رفتن به مطلب

چراغ خودرو و تکنولوژی آن


ارسال های توصیه شده

مقدمه

 

تحقیقات انجام شده در خصوص تصادفات نشان می دهد که اغلب تصادفات سنگین شب هنگام رخ می دهد. اگر چه میانگین حجم ترافیک در ساعات تاریکی شب تا 80% کاهش پیدامی کند ولی یک چهارم تصادفات جاده ای سخت در طول شب روی می دهد.بر اساس آمار منتشره دولت فدرا ل آلمان در سال 2001 در آن کشور مجموعا 1516 نفر در جاده های بیرون شهری جان سپرده اند که 360 نفر آنها در جاده ها ودر ساعات شب و تاریکی بوده است.

 

بر اساس این آمار بیشترین و اصلی ترین عوامل در بروز تصادفات جاده ای در حین شب ناشی از، سرعت زیاد، عدم تشخیص صحیح مسیر حرکت ، انجام مانورهای خطرناک و بعضا صرف مشروبات الکلی بوده است . بهمین دلیل مهندسین آلمانی سعی کرده اند که در زمینه روشنایی اصلاحاتی را به انجام رسانند.

 

در بسیاری از موارد رانندگان قادر به دیدن دایره پیچها در تاریکی نبوده تا بتوانند سرعت خود را متنا سب با آن تنظیم کنند در حدود54% اتومبیلها یی که تصادف کرده اند ا ز پیچ خارج شده و بیش از یک چهارم (26% ) آنها با اتومبیل های روبروی تصادف کرده اند بخاطر اهمیت این موضوع مهندسین به بررسی یک سیستم نوردهی نوین پرداختند که طی آن چراغهای معمولی انواع خودروها در واکنش به اطلاعات دریافتی از حسگرها یی که وظیفه کنترل حرکت و ترافیک را دارند بطور خودکار فعال شده و اعمال ذیل را انجام دهند :

 

n 1)روشنایی در شهر و خیابانهای شهری

 

n 2)روشنایی در عبور از پیچها

 

n 3)روشنایی در اتوبان

 

n 4) روشنایی در هوای بد ونامناسب

 

 

 

نخستين چراغها

 

نخستين چراغهای (بزرگ جلو) مورد استفاده در اتومبیلهای اولیه شباهت به چراغهای درشکه های اسبی داشتند و اتومبیل های دایملر سال 1886 مجهز به چراغهایی بودند که در آنها شمع روشن می شد.

 

به غیراز چراغهای شمعی امکان استفاده از لامپهای پارافین یا اکسی استیلن نیز برای روشنایی شب در خودروها وجود داشت . استفاده از لامپهای پارافین و استیلن به عنوان تامین کنندگان روشنایی انواع اتومبیل تا بعد از جنگ جهانی اول ادامه یافت و از دهه 1920 به بعد بود که نیروی برق یک دگر گونی عظیم نه تنها در طراحی چراغهای اتومبیل بوجود آورد بلکه تمام صنعت تولید خودرونیز، از آن متا ثر شد.می توان گفت لامپهای تنگستنی اولین لامپهای برقی مورد استفاده در خودرو هستند .لامپ هاي تنگستني چراغ خودروها را مي توان به دو دسته تنگستني معمولي و تنگستني گازي (هالوژن ) تقسيم كرد.

 

سیستم محدود کننده جریان :

 

سيستم محدود كننده ابتدا شدت جريان و سپس ولتاژ را(كه حدود28 كيلو ولت مي شودتا بين الكترودها جرقه بزند )محدودمي كند. با كنترل توان مصرفي نورلامپ به سرعت افزايش مي يابد، ضمن اينكه بامحدود شدن جريان و ولتاژعمرلامپ كاهش نمي يابد. واحد محدود كننده جريان مدارهاي پارازيت گير وايمني هم دارد. به طور مثال در هنگام بد عمل كردن لامپ، ولتاژ بالا را قطع ميكند یا امكان عيب يابي خودكار سيستم با كمك واحد كنترل الکتريكي صورت می گیرد.

 

چراغ سمت راست داراي سيستم محدود كننده ميباشد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

گاز نورده XENON

 

نوآوری گاز نورده XENON که از سال 1995 در انواع مرسدس کلاس E مورد استفاده قرار گرفته دارای مزایای بیشماری میباشد که مهمتر از همه آنها مصرف برق بسیار کم آنها معادل 35 وات است. لامپ زنون از نظر میزان نوردهی دوبرابر توان نوردهی بیشتر نسبت به لامپهای هالوژن معمولی 55 وات دارد.

