رفتن به مطلب

اساتید برتر حقوق


ارسال های توصیه شده

استاد دکتر محمدجعفرجعفری لنگرودی

استاد دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی در سال 1302ه.ش در شهرستان لنگرود گیلان در خانواده ای اهل علم به دنیا آمد. تحصیلات آغازین را نزد پدر که مردی روحانی بود فرا گرفت. پس از طی دوران ابتدایی و متوسطه، تحصیلاتش را در دانش سرای مقدماتی رشت پی گرفت و سرانجام گمشده سالیان خود را در حوزه علم و احساس خراسان یافت و روزگاری دراز نزد برجسته ترین استادان زمان به تحصیل فقه، اصول، فلسفه، منطق، عرفان و علوم دیگر حوزه پرداخت. پس از تکمیل مطالعات حوزوی و اخذ درجه اجتهاد، موفق به اخذ دکترای حقوق از دانشگاه تهران گردید و همزمان به قضاوت در دادگستری و تدریس در دانشگاه پرداخت. تألیف قریب یکصد جلد کتاب و مقاله در طول بیش از پنجاه سال حاصل کارنامه درخشان علمی مردی است که بر تارک علم گام نهاده است که اگر عناوین کتاب های او را از فهرست ادبیات حقوقی ایران بردارند، دانش حقوق از بسیاری از گنجینه های ناب خود تهی خواهد ماند.(متن از پشت جلد کتاب بر تارک علم نوشته دکتر محمدرضا قنبری)

لینک به دیدگاه

دانلود فهرست آثار استاد دکتر جعفری لنگرودی

برای دانلود لیست آثار استاد دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی بصورت(pdf) پی دی اف روی عنوان فایل زیر کلیک راست کرده و گزینه SAVE TARGET AS را انتخاب کنید.لازم به ذکر است، این لیست حاوی کلیه کتب حقوقی و غیرحقوقی استاد از زمان تحصیل در حوزه علمیه خراسان تا سال ١٣٨۶ می باشد و ترتیب چینش آن بر اساس تاریخ تألیف آن می باشد. در پایان نام برخی از آثار توضیحاتی آمده است که این توضیحات، از زبان خود استاد می باشد.(توجه: این فهرست شامل مقالات متعدد حقوقی استاد نمی باشد.)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

اردشير اميرارجمند متولد ۱۳۳۶ تهران

 

- اخذ مدرك ديپلم رياضى از دبيرستان كيهان تهران، ۱۳۵۴

 

- اخذ مدرك ليسانس حقوق از دانشكده حقوق دانشگاه ملى، ۱۳۵۷

 

- اخذ مدرك كارشناسى ارشد حقوق بين الملل از دانشكده حقوق دانشگاه استراسبورگ فرانسه، ۱۳۶۰

 

- اخذ مدرك دكتراى دولتى حقوق بين الملل از دانشگاه استراسبورگ ۱۳۶۹

 

- اخذ ديپلم حقوق تطبيقى دانشكده بين المللى حقوق تطبيقى فرانسه

 

- گذراندن دوره هاى حقوق بشر در مؤسسه بين المللى حقوق بشر و مركز بين الملل آموزش حقوق بشر در دانشگاه ها در فرانسه

 

- عضو هيأت علمى و دانشيار دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتى

 

- صاحب كرسى حقوق بشر، صلح و دموكراسى يونسكو (در دانشگاه شهيد بهشتى)

 

- مسؤول كرسى حقوق بشر، صلح و دموكراسى يونسكو

 

- مدير گروه حقوق پژوهشكده علوم محيطى دانشگاه شهيد بهشتى

 

- مدير مركز حقوق بشر، صلح و دموكراسى

 

- عضو انجمن حقوق بين الملل، لندن

 

- عضو مؤسس انجمن ايرانى حقوق بشر

 

- عضو و نايب رئيس كميسيون حقوق بشر كانون وكلاى مركز

 

- عضو انجمن ايرانى اخلاق در علوم و فناورى

 

- عضو جمعيت توسعه علمى ايران

 

- عضو كميته ملى اخلاق زيستى

 

- عضو مؤسس انجمن ايرانى دوستان سازمان ملل متحد

 

- عضو مؤسس انجمن ايرانى حقوق جزا

 

- عضو مؤسس و هيأت مديره انجمن ايرانى حقوق بين الملل

 

- عضو شوراى علمى مركز پژوهش و اطلاع رسانى رياست جمهورى

 

- عضو كميسيون پژوهش و آموزش هيأت نظارت بر اجراى قانون اساسى

 

- عضو مؤسس انجمن ايرانى جرم شناسى

 

- داراى سابقه تدريس در دانشگاه تهران و مجتمع آموزشى قم

 

- اجراى طرح هاى پژوهشى و مشاركت در تهيه لوايح، طرح ها و آيين نامه ها

 

- تهيه مقالات متعدد علمى به زبان فارسى، انگليسى و فرانسوى و تهيه مجموعه اسناد جهانى حقوق بشر در دو جلد و مجموعه اسناد منطقه اى حقوق بشر (آماده چاپ) و بررسى تطبيقى نظارت قانون اساسى (زير چاپ)

مدير مركز و صاحب كرسى حقوق بشر، صلح ودموكراسى يونسكو در دانشگاه شهيد بهشتى و حقوقدانى كه در تهيه بيش از ۱۰ پيش نويس قانون، طرح و لايحه نقش داشته است و نقش قانون و حاكميت آن را در توسعه كشور عامل اساسى تلقى مى كند و در راه اندازى اولين دوره كارشناسى ارشد رشته حقوق بشر مؤثر بوده است

اردشير اميرارجمند صاحب كرسى حقوق بشر، صلح و دموكراسى يونسكو در ايران است. او متولد ۱۳۳۶ تهران مى باشد. تحصيلات ابتدايى تا دبيرستان را در تهران مى گذراند و در سال ۱۳۵۴ از دبيرستان كيهان ديپلم رياضى مى گيرد.

به يادمى آورد كه از ۸ سالگى به بعد مطالعات غيردرسى اش را آغاز كرده و آثار داستايوفسكى، ماكسيم گوركى و تولستوى و داستانهاى ايرانى را هم مى خوانده و بيش از همه كتابهاى دكتر شريعتى و از جمله از حيات تا وفات محمد(ص) و فاطمه فاطمه است را خوانده است. از سال سوم دبيرستان به بعد شروع به مطالعه كتب ادبياتى ترجمه شده مى كند. در همان سال اخذ ديپلم به دانشگاه راه مى يابد و در رشته حقوق دانشگاه ملى به تحصيل مى پردازد. از جمله استادان برجسته اش دكتر مهدى شهيدى، دكتر حسن امامى، دكتر على آبادى و دكتر پاد را به ياد مى آورد و در سال ۱۳۵۸ به آمريكا و سپس فرانسه عزيمت مى كند و در نهايت تصميم مى گيرد در رشته حقوق بين الملل دانشگاه استراسبورگ به تحصيل بپردازد.

در پايان نامه فوق ليسانس اش كه در مورد مصادره و ملى شدن اموال افراد بوده، قوانين و ضوابط رايج در دنيا را در ملى شدن اموال افراد مورد بررسى قرار مى دهد و در سال ۱۳۶۰ هم از رساله اش با موفقيت دفاع مى كند.

براى تحصيل در مقطع دكترا هم موفق مى شود از ميان حدود ۴۰۰ نفر متقاضى، بورس تحصيلى شهر استراسبورگ را كسب كند و دوره دكتراى دولتى حقوق بين الملل را در همان دانشگاه بگذراند و در سال ۱۳۶۹ از تزش دفاع كند. تز دكتراى او در زمينه اعمال مقررات مخاصمات مسلحانه در دريا در زمان صلح و جنگ بوده است.

امير ارجمند بعد از بازگشت به كشور فعاليت در حوزه هاى متعدد تخصصى را پى مى گيرد. در مقطع كارشناسى ارشد حقوق عمومى دانشگاه تهران، دروس حقوق ادارى ايران و حقوق ادارى تطبيقى و در مجتمع آموزشى قم، دروس حقوق بين الملل، حقوق ادارى ايران و حقوق تطبيقى را ارائه مى دهد و تا به امروز در تهيه لوايح و آيين نامه هاى مختلفى مشاركت مى كند. از جمله در تهيه پيش نويس «قانون حفاظت و بهره بردارى از منابع آبزى»، «پيش نويس آيين نامه حفاظت و بهره بردارى از منابع آبزى»، «پيش نويس لايحه حقوق شهروندى» ، «لايحه اسرار دولتى»، «لايحه حريم خصوصى»، «لايحه مسؤوليت رسانه هاى همگانى»، «طرح سازمان هاى غيردولتى»، «مسؤوليت مدنى دولت»، «قانون شوراها»، «طرح حقوق متهمين و محكومين»، «لايحه اطلاع رسانى». «لايحه اطلاع رسانى» و «قرارداد منعقده بين ايران و روسيه در زمينه حفاظت از منابع آبزى درياى خزر»مشاركت مى كند و در سالهاى ۹ _ ،۱۳۷۰ مشاور حقوقى شيلات در امور لوايح و بين الملل مى شود و همچنين مشاورت دفتر خدمات حقوقى بين المللى نهاد رياست جمهورى و مشاورت حقوقى شركت ملى گاز در امور بين الملل را مى پذيرد. در دوره هاى حقوق بشر مؤسسه بين المللى حقوق بشر فرانسه در سالهاى ۱۹۸۲ و ۱۹۸۵ شركت مى كند. دوره اى هم در خصوص حقوق بشر در مركز بين الملل آموزش حقوق بشر در دانشگاه ها در استراسبورگ مى گذراند. در سه دوره آموزشى آكادمى حقوق بين الملل لاهه شركت مى كند و ديپلم هاى حقوق تطبيقى از دانشكده بين المللى حقوق تطبيقى فرانسه در سالهاى ۱۹۸۳ ، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ دريافت مى كند. يكى از كسانى است كه باعث شده يونسكو كرسى حقوق بشر، صلح و دموكراسى را به دانشگاه شهيد بهشتى اعطا كند. در ايران كلاً ۳ كرسى علمى را يونسكو به ايران داده كه دو كرسى ديگر آن در حوزه پزشكى است.

كرسى حقوق بشر، صلح و دموكراسى يونسكو در دانشگاه شهيد بهشتى، تنها كرسى در اين زمينه در منطقه خليج فارس و خاورميانه است و اعطاى اين كرسى به دانشگاه مذكور نشان از جديت اميرارجمند و همكاران دانشگاهى او بستگى داشته است.

معمولاً كسى رياست كرسى حقوق بشر را به عهده مى گيرد كه در سطح بين المللى داراى اعتبار ويژه اى در اين خصوص باشد و اميرارجمند از چنين خصوصيتى برخوردار است. اولين دوره كارشناسى ارشد رشته حقوق بشر را در دانشگاه شهيد بهشتى و براى اولين بار در ايران با همت ديگران و يارى مسؤولان مربوطه داير مى كند و اعطاى كرسى حقوق بشر، صلح و دموكراسى يونسكو هم به دانشگاه شهيد بهشتى بر شأن و اعتبار علمى دانشگاه يادشده افزوده است. اگرچه هزينه هاى اداره چنين مركزى و كرسى اى را به عهده داشته و يونسكو برحسب مورد كمكهايى به اين مركز مى كند. تاكنون چندين دوره دانشجويان كارشناسى ارشد رشته حقوق بشر در اين مركز آموزش ديده اند و پس از داير شدن اين رشته در دانشگاه شهيد بهشتى بود كه راه اندازى چنين دوره هايى در ساير دانشگاه ها هم رواج يافت. علاوه بر اين، اميرارجمند در كنفرانس هاى منطقه اى حقوق بشر از جمله در هند حضور داشته و با شركت در مباحثات به شخصيتى شناخته شده در اين حوزه مبدل شده و اين همه فعاليت و سرشناس شدن در وضعيتى اتفاق مى افتد كه او به طور جدى مى كوشد از سياسى شدن مقوله حقوق بشر پرهيز كند.

مركز حقوق بشر ، صلح و دموكراسى يونسكو دانشگاه شهيد بهشتى كه رياست آن به عهده اردشير اميرارجمند است به آموزش رسمى دانشجويان و همچنين به آموزش غيررسمى افراد سازمانهاى دولتى و غيردولتى مشغول است و طرح هاى آموزشى ويژه حقوق بشر را در استانهايى همچون استان تهران، استان كردستان و استان زنجان اجرا كرده است.

اميرارجمند معتقد است كه ارائه چنين آموزشهايى بر لايه هاى عميق اجتماعى و فرهنگى تأثيرگذار خواهد بود.

 

مركز مزبور شامل ۵ گروه پژوهشى حقوق بشر، صلح، دموكراسى، فلسفه حقوق و دين و اخلاق زيستى است.

او اعتقاد دارد كه نظام حقوقى كشور به يك نوسازى نيازمند است و بدون دولت قانونمدار هم تضمينى براى اجراى حقوق بشر وجود ندارد.

او شايد جزو اولين كسانى در ايران باشد كه به طور سيستمى و علمى اين مباحث را مطرح و پيگيرى كرده است. باور دارد كه سلسله منابع حقوقى كشور نامشخص است و در اين زمينه دوگانگى هايى مشاهده مى شود و به شكلى دولت را به دولتى در راه مانده تبديل مى كند كه در ميانه سنتى بودن و مدرن شدن قرار گرفته است.

اميرارجمند تأكيد خاصى دارد كه مبانى ارزشى حقوقى مان را مشخص سازيم. او اصرار دارد كه جامعه ما بايد از يك تيم حقوقى موزون و همگون برخوردار باشد. امير مى گويد: «اسلام ارزشهاى جهانشمولى دارد و در مقابل فرهنگ ديگر هم در غرب دنيا ادعا دارد كه ارزشهايش جهانشمول و جهانى هستند. اميرارجمند معتقد است كه ما نبايد مصرف كننده صرف باشيم و بايد علاوه بر توليد فكر، بايد فراتر از حق خود در مجامع جهانى كه الآن همان حق رأى است فراتر برويم و در لايه هاى زيرين قانونگذارى مشاركت داشته باشيم.

از جمله دروسى كه اميرارجمند در دانشگاه ارائه داده و يا ارائه مى دهد مى توان به «حقوق بشر»، «حقوق بين الملل محيط زيست»، «منابع حقوق بين الملل»، «حقوق ادارى تطبيقى» است و در چهار زمينه حقوقى يعنى حقوق بين الملل، حقوق بشر، حقوق محيط زيست و حقوق عمومى تخصص دارد.

با روشهاى تدريس سنتى جزوه دادن مخالف است و مى كوشد خلاقانه درس بدهد. علت روى آوردن اش به حقوق بشر و مقولات مرتبط با آن را اينگونه بيان مى كند: «من از سال ۱۹۸۲ به طور متمركز در اين حوزه فعاليت ام را شروع كردم. اولين بار در كلاس ويژه اى در اين زمينه شركت كردم و فكر مى كنم چالش جامعه بين المللى در قرن جديد هم مقوله هاى حقوق بشر، صلح، دموكراسى و محيط زيست است.» در مورد چگونگى پيشبرد حقوق بشر در جامعه مى گويد كه بستگى دارد چه مقدار جامعه مدنى تلاش كند و چه مقدار جامعه علمى كشور بكوشد و چه مقدار جامعه سياسى و قدرتهاى سياسى بخواهند معقولانه عمل كنند.

چند طرح پژوهشى همچون «ايران و نظام بين الملل حقوق بشر»، «آثار جزاير در تحديد حدود دريايى»، «نهاد ملى حمايت از حقوق كودك»، «دادگاههاى ادارى آلمان» و «مسؤوليت دولتى و شركتهاى خارجى در استفاده عراق از سلاح هاى شيميايى» را به انجام رسانده است. آزادى، عدالت و توسعه را نيازهاى انسان امروزى مى داند و برآورده كردن اين نيازها را براى بهروزى و سلامت جامعه كارساز مى داند.

