نکند مشعل خاموش شده و مشعل دیگ دوباره باید استارت گردد.12- شیر برقی اصلی سوخت باز شده وشعله اصلی تشکیل میگردد.13- همزمان با شعله ,موتور دمپر مشعل شروع به باز کردن دمپر مشعل تا حداکثر مقدار تنظیم شده می کند.14- اگر شعله تثبیت شود ومشکلی فتوسل احساس نکند مشعل دیگ به کار خود ادامه میدهد وگرنه مشعل خاموش شده ودوباره از اول باید استارت گردد.جلسه2

سیکل کاری که در مبحث قبلی عنوان شد توسط رله اصلی مشعل انجام می گردد.

یک رله بعنوان کنترلر از طریق سنسورها و ورودیهای مختلف همان سیتمهای کنترل که روی دیگ ومشعل وجود دارند مراحل کار را مانند یک ماشین برنامه دار اجرا میکند در بعضی از رله هااین سیکل کاری موبه مو انجام نمی گردد.به دلیل اینکه پایه های کمی دارند وفرمانهایی که دریافت میکنند کمتر است.

اما به هیچ عنوان مراحل کاری را جابجا نمی کنند یعنی اینکه رله ای وجود ندارد که اول فرمان باز شدن شیر گاز را صادر کند و بعد از آن فرمان جرقه زن را بدهد چرا که دیگ در جا منفجر خواهد شد.

یک مثال ساده:

ما در هنگام روشن کردن اجاق گاز منزل اول کبریت یا جرقه زن گاز را روشن میکنیم بعد گاز را باز میکنیم و زمانیکه روشن شدن گاز را دیدیم دستمان رااز روی شیر بر میداریم.

رله ها هم همین کار را انجام میدهند با یک از سری سیستم های کنترل پیشرفته و مطمعن وبدون اشتباه.

رله ها انواع مختلفی دارند در اینجا سعی میکنیم رله ساترونیک را توضیح دهیم چرا که متداول بوده ومدل 9 پایه

آن در اکثر مشعلها بکار رفته وبعداز آن روی رله 21 پایه کار میکنیم.

جلسه 3

 

اگر رله مشعل را بازکنید پشت رله پایه ها بترتیب زیر معلوم میشوند9 .... 8 ... 7 ... 6 ... 5 ... 4... 3 ... 2 ... 1الارم به شماره 1یون به شماره 2ترانس جرقه زن به شماره 3موتور فن مشعل به شماره 4شیر برقی اول یا پیلوت به شماره 5شیر دوم به شماره 6پرشر هوا به شماره 7و5نول به شماره 8فاز بعد از خروج از سیستم ایمنی مشعل (ترموستات و پرشر گاز ) به شماره 9رله مشعل گازی 9 پایه در موتورخانه های خانگی استفاده می شود ودر صورت خراب شدن باید تعویض گردد.توضیح کنترلرهای بکار رفته :1- یونپدیده ترمویونیک:هرگاه به بعضی از اجسام مانند امیتر حرارت دهیم الکترون آزاد می کنند و اگر یک قطب ثانویدر مجاورت این جسم قرار گیرد تبادل یونی انجام می شود.از این خاصیت برای کنترل شعله در مشعل استفاده می گرددمیله یونیزاسیون همان امیتر است که از جنس آلیاژ تنگستن و توریم ساخته شده است ودر مجاورت گرما تبادل یونی صورت می گیرد و جریان ضعیف dcدر حدود 0 - 100 میکروامپر در آن برقرار می گرددو از طریقیک سیم رابط کاملا عایق شده به پایه شماره 2 رله میرسد

 

2- کنترلر هوا ( پرشر هوا)

پرشر هوا جهت تائید کار کرد صحیح فن مشعل به کار میرود و اگر از پایهء دوم آن نیز استفاده گردد برای تائید اینکه قبل از استات مشعل فشاری داخل کوره وجود ندارد. پرشر هوا بر روی مشعل نصب میشودزمانی که فن مشعل روشن گردد و پرشر هوا آن را تائید کند کنتاکت باز پرشر بسته شده و فرمان باز شدن به شیر برقی سوخت را صادر میکند.

در رله 9 پایه پرشر هوا بین پایه 7و5 قرار میگیرد.

 

 

- پرشر گاز و آکوستات دیگ (ترموستات ) بعد از فیوز تک آمپر و کلید استارت وبی متال تابلوی اصلی به پایهء

شماره 9 رله وصل میشوند در واقع سیتم ایمنی مشعل باهم سری میشوند.

3- پرشر گاز بعد از ریگلاتور مسیر گاز وقبل از شیر برقی گاز قرار میگیرد. پرشر گاز برای تائید فشار گاز ورودی

به مشعل میباشدو چنانچه فشار گاز( از اندازه ایی که توسط ریگلاتور تنظیم شده ) از تنظیم خارج گردد

مشعل را از مدار خارج میکندو به هیچ عنوان فرمان استارت را صادر نمی کند.

4- آکوستات دیگ که آن را به عنوان ترموستات میشناسند در روی دیگ نصب می گردد و وظیفهء آن تنظیم دمای آب دیگ میباشد به صورتی که با بالا رفتن دمای آب کنتاکت آن باز شده وفرمان خاموش شدن دیگ را صادر میکند و با پائین آمدن دمای آب از ست تنظیم شده فرمان استارت را صادر می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...