 

گاز زنون که یک عنصر شیمیایی به بصورت گاز سنگین بوده و بصورت ذرات ریز در هوا معلق است بهمراه ذراتی از نمکهای فلزی متفاوت در داخل یک بدنه ی شیشه کوارتز میتوانند تبدیل به یک منبع نوری مناسب شوند.

 

حباب لامپ زنون حاوي مخلوطي از جيوه، نمك هاي فلزات مختلف و گاز زنون تحت فشار است. وقتي راننده كليد چراغ را مي زند، زنون بلافاصله درخشان مي شود و جيوه و نمك هاي فلزات را تبخير مي كند. بازده درخششي بالاازمخلوط بخار فلزات ناشي مي شود.بيشترنوررا جيوه توليد مي كند و نمك هاي فلزي بر طيف نور نوراثر مي گذارند. تابش زياد نور فرابنفش از لامپهاي تخليه گازي ، استفاده از *****هاي مخصوص را به دلائل ايمني ايجاب مي كند.

 

 

 

برای راه اندازی لامپ تخلیه گازی (زنون)چهار مرحله زیر به ترتیب انجام میشود:

 

1. جرقه زني: یک انفجار الکتریکی در داخل این لامپ یک جريان28000 ولتی را بوجود آورده و یک قوس پلاسمایی بین الکترودهای لامپ ایجاد کند که در ولتاز 85 ولت پایدار میماند. این قوس پلاسمایی جانشین فیلامنت مارپیچی در لامپهای قبلی میباشد.

 

2. نور افشاني فوري: جرياني كه ازمسير لامپ مي گذرد گاز زنون را تحريك مي كند و زنون نور گسيل مي دهد كه در حدود 20% مقدار آن در حالت كار پيوسته است.

 

3. افزايش توان مصرفي: در اين مرحله لامپ با توان بيشتري به كار مي افتد ، دماي آن به سرعت بالا مي رود جيوه و نمك هاي فلزي نورتبخير ميشوند. باافزايش شاردرخششي فشار در لامپ افزايش مي يابد و رنگ آن از آبي به سفيد مي گرايد.

 

سیستم زنون Variox:

 

. دراین نوع ازيك پوشش بر روي لامپ استفاده شده كه داراي شيارهايي براي خروج نور و برخورد به كاسه چراغ مي باشد.اين سيستم با نام Variox مي تواند حول لامپ حركت دوراني داشته باشد و نور برخوردي با كاسه چراغ را تغيير دهد. همه این سيستم ها توسط واحد الكترونيكي كنترل مي شوند.

 

انواع سیستم نورهای لامپ زنون:

 

اساس كار اين سيستم آن است كه نور «منبع پر نور» به وسيلة‌ شبكه‎اي از تارهاي نوري بين چراغ‎هاي جلو و ساير چراغ‎هاي خودرو توزيع مي‎شود . نوري كه لامپ تخليه گازي منتشر مي‎كند . يك عدسي طرح‎دار نور را به صورت مورد نظر تعيين مي‎كند ...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

مزایای LED نصبت به دیگر لامپها:

 

عمرخيلي طولاني اندازه‎هاي خيلي كوچك كوچك شدن جاي نصب زمان عكس‎العمل خيلي كوتاه نور سرد شده (سفيد) امكان طراحي جديد و پيچيده روشنايي توليدي مثل روشنايي روزكارآيي و انرژي بهبود يافته در مقايسه با ساير لامپهاي هالوژن.LED در عوض از لامپها گرانتراند اما میتوان با صرفه جويي بالقوه در هزينه‎هاي طراحي اين هزينة اضافي را جبران كرد. از ديگر معايب LED ها مديريت بر حرارت است . حرارت با پرتوهاي نور به خارج هدايت نمي‎شوند و بايد به طورجداگانه از بين بروند. همچنین روشنايي نسبي LEDها كم (شدت شعاعي برای هر واحد ساعت) مي‎‏باشد .كارآيي لامپهاي مه شكن با استفاده از تكنولوژي LED بهبود يافته است . به اين صورت كه از 6 تا 8 عدد LED پر قدرت براي پروژكتوراستفاده ميشود

 

اشعه هاي نور:

 

مهندسین خودرو مشغول انجام آزمایشاتی بر روی یک سیستم مخصوص دید در شب با استفاده از اشعه لیزری مادون قرمز هستند و امیدوارند که از این طریق بتوانند میدان دید در شب را در هنگام حرکت با نور پایین که در حال حاضر در حدود 40 متر است تا 150 متر افزایش دهند. از نور فرابنفش در چراغ هاي جلو نيز استفاده شده است.