چند كتاب ازجمله در زمينه حاكميت قانون و حقوق محيط زيست و حقوق ادارى در دست چاپ دارد.

و اينگونه است كه اردشير اميرارجمند دانشيار دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتى و مدير مركز و صاحب كرسى حقوق بشر، صلح و دموكراسى يونسكو در آن دانشگاه، به دور از جنجال و هياهو و با پرهيز از سياسى نمودن اين مقوله ها مى كوشد به ترويج دستاوردهاى فكرى و نرم افزارى بشر بپردازد و در جهت ارتقاى توسعه جامعه نقش مهمى را ايفا كند و بايد سپاسگزار اينگونه استادان شاخصى باشيم كه پيشبرد همه جانبه توسعه جامعه را به تدريج و با پرهيز از افراط و تفريط پيگير هستند.

لینک به دیدگاه

ابوالقاسم گرجى سال و محل تولد: ۱۳۰۰ تهران

رشته تخصصى: فقه و اصول اسلامى

فعاليت ها:

ـ ورود به مكتب خانه و پرداختن به تحصيلات اوليه

ـ شروع به تحصيل و در عين حال تدريس دروس مقدماتى فقه و اصول و بعد از آن پرداختن جدى تر به اصول، فلسفه و منطق

ـ فراگيرى دروس قوانين، رسائل، مكاسب، كفايه و درى خارج نزد اساتيد بزرگوارى از جمله آقاشيخ محمدرضا تنكابنى و ...

ـ عزيمت به نجف اشرف و حضور در محضر عالمانى همچون آقاشيخ محمدعلى كاظمى و آيت الله خويى و فراگيرى دروسى در اصول فقه همچون مكاسب، طهارت، صلوة و تفسير و اخذ اجازه اجتهاد از علماى حوزه علميه نجف اشرف

ـ عزيمت به تهران در سال ۱۳۳۰ و شروع به تدريس مكاسب، كفايه و خارج در مدارس گوناگون و منزل تاكنون

ـ شروع به تدريس ادبيات فارسى و عربى در دبيرستان ها در سال ۱۳۳۲

ـ ورود به دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران و شروع به تدريس در همان دانشكده از سال ۱۳۳۷

ـ تدريس دروسى همانند ادبيات، فقه و اصول در دانشكده الهيات ومعارف اسلامى و پس از آن تدريس در ساير دانشكده ها

ـ اخذ دكتراى فلسفه و حكمت اسلامى از دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۲

ـ ارتقا به مقام استادى دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۲ و مديريت گروه هاى مختلف آموزشى دانشكده هاى علوم انسانى دانشگاه تهران

ـ رياست دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۱

ـ عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهورى اسلامى ايران

ـ برگزيده به عنوان چهره ماندگار عرصه فقه و حقوق اسلامى در دومين همايش چهره هاى ماندگار سال ۱۳۸۱

آثار:

مسائل هامه، من مسايل الخلاف، تصحيح و تعليق و تحقيق كتاب (الذريعة الى اصول الشريعه)، تفسيرى از مجمع البيان طبرسى با نام (جوامع الجامع)، صرف و نحو، ترجمه و تلخيص كتاب (عده الاصول) شيخ طوسى، تحول علم اصول فقه، تاريخ فقه و فقها، منابع و قواعد فقه، نگارش مقالاتى در مجلات ومنابع معتبر از قبيل دائرة المعارف بزرگ اسلامى، دانشنامه جهان اسلام و ...

الهام تقى زاده: در آستانه ۸۳ سالگى با درد پايى كه راه رفتن را براى او دشوار كرده است، همچنان پس از نيم قرن تدريس و تحصيل درس فقه و حقوق، مشغول تحقيق و تدريس است.

هر روز بعد از اذان صبح بيدار مى شود و در اتاق كارش تحقيق و كاررا پى مى گيرد تا ۶ و ۷ شب. سه چهار روزى هم براى تدريس در دانشگاه، خود را از آن سوى تهران به دانشكده حقوق در انقلاب مى رساند و درس مى دهد. دكتر ابوالقاسم گرجى متولد ۱۳۰۰ در تهران است و حالا در ۸۳ سالگى، وقتى به افق دور مى نگرد و طنين خوش و آرام گذشته را به ياد مى آورد، در جاى جاى آن، به رضايتمندى از كار و حرفه خود مى رسد.

ابوالقاسم گرجى مى گويد: «در دوران كودكى از ۷ـ۸ سالگى قرآن مى خواندم و وقتى پس از قرائت قرآن در مجالس بارها مورد تشويق واقع مى شدم، انگيزه ام قوت مى گرفت تا معارف اسلامى را دنبال كنم.» ۱۳ ، ۱۴ سالگى مقدمات معارف اسلامى را كه شامل صرف و نحو ادبيات عربى بود، آغاز كرد و به خاطر پشتكار و علاقه اش به اين رشته از همان سال ها موفق شد مربى خوبى براى همسن و سال هاى خود و همچنين افراد مسن و تجار و كسبه آن زمان شود.

او آنقدر در كار تربيت دانشجويانش شهره شده بود كه در محضر استاد و عالمانى چون آقا شيخ محمدعلى كاظمى و آيت الله خويى فراگيرى دروسى در اصول فقه همچون مكاسب، طهارت، صلوة و تفسير و... را دنبال كرد و تا اخذ اجازه اجتهاد از علماى حوزه علميه نجف اشرف را به دست آورد.

او در بحبوحه نوجوانى و جوانى اش در ۲۳ سالگى به پيشنهاد استاد خويى به نجف رفت و دروس صرف و نحو و علوم اين چنينى را در آنجا آموخت و با همه كمبودهايى كه در نجف داشت توانست معلم و مربى خوبى براى آنچه آموخته بود، باشد.

«از سن ۱۳ سالگى به خاطر علاقه وافرى كه به مسائل فقهى داشتم و با تشويق پدرم كه آن زمان مردى متدين و مذهبى بود توانستم راهم را انتخاب كنم. از همان سال ها، درس صرف و نحو را به صورت آزاد فرا گرفتم تا اينكه در ۲۳ سالگى با پيشنهاد يكى از علما به شهر نجف رفتم و آنجا اين درس را ادامه دادم.»

پس از مدتى در نجف از نظر مالى در مضيقه قرار گرفت: «خواستم كه به ايران برگردم، روزى به حرم امير رفتم و گله به اميرالمؤمنان كردم كه اين رسم نيست من براى تحصيل علم و دين اينجا باشم و توانى براى ابتياع نان نيز نداشته باشم. به سختى پس از تضرع و راز و نياز در حرم به حجره طلبگى ام برگشتم، بلافاصله به فكرم رسيد كه قاليچه اى را كه در اتاق بود براى گذران زندگى ببرم و بفروشم، لحظه اى دراز كشيدم تا قدرى استراحت كنم و گرسنگى را از ياد ببرم، ولى متأسفانه از شدت گرسنگى خوابم نمى برد. يك دفعه فردى كه با من آشنا بود و نامش حاج رضايى اربابى بود و طلبه، در زد، در را باز كردم. او پس از لحظه اى درنگ از من خواست كه ۶ دينارش را بگيرم تا كارم راه بيفتد، تعجب كردم، چون كسى از وضع و زندگى من خبر نداشت، وقتى علت را جويا شدم، حاج اربابى گفت: به من الهام شده بود و حالا آمده ام تا اين چند دينار ناقابل را به صورت قرض از من دريافت كنى و به امورات خود برسى.

هنوز باورم نمى شد كه دستى از غيب به يارى من آمده بود. پس از گرفتن دينار به مغازه اى رفتم و احتياجاتم را رفع كردم. پس از آن بود كه وضعم بهتر شد و اوضاع مالى ام تغيير كرد. در نجف ماندم و از برگشتن صرف نظر كردم. پس از چند سال يادگيرى دروس فقه و اصول در سال ۱۳۳۰ به ايران برگشتم.»

ابوالقاسم گرجى با آنكه در اين كهنسالى به لرزش افتاده و از درد پايش شكوه مى كند، وقتى ياد روزهاى دور گذشته مى افتد، با همان شور جوانى مى گويد: «پس از برگشت از نجف سه ماه در مدرسه فيضيه در قم به تدريس پرداختم، سپس براى اينكه در جايى بتوانم تدريس كنم و مدرك داشته باشم و سر و سامانى به زندگى ام بدهم، در كلاسهاى متفرقه آن زمان شركت كردم تا تصديق مدرسى را داشته باشم. آن زمان امتحانى به نام مدرسى بود و بدين صورت بود كه اگر كسى تصديق ششم را داشت، مى توانست در اين آزمون شركت كند و ديپلم دريافت كند. من در اين امتحان شركت كردم و از قضا شاگرد اول نيز شدم. از اين جهت بود كه در سال ۳۰ شروع به تدريس مكاسب، كفايه و خارج در مدارس گوناگون و منزل كردم و از سال ۳۲ نيز به تدريس ادبيات فارسى و عربى در دبيرستانها پرداختم.» عينكش را بر مى دارد، خستگى چشم هايش را مى گيرد و ادامه مى دهد: «آن زمان آنقدر به تحصيل علم و تدريس آن به ديگران سرگرم بودم كه زندگى جارى را از ياد برده بودم. راستش پدرم ازدواج را به يادم آورد! اين گونه بود كه در سن ۳۶ سالگى و در سال ۱۳۳۶ ازدواج كردم و حالا صاحب دو فرزند هستم... پدرم آقا شيخ محمدحسن رزاز، اهل تهران بود و مردى متدين و متعهد و علاقه مند به علما و فقها.»

او سهم به سزايى در موفقيت هايش در علم و زندگى دارد. حالا پس از سالها از اينكه در اين رشته درس آموخته و درس داده، بسيار راضى و خشنود است.

در سال ۳۷ بود كه براى تدريس به دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران راه يافت و همزمان شروع به تحصيل در همان دانشكده كرد. تدريس دروسى همانند ادبيات، فقه و اصول در دانشكده الهيات و معارف اسلامى و پس از آن تدريس در ساير دانشكده ها.

ابوالقاسم گرجى به خود قول داده بود كه هرچه در محضر عالمان بز رگى چون شيخ محمدعلى كاظمى و آيت ا• خويى آموخته در «طبق اخلاص» بگذارد و تقدير دين او را ادا كرد و اين چنين بود كه در سن ۸ ـ ۳۷ سالگى با توجه به اينكه فقط ليسانس داشت، از او خواهش كردند در چند دانشكده به دانشجويان در سطح دكترا هم درس بدهد و همزمان به ادامه تحصيل بپردازد.

شناخت علما و فقها از او باعث شد كه موفقيتهاى چشمگير او بيش از پيش شود. گرجى در سال ۴۲ موفق به اخذ دكتراى فلسفه و حكمت اسلامى از دانشگاه تهران شد. پس از چنين شايستگى، مسؤولان دانشكده حقوق دانشگاه تهران از او دعوت به همكارى كردند و اين گونه بود كه وى رسماً به دانشكده حقوق منتقل شد و به صورت رسمى به تدريس پرداخت.

او در سال ۵۲ موفق به ارتقا به مقام استادى دانشگاه تهران و مديريت گروههاى مختلف آموزشى دانشكده هاى علوم انسانى دانشگاه تهران شد. در سال ۶۱ نيز رياست دانشگاه تهران را به دست گرفت و از آن سالها عضو پيوسته فرهنگستان علوم شد.

ابوالقاسم گرجى پس از سالها تحقيق و تدريس در امور فلسفى بيش از ۲۰ جلد كتاب در فقه و اصول نگاشته و چندين كتاب زير چاپ دارد، همچنين بيش از ۱۳۰ تا ۱۴۰ مقاله در باب مسائل مختلف حقوقى به چاپ رسانده است.

«در سالهاى نوشتن، حاشيه هاى بسيارى بر متون كهن نوشتم و تصحيح كردم و مقدمه و پاورقى بسيارى به آنها افزودم. مثلاً تفسير جوامع الجوامع من جزو كتاب سال و كتاب ده ساله اول انقلاب شد و چندين جايزه و لوح تقدير به خود اختصاص داد.»مسائل هامه من مسائل الخلاف، تصحيح و تعليق و تحقيق كتاب (الذريعه الى اصول الشريعه)، تفسيرى از مجمع البيان طبرسى با نام (جوامع الجامع)، صرف و نحو، ترجمه و تلخيص كتاب (عدة الاصول) شيخ طوسى، تحول علم اصول فقه، تاريخ فقه و فقها، منابع و قواعد فقه، نگارش مقالاتى در مجلات و منابع معتبر از قبيل دايرة المعارف بزرگ اسلامى، دانشنامه جهان اسلام و... از جلمه آثار و كتب به چاپ رسيده از ابوالقاسم گرجى است.

«از همان اول كودكى عاشق حقوق بودم، آن سالها وقتى مى گفتند علم، فقط حقوق و فلسفه را مى شناختند و حالا پس از ۶۰ سال تحصيل و تدريس، همچنان شوق و علاقه ام كم نشده و خسته نيز نشده ام.»

لینک به دیدگاه

محمدحسين قائم مقام متولد ،۱۳۲۱ اراك

 

اخذ مدرك ديپلم ادبى از دارالفنون در سال ۱۳۴۱.

 

اخذ ليسانس حقوق قضايى از دانشكده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران، ۱۳۴۵.

 

قاضى دادگاه بخش مستقل بروجن، ۱۳۴۸.

 

عضو على البدل دادگاه شهرستان شهركرد، ۱۳۴۹.

 

اخذ اجازه وكالت دادگسترى در سال ۱۳۵۰.

 

عضو كانون وكلاى دادگسترى از سال ۱۳۵۰ تاكنون

 

اخذ مدرك فوق ليسانس حقوق از دانشگاه مونت پوليه، ۱۳۵۴.

 

اخذ مدرك دكتراى حقوق تجارت از دانشگاه مونت پوليه، ۱۳۵۷.

 

استاديار دانشگاه تهران، ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۸۱.

 

دانشيار دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۱ تاكنون

 

تأليف مقالات متعدد در حوزه تخصصى مربوطه و تأليف كتاب هاى ورشكستگى و تصفيه و راهنماى طرح دعاوى چك و آيين دادرسى مدنى (در حال چاپ).

او زمانى كه پدرش به عنوان كارمند سازمان ثبت اسناد و املاك در اراك مأموريت ادارى اش را طى مى كرده، در آنجا چشم بر جهان مى گشايد و با اتمام مأموريت پدر، خانواده محمدحسين به همراه نوزادشان باز به تهران برمى گردند.

محمدحسين قائم مقام فراهانى متولد ۱۳۲۱ است و از نوادگان قائم مقام فراهانى. صدراعظم اصلاح طلب دوره سلطنت محمدشاه قاجار و بالاخره پس از چند سال صدارت هم توسط پادشاه عزل و در نهايت به قتل مى رسد.

با اين حال او معتقد است كه انسان نبايد با ذكر پيشينيانش كسب افتخار كند.

«هر كسى از خانواده اى بايد عملش صالح باشد. شخصيت افراد مى تواند به خانواده اش بستگى داشته باشد و يا نداشته باشد. افراد بسيار مشهورى داريم كه بازماندگان آنها، اعتبار بزرگان خود را به باد داده اند و برعكس يك بچه روستايى يا يك بچه كارگر آمده و جايگاه والايى را به دست آورده است.»

او اميركبير را مصداق حرف خود مى داند؛ بچه آشپز قائم مقام اول كه حتى توانست جايگاه سياسى بالاترى نسبت به قائم مقام (دوم) كسب كند.

مى گويد نام پيشينيان منجر به حالت برترى طلبى بى جهت مى شود.

«من فكر مى كنم كه هر كس بايد لياقت هايى در خودش به وجود بياورد و بتواند يك قائم مقام يا يك امير كبير باشد. فرقى هم ميان اميركبير و قائم مقام نيست.»

