رفتن به مطلب

مرگ دلفین ها زنگ خطر جدی برای محیط زیست ایران


ارسال های توصیه شده

مرگ دلفین‌ها و مشاهده لاشه‌های آنان در سواحل همواره به عنوان یکی از مسائل قابل توجه و نگران کننده برای دوستداران محیط زیست به شمار می‌رود.

به گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از شرق هرمزگان، مرگ و میر موجوادت دریایی کمیاب و در لیست خطر انقراض در دهه‌های گذشته و با صنعتی و نفتی شدن خلیج فارس همواره به یکی از معضلات زیست محیطی نگران کننده در این منطقه به ویژه آبهای شمالی خلیج فارس تبدیل شده است.


خلیج فارسی که روزگاری حتی پذیرایی گله‌های بزرگ وال‌ها و نهنگ‌ها بوده امروزه به واسطه تردد نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری عظیم‌الجثه به محلی برای کشتار آبزیانی همانند دلفین‌های باهوش و دوست‌داشتنی تبدیل شده است که در این سال‌ها صدای آژیر خطر برای اینگونه‌های نادر در خلیج فارس در دهانه تنگه هرمز یک بار دیگر به صدا درآمده است. سال ۸۶ بود که مرگ دسته‌جمعی و مشاهده لاشه حدود ۸۰ دلفین کمیاب و در معرض خطر انقراض در سواحل جاسک به یک باره دوستداران محیط زیست را در اغما و شوک فرو برد و نگرانی‌ها را یک بار دیگر برانگیخت.

مجید وفادار مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان ضمن تایید خبر مشاهده یک قطعه دلفین در ساحل جاسک، بیان کرد: طی روزهای گذشته برای دومین بار در سال جاری لاشه یک قطعه دلفین دیگر از نوع پوزه بطری با وزن تقریبی حدود ۲۰۰ و طول سه متر در ساحل روستای بیاهی واقع در ۱۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان دیده شده است که متاسفانه به دلیل تردد بیش از معمول شناورها در این فصل دلفین‌ها جراحاتی برمی‌دارند که در اثر برخورد با شناورها و تورهای صیادی است.

خبرنگار فارس در شهرستان جاسک با همکاری اداره محیط زیست این شهرستان موفق به دریافت تصاویری از لاشه دلفین سه متری پوزه بطری در ساحل بیاهی که طی روزهای گذشته به ساحل آمده، شده است که دیدن آن خالی از لطف نیست. 13920407000254_PhotoL.jpg

13920407000251_PhotoL.jpg

دلفین مذکور از نوع پوزه ‌بطری معمولی و از شناخته شده‌ترین عضو خانواده دلفین‌سانان و از گونه دلفین‌هایی است که به وفور در آکواریوم‌های دنیا جهت عملیات نمایشی به کار گرفته می‌شود. همه دلفین‌های پوزه ‌بطری پیشتر با نام علمی (T. truncatus) خوانده می‌شدند که به تازگی به دو گونه با نام‌های (T. truncatus) و (T. aduncus) تقسیم شده‌اند. با آنکه هر دوگونه در گذشته دلفین پوزه ‌بطری نامیده می‌شدند، پژوهشگران بسیاری برای این گونه دلفین پوزه‌ بطری معمولی را به کار می‌برند تا با دلفین پوزه ‌بطری گرمسیری اشتباه گرفته نشود. به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی فراوان در میان اعضای این گونه، تعدادی از دانشمندان بر این باورند که در میان خود دلفین‌های پوزه‌بطری معمولی نیز چندین زیرگونه وجود دارند. دلفین پوزه‌بطری معمولی بزرگ‌جثه‌ترین گونه‌ گروه دلفین‌های با پوزه منقار شکل است. آن‌ها در آب‌های معتدل و گرمسیری زمین زندگی می‌کنند و تنها در قطب‌ها دیده نمی‌شوند. این نوع دلفین از نقطه نظر پراکندگی در اکثر اقیانوس‌های جهان و خلیج فارس وجود دارد با وزنی در حدود ۲۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم طولی معادل دو تا چهار متر و ردیف دندان‌هایی که در هر آرواره از ۲۲ تا ۲۶ دندان تشکیل شده است. این گونه تقریبا هر دو سال یک بار بچه‌دار می‌شود و دلفینی به طول یک متر و وزنی معادل ۳۷ کیلوگرم را به مدت یک سال با شیر مادر تغذیه می‌کند و طول عمری معادل ۲۶ تا ۳۰ سال دارد.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...