 

چون تابش فرابنفش تقريباَ نامرئي است چشم راننده مقابل را خيره نمي كند اما تابلوها و نشانه هاي شب نماي جاده و نيزلباس هاي شب نما را روشن مي كند. اين اجسام در تاريكي مي درخشند. نورفرابنفش در مه نيز نفوذ مي كند .نورفرابنفش حتي از چند سانتيمتر برف نيز مي گذرد.براي حذف نور مرئي از *****هاي آبي دو مرحله اي استفاده مي شود.رنگ ***** را بايد به دقت كنترل كرد تا پرتوهاي UV-B وUV-Cحذف شوند زيرا اين پرتو ها به چشم آسيب مي رسانند ومي توانند سبب ابتلا به سرطان پوست شوند.

 

تكنولوژي) DMDقطعات آينه اي كوچك(

 

n این سیستم مي تواند چند حالت پخش نوررا با استفاده ازتغييرات بر روي انعكاس دهنده (كاسه چراغ) ايجاد كند. اين انعكاس دهنده ها از آيينه هاي گسسته چند گانه كه هر يك به طور جداگانه قابل كنترل اند، تشكيل شده است.اين سيستم براي اولين بار توسط شركت BMW در سال 2002 بوجود آمد و نام اين سيستم را تكنولوژي DMD (قطعات آيينه اي ديجيتالي كوچك) ناميد كه توسط يك ميكروپروسسور DMD ، 480000 آيينه كوچك را كنترل مي كند و يك انعكاس بسيار خوب را ايجاد مي كند. نور توسط آيينه هاي كوچك منحرف مي شود و سپس بر روي جاده منعكس مي شود. هر منعكس كننده به صورت يك پيكسل، نمايش داده مي شود و به صورت انفرادي به وسيله مدارات كامپيوتري كنترل و جابجا مي شوند. اين سيستم ثابت بودن نور، ضد درخشندگي روشنايي به همراه پرتوهاي زياد، پرتوهاي به هدر رفته اطراف كم، همچنين خط خاموشي را در حد استاندارد مي تواند ايجاد كند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

اين سيستم طوري طراحي شده است كه از داخل كابين خودرو اين امكان وجود دارد كه با دست ارتفاع چراغهاي خودرو را تنظيم كرد. اين سيستم داراي دومحركه DC و همچنین يك كليد متغير مي باشد در اين سيستم چراغهاي جلو به طور همزمان و هماهنگ با يكديگر حركت كرده و مي تواند نور را تنظيم كنند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

عواملي که باعث بوجود آوردن شيب يا انحراف نور در چراغ ها مي شود :

 

1- شتاب خيلي سريع

 

2- ترمز خيلي محكم

 

3- بستن يا باز كردن تريلر بر روي خودرو

 

4- قراردادن يا برداشتن بارسنگين ازروي كاميون

 

5- سواريا پياده شدن مسافر

 

6- پر يا خالي بودن منبع سوخت

 

7- گودي و برآمدگي هاي سطح جاده

 

البته عوامل زودگذر مانندشتاب سريع ، ترمزمحكم یا دست اندازها ميتواند تا حدودي ناديده گرفته شوند. اما عوامل 3،4،5 و پر شدن منبع سوخت عوامل ايجاد يك سيستم تراز كننده چراغها مي باشد .

 

سيستم AFS

 

در سیستم AFS، روشنایی مسیر عبوری نسبت به سیستمهای رایج بیش از 90% بهبود خواهد یافت . چراغهای معمولی وقتی داخل پیچی به شعاع 190مترمیشوند ، تنها قادر به روشن کردن مسیری به طول 30متر هستند چراغهای جدید با 25 متر افزایش طول موجب روشنایی 55 متر از مسیر رانندگی می شوند. در سيستم هايي كه قبلا شرح داده شد كاستي هايي وجود داشت. در اين سيستم از زاويه فرمان ، سرعت خودرو ،سنسور محورها ( سنسورهاي شتاب سنج و نشان دهنده اختلاف بين سرعت چرخهاي جلو ) و سيستم ناوبري GPS و همچنين دوربين سريع كه ايمني درهنگام عبور از پيچ را افزايش میدهد استفاده شده است. ( مزدا 3 نیو ازین تکنولوژی بهره برده )

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

انواع حالت پخش نور درسیستم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

سنسورهااطلاعات را به واحدكنترل از طريق یک يك گذرگاه اندازه گيري قدرت (CAN ) كه برروي لامپ نصب شده انجام مي گيردكه درنهايت كار مناسب براي كنترل نهايي را انجام مي دهد . برتري فني اين واحداندازگيرشامل مواردزيراست :

 

1-كاهش تعداد سيم ها از طريق تقسيم كردن ماشين كاهش سراتصالات در ناحيه خيلي پيچيده

 

2 - ساده كردن بيشتر طرح از طريق كارهاي آينده مهندسي برروي چراغ ها

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

سیستم AFS دارای دو نوع سیستم برای روشن کردن پیچ ها می باشد.