محمدحسين، هفت سال اول پس از تولد را در تهران گذرانده و تا كلاس چهارم ابتدايى در مدرسه اى واقع در جاده قديم شميران كه امروزه با عنوان خيابان معلم شناخته مى شود درس مى خواند. باز پدرش بنا به مأموريت ادارى يك ساله به همراه خانواده به قم مى رود و بعد از آن هم سه سال به اراك نقل مكان مى كند.

مأموريت پدر زمانى كه تمام مى شود و با اعضاى خانواده اش به تهران مى آيد و محمدحسين در كلاس دهم ثبت نام مى كند در مدرسه اى به نام بوعلى سينا در پايتخت.

دبيران دبيرستانى كه او در اراك در آن به تحصيل پرداخته در كار خود جدى و بادقت و سختگير بوده اند و دانش آموزان هم بايد به طور جدى درس مى خواندند. اما در دبيرستان بوعلى سيناى تهران خبرى از آن نوع سختگيرى ها نبود. محيط آموزشى اين دبيرستان ظاهراً متناسب با وضعيتى نبوده كه محمد حسين بتواند خواسته خانواده را برآورده سازد. خانواده او و مخصوصاً پدرش از او مى خواسته اند كه بايستى قاضى شود.او به مدت ۲ سال در اين دبيرستان مى ماند ولى در عين حال مى كوشد پايه خود را در زمينه زبان خارجى تقويت كند و بالاخره در سال ۱۳۴۰ در دارالفنون ثبت نام مى كند؛ مدرسه اى كه در سال ۱۲۳۰ ش افتتاح شد و يكى از اقدامات قابل توجه اميركبير در جهت توسعه علم در كشور بود.

«اكثر دانش آموزان دارالفنون، بچه هاى درسخوان، زحمتكش و كتابخوان بودند و اتفاقاً وقتى من وارد آن جا شدم از نظر درسى احساس ضعف مى كردم. مجبور شدم بيش از اندازه درس بخوانم تا ضعف درسى ام را جبران كنم. اما در دارالفنون هم علم را آموزش مى دادند و هم عمل را.»

محمد حسين قائم مقام فراهانى از معلمان دارالفنون اينگونه ياد مى كند: «دبيرى داشتيم به نام آقاى شريفيان كه خدا رحمتش كند، فوق العاده تأثير مثبتى روى ما گذاشتند و به نوعى درس مى داد كه آموزنده بود. آقاى صفا هم در كارش بسيار عالى و مثبت عمل مى كرد.»

ساختمان دارالفنون اما«من را مى برد به ۱۵۰ سال پيش. نماد ساختمان باقى بود. در آنجا ما شاگرد تنبل نداشتيم. همه در درسها جدى بودند. از كلاس ۴۰ نفرى ما شش نفر در آزمون ورودى دانشكده حقوق در سال بعد موفقيت كسب كردند و دانشجوى اين دانشكده شدند». پدربزرگ محمد حسين هم در دوره قاجار، قاضى بوده و بعد از اصلاحات دادگسترى در دوره داور از كار خود كناره گيرى مى كند و با اينكه در تهران زندگى مى كرده ولى به علت داشتن ملك شخصى در اراك و فراهان به آن مناطق سفر مى كرده.

در سال ۱۳۴۱ در آزمون ورودى تنها دانشكده حقوق وقت ايران يعنى دانشكده حقوق و علوم سياسى تهران شركت مى كند، رتبه پنجم را به دست مى آورد و در رشته حقوق قضايى به تحصيل مى پردازد.

مى گويد در آن ايام مثل الآن كلاس هاى كنكور توسط آموزشگاه هاى خصوصى رايج نبود. ظاهراً تنها مؤسسه داير در آن زمان آموزشگاه خزائلى بوده كه دكتر محمد خزائلى حقوقدان نابغه و نابينا (در خيابان جمهورى كنونى) برپا كرده بود ولى محمد حسين قائم مقام فراهانى مى گويد عمدتاً در آن زمان هر كس بايد راه خودش را پيدا مى كرد.

«آن زمان استادان برجسته حقوق تعدادشان كم بود. ممكن است الآن سطح سواد در بسيارى از حوزه ها خيلى بيشتر شده باشد و مطالعات به روز هست ولى آن موقع استادان ما جمعاً ۲۰ نفر بودند و آنها براى ما الگو بودند و مارفتارهاى خودمان را مى خواستيم با آنها تطبيق بدهيم. چون آنها براى ما مدل و آرزو بودند».

از دكتر عبدالحسين على آبادى با احترام خاصى ياد مى كند. استاد برجسته دانشكده حقوق كه سمت اجرايى هم داشته و آثار و نوشته هاى متعددى داشته. در سال ۱۳۴۵ تحصيل در اين مقطع را به پايان مى رساند و دو سال خدمت نظام وظيفه را هم سپرى مى كند.

بعد از خدمت نظام، ظاهراً بايد به آرزوى پدرش جامه عمل بپوشاند. به دادگسترى مى رود و يكسال به دوره كارآموزى قضايى مى پردازد و در سال ۱۳۴۸ به صورت رسمى استخدام مى شود، به عنوان قاضى در دادگاه بخش مستقل بروجن كه در آن سال ها از توابع اصفهان به حساب مى آمده و يك سال پس از آن هم عضو على البدل دادگاه شهركرد مى شود و در اين ايام با عنوان قاضى جدى، قاضى پركار و قاضى خوشنام از او تقدير مى شود.

در سال ۱۳۵۰ از منصب قضاوت كناره مى گيرد و پروانه وكالت دادگسترى و به مدت دو سال كار وكالت انجام مى دهد. پدرش مخالف تغيير شغلش بوده و آن را در تضاد با «آريستوكراسى فاميلى» مى دانسته. «مى گفت قاضى پشت ميزش مى نشيند و ديگران به او مراجعه مى كنند ولى يك وكيل مجبور است برود درخواست بدهد» و بدينوسيله اين كار را مناسب فرزندش نمى ديده.

كسى كه «هميشه عشق به دانشكده حقوق و تحصيل درسر» داشته در سال ۱۳۵۲ تصميم مى گيرد به فرانسه برود و تحصيلاتش را تا اخذ مدرك دكتراى حقوق تداوم ببخشد.

«در آن زمان، شخص با هزار تومان در ماه مى توانست در فرانسه زندگى كند. من زبان فرانسه را به صورتى كه بتوانم پاسخگو باشم نخوانده بودم. بايد همه چيز را از ابتدا در آنجا شروع مى كردم. چون پل ها را پشت سرم خراب كرده بودم و از منصب قضاوت استعفا دادم احساس مى كردم كه بايد به جلو بروم و راه عقب گردى نيست. مى توانم بگويم كه يك سال اول خيلى سخت گذشت.»

دوستان و آشنايانى كه در پاريس مشغول تحصيل بوده اند و سال ها در حال گذراندن مقدمات تحصيل بوده اند نصيحت مشفقانه اى براى او داشته اند كه او در پاريس نماند و تصميم بگيرد به شهرى دور از پايتخت پر زرق و برق فرانسه برود و تحصيلات خود را با سرعت معقولى بگذراند. او هم به شهرى در جنوب فرانسه به نام مونت پوليه مى رود. به مدت ۶ ماه و هر روز

۷-۶ ساعت به يادگيرى زبان عمومى مى پردازد و در اوايل ۱۳۵۲ به دانشكده حقوق دانشگاه مونت پوليه مى رود و باز در رشته حقوق تحصيلات خود را ادامه مى دهد و عشق خود به تحصيل در رشته حقوق را به اثبات مى رساند.

پايان نامه او مقايسه تطبيقى تحت عنوان ازدواج در حقوق ايران و حقوق فرانسه بوده و او نقاط مثبت و ضعف دو تأسيس حقوقى را بيان مى كند. مثلاً در نظام حقوق ايران، مهريه وجود دارد ولى در نظام حقوقى فرانسه چنين چيزى وجود ندارد و در مقابل زنان فرانسوى هم حق دارند هر زمان كه اراده كنند بتوانند درخواست طلاق بدهند.

البته او معتقد است كه نظام حقوقى اين دو كشور در اين حوزه دو تأسيس متفاوت است و كار مقايسه چندان امر جالبى نيست.

تز دكترايش را در مورد حقوق تجارت مى گذراند و با درجه ممتاز از آن دفاع مى كند. در فرانسه سه نوع مدرك دكترا يعنى دكتراى دانشگاهى ، دكترا از نوع سيكل سوم و دكتراى دولتى داده مى شود كه هر چقدر از نوع اول به نوع سوم مى رسيم اعتبارش مدرك دكترا افزايش پيدا مى كند و محمد حسين قائم مقام فراهانى هم دكتراى دولتى دريافت مى كند.

او وقتى به ايران برمى گردد كه بختيار نخست وزير ايران شده بود و با وقوع انقلاب هم هر نوع استخدام ممنوع مى شود.

وقتى به استادان فرانسوى اش مى خواهد اشاره كند مى گويد استاد گوستاوفلوره كه حقوق جزادرس مى داد آدم را مجذوب خود مى كرد.

«او معاون دادگاه نورنبرگ در جنگ جهانى دوم و از اعضاى شوراى قانون اساسى فرانسه بود. او بسيار مهربان بود و زمينه هاى مذهبى قوى داشت و خيلى به دانشجويان غيرفرانسوى احترام مى گذاشت. بعضى از استادان فرانسوى روحيه نژادپرستى قوى اى داشتند و حتى حاضر نبودند راهنماى دانشجويان خارجى دوره دكترا باشند.»

او در نهايت در دانشگاه تهران استخدام مى شود و دو درس حقوق تجارت و آيين دادرسى را تدريس مى كند. معتقد است كه بايد مطالب درسى را در چارچوبى گويا و كوتاه ارائه كرد.

وى در ايام تعطيل در دبيرستان به مدت سه سال در باشگاهى به بدنسازى پرداخته بود و اسب سوارى را همچنان دوست دارد و هر وقت به فراهان مى رود اين كار را انجام مى دهد و ضمناً به پياده روى هم علاقه دارد. اين استاد دانشگاه تهران مى گويد جديداً قانونى به تصويب رسيده كه مقرر مى سازد حقوق استادان دو برابر شود ولى در عوض آن ها به مدت ۴۰ ساعت در هفته در دانشگاه حضور داشته باشند و به تحقيق و تدريس و راهنمايى دانشجويان بپردازند.

مى گويد صرف ۴۰ ساعت حضور استاد مشكلى را حل نمى كند. به نظر او ۲۰ -۱۵ ساعت، مدت معقولى است كه اعضاى هيأت علمى دانشگاه مى توانند در دانشگاه حضور داشته باشند.

اضافه مى كند كه نبايد كارى كنيم كه يك استاد به دروغ بگويد من ۴۰ ساعت به دانشگاه آمده ام پس حقوقم را بدهيد.

با اندوه خاصى مى گويد برخى از استادان گفته بودند ما حاضريم ۴۰ ساعت در هفته در دانشگاه حضور داشته باشيم ولى وقتى مسؤولان دانشگاه بررسى كرده بودند فهميده بودند كه همان استادان به همان ميزان به دانشگاه نيامده اند.

مى گويد: «شايد استادى عادت داشته باشد ساعت چهار صبح بيدار شود و كارهاى تحقيقى اش را در خانه انجام دهد چرا بايد انتظار داشته باشيم او لزوماً مثلاً ساعت هاى ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر به دانشگاه بيايد.» محمد حسين قائم مقام فراهانى با صراحت مى گويد من گفته ام نمى توانم مدت ۴۰ ساعت در هفته بيايم و همان حقوق حدود ۷۰۰ هزار تومان را مى گيرم و از خير دو برابر حقوق گذشته ام.»

نسبت به پيمودن مدارج علمى توسط اعضاى هيأت علمى رضايت ندارد مى گويد چهل امتياز از كل امتيازات لازم براى ارتقاى يك عضو هيأت علمى به اين بستگى دارد كه سمت ادارى (سمت اجرايى) هم داشته باشد.

مى گويد دانشيار شدن يا استاد شدن يك عضو هيأت علمى نبايد وابسته به پذيرش سمت اجرايى داشته باشد.

او مى گويد صرف معيار كتاب نوشتن هم نبايد امتيازآور باشد چرا كه مثلاً استاد واحدى، استاد برجسته آيين دادرسى مدنى كه در دانشگاه تهران تدريس مى كرد اهل كتاب نوشتن نبوده ولى ديگران با استفاده از جزوه هاى درسى او كتاب هايى تهيه كردند و درجه استادى هم گرفته اند.

راستى آيا يك استاد دانشگاه مى تواند در ساختمان تازه تأسيس دانشگاه حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران در اتاقى فاقد امكانات خنك كننده در اين تابستان گرم و طاقت فرسا بنشيند و تحقيق كند؟

او اميدوار است كه در جامعه ما عدالت و قانون تحقق يابند و همواره متخصصان متعادلى در منصب قضاوت مشغول به كار باشند وقتى كه مى پرسم چرا حقوقدانان بيشتر ازديگران طالب اجراى عدالت و قانون هستند، مى گويد:

«عدالتخواهى در وجود همه است ولى بعضى ها بيشتر مشتاقند و حقوقدانان چون در اين زمينه پرورش يافته اند تمايل بيشترى به اجراى عدالت دارند.»

لینک به دیدگاه

ر سال ۱۳۱۸ خورشيدي در مشهد متولد شد. دورة ابتدايي را در مشهد و دورة متوسطه را در دبيرستان فرخي تهران به پايان رساند. در سفرهايي كه طي دهة ۱۳۴۰ به فرانسه كرد، دوره هاي يك سالة جرم يابي ، كشف جرايم و جرم شناسي را كه ويژة ضابطين دادگستري بود، در دانشكدة حقوق پانتئون و مدرسة عالي مولن فرانسه گذرانيد. در سال ۱۳۴۴ وارد دانشكدة حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۸ رتبه اول كنكور فوق ليسانس حقوق جزايي گرديد. در سال ۱۳۴۹ به فرانسه رفت و دردانشكدة پانتئون دكتراي دانشگاهي حقوق جزا را دريافت كرد. وي در سال ۱۳۵۱موفق به دريافت ديپلم تحصيلات عالي حقوق خصوصي (D.E.S.) شد. سپس دكتراي تخصصي علوم كيفري را دريافت كرد. دكتر گلدوزيان به مدت دو سال در دادگاه شهرستان كرتيل پاريس به كارآموزي نزد قاضي اجراي مجازاتها پرداخت . در سال ۱۳۵۵ با ارائه پايان نامة (قيوميت جزايي ، به دكتراي دولتي حقوق بعد از اخذ (D.E.S.) دست يافت . در همين سال سميناري دربارة قيموميت جزايي در ديوان عالي كشروفرانسه برگزار كرد كه از سوي استادان و قضات و صاحبنظران حقوق اين كشور موردتوجه قرار گرفت و متن آن در نشرية علم كيفر و حقوق جزاي فرانسه به چاپ رسيد و دردائرة المعارف فرانسه از آن استفاده شد. ترجمة آن نيز در نشرية حقوق تطبيقي دانشكدة حقوق به چاپ رسيد.

پس از بازگشت به ايران در ۱۳۵۵ به عنوان محقق در مؤسسه مطالعات حقوق اسلامي وتطبيقي دانشكدة حقوق دانشگاه تهران مشغول به كار شد و همزمان در دانشگاه ملي ايران ، موسسه علوم بانكي ، مجتمع آموزش عالي قم ، دانشكدة حقوق دانشگاه تهران (عضو هيأت علمي ) دانشكده علوم قضايي ، دانشگاه شهيد بهشتي به تدريس پرداخت كه تا هم اكنون نيز ادامه دارد. وي داراي رتبة استادان دانشگاه بوده و وكيل دعاوي ،مشاور حقوقي ، و مترجم رسمي نيز مي باشد. همچنين ايشان داراي درجة پروفسوري حقوق و عضويت در هيأت علمي دانشگاه بين المللي هاوايي مي باشد.

