رفتن به مطلب

جداساز لرزه ای پایه - Base Isolator


ارسال های توصیه شده

هدف اصلي از اين کار جداسازي سازه از زمين بجاي استفاده از روشهاي مرسوم مقاوم سازي ميباشد .تجهيزاتي که در ايزوله کردن پايه ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرند داراي دو مشخصه ي مهم ميباشند :

- انعطاف پذیری افقی

- قابلیت جذب انرژی

- بتواند نيروهاي قائم ناشي از وزن و پاسخ زلزله در زمان زلزله را تحمل كند.

...

انعطاف پذيري سيستم جداگر سبب افزايش زمان تناوب اصلي سازه و خارج شدن آن از محدوده ي انرژي مخرب زلزله مي شود؛ از سوي ديگر خاصيت جذب انرژي سبب افزايش ميرائي و در پي آن سبب کاهش تغيير مکان زياد ناشي از انعطاف پذيري جانبي سيستم جداگر مي شود .

 

روش مرسوم طراحي لرزه‌اي سازه‌ها مبتني بر افزايش ظرفيت سازه است. در اين رويكرد طراحي لرزه‌اي، ايجاد ظرفيت باربري جانبي در سازه، با افزايش مقاومت و تأمين شكل‌پذيري آن صورت مي‌گيرد. در نتيجه اجراي اين روش، ابعاد اعضاي سازه‌اي و اتصالات افزايش يافته و در سازه، اعضاي مهاربند جانبي همچون بادبند يا ديوار برشي يا ساير اعضاي سخت‌كننده در نظر گرفته مي‌شود.

افزايش سختي سازه كه جذب نيروي بيش‌تر ناشي از زلزله را به دنبال داشته و سبب افزايش ابعاد اعضاي سازه‌اي به منظور تأمين مقاومت مي‌شود، موجب كاهش ارزش اقتصادي پروژه مي‌گردد. علاوه برآن، در روش‌هاي مرسوم طراحي، به دليل تغيير شكل‌هاي غيرخطي در اعضاي سازه‌اي و غيرسازه‌اي امكان بروز خرابي در اين اعضا و وقوع آسيب در اجزاي غيرسازه‌اي و تجهيزات داخل طبقه به دليل وقوع تغيير مكان و شتاب‌هاي قابل توجه در طبقه وجود دارد. كنترل بروز آسيب در اثر زلزله به خصوص در تكان‌هاي نسبتاً شديد كار دشواري خواهد بود. براساس مشاهدات پس از رويداد زلزله‌هاي شديد، سازه‌هاي ساخته شده براساس روش‌هاي مرسوم طراحي و ساخت، مقادير شتاب قابل توجهي را در طبقات تجربه مي‌كنند كه اين امر در نهايت سلب آرامش از ساكنان ساختمان‌هاي بلند، آسيب در اجزاي غيرسازه‌اي و تجهيزات و احتمال قطع خدمات ارايه شده از شبكه هاي مختلف در شريان‌هاي حياتي مانند تلفن، حمل‌ونقل، بيمارستان‌ها، برق و آب را به همراه دارد.

 

78y3dzqp80crvj9uh5wr.jpg

لینک به دیدگاه

این سیستم خیلی جالبه.

فکر کنید تو روش های دیگه برای مقابله با نیروی زلزله میان کلی هزینه میکنن و سازه رو مقاوم میکنن و ...

ولی اینجا میان ارتباط بین زمین (که نیروی زلزله از اونجا میاد) و خود سازه رو به این صورت جدا میکنن.

دیگه سازه نیروی زلزله رو جذب نمیکنه، بلکه این ایزولتور ها هستن که نیروی زلزله رو جذب میکنن.

در حال حاضر تو پایه های پل ها هم از این سیستم استفاده میکنن. ینی بین پایه های پل و عرشه پل از این سیستم استفاده میکنن.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...