 

سیستم استاتيكي

 

که یک نوع آن استاتیکی ونوع دیگر آن دینامیکی میباشد. سیستم استاتیکی دارای یک پروژکتور اضافی در مجموعه چراغ می باشد که هنگام پیچیدن زیاد مثل پيچ هاي تند پروژكتور داخل پيچ روشن مي شود و تحت زاويه 45 درجه نسبت به امتداد طولي خودروجاده را روشن مي كند كه كارآيي كل چراغ را افزايش مي دهد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

سيستم دینامیکی

 

هنگامي كه قصد خارج شدن از جاده را داشته باشيم اين چراغ هاي گوشه اي با استفاده ازحسگرهايي فعال مي شوند وبه سمت پيچ جاده جهت مي گيرند ومي چرخند و روشنايي 45 درجه را ايجاد مي كنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

همچنين در آب و هواي نامساعد طراحان براين عقيده اند كه پتانسيل نور كم شود و پرتوهاي نور را به اطراف هدايت كنند از انعكاس نور توسط جاده خيس جلوگيري به عمل آمده و در نتيجه از خيره كنندگي آن براي راننده مقابل جلوگيري مي كند .

 

n خصوصيات AFS :

 

n چرا‎‏غهاي چرخشي ديناميكي درپيچ‎هاي بزرگ با سرعت عمل ميكنن

 

n نور براي پيچ‎هاي تند و قسمتهاي داخلي آن كاملاً‌ مناسب مي‎باشد

 

n كارآيي بالاتر با استفاده از تركيب سيستم ديناميكی و استاتيكی چراغ‎ها.

 

n قابل استفاده بودن تكنولوژي لامپهاي زنون با توان بالا يا لامپ‎هاي هالوژن

 

n كنترل ساده الكترونيكي با استفاده از شبكه اطلاعاتي خودرو

 

n طراحي ECU با الگوريتم براي سنسورها

 

n نصب ECU در هر واحد چراغ‏هاي جلو

 

n نماي ظاهري كاملاً تغيير شكل يافته

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

فوايد:AFS

 

1- افزايش روشنايي درشب 2-كاهش استرس و خستگي رانندگان در پيچ‎هاي جاده و چهارراه‎ها 3-پخش نور بر حسب زاويه فرمان در نتيجه افزايش نور دريافتي در پيچ‎ها كارآيي در همه نوع آب و هوا و حالت‎هاي جاده قيافه تغيير شكل يافته و نماي ظاهري خيلي خوب4- بالا بردن ايمني در جاده. سيستم زنون هنوزبه عنوان بهترين لامپ مجاز از نظر كيفيت وكميت مي باشد كه نوررا درهمه حالات رانندگي به بهترين صورت ممكن پخش مي كند. براي این اين سيستم، سيستم شستشو با توان بالا اجباري است. در این سیستم از نازل هاي آب اصلي كه تاثير كمي برطراحي خودرو دارداستفاده مي کنند كه اكثرا هم به صورت پنهان نصب مي شوند.همچنين اين سيستم براي لنزهايي با پوشش پلاستيكي براي جلو گيري ازخراش برداشتن لنزها مورداستفاده قرارمي گيرند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لامپ ها یی که عمر آنها 12 برابر لامپهای فعلی است. این لامپها به دلیل قدرت بسیار خوب در تولید نور، High Performance یا اختصارا HP خوانده میشود و ساخت کارخانجات فیلیپس است .طول لامپها ی HP ،30 میلی مترو اندازه قطر آنها ، 6/16 میلیمتر است . یعنی نصف اندازه لامپهای فعلی، که در چراغ ترمز و چراغ عقب اتومبیلها استفاده میشود. لامپهای HPدر یک کپسول شیشه ای کاملا بسته که از گاز زنون پر شده، جای گرفته و این به لامپ امکان می دهد که علیرغم توان 16 واتی خود ، مانند لامپهای فعلی 21 واتی ، نور تولید کند. بدلیل سرعت عمل فوق العاده خوب ، بهره گیری از لامپهای HP درچراغ ترمز بسیار سودمند خواهد بود. تحقیقات نشان داده که لامپهای بکار رفته در چراغ عقب و بخصوص چراغ ترمز اتومبیلها پس ازطی مسافتی تقریبی 70 هزار کیلو متری ، احتیاج به تعویض دارند. در حالی که لامپهای زنون HP طبق اظهار سازنده، 850 هزار کیلو متر است.

 

استفاده از لامپ های زنون بی کیفیت و متفرقه یا نصب غیر علمی و تخصصی آن ضربه های شدیدی به سیستم الکتریکی خودرو و سیم کشی و باطری وارد میکنه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...