مهمترين آثار تأليفي و تحقيقي دكترگلدوزيان عبارتند از:

۱ ـ حقوق جزاي عمومي (دوجلدي )

۲ ـ حقوق جزاي اختصاصي (جلد اول )

۳ ـ گفتارهايي در حقوق كيفري

۴ ـ حقوق كيفري اختصاصي تطبيقي

۵ ـ بايسته هاي حقوق جزاي عمومي (۱و ۲و۳)

۶ـمحشاي قانون مجازات اسلامي

و مقاله هاي حقوقي متعددي كه در نشريات حقوقي مختلف به چاپ رسيده است .

 

- ايرج گلدوزيان، استاد دانشگاه، متولد ۱۳۱۸ مشهد

 

- اخذ ديپلم علوم طبيعى از دبيرستان فرخى تهران در سال ۱۳۳۷

 

- اخذ مدرك ليسانس حقوق از دانشگاه تهران، ۱۳۴۷

 

- اخذ مدرك فوق ليسانس (ديپلم) حقوق خصوصى در دانشگاه پاريس ۲ (پانتئون)، ۱۳۵۲

 

- اخذ مدرك دكتراى دانشگاهى حقوق جزا از دانشگاه پانتئون، ۱۳۵۱

 

- اخذ مدرك دكتراى تخصصى علوم كيفرى از دانشگاه پانتئون، ۱۳۵۳

 

- اخذ مدرك دكتراى دولتى حقوق از دانشگاه پانتئون، ۱۳۵۵

 

- تدريس در دانشگاه ملى (شهيد بهشتى) از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۷۰

 

- استاديار مجتمع آموزش عالى قم وابسته به دانشگاه تهران، ۱۳۵۸

 

- استاديار دانشكده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران، ۱۳۵۹

 

- دانشيار دانشگاه تهران، ۱۳۶۸

 

- استاد دانشگاه تهران، ۱۳۷۳ تاكنون

 

- مديركل حقوقى دانشگاه تهران از سال ۱۳۶۴ به مدت ۳ سال

 

- معاون ادارى - مالى دانشكده حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۷۳

 

- عضو آكادمى بين المللى حقوق تطبيقى

 

- عضو انجمن هانرى كاپيتان فرانسه

 

- عضو مجمع نشر حقوق به زبان فرانسه

 

- تأليف ۲۵ مقاله علمى و كتابهاى ۱- حقوق جزاى عمومى، ۲- حقوق جزاى اختصاصى، ۳- گفتارهايى در حقوق كيفرى، ۴- حقوق كيفرى اختصاصى تطبيقى، ۵- بايسته هاى حقوق جزا و ۶- قانون مجازات اسلامى

هم اكنون چهار دهه تحصيل، تحقيق و تدريس در حوزه هاى حقوق جزا و حقوق خصوصى را در كارنامه خود دارد و در مقاله اى كه چندى پيش به قلم آيت الله العظمى سيستانى مرجع شيعى ايرانى مقيم عراق در روزنامه كثيرالانتشار داخل ايران چاپ شد، اين مرجع شيعى در يك مورد به كتاب «بايسته هاى حقوق جزا»ى اين استاد دانشگاه تهران استناد كرده است.

ايرج گلدوزيان متولد ۱۳۱۸ شهر مشهد است كه تحصيلات ابتدايى را در همان شهر طى مى كند و دوره متوسطه را در شهر تهران و در مدرسه فرخى واقع در جنوب تهران به پايان مى رساند.

ديپلم علوم طبيعى را از اين دبيرستان به سال ۱۳۳۷ اخذ مى كند. به ياد دارد كه به عنوان عضو تيمهاى واليبال و فوتبال مدرسه اش در سطح دبيرستان هاى جنوب و شرق تهران مقام اولى را كسب مى كند. شاگردى كه پينگ پنگ هم بازى مى كرده و از جنبه اخلاقى و تربيتى به گونه اى بوده كه دبيران مدرسه فرخى از او به عنوان الگو ياد مى كرده اند و از ديگر دانش آموزان مى خواسته اند كه مثل او باشند. اين نوع برخوردها باعث مى شده كه او بيش از پيش نسبت به ديگران محترمانه رفتار كند.

در سال ۱۳۳۷ به خدمت نظام وظيفه اعزام مى شود و در قسمت حقوق و قوانين ژاندارمرى خدمت مى كند. بعد از گذراندن دوران سربازى در سال ۱۳۴۰ در رشته زبان و ادبيات فرانسه دانشكده ادبيات دانشگاه تهران تحصيلات خود را ادامه مى دهد. او در سال ۱۳۴۴ در رشته حقوق دانشكده حقوق دانشگاه تهران هم پذيرفته مى شود، بالاجبار دوره ۶ ساله تحصيل در زبان فرانسه را ناتمام گذاشته و به تحصيل در رشته حقوق روى مى آورد. در كنكور ورودى حقوق نفر سى و چهارم مى شود و رشته حقوق قضايى را براى تحصيل بر مى گزيند. در اسفند سال ۱۳۴۷ به عنوان دانش آموخته اين رشته كار خود را در اين دوره به پايان مى رساند.

او البته در سال ۱۳۴۰ به كشور فرانسه عزيمت نموده و دوره يك ساله كلاسهاى جرم يابى و كشف علمى جرايم و جرم شناسى را كه مخصوص ضابطين دادگسترى فرانسه بوده، در دانشكده حقوق پانتئون (Panteon) و مدرسه عالى مولن فرانسه گذرانده است.

او در كنكور ورودى فوق ليسانس دانشكده حقوق و علوم سياسى در رشته حقوق جزايى موفق به احراز رتبه اول مى شود. بعد از دو ترم تحصيل در اين رشته در سال ،۱۳۴۹ علم آموزى اش را در اين دوره ناتمام و به زعم خودش به دانشگاه معتبرترى در اروپا راه پيدا مى كند.

وى عازم فرانسه شده بود و به طور همزمان در چند رشته مصمم مى شود تحصيلاتش را در مقاطع عالى ادامه دهد.

در دانشكده پاريس ۲ (پانتئون) در رشته حقوق خصوصى مشغول تحصيل شده و در سال ۱۳۵۲ فارغ التحصيل اين رشته در مقطع كارشناسى ارشد شناخته مى شود. او دكتراى دانشگاهى رشته حقوق جزا را در همان دانشكده از همان سال ۴۹ شروع و در سال ۱۳۵۱ به پايان مى رساند، ولى ديگر از تزش با عنوان «جغرافياى جزايى ايران» دفاع نمى كند.

باز دكتراى تخصصى (سيكل سوم) علوم كيفرى را كه از همان ۱۳۴۹ شروع كرده بود، در سال ۱۳۵۲ به پايان مى رساند با تزى تحت عنوان «آزادى مشروط».

«آزادى مشروط در حقوق ما هم پذيرفته شده. كسى كه محكوميت به حبس پيدا كرده، بعد از طى كردن نصف مدت حبس اگر تضمين كافى بدهد كه در آينده مرتكب جرم نشود و رفتارش هم از اين موقعيت حكايت كند دادگاه مى تواند با آزادى مشروط او موافقت كند. اگر اين فرد نوعى مرتكب جرم جديد شود، مجازات جرم جديد را با مجازات جرم قبلى بايد تحمل كند. در ايران دادگاه آزادى مشروط را مى تواند تعيين كند و در فرانسه قاضى اجراى مجازات ها با اين نوع آزادى موافقت مى كند».

اعطاى آزادى مشروط، از طرف دادگاه قانوناً ارفاق تلقى مى شود و لذا رد تقاضا قابل شكايت نيست. در ضمن جلب رضايت مدعى خصوصى شرط استفاده از آزادى مشروط نيست. مدت آزادى مشروط اصولاً شامل بقيه مجازات است ولى دادگاه مى تواند مدت آن را تغيير دهد و در هر حال در اجراى ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامى كمتر از يكسال و زيادتر از پنج سال نخواهد بود. مگر اينكه بقيه حبس كمتر از يكسال باشد كه در اين صورت مدت آزادى مشروط معمولاً برابر بقيه مدت حبس است.

علاوه بر اين موارد، ارتكاب هر نوع جرم در مدت آزادى مشروط حتى جرايم غير عمدى باعث از بين رفتن آزادى مشروط است. ايرج گلدوزيان در تز خود از چنين تاسليسى مفيد و مناسب دفاع مى كند. وى مدرك دكتراى حقوق دولتى حقوق را نيز در سال ۱۳۵۵ با دفاع از تز «قيمومت جزايى» اخذ مى كند.

وى در ارتباط با اين تز مى گويد: «اشخاصى هستند كه به ارتكاب جرم عادت دارند و قادر به كنترل وثبات خودنيستند. در فرانسه، تاسليسى در پوشش مكتب دفاعى اجتماعى ايجاد شد كه چنين فردى مجازات حبس اش ۱۰ سال باشد ولى اين فرد تحت نظارت تشكيلات قضايى در اردوگاههاى خاصى باشد. به مدت ۵ سال اين موضوع تحت بررسى قرار گرفت و بالاخره نتيجه گرفته شد كه اجراى چنين حالتى براى كشور فرانسه پر هزينه خواهد بود. او در مقابل ۵ استاد راهنما، مشاور و متخصص و در عين حال مشهور و صاحب نام در زمينه حقوق از تز خود دفاع مى كند و با درجه افتخار آميز كارش را در اين خصوص به پايان مى رساند.

در همان زمان سمينارى درباره قيمومت جزايى در ديوان عالى كشور فرانسه برگزار شد كه از سوى استادان و قضات و صاحب نظران حقوق اين كشور مورد توجه قرار گرفت و متن ارائه شده توسط گلدوزيان و همكارانش در زمينه قيمومت جزا در نشريه علم كيفر و حقوق جزاى فرانسه (۱۹۷۶) به چاپ رسيد و ترجمه آن هم در شماره ششم نشريه مؤسسه حقوق تطبيقى دانشگاه تهران انتشار يافت.

او در ارتباط با تز آزادى مشروط، قريب به دو سال در دادگاه شهر كرتيل پاريس نزد قاضى اجراى مجازات ها كار آموزى داشته است. ثمره اين كار آموزى را هم آشنا شدن با نحوه اجراى عدالت و دقت در دادرسى در آن كشور قلمداد مى كند.

 

 

در زمان حضورش در فرانسه از سفر به شهرهاى فرانسه و ديگر شهرهاى فرانسوى غافل نبوده و چه به صورت گروهى و چه به صورت فردى به مسافرت رفته است وى اعتقاد دارد در آنجا افراد چندان وارد زندگى خصوصى ديگران نمى شوند. «ممكن است يكى دو بار پيش شما بيايند و يكى دوبار هم شما را به منزل خود دعوت كنند. در مجموع وجهه ما ايرانيان در آنجا از نظر افكار عمومى بهتر از آفريقايى ها و اعراب است. البته ژاپنى ها در آنجا نسبتاً محبوب هستند».

ايرج گلدوزيان بعد از بازگشت به ايران يعنى در سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۷۰ در دانشگاه ملى «شهيد بهشتى» به صورت حق التدريس مشغول به تدريس شده بود. از سوى ديگر به عنوان محقق در مؤسسه حقوق تطبيقى دانشگاه تهران هم كار تحقيقاتى را از سر گرفت تا سال ۱۳۵۸. از اين سال در مجتمع آموزش عالى قم (وابسته به دانشگاه تهران) عضو هيأت علمى شد و در سال پس از آن نيز استاديار و عضو هيأت علمى دانشكده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران شد.

او علاوه بر كار تدريس و تحقيق چند سال در معاونت ادارى - مالى دانشكده حقوق دانشگاه تهران به كار پرداخت و قبل از آن هم مدير كل حقوقى دانشگاه تهران شده بود.

گلدوزيان داراى پروفسورى حقوق و عضويت در هيأت علمى دانشگاه بين المللى هاوايى است. در سال ۱۳۶۸ با تقدير هيأت مميزه دانشگاه تهران دانشيار مى شود و در سال ۱۳۷۳ استاد اين دانشگاه. حكم پايه ۲۶ استادى وى نيز در روز هشتم تيرماه ۱۳۸۴ به ايشان ابلاغ شده است.

او همواره در ساليان اخير تلاش كرده كتاب هايش «به روز» باشد و از اين روحتى كتاب هايى با تيراژ ۵ هزار جلد او پس از اندك زمانى ناياب مى شود.

در حال حاضر تهيه كتاب حقوق جزا جرائم اقتصادى را در دست تأليف دارد.

مى گويد: هر چقدر تعداد دانشجويانش در كلاس بيشتر باشد لذت بخش تر است، مثلاً كلاس هاى مقطع ليسانس برايش اينگونه است و او در چنين فضايى به ذوق مى آيد.

از حقوق به خاطر اجراى قانون و برقرارى نظم و امنيت در جامعه دفاع مى كند و در پايان چنين اظهار نظرى دارد:

«هدفم جلب افكار دانشجويان به حاكميت قانون و احترام به حاكميت قانون است. خوبى و بدى اش را نبايد چندان بهانه كنيم، بالاخره اجراى قانون با همين وضع كنونى از هرج و مرج جلوگيرى مى كند».

لینک به دیدگاه

علی‌اکبر داور علی‌اکبر داور از رجال دورهٔ رضاشاه ، وزیر مالیه در کابینه محمد علی فروغی (۱۳۱۲-۱۳۱۵) و بنیانگذار دادگستری نوین ایران بود. پدرش کربلائی علی خان معروف به کلبعلی خان خازن خلوت بود.

 

از بین رجال دورهٔ پهلوی او تنها کسی است که هم اکنون یک خیابان در تهران به نام او ست.

 

او در سال ۱۲۴۶ در تهران به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه و مدرسه علوم سیاسی به خدمت عدلیه قدیم درآمد و مشاغل مختلفی را عهده‌دار شد. در ۲۵ سالگی، دادستان تهران شد و به میرزا علی اکبر خان مدعی العموم شهرت یافت. در پی آن برای ادامه تحصیلات، به سوئیس رفت و تا اخذ درجه دکترای حقوق تحصیل کرد. ماجرای سفر داور به سویس از این قرار بود که هنگامی که حاج ابراهیم پناهی فرزندان خود را برای تحصیل به اروپا می فرستاد داور را به عنوان سرپرست آنها انتخاب کرد. در این همراهی داور درس خواند و خود را به مرحله دکترای حقوق رسانید.[۳] سپس به ایران بازگشت. مدتی وزیر معارف شد و در کابینه‌های مستوفی‌الممالک و مخبرالسلطنه به وزارت عدلیه منصوب شد. مهم‌ترین خدمت او، ایجاد تحول در ساختار نظام قضایی عدلیه بود. تاسیس «ادارهٔ ثبت احوال»، «قانون ثبت اسناد»، «قانون ثبت املاک»، و «قانون ازدواح و طلاق» از نتایج و حاصل زحمات او است.

 

داور یک عنصر سیاسی نیز بود. با انتشار روزنامه مرد آزاد و انتخاب به نمایندگی مجلس از بازیگران مهم سیاست شد، با تیمورتاش و نصرت الدوله متحد گردید و از پایه گذاران اصلی سلطنت رضا شاه شد. مدت ۱۵ سال بازیگر سیاسی و وزیر مقتدر و اصلاح طلب عصر پهلوی بود.

 

او در دوره وزارت پروژه های بزرگی را با تامین اعتبار دولتی به انجام رسانید. او مناسبات و دادوستدهای اقتصادی را دولتی کرد. در دوره او تجارت ایران با شوروی بر اساس معاملات پایاپای گسترش یافت. در آذر ۱۳۱۴ یک معاهده تجارتی پایاپای مهم بین ایران و آلمان منعقد شد که طبق آن دولت آلمان در قبال صادرات پنبه، چوب، برنج، جو، قالی، خشکبار، خاویار و طلا و نقره و ... از ایران به این کشور، تجهیزات صنعتی و ماشین آلات به ایران صادر کند.

