رفتن به مطلب

بحث و گفتگو در مورد سیستم های تولید همزمان (chp)


ارسال های توصیه شده

درود...از این پس هر هفته در مورد یکی از مباحث مکانیک به بحث و تبادل اطلاعات خواهیم پرداخت...موضوع این هفته به پیشنهاد آقای علی فاطمی سیستم های تولید همزمان است. پیشاپیش از حضور شما در بحث متشکرم :icon_gol:

لینک به دیدگاه

CHP مخفف combined heat and power system به معنی تولید همزان حرارت و توان است. به منظور افزایش بهره وری در سیستم ها در کنار تولید حرارت از گرمای تولید شده نیز می توان استفاده کرد.

لینک به دیدگاه

سلام

خوشحالم از اینکه این موضوع بالاخره راه افتاد

در مورد chp مطالب زیادب جمع کردم که به مرور اینجا قرار میدم

لینک به دیدگاه

از جمله نرم افزارایی که در زمینه ی CHP استفاده میشه، نرم افزار RetScreen+ هست که تحت نرم افزار Excel هست و به صورت Open از سایت کانادایی RetScreen قابل دانلود هست

لینک دانلود رو به زودی قرار میدمw16.gif

این نرم افزار رو بلدم

و میتونم آموزشش رو بذارم اما خب فعلا سرگرم یه سری از مسائل دیگه هستم5c6ipag2mnshmsf5ju3z.gif

لینک به دیدگاه
از جمله نرم افزارایی که در زمینه ی CHP استفاده میشه، نرم افزار RetScreen+ هست که تحت نرم افزار Excel هست و به صورت Open از سایت کانادایی RetScreen قابل دانلود هست

لینک دانلود رو به زودی قرار میدم:w16:

این نرم افزار رو بلدم

و میتونم آموزشش رو بذارم اما خب فعلا سرگرم یه سری از مسائل دیگه هستم5c6ipag2mnshmsf5ju3z.gif

بسیار عالی و امیدوارم هر چه زودتر این اموزش هم مثل مثل اموزش خوب قبلیتون شروع بشه:icon_gol: ولی در این بحث بهتره در مورد مفاهیم و کاربرهای سیستم های تولید همزمان صحبت کنیم....برای شروع در مورد تاریخچه آن چه اطلاعاتی دارید؟

لینک به دیدگاه
بسیار عالی و امیدوارم هر چه زودتر این اموزش هم مثل مثل اموزش خوب قبلیتون شروع بشه:icon_gol: ولی در این بحث بهتره در مورد مفاهیم و کاربرهای سیستم های تولید همزمان صحبت کنیم....برای شروع در مورد تاریخچه آن چه اطلاعاتی دارید؟

 

خب

راستش از chp تاریخچه خاصی رو نمیشه گفت

علتشم اینه

از وقتی تولید نیرو بوده، و تولید برق هم شروع شده، یه جورایی هر دوی این ها کنار هم قرار گرفتن

اما خب تاریخچه ای هم میشه در موردش گفت

لینک به دیدگاه

تولید همزمان گرما و برق(به انگلیسی: Combined Heat and Power)‏ یا به اخنصار تولید همزمان، یکی از مهمترین کاربردهای تولید پراکنده است. که عبارت است از تولید همزمان و توام ترمودینامیکی دو یا چند شکل انرژی از یک منبع ساده اولیه می باشد.

