رفتن به مطلب

ریشه نام کرج از کجا آمده است؟


ارسال های توصیه شده

* ریشه نام کرج از کجا آمده است؟

 

یکی از جالب‌ترین نکات درباره کرج، مربوط به نام این شهرستان است.

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در معرفی کرج و درباره ریشه نام این شهرستان تحقیقاتی را انجام داده و در این زمینه آورده است: گویش قدیم و اصلی این منطقه زبان تات بوده و بر این اساس، ‌کلمه کرج از لغت کاوک به معنی میان تهی ماخوذ شده و این، از آن روی است که کرج میان دره واقع شده است.

یکی دیگر از وجه تسمیه کرج از کلمه کراج است و با سابقه تاریخی آن که در تپه آتشگاه، کوه‌های کلاک، قلعه دختر شهرستانک و قلعه اشتهارد در ایام تابستان برای خبر رسانی و دیده‌بانی آتش افروزی می‌شده، مرتبط است.

همچنین در منابع دیگر در این زمینه آمده است: روایت دیگر نام کرج را ماخوذ از کلمه کوه رج به معنی محلی که کوه‌های ردیف شده دارد، می‌داند و مورد دیگری که به آن اشاره شده نام کرج را منتج از واژه اکراج به معنی بانگ و فریاد می‌داند.

شهرستان کرج دارای 51 اثر تاریخی ثبت شده در میان فهرست آثار ملی است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به کاروانسرای شاه عباسی، برج آرامگاهی میدانک، عمارت شهرستانک، حمام مصباح، کاخ مروارید (محل زندگی شمس یکی از خواهران آخرین شاه مخلوع ایران)، کاخ سلیمانیه و بالاخره پل تاریخی صفوی یا همان پل کرج اشاره کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سلسله گزارش‌های مربوط به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان البرز، به زودی گزارش‌هایی را درباره هر یک از جاذبه‌های گردشگری استان البرز به ویژه شهرستان کرج منتشر خواهد کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...