 

او در ماههای پایانی عمر و در حالی که گرفتار ناراحتیهای روحی بود از هیالمار شاخت، اقتصاددان آلمانی ناسیونال سوسیالیست دعوت کرد تا برای رائه برنامه جامع نوسازی اقتصاد ایران به تهران بیاید. شاخت به دولتمردان وقت توصیه کرد :«برای رفع بحران اقتصادی مؤسسات اقتصادی را تقلیل دهید.»

 

وی سرانجام در بهمن ۱۳۱۵ درگذشت. برخی جراید مرگ او را ناشی از سکته قلبی دانستند، در حالیکه دیگران آن را خودکشی قلمداد کردند. برخی دیگر نیز مرگ او را بی ارتباط با لایحهٔ پیشنهادی او به مجلس در باب مذاکره با آمریکاییان ندانسته‌اند. لایحه مذکور شدیدا از طرف دول بریتانیا و شوروی مورد اعتراض بود. داور همچنین پیش از تصدی وزارت، در یکی از روزنامه‌های آن زمان مقاله‌ای با عنوان «اسرار عدلیه» به چاپ رساند که محتوای آن شامل انتقادی بود نسبت به یکی از آرای محاکم وقت.

 

غالب ترین قول این است که داور به دلیل توهین و بی احترامی از طرف رضاخان دست به خودکشی زده است. می گویند داور پس از آن که مورد بی مهری رضاشاه قرار گرفت به خانه رفت. مقداری تریاک در لیوانی حل کرد، خورد و خوابید. فردا که جنازه او را در بستر یافتند نوشته ای هم در کنار تختش یافتند. داور روی آن نوشته شعر معروف کلیم را نوشته بود: افسانه حیات دو روزی نبود بیش آن هم کلیم با تو بگویم چه سان گذشت یک روز صرف بستن دل شد به این و آن روز دگر به کندن دل زین و آن گذشت

 

داور هنگام خودکشی فقط ۱۵ تومان پول نقد در جیب پالتو داشت که تنها دارایی نقدی دولتمردی بود که به (امیر کبیر عصر پهلوی) ملقب شد. اکثر دولتمردان عصر پهلوی از داور و اصلاحاتش ستایش کرده اند ولی مخالفین می گویند او از پایه گذاران سلطنت استبدادی بود که خود در آتش آن سوخت. مرگ داور به حیات شخصیت پر ارزشی خاتمه داد که می توانست منشاء خدمات درخشان تری به کشور و ملت ایران باشد.

لینک به دیدگاه

دکتر سید حسین صفائی متولد 1312 در قزوین

مدارك تحصیلی:

( لیسانس منقول از دانشکده الهیات دانشگاه تهران ( 1332

( لیسانس حقوق (رشته قضائی) از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ( 1337

( شهادتنام ههاي دکتري رشته قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران ( 1340

دکتري دولتی حقوق خصوصی از دانشکده حقوق دانشگاه پاریس ( 1344 ) و برنده جایزه علمی (لورا) از آن

دانشکده

( دیپلم حقوق تطبیقی از دانشکده بین المللی آموزش حقوق تطبیقی استراسبورگ ( 1343 1342

( دیپلم آکادمی حقوق بی نالملل لاهه ( 1354

( گواهی تخصصی دوره حقوق انگلیس از دانشگاه کمبریج ( 1356

مشاغل و کارهاي علمی و اداري

( آسیستان دانشکده حقوق دانشگاه پاریس ( 1344

( استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران ( 1347 1344

( دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران ( 1352 1347

استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران (از سال 1352 تا کنون)

تدریس درسهاي حقوق بی نالملل خصوصی، حقوق تطبیقی، حقوق مدنی و داوریهاي بی نالمللی در

دانشکده حقوق دانشگاه تهران و دیگر دانشکد هها و مؤسسات آموزشی در مقاطع مختلف

عضو آکادمی بی نالمللی حقوق تطبیقی

عضو انجمن حقوق تطبیقی (فرانسه)

عضو انجمن بی نالمللی حقوق مؤلف (آلمان)

( معاون دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ( 1351 1348

( معاون مؤسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران ( 1358 1354

( رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی ( 1371 1367

رئیس مؤسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران از سال 1374

عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامی ایران

داراي آثار و تألیفات متعدد در حقوق تطبیقی، حقوق مدنی، حقوق بی نالملل خصوصی و داوریهاي

بی نالمللی

سابقه وکالت و مشاوره حقوقی

وکیل پایه یک دادگستري از 1353 تا کنون

سرپرست بخش تحقیقات دفتر خدمات حقوق بی نالمللی در لاهه و همکاري در پروند ههاي مطروحه در

( دیوان دعاوي ایران ایالات متحده (از 1361 تا 1365

همکاري با سازمانها و مؤسسات دولتی ازجمله وزارت نفت، وزارت دفاع، سازمان صنایع دفاع (ساصد)،

دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مشاور حقوقی به ویژه در پروند ههاي بی نالمللی.

کتابهاي چاپ شده

الف به زبان فارسی

1 حقوق مدنی، جلد اول، چاپ سوم، از انتشارات مؤسسه عالی حسابداري، 1350

2 حقوق مدنی، جلد دوم، چاپ اول، از انتشارات مؤسسه عالی حسابداري، 1350

3 مفاهیم و ضوابط جدید در حقوق مدنی ،تهران، 1355

4 نهادهاي اساسی حقوق ایالات متحده امریکا (ترجمه) ، چاپ شرکت سهامی کتابهاي جبیبی،

تهران، 1350

5 حقوق ایالات متحده آمریکا (ترجمه)، چاپ چهارم (با تجدیدنظر) ، موسسه انتشارات و چاپ

دانشگاه تهران، 1374

6 نظامهاي بزرگ حقوقی معاصر (ترجمه با همکاري دکتر عزت ا… عراقی و دکتر محمد آشوري)

مرکز نشر دانشگاهی، چاپ چهارم، 1378

7 حقوق خانواده ، جلد اول ( با همکاري دکتر اسدا… امامی )، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه

تهران، چاپ هشتم، 1380

8 حقوق خانواده، جلد دوم، قرابت و نسب (با همکاري دکتر اسدا… امامی) مؤسسه انتشارات و چاپ

دانشگاه تهران، 1381 (چاپ سوم)

9 مباحثی از حقوق بی نالملل خصوصی، نشر میزان، تهران، 1374

10 حقوق مدنی (اشخاص و محجورین) با همکاري آقاي دکتر سیدمرتضی قاسمزاده چاپ هفتم،

سمت، 1381

11 حقوق بی نالملل و داوریهاي بی نالمللی، مجموعه مقالات، نشر میزان 1375

12 حقوق مدنی و حقوق تطبیقی نشر میزان، 1375

13 مختصر حقوق خانواده، با همکاري دکتر اسدا… امامی، چاپ پنجم، تهران، نشر میزان، 1381

14 درآمدي بر حقوق تطبیقی و دو نظام هماهنگ حقوقی معاصر (ترجمه) چاپ سوم، تهران، 1380

15 دوره مقدماتی حقوق مدنی (اشخاص و اموال) ، نشر میزان، تهران، 1379

ب به زبان فرانسه

.1966La protection des incopables, Etudes comparatives, paris, .16

مقالات منتشر شده:

حدود 33 مقاله به زبان فارسی منتشر شده در مجلات معتبر حقوقی و شش مقاله به زبان فرانسه

لینک به دیدگاه

دکتر سید حسن امامی دکتر سید حسن امامی، در سال ۱۲۸۱ (ش) در تهران به دنیا آمد. پدرش امام جمعه و جماعت بود و به همین دلیل، پس از پایان تحصیلات مقدماتی در مدرسه پروکیمنیاژ که توسط روسها اداره می شد، برای فراگیری علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب، منطق و سایر علوم عالیه به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و به درجه اجتهاد نائل آمد. پس از مدتی به منظور فراگیری علم حقوق نوین به سوئیس رفت (۱۳۰۷ ش). پس از پنج سال اقامت و تحصیل در رشتهً حقوق خصوصی در دانشکده حقوق دانشگاه لوزان، در سال (۱۳۱۲ ش) با ارائه پایان نامه خود تحت عنوان “اساس قضایی مهر در فقه شیعه اسلام” موفق به اخذ درجه دکترای حقوق شد.

در سال ۱۳۱۳ (ش) به ایران بازگشت و در مدرسه عالی حقوق و دانشکده معقول و منقول به تدریس تاریخ حقوق و حقوق اسلام پرداخت. در سال ۱۳۱۷ (ش) در تشکیلات دادگستری نوین به شغل قضایی منصوب شد. در سال ۱۳۲۳ (ش) ریاست کل دادگاه های شهرستان تهران را برعهده گرفت. در سال ۱۳۱۷ (ش) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران به تدریس حقوق ثبت اسناد و اصول محاکمات حقوقی در مقاطع مختلف پرداخت. در سال ۱۳۳۶ (ش) دروس حقوق مدنی نخستین دوره دکترای حقوق را تدریس کرد. پس از چند سال تدریس درسهای حقوق مدنی و شرح قانون مدنی، به درخواست دانشجویان که به کتابهای مدون حقوق مدنی دسترسی نداشتند، برای تهیه کتابی در این زمینه به لوزان سوئیس سفر کرد. با فراغتی که در این سفر به دست آورد، شش جلد کتاب حقوق مدنی را بر اساس یادداشتها، جزوه ها، کتابهای فقهی و حقوقی و منابع دیگر به رشته تحریر در آورد. این کتابها تا کنون بارها تجدید چاپ شده و هنوز هم یکی از اصلی ترین مراجع تدریس در دروس دانشگاهی حقوق مدنی به شمار می آید.

دکتر امامی، پس از سالها تدریس و ریاست گروه حقوقی خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و انتخاب شدن به عنوان استاد متمایز دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۶ (ش)، به در خواست خودش باز نشسته شد (۱۳۴۷ ش)، اما گاهی در دانشکده حقوق دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی کنونی) تدریس می کرد.

دکتر سید حسن امامی، در سال ۱۳۵۸ (ش) بر اثر بیماری سرطان و در حالی که در ماه های آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر می برد، چشم از جهان فرو بست. پیکرش در یکی از گورستانهای سوئیس به خاک سپرده شده است.

لینک به دیدگاه

سید علی آزمایش متولد سال 1328

 

سوابق تحصیل:

 

کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد علوم جزائی و جرم شناسی ازدانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، دکترای جامعه شناسی و دکترای دولتی حقوق خصوصی با تخصص علوم جزائی و جرم‌شناسی از دانشگاه مونپلیه فرانسه .

 

مرتبه علمی:

 

استادیاردانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران در سال 1349 ، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از سال 1354 تاکنون .

 

زمینه های علمی و تحقیقاتی:

 

حقوق ایران دررابطه باحقوق کودک ،حقوق ایران دررابطه بامنع استعمال سلاحهای شیمیایی و باکتریولوژیک ، راهنمائی ، مشاوره و نظارت بر 20 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا........

 

متولد سال 1328

 

سوابق تحصیل:

 

کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد علوم جزائی و جرم شناسی ازدانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، دکترای جامعه شناسی و دکترای دولتی حقوق خصوصی با تخصص علوم جزائی و جرم‌شناسی از دانشگاه مونپلیه فرانسه .

 

مرتبه علمی:

 

استادیاردانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران در سال 1349 ، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از سال 1354 تاکنون .

 

زمینه های علمی و تحقیقاتی:

 

حقوق ایران دررابطه باحقوق کودک ،حقوق ایران دررابطه بامنع استعمال سلاحهای شیمیایی و باکتریولوژیک ، راهنمائی ، مشاوره و نظارت بر 20 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا.

 

زمینه علمی تالیفات:

 

به صورت 7 پلی‌کپی درسی در زمینه‌های حقوق جزائی بین الملل ، حقوق بین‌الملل جزائی، حقوق جزائی اداری ، حقوق جزائی نظامی ، حقوق جزائی عمومی ، رویه قضائی جزائی.

 

مقالات

 

تعداد مقالات به زبان فارسی : 20

 

تعداد مقالات به زبان خارجی : 10

 

زمینه علمی مقالات:

 

حقوق کودک ، تحولات حقوق کیفری ، حقوق کیفری بازرگانی ، حقوق اساسی ، جرائم جنگ وحقوق جزایی بین المللی ، حقوق بشر.

لینک به دیدگاه

نادر مردانی رتبه : استادیار

آخرین درجه تحصیلی : دکترا

رشته اصلی : حقوق

دانشگاه : روان فرانسه

سال اخذ مدرک : 1984

شماره اتاق : 406

شماره تماس : 15-6287312-0711

فکس : 6287311-0711

 

سوابق اشتغال :

كادر آموزشي . رياست دانشكده و عضوهيئت علمي دانشكده

 

سوابق تحقیقاتی :

مطالعه تحقيقي و تدوين موضوعي مقررات و آراء مهم ديوان كشور و نظريات اداره حقوقي و وزارت دادگستري پيرامون جرم ، خيانت در امانت و كلاهبرداري .

 

سوابق فعالیتهای آموزشی :

بين الملل خصوصي - داوري بين المللي - مقدمه علم حقوق - آيين دادرسي مدني (2) - حقوق بين المللي خصوصي - روشهاي حقوقي حل و فضل اختلافات بين المللي - حقوق بين المللي خصوصي (1) - آيين دادرسي مدني(1) - آيين دادرسي مدني(3 - سازمانهاي بين المللي .

 

پایان نامه های تحت نظر :

سال 1375 : ضمان منافع

سال 1376 : خسارت معنوي - مسئوليت مدني قضات در حقوق ايران

سال 1377 : بررسي تأمين خواسته در نظام قضائي ايران - زوال اجاره و آثار آن در حقوق ايران

سال 1378 : موجبات طواق برابرزي در حقوق ايران - موانع اجراي قانون وحكم خارجي درحقوق ايراني

سال 1379 : بررسي مسئوليت بين المللي در قلمرو دريايي ايران

 

تالیف یا ترجمه کتاب :

آيين دادرسي مدني (تجديدنظر، ابلاغ، دادرسي، دادرسي فوري …)(تأليف) - آيين دادرسي مدني (سازمان قضائي، صلاحيت)، (تأليف).

 

تالیف یا ترجمه مقاله :

1- تجديدنظر از آراء محاكم حقوقي و مدني خاص، كانون وكلا، شماره 5، 1371

2- حقوق حاكم بر قرارداد و سرتجاري بينالمللي (1)، حقوقي و قضائي، شماره 4، 1371

3- حقوق حاكم بر قرارداد و سرتجاري بينالمللي (2)، حقوقي و قضائي، شماره 6، 1371 .

 

آشنایی با زبانها : فرانسوي

آشنایی با کشورها : فرانسه

لینک به دیدگاه

دکتر ابراهیم پاد، فرزند مرحوم دکتر مهدی (حافظ الصحه سابق تبریز)، در سال 1290 (ش) در تبریز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس رشیدیه و فردوسی تبریز به پایان رساند.دوره لیسانس حقوق را در مدرسه عالی حقوق تهران گذراند. در سال 1312 (ش) رتبه اول آزمون اعزام دانشجو به اروپا را به دست آورد و در دانشکده حقوق دانشگاه پاریس مشغول به تحصیل شد وبا ارائه پایان نامه ای تحت عنوان "معاملات فضولی در حقوق تطبیقی" دکترای حقوق گرفت. در همین سال، دوره مدرسه عالی علوم سیاسی و اقتصادی و همچنین موسسه جرم شناسی پاریس را به پایان رساند و پس از طی دوره کار آموزی در پارکه (دادسرا) پاریس، به ایران بازگشت.