 

در مولدهاي قدرت امروزي، معمولاً از سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي و گرماي حاصله براي توليد قدرت محوري و سپس تبديل آن به انرژي الكتريسيته استفاده مي‌شود. متداول‌ترين اين نوع سيستم‌ها، نيروگاه‌هاي عظيم برق هستند. در نيروگاه‌هاي حرارتي كه سهم عمده‌اي در تأمين نياز الكتريسيته جوامع مختلف دارند، به‌طور متوسط تنها يك‌سوم از انرژي سوخت ورودي، به انرژي مفيد الكتريسيته تبديل مي‌شود. در اين نوع نيروگاه‌ها، مقدار زيادي انرژي حرارتي از طرق مختلف نظير كندانسور، ديگ بخار، برج خنك‌كن، پمپ‌ها و سيستم لوله‌كشي موجود در تأسيسات، به هدر مي‌رود. از اين گذشته، در شبكه‌هاي انتقال برق نيز حدود 15 درصد از انرژي الكتريسيته توليدي، تلف مي‌شود. اگر توليد برق در محل مصرف صورت بگيرد، اين مقدار اتلاف عملاً وجود نخواهد داشت.

استفاده هرچه بيشتر از گرماي آزاد شده در حين فرايند سوختن سوخت، باعث افزايش بازده انرژي و كاهش مصرف سوخت و در نتيجه كاهش هزينه‌هاي مربوط به تأمين انرژي اوليه مي‌شود.

از گرماي اتلافي بازيافتي از اين سيستم‌ها، مي‌توان براي مصارف گرمايشي، سرمايشي و بسياري از فرايندهاي صنعتي استفاده كرد. توليد همزمان برق و گرما، مي‌تواند علاوه بر افزايش بازده و كاهش مصرف سوخت، باعث كاهش انتشار گازهاي آلاينده شود. در CHP، از انرژي گرمايي توليدي به عنوان منبع انرژي در فرايند توليد قدرت استفاده مي‌شود. مصرف‌كنندگاني كه به مقدار انرژي گرمايي زيادي در طول روز نياز دارند (صنايع توليدي، بيمارستان‌ها، ساختمان‌ها، دفاتر بزرگ، خشكشويي‌ها و...) مي‌توانند براي كاهش هزينه‌هاي خود به نحوي مطلوب از CHP بهره ببرند.

سابقه تاريخي استفاده از گرمايش مركزي، به زمان امپراتوري‌هاي پيشرفته يونان و روم باز مي‌گردد. آنها براي اولين بار، آب گرم خروجي از لايه‌هاي آهكي را با حفر كانال به حمام‌هاي عمومي، ورزشگاه، قصرها و قلعه‌هاي نظامي منتقل كردند. در اوايل قرن بيستم، اغلب كارخانه‌هاي صنعتي، برق مورد نياز خود را با استفاده از ديگ‌هاي ذغال‌سوز و ژنراتورهاي توربين بخار، توليد مي‌كردند. در بسياري از اين كارخانه‌ها، از بخار داغ خروجي در فرايندهاي صنعتي استفاده مي‌شد به‌طوري كه در اوايل 1900 در امريكا، حدود 85درصد از كل توان توليدي توسط نيروگاه‌هاي صنعتي در محل مصرف، به صورت توليد همزمان بوده است.

هنگامي كه نيروگاه‌هاي برق مركزي و شبكه‌هاي قابل اطمينان برق ساخته شدند، هزينه‌هاي توليد و تحويل برق، پايين بود و بسياري از كارخانه‌هاي صنعتي شروع به خريداري برق از اين شبكه‌ها كرده و توليد برق خود را متوقف كردند. ديگر عواملي كه در كاهش استفاده توليد همزمان دخيل بودند عبارتند از: قانونمند شدن توليد برق، سهم اندك هزينه‌هاي خريد برق از شبكه در مجموع هزينه‌هاي جاري كارخانه‌ها، پيشرفت تكنولوژي‌هاي ديگ‌هاي بخار نيروگاهي، فراهم بودن سوخت‌هاي مايع و گازي در پايين‌ترين قيمت و نبود يا كمبود محدوديت‌هاي زيست‌محيطي.