مناصب و پستهایی قضایی دکتر پاد در دادگستری عبارت بودند از: عضو علی البدل محکمه بدایت تهران، دادیار و بازپرس و معاون دادستانی، رئیس شعبه دادگاه شهرستان تهران، مستشار استیناف و دیوان کیفر، رئیس شعبه استیناف مرکز، دادستان استان 1و2 مرکز، مدرس دانشکده پلیس و کلاس قضایی دادگستری (از سال 1318 ش). در واقع او از پایه گذاران دانشکده پلیس بود.

در سال 1330 (ش)، از خدمت قضایی دادگستری کناره گیری کرد و به هئیت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران پیوست و از اسفند ماه همین سال به تدریس حقوق جزای اختصاصی، حقوق جزای تطبیقی و حقوق جزای بین الملل در تمام مقاطع دانشکده پرداخت. از سال 1337 (ش) استادی کرسی حقوق جزای اختصاصی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به او واگذار شد. در سال 1338 (ش)، به ریاست موسسه جرم شناسی دانشگاه تهران منصوب شد.

اهم آثار تالیفی و تحقیقی دکتر پاد عبارتند از:

1- حقوق جزای اختصاص

2- حقوق بین الملل نظامی

3- ترجمه حقوق بین الملل خصوصی (اثر نیبویه)

4- مجموعه تقریرات دروس تدریسی دوره دکترای حقوق جزا

5- سلسله مقالات علمی و حقوقی چاپ شده در نشریه حقوق دانشکده حقوق و دیگر نشریات حقوقی کشور.

لینک به دیدگاه

دکتر علی اکبر ایزدی فرد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
– بيوگرافي

دکتر علي اکبر ايزديفرد

متولد: ۱۳۳۹ ه ش؛ فريدونکنار

متأهل

مرتبه علمي: استاد تمام (پايه ۳۰ ) گروه حقوق دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران.

۲ – تماس

آدرس محل کار: استان مازندران، بابلسر، پرديس دانشگاه مازندران، دانشکده حقوق و علوم سياسي.

(۰۱۱۲) تلفن محل کار: ۵۲۵۴۵۴۷

(۰۱۱۲) نمابر: ۵۲۳۳۷۰۱

Email: ali85akbar@yahoo.com

ezadifard@umz.ac.ir

Official Website: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

 

۳ – تحصيلات دانشگاهي

۱۳۷۴ ه ش) دکتراي تخصصي فقه و مباني حقوق اسلامي از دانشگاه تهران. )

۱۳۶۷ ه ش) کارشناسي ارشد فقه و مباني حقوق اسلامي از دانشگاه تهران. )

۱۳۶۴ ه ش) کارشناسي فقه و مباني حقوق اسلامي از دانشگاه تهران. )

۴ – تحصيلات حوزوي

۱۳۶۹ ه ش) اتمام سطح (کفايه و مکاسب) نزد اساتيدي همچون آيت الله اشتهاردي، آيت الله پاياني، آيت الله )

باکويي.

(مدت ۸ سال) دروس خارج نزد اساتيدي همچون مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، آيت الله گلپايگاني (ره)، آي تالله

مرعشي نجفي (ره)، آيتالله مکارم شيرازي، آيتالله باکويي.

(مدت ۱۵ سال) دروس فلسفه و کلام اسلامي (کشف المراد، بدايه الحکمه، نهايه الحکمه ، منظومه ملاهادي

سبزواري، مباحثي پيرامون معرفهالنفس با استفاده از کتب علامه حسن زاده آملي نظير معرفه

النفس، گنجينه گوهر روان، سرح العيون) نزد اساتيدي همچون علامه جعفري، آيت الله حائر ي،

آيت الله احمد بهشتي، آيت الله باکويي، آيت الله مصطفي محقق داماد.

2

۵ - فعاليت آموزشي

رشته حقوق خصوصي: فقه استدلالي، اصول فقه – دانشکده حقوق و PhD - تدريس دروس مقطع دکتراي تخصصي

علوم سياسي دانشگاه مازندران.

- تدريس دروس مقطع کارشناسي ارشد: آيات الاحکام، اصول فقه، متون فقه و قواعد فقه – دانشکده حقوق و علوم

سياسي دانشگاه مازندران، دانشکده الهيات و معارف اسلامي

- تدريس دروس مقطع کارشناسي: آيات الاحکام، اصول فقه، متون فقه و قواعد فقه – دانشکده علوم انساني و اجتماعي و

دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، دانشکده الهيات و معارف اسلامي

۶ – سوابق شغلي و فعاليتهاي اجرائي

۱۳۹۰ - تاکنون) معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۹۰ - تاکنون) مشاور فرهنگي و آموزش عالي استاندار مازندران. ) -

۱۳۹۰ - تاکنون) عضو کميسيون تخصصي هيأت مميزه موضوع ماده ۱ آييننامه ارتقاء. ) -

۱۳۹۰ - تاکنون) عضو کميسيون تخصصي گروه علوم انساني دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۹۰ ) رياست دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه مازندران. - ۱۳۸۸) -

۱۳۶۷ - تاکنون) عضو هيأت علمي دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۵ - تاکنون) عضو هيأت مميزه دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۶ - تاکنون) عضو شوراي جذب دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۷۹ - تاکنون) عضو شوراي آموزشي دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۶ - تاکنون) عضو شوراي استعدادهاي درخشان دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۷۹ - تاکنون) عضو کميته علوم انساني هيأت مميزه دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۶ - تاکنون) عضو کميته اخلاق زيستي دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۶ - تاکنون) عضو فرهنگي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۱ ) مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه مازندران. - ۱۳۷۵) -

۱۳۶۹ ) مسئول آموزش دانشکده علوم انساني دانشگاه مازندران. - ۱۳۶۸) -

۱۳۶۹ ) مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه مازندران. - ۱۳۶۸) -

۷ – سوابق پژوهشي

الف – کتب تأليفي

۱- مضاربه در بانکداري اسلامي، زير چاپ.

۲ - نظام اقتصادي صدر اسلام؛ زير چاپ.

. ۳ - انديشههاي فقهي (حقوقي اقتصادي)؛ جلد ۱ ، انتشارات بينالمللي جنگل، تهران، ۱۳۹۰

. ۴ - انديشههاي فقهي (حقوقي اقتصادي)؛ جلد ۲ ، انتشارات بينالمللي جنگل، تهران، ۱۳۹۰

. ۵ - تصحيح و تعليق رساله فقهيه اثر ملامحمد اشرفي؛ جلد ۳، انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۹۰

3

. ۶- تصحيح و تعليق رساله فقهيه اثر ملامحمد اشرفي؛ جلد ۲، انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۸۸

. ۷- تصحيح و تعليق رساله فقهيه اثر ملامحمد اشرفي؛ جلد ۱، انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۸۷

. ۸- بررسي فقهي و حقوقي بازاريابي شبكهاي، انتشارات موسسه آموزش عالي محدث نوري، ۱۳۸۶

. ۹ - قواعد فقه؛ انتشارات مبعث، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي منطقه سه، ۱۳۸۶

. ۱۰ - درآمدي بر تفسير موضوعي قرآن کريم؛ انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۸۶

۱۱ - اخلاق حرفهاي در تمدن ايران و اسلام؛ همکاري در تاليف، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي

. وزارت علوم تحقيقات و فناوري، ۱۳۸۶

. ۱۲ - بررسي فقهي پرداخت ديه از بيتالمال؛ انتشارات موسسه آموزش عالي علامه محدث نوري، ۱۳۸۵

. ۱۳ - درآمدي بر تفسير موضوعي نهجالبلاغه؛ انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۸۴

. ۱۴ - حيله هاي شرعي؛ انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۸۰

ب – مقالات علمي پژوهشي و يا علمي ترويجي

. 1 - نقش الگو در تربيت اسلامي، مجله معرفت (گروه معارف اسلامي منطقه سه کشور)، ۱۳۷۶

. 2 - ضم ضميمه در حقوق اسلام، مجله مقالات و بررسيها، دانشکده الهيات دانشگاه تهران، ۱۳۷۷

3 - نگاهي به عمليات بانکي بدون ربا، فصلنامه تخصصي فقه و مباني حقوق، دانشگاه آزاد اسلامي واحد

. بابل، ۱۳۷۷

. 4 - تاملي در راههاي فرار از ايجاد حق شفعه، مجله دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۷۸

. 5 - انضباط اقتصادي در آيات و روايات، مجله توسعه مديريت، بنياد مستضعفان، ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸

. 6 - شرط رهن در عقد اجاره، مجله مقالات و بررسيها، دانشکده الهيات دانشگاه تهران، ۱۳۷۹

7 - بررسي موضوع سود در مضاربه بانکي، مجله مقالات و بررسيها، دانشکده الهيات دانشگاه تهران،

.۱۳۸۰

. 8 - شرط بازخريد در بيع، مجله دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۸۰

9 - راهکارهاي اجرايي امر به معروف و نهي از منکر ، پژوهشنامه علوم انساني و اجتماعي دانشگاه

. مازندران، ۱۳۸۰

. -10 نقد و معرفي کتاب مفاتيح الشرايع، پژوهشنامه علوم انساني و اجتماعي دانشگاه مازندران، ۱۳۸۱

. -11 معيار کفائت در نکاح، مجله مقالات و بررسيها، دانشکده الهيات دانشگاه تهران، ۱۳۸۲

. -12 رشوه غيرمالي، مجله مقالات و بررسيها، دانشکده الهيات دانشگاه تهران، ۱۳۸۳

-13 ملاحظاتي پيرامون شوراي حل اختلاف، مجله مقالات و بررسيها، دانشکده الهيات دانشگاه تهران،

.۱۳۸۳

. -14 تأملي فقهي و حقوقي در مضاربه بانکي، مجله دانشکده علوم انساني دانشگاه سمنان، ۱۳۸۳

. -15 رشوه اداري و انواع آن در فقه شيعه، مجله دانشکده علوم انساني دانشگاه سمنان، ۱۳۸۴

. -16 حق اختيار فسخ معامله، فصلنامه تخصصي فقه و مباني حقوق، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل، ۱۳۸۴

4

-17 سياده الصلحاء في الاداره في آراء الامام علي (ع)، مجله بين المللي العلوم الانساني، دانشگاه تربيت

مدرس، ۲۰۰۵ ميلادي.

. -18 شرط قرض در عقد اجاره، مجله مطالعات اسلامي، دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۸۵

-19 قرائن و امارات مخصوصه در اجراي قسامه، مجله مطالعات اسلامي، دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي

. مشهد، ۱۳۸۶

-20 ويژگي هاي تفسير فقهي کنزالعرفان فاضل مقداد، مجله مطالعات اسلامي، دانشکده الهيات دانشگاه

. فردوسي مشهد، ۱۳۸۶

-21 چالشهاي نوين در بناء عقلاء با تأکيد بر جهاني شدن، مجله مقالات و بررسيها، دانشکده الهيات

.(ISC) دانشگاه تهران، ۱۳۸۶

.(ISC) -22 اضطرار در امور کيفري: موجهه يا رافع؟، مجله دانشکده علوم انساني دانشگاه سمنان، ۱۳۸۶

.(ISC) -23 تاملي فقهي پيرامون اتلاف اينترنتي، مجله دانشکده علوم انساني دانشگاه سمنان، ۱۳۸۶

. -24 حجيت بناء عقلاء، فصلنامه تخصصي فقه و مباني حقوق، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل، ۱۳۸۵

-25 درآمدي بر تصحيح و تعليق رساله فقهيه ملامحمد اشرفي، نشريه ستارگان ملکوت، شماره ۲، کنگره

. بزرگداشت سعيدالعلما و علامه اشرفي، ۱۳۸۷

-26 معرفي رساله فقهيه حجت الاسلام اشرفي و بعضي آراء خاص او، فصلنامه تخصصي فقه و مباني

.(ISC) حقوق، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل، ۱۳۸۷

-27 همشأني زوجين در نکاح از ديدگاه قرآن، نش ريه قرآني آلم، وزارت علوم تحقيقات و فناوري با

. همکاري دانشگاه مازندران، ۱۳۸۷

-28 بررسي فقهي قرض اسکناس و تأثير تورم بر آن، مجله فقه و اصول دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي

.(ISC) مشهد، ۱۳۸۷

-29 سرقت اينترنتي: حدي يا تعزيري؟، مجله فقه و اصول دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد، سال

.(ISC) ۴۲ ، شماره ۸۴ ، بهار و تابستان ۱۳۸۹

-30 ملاحظات فقهي پيرامون بازاريابي شبکه اي، مجله فقه و اصول دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي

.(ISC) مشهد، سال ۴۲ ، شماره ۸۵ ، پاييز و زمستان ۱۳۸۹

-31 مشروعيت قضاوت خصوصي بر اساس نهاد تحکيم، فصلنامه فقه و مباني حقوق دانشگاه آزاد واحد

.(ISC) بابل، ۱۳۸۸

-32 ارتباط بين اسلام و كاهش ايدز در آفريقا (مطالعه موردي كشورهاي جنوب صحراي آفريقا )،

پژوهشنامه آفريقا (فصلنامه پژوهشي مركز مطالعات آفريقا وابسته به دانشگاه تربيت مدر س)، سال اول،

.٨٩ - شماره سوم، پاييز ١٣٨٨ ، صص ١٠٠

-33 عرف و جايگاه آن در استنباط احکام شرعي، مجله دانشکده علوم انساني دانشگاه سمنان (مطالعات

.(ISC) ٤٥ – فقه و حقوق اسلامي)، سال اول، شماره اول، زمستان ١٣٨٨ ، صص ٧٣

-34 قصد قربت در عبادات استيجاري، فصلنامه فقه و مباني حقوق دانشگاه آزاد واحد بابل، سال پنجم،

.(ISC) ١١- شماره ١٦ ، تابستان ١٣٨٨ ، صص ٢٧

5

، -35 بازخواني مواضع تهمت در شهادت، فصلنامه حقوق خصوصي (دانشگاه تهران- پرديس قم)، شماره ١٦

.(ISC) ١١٣- سال ٧، بهار و تابستان ١٣٨٩ ، صص ١٥٦

-36 بررسي فقهي حقوقي قرارداد پيشفروش آپارتمان، فصلنامه تخصصي فقه و حقو ق: وابسته به

.(ISC) ٨٧ – پژوهشگاه فرهنگ و انديشهي اسلامي، سال پنجم، شماره ١٨ ، پاييز ١٣٨٧ ، صص ١١٤

-37 دروغ مصلحت آميز و توريه: مفهوم و موارد جواز آن، دو فصلنامه علمي پژوهشي کاوشهاي دين ي

، (مجله دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه مازندران)، سال اول، شماره اول، بهار و تابستان ١٣٨٨

.(ISC) ٨٠ – صص ١٠٨

، -38 تأملي فقهي حقوقي در قرارداد بيع متقابل، فصلنامه پژوهشنامه بازرگاني، شماره ٥٤ ، بهار ١٣٨٩

.(ISC) ١١١ - صص ١٤٣

-39 عدالت نفساني حداقلي شهود، فصلنامه حقوق (دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهرا ن)، دوره

.(ISC) ۷۹- ۴۰ ، شماره ۴، زمستان ۱۳۸۹ ، صص ۹۹

- -40 چادر: حجاب برتر در اسلام، مجله تحقيقات اسلامي، سال بيستم، دورهي دوم، پاييز ١٣٨٨ ، صص ١٦٨

.(ISC) ١٣٩

-41 شرط عدم ازدواج مجدد در فقه و حقوق، فصلنامه مطالعات اجتماعي روا نشناختي زنان دانشگاه

.(ISC) ١٥٩- الزهراء، سال ٨، شماره ٣، زمستان ١٣٨٩ ، صص ١٧٩

-42 بررسي فقهي وضعيت نسب در شبيهسازي انساني، مجله مدرس علوم انساني - پژوه شهاي حقوق

. (ISC)۲۹ – تطبيقي، دوره ۱۴ ، شماره ۲ (پياپي ۶۷ )، تابستان ۱۳۸۹ ، صص ۵۶

-43 حمايت از مصرفکننده در قراردادهاي تجارت الکترونيک: مقايسهاي بين حقوق اتحاديه اروپا و

حقوق اسلام، ماهنامهي حقوقي کانون (وابسته به کانون سردفتران و دفترياران)، دوره دوم، سال پنجاه و

.١٥٥- يکم، دوره دوم، شماره ١٠٠ ، دي ١٣٨٨ ، صص ١٧٢

-44 معامله به قصد فرار از دين در فقه و حقوق، فصلنامهي فقه و مباني حقوق دانشگاه آزاد واحد بابل، سال

. (ISC) ششم، شماره ٢٢ ، زمستان ١٣٨٩

-45 ميراث الزوجه في الفقه الجعفري : دراسه مقارنه بين الفقه و القانون، مجله الاجتهاد و التجديد، العدد

. (ISC) ٢٢٢- السابع العشر، السنه الخامسه، شتاء ٢٠١١ م/ ١٤٣٢ ه ، بيروت - لبنان، ص ٢٣٩

-46 جستاري فقهي حقوقي پيرامون عضل در نکاح باکرهي رشيده ، مجله علمي پژوهشي مطالعات

۸۷ ، پاييز و / اسلامي (فقه و اصول): دانشکدهي الهيات دانشگاه فردوسي مشهد، سال ۴۳ ، شماره پياپي ۱

. (ISC) ۳۵- زمستان ۱۳۹۰ ، صص ۶۸

-47 اثر عقد معلق پيش از تحقق معّلقعليه، فصلنامهي فقه و مباني حقوق دانشگاه آزاد واحد بابل، سال

. (ISC) هفتم، شماره ٢٤ ، تابستان ١٣٩٠

-48 پژوهشي تحليلي پيرامون مباني فقهي غناء و موسيقي، دو فصلنامه علمي پژوهشي کاوشهاي ديني

. (ISC) (مجله دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه مازندران)، شماره ٦، پاييز و زمستان ١٣٩٠

6

-49 مسئوليتپذيري کارگزاران و مديران از ديدگاه امام علي (ع) با تأکيد بر مؤلفه هاي اخلاق

حرفهاي، پژوهشنامه علوي - پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، سال اول، شماره ٢، پاييز و

. زمستان ١٣٩٠

.(ISC) ( -50 واکاوي ادله ناظر بر مرجعيت زنان در فقه اماميه، فصلنامه راهبرد (ويژه نامه بررسيهاي فقهي

. (ISC) -51 وجوب التفقه في التجاره: دراسه فقهيه، مجله الاجتهاد و التجديد، بيروت

-52 غصب منفعت در فقه اسلامي و حقوق مدني ايران، مجله فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات و بررسيهاي

. (ISC) ١١- سابق) دانشگاه تهران، شماره ٢، شماره ٤٣ ، پاييز و زمستان ١٣٨٩ ، صص ٢٦

-53 عدم ذکر مدت در نکاح منقطع، فصلنامهي فقه و مباني حقوق دانشگاه آزاد واحد بابل، سال هفت م،

. (ISC) شماره ٢٦ ، زمستان ١٣٩٠

.(ISC) -54 خيار مجلس در قراردادهاي الکترونيکي، مجله حقوقي دادگستري، در نوبت چاپ

-55 بررسي تحليلي وجوب يا عدم وجوب طلاق خلع از جانب زوج در فقه اماميه، مجله خانواده پژوهي

. (ISC) (دانشگاه شهيد بهشتي - پژوهشکده خانواده)، سال ٨، شماره ٢٩ ، بهار ١٣٩١

-56 بررسي قصاص پدر در قتل فرزند، مجله پژوهشنامه فقه و حقوق اسلام ي دانشگاه آزاد اسلامي واحد

. (ISC) علوم و تحقيقات، شماره ٧، بهار و تابستان ١٣٩٠

-57 بررسي امکان مطالبه ضمان کاهش ارزش پول و خسارت تاخير تاديه در بازپرداخت قرض

اسکناس، فصلنامهي فقه و مباني حقوق دانشگاه آزاد واحد بابل، سال هشت م، شماره ٢٧ ، بهار ١٣٩١

.(ISC)

-58 معافيت مطلق يا نسبي پدروجدپدري از كيفرقتل در فرزندكشي عمدي، مجله فقه و حقوق اسلامي

.(ISC) دانشگاه تبريز، نوبت چاپ

-59 بررسي تطبيقي امکان سرايت قواعد قبول پستي بر قبول الکترونيکي، فصلنام ه علمي پژو هشي

.(ISC) مطالعات حقوقي (دانشکده حقوق دانشگاه شيراز)، در نوبت چاپ

-60 جهاد اقتصادي و فراگيري دانش تجارت، فصلنامه سفير، سا ل ٥، شمار ه ٢٠ ، زمستا ن ١٣٩٠ ، ص ص

.٥-٢٦

، -61 ولايت در نکاح باکره رشيده، مجله فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات و بررسيهاي سابق) دانشگاه تهران، سال ٤٤

.(ISC) ١١- شماره ١، بهار و تابستان ١٣٩٠ ، صص ٣٣

ج – کنفرانس و همايشهاي ملي و بينالمللي

۱ - مطالعه مورد پژوهانه پيرامون الهيات کاربردي، سمينار الهيات، دانشکده الهيات دانشگاه تهران،

.۱۳۷۷

٢ - گفتگوي فرهنگها در فرهنگ مردم مازندران، همايش گفتگوي فرهن گها در قشره اي مختلف

. جامعه، دانشکده علوم انساني دانشگاه مازندران، ١٣٧٨

۳ - راهکارهاي مبارزه با تجمل گرايي در پرتو کلام امام علي (ع)، همايش امام امير المومنين (ع) و

. مشکلات عصر حاضر، ستاد بزرگداشت عيد غدير استان مازندران، ۱۳۷۹

7

۴ - شايسته سالاري در مديريت از ديدگاه امام علي (ع)، جشنواره نهج البلاغه دانشگاهيان سراسر

. کشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، ۱۳۸۰

۵ - مبارزه با اسراف و تبذير در رفتار و گفتار علوي، جشنواره شعر علوي، اداره کل ارشاد اسلامي استان

. مازندران، ۱۳۸۰

۶ - فاطمه (س) از ديدگاه فاطمه (س)، کنگره علمي حضرت فاطمه (س) و غدير، نهاد نمايندگي مقام

. معظم رهبري در دانشگاههاي منطقه سه با همکاري دانشگاه مازندران، ۱۳۸۰

۷ - امنيت اقليتهاي ديني در حقوق اسلام، همايش امنيت اجتماعي و راهکارهاي توسعه، دفتر اجتماعي

. و اطلاع رساني قوه قضاييه استان مازندران، ۱۳۸۰

۸ - مطالعه مورد پژوهانه پيرامون ارتباط فقه و عرفان، کنگره ملي علامه سيد حيدر آملي، نهاد

. نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، ۱۳۸۱

. ۹ - گفتگو در سيره علوي، جشنواره شعر علوي، اداره کل ارشاد اسلامي استان مازندران، ۱۳۸۱

۱۰ - عزت و افتخار در سيره حسيني، کنگره از قدير تا عاشورا، سازمان تبليغات اسلامي استان مازندران و

نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي منطقه سه با همکاري دانشگاه علوم پزشکي بابل،

.۱۳۸۱

۱۱ - سيد حيدر آملي و تفکر الهيات کاربردي در مطالعات فقهي، مجموعه سخنراني هاي کنگره ملي

. علامه سيد حيدر آملي، ۱۳۸۲

١٢ - كفويت در ازدواج و مصاديق فقهي و حقوقي آن، مجموعه مقالات همايش بررسي وضعيت حقوق

١٧ ،١٥٩- زنان در نظام حقوقي ايران، دانشكدهي علوم انساني و اجتماعي دانشگاه مازندران، صص ١٨٠

. اسفند ١٣٨٢

۱۳ - تاملي در روش تربيتي امر به معروف و نهي از منکر از ديدگاه امام خميني (ره)، قم، کنگره

. انديشه هاي اخلاقي عرفاني امام خميني (ره)، ۱۳۸۲

۱۴ - عوامل موثر بر تقويت نهاد قرض الحسنه، همايش قرض الحسن ه: چالش ها و راهکارها، دانشگاه

. مازندران، ۱۳۸۴

۱۵ - زن و حقوق غيرمالي بر شوهر، همايش مباني تطبيقي حقوق زن در اسلام و غرب، نهاد نمايندگي

. مقام معظم رهبري در دانشگاههاي منطقه سه، ۱۳۸۴

۱۶ - عدالت و گفتگو در سيره امام حسين (ع)، همايش عشق و عرفان در عاشورا، نهاد نمايندگي مقام

. معظم رهبري در دانشگاههاي منطقه سه، ۱۳۸۴

۱۷ - نقش دين در تنظيم معاملات صحيح و مشروع مردم، همايش انسان معاصر: دين و کارکردهاي آن،

. دانشگاه مازندران، ۱۳۸۵

۱۸ - مسئوليت مديران در پاسخگويي به مردم از منظر سيره نبوي (ص)، همايش پيامبر اعظم (ص)

. نگين آفرينش، ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم (ص) استان مازندران، ۱۳۸۵

۱۹ - ولايت علي بن ابي طالب در احاديث غدير، کنگره بين المللي غدير و انسجام اسلامي، ستاد

. بزرگداشت غدير استان مازندران، ۱۳۸۶

8

. ۲۰ - تاملي فقهي بر فرهنگ عمليات استشهادي، همايش ايثار و شهادت، دانشگاه مازندران، ۱۳۸۷

۲۱ - مروري بر آراي فقهي ملا محمد اشرفي در باب معاملات، کنگره ملي بزرگداشت علامه سعيد العلما

. و علامه اشرفي، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي منطقه سه، ۱۳۸۸

٢٢ - پويش مفهوم و شيوهي اجراي امر به معروف و نهي از منکر در اسلام، مجموعه مقالات سومين

همايش ملي مفهومشناسي، نظريهپردازي و نوآوري در حوزهي امر به معروف و نهي از منك ر، دانشگاه

١٦ (چاپ کامل همراه با سخنراني). - شيراز، چاپ اول، ١٥ و ١٦ دي ماه ١٣٨٨ ، صص ٣٣

۲۳ - مسئوليت پذيري کارگزاران حکومت از منظر امام علي (ع)، همايش مديريت علوي، دانشگاه پيام

. نور، ۱۳۸۸

٢٤ - اصلاح الگوي مصرف از منظر قرآن کريم و روايات، همايش ملي تبيين علمي اصلاح الگوي مصرف،

دانشگاه علم و صنعت ايران واحد بهشهر و بسيج اساتيد مازندران، ١٣ اسفند ١٣٨٨ ، چاپ کامل در سي

دي مجموعه مقالات و سخنراني.

، ٢٥ - پوشش حداکثري در حجاب، همايش ملي حجاب حسن برتر، دانشگاه مازندران، ٢٥ خرداد ١٣٨٩

چاپ کامل در مجموعه مقالات و سخنراني به عنوان مقاله اول، مقاله برگزيده شده به عنوان بهترين و

علمي ترين مقاله.

26- Survey of Problems of Reproductive Human Cloning، Paper Presented at 1st Iranian

International Forensic Medicine Congress، 25-27 May 2009، Imam Khomeini Conference

Center، Tehran، Iran، p.321.

27- Commercial Law in Perspective of Islam، Paper Presented at 2nd International Seminar on

Islamic Thought (ISoIT2)، University Kebangsaan Malaysia (UKM)، 6-7th Oct 2009،

Malaysia، pp. 212-221.

٢٨ - بررسي فقهي كمفروشي در معاملات، نخستين همايش ملي فقه و مسائل مستحدثه، دانشگاه پيامنور

.( ١٢ آبان ١٣٨٩ - استان مازندران ( ١٤

٢٩ - تأملي بر چالشهاي جرمانگاري جرايم مجازي (رايانهاي)، نخستين همايش ملي فقه و مسائل

.( ١٢ آبان ١٣٨٩ - مستحدثه، دانشگاه پيامنور استان مازندران ( ١٤

۳۰ - مسئوليت پذيري کارگزاران و مديران از ديدگاه امام علي (ع) با تأكيد بر مؤلفه هاي اخلاق

حرفهاي، همايش ملي نهجالبلاغه و علوم انساني، دانشگاه بوعل يسينا همدان، ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت

.۱۳۹۰

۳۱ - بررسي فقهي تطفيف در معاملات و آثار آن بر اقتصاد، همايش ملي قرآن کريم سفينه النجاه عصر،

. دانشگاه تربيت معلم آذربايجان، تبريز، ۲۸ آذر ۱۳۹۰

۳۲ - رويکرد قرآن کريم پيرامون سرپرستي خانوار، همايش ملي زنان سرپرست خانوار، دانشگا ه شهي د

بهشتي، تهران، ۱ آذر ۱۳۹۰ ، ارائه به صورت سخنراني و چاپ چکيده.

۳۳ - برگزيده شدن مقاله "احاديث غدير و ولايت علي ابن ابي طالب (ع)" در فراخوان شوراي فرهنگي و

. اجتماعي دانشگاه مازندران در ايام اعياد غدير خم و قربان، دانشگاه مازندران، آذر ۱۳۹۰

۳۴ - ارزش علم و عالم، همايش تجليل از مشاهير و فرزانگان استان مازندران، برگزارکنندگا ن: استانداري

9

. مازندران، دانشگاه مازندران، اداره کل ارشاد مازندران، ۲۰ بهمن ۱۳۹۰

۳۵ - مسئوليتپذيري کارگزاران و مديران به عنوان يکي از مؤلفههاي شايستهسالاري از منظر امام

. علي (عليه السلام)، همايش ملي شايسته سالاري، بازرسي کل ناجا، ۱۳۹۰

۳۶ - راهکارهاي اجرايي امر به معروف و نهي از منکر در دانشگاهها، همايش ملي دين دانشگاه و علو م

. انساني، دانشکده علوم انساني و اجتماعي دانشگاه مازندران، بابلسر، ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

۳۷ - اخلاق علمي: مبناي تحول در علوم انساني، همايش ملي دين دانشگاه و علوم انساني، دانشکده علوم

. انساني و اجتماعي دانشگاه مازندران، بابلسر، ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

۳۸ - جهاد اقتصادي و فراگيري دانش تجارت، کنفرانس ملي جها د اقتصاد ي و تولي د ثرو ت، دانشگاه

. گيلان، ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

۳۹ - مباني فقهي حقوقي پيوند جوارح از منظر اخلاق پزشکي، دومين کنگر ه ساليان ه اخلا ق پزشک ي

. ۳ اسفند ۱۳۹۰ - کشور: اخلاق پزشکي در نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ۵

۴۰ - انطباق عدالت فقهي با مباني حقوق بشر، همايش ملي سيره و معارف رضو ي ب ا رويکر د عقلاني ت

. معنويت عدالت، دانشگاه فردوسي مشهد، ارديبهشت ۱۳۹۱

۴۱ - تأثير اخلاق اسلامي بر کاهش انتقال ايدز، همايش ملي معنويت، قرآن پژوه ي و سلامت ، دانشگا ه

. ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - علوم پزشکي گناباد، ۲۱

۴۲ - عرف و تقنين احکام با رويکردي بر آراء امام خميني، همايش ملي بازخواني فقهي حقوقي نهادهاي

اساسي جمهوري اسلامي ايران، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران.

٤٣ - أساسيات الإستثمار و التنميه الاقتصاديه ، المؤتمر الدولي الاول لمرکز البحوث و الاستشارات

، ٢٨ مي ٢٠١٢ - الاجتماعيه (لندن) حول موضوعات العلوم الاجتماعيه و الانسانيه في العالم الاسلامي، ٣٠

جامعه لندن.