در 1973، پس از افزايش هنگفت هزينه‌هاي سوخت و متعاقب آن بروز بحران انرژي در اغلب كشورهاي جهان، روند ياد شده در توليد همزمان، به صورت معكوس آغاز شد. بر اثر كاهش منابع سوخت فسيلي و افزايش قيمت‌ها، اين سيستم‌ها كه داراي بازده انرژي بالاتري بودند، بسيار مورد توجه قرار گرفتند.

توليد همزمان، علاوه بر كاهش مصرف سوخت، ميزان گازهاي آلاينده را نيز كاهش مي‌دهد. به همين علت، كشورهاي اروپايي و امريكا، اقداماتي را در زمينه افزايش استفاده از توليد همزمان، انجام دادند. در سال‌هاي اخير نيز توليد همزمان نه‌تنها در صنعت بلكه در ديگر بخش‌هاي كسب‌و‌كار توسعه ‌يافته است. انجام پروژه‌هاي تحقيق و توسعه نيز به پيشرفت‌هاي مهم تكنولوژي نظير فناوري پيل سوختي منجر شده است. امروزه پيل‌هاي سوختي به يكي از سيستم‌هاي نوظهور در زمينه توليد انرژي تبديل شده‌اند.

فرايند توليد همزمان برق و گرما

در مدلسازي سيستم توليد همزمان برق و حرارت، فرض شده است كه مي‌توان، تلفات ناشي از گازهاي داغ خروجي از توربين‌هاي گازي را به صورت بازيافت حرارت، وارد شبكه توليد همزمان برق و حرارت كرد. انتخاب‌هاي مطرح براي استفاده از بازيافت حرارت، استفاده از نيروگاه سيكل تركيبي معمولي براي توليد برق، استفاده از بويلر بازيافت حرارت براي توليد آبگرم و استفاده از توربين بخار پس‌فشاري براي توليد برق و آبگرم است. بر اساس اطلاعات في موجود، بازده توربين گازي پس از نصب سيستم بازيافت حرارت، از حدود 34 درصد به بيش از 70 درصد افزايش مي‌يابد. لذا تلفات توربين‌هاي گازي از حدود 66 درصد به كمتر از 30 درصد مي‌رسد.

سيستم CHP، داراي يك مولد قدرت، مبدل‌هاي حرارتي بازيافت گرما، ‌ژنراتور، لوله‌ها و اتصالات و ديگر تجهيزات نظير پمپ‌ها و عايق‌ها و غيره است. اگر اين سيستم مجهز به مصارف سرمايشي شود، به يك چيلر تراكمي يا جذبي نياز دارد. به اين نوع سيستم‌ها CCHP يا Trigeneration مي‌گويند كه از توانايي توليد همزمان برق، گرما و سرما برخوردارند.

مولد قدرت اوليه در سيستم‌هاي CHP، معمولاً موتورهاي احتراقي، توربين گازي، ميكروتوربين و پيل سوختي است. كيفيت گرماي خروجي هر يك از اين فناوري‌ها، متفاوت بوده و بسته به كاربردهاي مختلف و نياز گرمايشي، مي‌توان يكي از آنها را به كار برد. امروزه از نظر هزينه نصب و راه‌اندازي، موتورهاي احتراقي داراي پايين‌ترين قيمت و سيستم‌هاي پيل سوختي با توجه به اينكه هنوز به مرحله تجاري شدن نرسيده‌اند، بالاترين هزينه را دارند.

مزاياي اين سيستم عبارتند از:

در اين سيستم‌ها، بازده انرژي افزايش قابل توجهي مي‌يابد. در سيستم‌هاي معمولي، 20 درصد از انرژي ورودي به انرژي مفيد تبديل مي‌شود. اين ميزان در نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي به 40 درصد مي‌رسد. البته نبايد تلفات زياد انرژي در خطوط انتقال نيرو و مصارف داخلي نيروگاه‌ها را ناديده گرفت. در سيستم CHP حدود 80 درصد از انرژي ورودي به انرژي مفيد تبديل مي‌شود. اگر از پيل سوختي استفاده شود، بازده به 90 درصد مي‌رسد.

از ديگر مزاياي اين سيستم، كاهش هزينه‌هاي انرژي اوليه براي مصرف‌كنندگان است در سيستم‌هاي معمولي مصرف‌كننده مجبور است برق را از شبكه‌هاي توليد و توزيع برق خريداري كند. براي مصارف گرمايشي نيز بايد گاز طبيعي يا فسيلي خريداري شود. در سيستم CHP، مصرف‌كننده از شبكه برق مستقل شده و چون از گاز و يا سوخت فسيلي در بالاترين حد بهره‌وري استفاده مي‌كند، هزينه‌هايش به شدت پايين مي‌آيند.

در CHPها، از يك مبدل براي تبديل برق از DC به AC در خروجي سيستم استفاده مي‌شود كه باعث يكنواخت شدن و بدون نوسان بودن ولتاژ و فركانس مي‌شود و هيچ آسيبي به دستگاه‌ها و تجهيزات برقي وارد نمي‌آيد. در صورتي كه برق شبكه‌ها، داراي نوسان ولتاژ و افت فركانس بوده و مقدار زيادي از انرژي الكتريسيته، از طريق خطوط انتقال نيرو به هدر مي‌رود. در CHP از آنجا كه برق در محل مصرف، توليد مي‌شود، اين بخش از تلفات به صفر مي‌رسد. توليد‌كنندگان برق از اين طريق مي‌توانند بخشي از برق توليدي خود را در ساعات اوج مصرف، به شبكه برق بفروشند. تولید همزمان گرما و برق، می تواند علاوه بر افزایش بازده و کاهش مصرف سوخت باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده نیز گردد.

 

این مطلب از ویکیپدیا بود:ws3:

لینک به دیدگاه

ممنون...البته بحث اگر به سمت پرسش و پاسخ از سمت دوستان هم هدایت شود بسیار عالیست...

خیلی جالب بود: سابقه تاريخي استفاده از گرمايش مركزي، به زمان امپراتوري‌هاي پيشرفته يونان و روم باز مي‌گردد. آنها براي اولين بار، آب گرم خروجي از لايه‌هاي آهكي را با حفر كانال به حمام‌هاي عمومي، ورزشگاه، قصرها و قلعه‌هاي نظامي منتقل كردند.

لینک به دیدگاه

من بیشتر توی زمینه ی CHP feasibilit کار میکردم که حول دو نرم افزار بود

یکی همین که گفتم

یکی هم HUD CHP feasibility screening tool

نرم افزارای ساده ای هستن و همونطور که از اسمشون بر میاد برای امکان عملی بودن طرح CHP برای یه نیروگاه با شرایط معلوم هست:w16:

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

نرم افزار HUD CHP feasibility screening tool که برای ساختمان های مسکونی بکار می رود شنیدم بهتر برای کارخانه ها استفاده نشه؟ شما استفاده کردید به مشکلی بر نخوردید؟

اگر ممکن است آموزش نرم افزار RetScreen رو هم بذارید.

در مورد نحوه انتخاب نوع مولد و بقیه اجزاء chp هم پحث کنید؟

لینک به دیدگاه
نرم افزار HUD CHP feasibility screening tool که برای ساختمان های مسکونی بکار می رود شنیدم بهتر برای کارخانه ها استفاده نشه؟ شما استفاده کردید به مشکلی بر نخوردید؟

اگر ممکن است آموزش نرم افزار RetScreen رو هم بذارید.

در مورد نحوه انتخاب نوع مولد و بقیه اجزاء chp هم پحث کنید؟

 

این یه اسکرین شات از HUD feasibility screening tool

 

3a3hlxmspqy7pfkclglq.jpg

لینک به دیدگاه

این هم صفحه ی فارسی سایت retscreen

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نرم افزار retscreen بسیار ساده است

چون بر مبنای Excel نوشته شده

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...