SCR London’s First International Conference on Social and Humanities in the Islamic

World, 28-30 May 2012. University of London.

د – طرحهاي پژوهشي

. ۱ - کاربرد اصول فقه در قوانين موضوعه و آراي وحدت رويه، معاونت پژوهشي دانشگاه مازندران، ۱۳۷۶

. ۲ - بزهکاري اطفال، معاونت پژوهشي دانشگاه مازندران، ۱۳۷۷

. ۳ - گفتگوي تمدن ها، معاونت پژوهشي دانشگاه مازندران، ۱۳۸۱

. ۴ - سرقت اينترنتي، معاونت پژوهشي دانشگاه مازندران، ۱۳۸۵

. ۵ - شبيه سازي انساني، معاونت پژوهشي دانشگاه مازندران، ۱۳۸۶

٦ - ارزيابي كنوانسيون سازمان ملل متحد درباره استفاده از ارتباطات الكترونيكي در قراردادهاي

بين المللي و انطباق آن با قوانين ايران و فقه اسلامي ، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه

. مازندران، شهريور ١٣٨٨

10

ه - راهنمايي يا مشاوره بيش از ۱۰۰ پاياننامه در مقاطع تحصيلات تکميلي از قبيل:

١ - يوسف مسعودي، شبهه در قتل، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق جزا و جرم شناسي، دانشکده حقوق

. و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد راهنما، ١٣٧٨

٢ - سامان خليلي نژاد، راهکارهاي اجراي احکام ديات، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق جزا و جرم

. شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٧٩

٣ - سهراب صلاحي، مسئوليت کيفري ناشي از فعل غير، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق جزا و جرم

. شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٠

٤ - مجيد علي بخشيان، بررسي جرم ربا در حقوق کيفري ايران، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق جزا و

. جرم شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٠

٥ - احمد رمضاني، جرايم و مجازاتها در کتب مقدس اديان رسمي ايران و مطالعه تطبيقي آن با

قوانين کيفري، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق جزا و جرم شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي

. دانشگاه مازندران، استاد راهنما، ١٣٨٢

٦ - عليرضا فعال زاده، تعارض ادله احکام در حقوق ايران، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق خصوصي،

. دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد راهنما، ١٣٨٥

٧ - مجيد قره گزلو، بررسي جرم منازعه در نظام کيفري ايران، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق جزا و

. جرم شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٦

٨ - آزاده محمد باقر، بررسي تروريسم و مقايسه آن با محاربه در حقوق کيفري ايران ، پايان ن امه

کارشناسي ارشد حقوق جزا و جرم شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد

. مشاور، ١٣٨٦

٩ - قهرمان کريمي، حکم قتل غيرمسلمان در حقوق کيفري ايران و اسلام، پايان نامه کارشناسي ارشد

. حقوق جزا و جرم شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٧

١٠ - مهدي علي پور، تبعيد و اقامت اجباري در حقوق ايران، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق جزا و

. جرم شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٧

١١ - ناصر قصابي، بررسي قابليت اجرايي مجازات هاي شرعي، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق جزا و

. جرم شناسي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٧

١٢ - حسين قاضي، استصحاب در فقه و حقوق ايران ، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق خصوصي،

. دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد راهنما، ١٣٨٧

١٣ - ايوب پرتوي، غصب منفعت در حقوق ايران و فقه اسلامي ، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق

. خصوصي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد راهنما، ١٣٨٧

١٤ - مراد عباسي، ارکان عقد مضاربه در حقوق اسلام و ايران ، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق

. خصوصي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٧

١٥ - محمد کرد درونکلا، جايگاه استفاده از رحم مادر جانشين در حقوق ايران، پايان نامه کارشناسي

11

. ارشد حقوق خصوصي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٧

١٦ - بهزاد منصوري، شرط عوض و خيار در ابراء، پايان نامه کارشناسي ارشد حقوق خصوصي ، دانشکده

. حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد مشاور، ١٣٨٧

١٧ - بابک عبدالصمدي، فوريت و تراخي خيارات در حقوق ايران و اسلام، پايان نامه کارشناسي ارشد

. حقوق خصوصي، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران، استاد راهنما، ۱۳۸۷

. ١٨ - احمد رمضاني، جرايم و مجازاتها در کتب مقدس اديان رسمي ايران، استاد راهنما، ١٣٨٥

. ١٩ - ناصر قصابي، بررسي قابليتهاي مجازات شرعي، استاد مشاور، ١٣٨٨

. ٢٠ - جلال الدين صمصامي، بررسي فقهي حقوقي شکنجه در حقوق ايران، استاد راهنما، ١٣٨٩

. ٢١ - جواد هاشمي، عقد معلق در حقوق ايران و فقه، استاد راهنما، ١٣٩٠

. ٢٢ - زهرا رستم نژاد، اجازه و رد در معاملات غيرنافذ، استاد مشاور، ١٣٩٠

. ٢٣ - حسين بهرامي، ماهيت حقوقي پول کاغذي و آثار آن، استاد راهنما، ١٣٩٠

. ٢٤ - محمد کرد درونکلايي، جايگاه استفاده از رحم جانشين در حقوق ايران، استاد مشاور، ١٣٨٧

. ٢٥ - هادي صالحي، تعارض فقه و حقوق مدني در باب نکاح، استاد راهنما، ١٣٩٠

۸ - افتخارات علمي

۱۳۹۰ ) پژوهشگر نمونه دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۹ ) پژوهشگر نمونه استان مازندران. ) -

۱۳۸۷ ) چهره ماندگار استان مازندران. ) -

۱۳۸۶ ) استاد نمونه دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۵ ) پژوهشگر نمونه دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۰ ) پژوهشگر نمونه دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۶ ) ارتقاء به مرتبه استادي دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۸۰ ) ارتقاء به مرتبه دانشياري دانشگاه مازندران. ) -

۱۳۷۴ ) ارتقاء به مرتبه استادياري دانشگاه مازندران. ) -

۹ – عضويت و فعاليت در مجلات علمي

۱ - سردبير و عضو هيات تحريريه فصلنامه علمي پژوهشي مطالعات فقه و مباني حقوق اسلامي دانشگاه بابل

.(ISC)

.(ISC) ۲ - عضو هيأت تحريريه فصلنامه علمي پژوهشي فقه و اصول دانشگاه فردوسي مشهد

.(ISC) ۳ - عضو هيأت تحريريه مجله علمي پژوهشي مديريت اجرايي دانشگاه مازندران

.(ISC) ۴ - عضو هيأت تحريريه مجله علمي پژوهشي مطالعات فقه و حقوق اسلامي دانشگاه سمنان

.(ISC) ۵ - عضو هيأت تحريريه مجله کاوشهاي ديني، دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه مازندران

۶ - عضو هيأت تحريريه پژوهشنامه حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران.

12

۷ - عضو هيأت تحريريه پژوهشنامه حقوقي دانشگاه گيلان

لینک به دیدگاه

دکتر کیومرث کلانتری كارشناسي حقوق از دانشگاه شهيد بهشتي- 1366 – - كارشناسي ارشد حقوق جزا وجرم شناسي از دانشگاه شهيد بهشتي - 1370 -دكتري حقوق جزا و جرم شناسي از دانشگاه تربيت مدرس- 1381 -

ت) عناوين پايان نامه:

-1 كارشناسي ارشد: اصل قانوني بودن جرايم و مجازاتها

-2 دكتري: تحليل بحران در حقوق كيفري موضوعه ايران و راهكارهاي خروج از آن

ث) سوابق شغلي و حرفه اي:

-1 كارشناس قضايي دفتر دادستاني كل كشور: 1366 تا 1370

-2 سرپرست معاونت تظلمات دادستاني كل كشور 1370

-3 عضو هيات علمي دانشگاه مازندران از سال 1370 تاكنون

-4 رييس هيات بدوي رسيدگي به تخلفات اداري كاركنان دانشگاه مازندران از سال 1371 تا كنون

-5 مدير گروه حقوق دانشگاه مازندران از سال 1371 تا 1375 و نيز 1389

-6 رييس هيات بدوي رسيدگي به تخلفات انتظامي اعضا هيات علمي دانشگاه مازندران از سال 1375

تاكنون

-7 وكالت دادگستري از سال 1375 تا كنون

-8 عضو كميته علمي همايش علمي و عملي پيشگيري از جرم 1382

-9 رييس دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه مازندران از سال 1385 تاكنون

-10 مشاور حقوقي رييس دانشگاه مازندران از سال 1385 نا كنون

-11 مسئول كميته علمي المپياد علمي- دانشجويي حقوق در قطب 2 كشوري(مازندران، گيلان و

قزوين) از سال 1386 تا كنون

-12 عضو كميته استفتائات كانون وكلاي دادگستري مازندران از سال 1387 تا كنون

-13 عضو كارگروه بررسي و توانايي جذب دانشكده حقوق و علوم سياسي از سال 1387 تا كنون

-14 عضو كميسيون اخنبار كانون وكلاي دادگستري از سال 1387 تاكنون 15

15 – عضو هيات تحريريه پژوهشنامه حقوق و علوم سياسي(دانشگاه مازندران) از سال 1387 تا 1390

-16 عضو هيات تحريريه مجله كانون وكلاي دادگستري استان مازندران از سال 1387 تا كنون

-17 عضو كميته انضباطي دانشجويان دانشگاه مازندران از سال 1389 تا كنون

-18 مدير مسول پژوهشنامه حقوق و علوم سياسي(دانشگاه مازندران) از سال 1390 تاكنون

٣

ج) سوابق آموزشي:

-1 سوابق تدريس دردانشگاه هاومراكز آموزش عالي: از سال 1370 تا كنون

-2 نام دروس:

يك: دوره كارشناسي:

حقوق جزاي عمومي، حقوق جزاي اختصاصي، آيين دادرسي كيفري، پليس علمي، مقدمه علم

حقوق و جرم شناسي از سال 1370 تاكنون

دو: دوره كارشناسي ارشد:

حقوق جزاي عمومي، حقوق جزاي اختصاصي و حقوق جزاي بين الملل – جرم شناسي از سال 1375

تاكنون

سه: دوره دكتري:

حقوق جزاي اختصاصي از سال 1390 تا كنون

-3 راهنمايي و مشاوره پايان نامه:

يك: راهنمايي دانشجوي كارشناسي ارشد، بيش از 25 نفر در دانشگاه مازندران و بيش از 40 نفر در

دانشگاه هاي ديگر

دو: مشاوره دانشجوي كارشناسي ارشد، بيش از 55 نفر در دانشگاه مازندران و بيش از 20 نفر در

دانشگاه هاي ديگر

چ) مقالات منتشره علمي پژوهشي منتشره در مجلات علمي پژوهشي

-1 تورم كيفري، عوامل و پيامدها

مجله مدرس(دانشگاه تربيت مدرس)- 1381 - ش 21

-2 سياست جنايي تقنيني در قبال جرايم جنسي عليه كودكان و نوجوانان

مجله پژوهش حقوق و سياست(دانشگاه علامه طباطبايي)- ش 22 - بهار و تابستان 86

-3 تحليل علمي از يك پرونده كيفري(زناي محصنه و اثبات آن)

1388 - مجله پژوهش حقوق و سياست(دانشگاه علامه طباطبايي)- ش 26

( isc)( -4 قاچاق زنان به قصد فحشا(مطالعه فقهي- حقوقي

1389 - مجله مطالعات فقه و حقوق اسلامي(دانشگاه سمنان )- س 2، ش 2

(Isc) -5 قتل عمد غيرمسلمان در حقوق كيفري اسلام و ايران

فصلنامه پژوهش حقوق(دانشگاه علامه طباطبايي)- ش 32 - بهار 1390

(Isc) -6 تغيير جنسيت و بررسي فقهي آن

فصلنامه تخصصي فقه و مباني حقوق اسلامي(دانشگاه آزاد اسلامي بابل)- ش 24 - تابستان 1390

٤

( Isc)- -7 تحليل فقهي-حقوقي شروع به سرقت

فصلنامه تخصصي فقه و مباني حقوق اسلامي(دانشگاه آزاد اسلامي بابل)- ش 25 - پاييز 1390

(Isc) - -8 سازوكارهاي سياست جنايي كاربردي در ايران

مجله تحقيقات حقوقي(دانشگاه شهيدبهشتي)- ش ضميمه 56 - زمستان 1390

(Isc) - -9 افق هاي اعمال كيفر در تعدد مادي جرم

مجله تحقيقات حقوقي(دانشگاه شهيدبهشتي)- ش 56 - زمستان 1390

(Isc) -10 افق هاي تعدد معنوي جرم در قاعده فقهي تداخل با تاكيد بر حقوق ايران و مصر

مجله تحقيقات حقوقي(دانشگاه شهيدبهشتي)- پذيرش

ح) مقالات منتشره علمي پژوهشي منتشره در مجلات معتبر

-1 گونه هاي عمومي پيشگيري از جرم (علمي - ترويجي)

فصلنامه ي مطالعات پيشگيري از جرم(نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران) – ش 10 - بهار 1388

-2 بررسي يك پرونده

عدليه(دانشگاه شمال)- بهار 1374

-3 تأملي درقانون مجازات اسلامي،مصوب 1370 و 1375

مجله اصلاح و تربيت(مركز آموزشي و پژوهشي سازمان زندان ها)- دي 75 – ش 24

-4 جرايم بدون بزه ديده

پژوهشنامه علوم انساني و اجتماعي(دانشگاه مازندران)- 1380 - ش 2

-5 مسئوليت عاقله،تعارض بااصل شخصي بودن مجازات ها

سروش عدالت(دانشگاه شمال)- 1383

-6 دفاع ازحقوق ديگران

نشريه اداره حقوقي فرماندهي نيروي انتظامي استان مازندران پاييز 87

-7 تحليلي بر ناكارامدي تشديد كيفر در مبارزه با جرايم مرتبط با مواد مخدر

خبرنامه كانون وكلاي دادگستري مازندران- 1387

-8 اعاده حيثيت در نظم حقوق كيفري عمومي

1387- فصل نامه ي علمي پژوهشي حقوق و علوم سياسي(دانشگاه تربيت معلم)- ش 6 و 7

-9 عدم تساوي حقوق مسلمانان و غيرمسلمانان در قوانين كيفري ايران و تعارض آن با معاهدات پذيرفته شده

توسط دولت جمهوري اسلامي ايران- خبرنامه كانون وكلاي دادگستري مازندران- 1388 - ش 11

-10 جايگاه بزه ديده در تعيين كيفر و اعمال آن

٥

مجله حقوقي دادگستري – 1389 - ش 69

-11 موارد شكلي نقض احكام دادگاه ها در خصوص قتل عمد

1390 - مجله حقوقي داور(دانشگاه شهيدبهشتي)- ش 5

-12 اصلاح سياست هاي فرهنگي و اقتصادي دو عامل كاهش بزهكاري

تدبير(ماهنامه معاونت اجتماعي و پيشگيري از جرم اداره كل دادگستري مازندران )- اسفند 1390 و فرورد ين و

ارديبهشت 1391

-13 جلوه هاي حمايت از كودكان و نوجوانان بزه ديده در فرايند دادرسي

پژوهشنامه حقوق و علوم سياسي(دانشگاه مازندران)- پاييز و زمستان 1390

خ) مقالات منتشره علمي پژوهشي داوري شده منتشره در كتب (مجموعه مقالات)

-1 تأملي در كيفر جرايم مرتبط با مواد مخدر

اعتياد يا مرگ تدريجي(مجموعه مقالات)- دفتر امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه در استان

مازندران- 1382

-2 ضمانت اجراهاي حقوقي در برابر نقض آزادي هاي مدني كودكان و نوجوانان در حقوق ايران و

كنوانسيون حقوق كودك

تازه هاي علوم جنايي(مجموعه مقالات)- و ابوذر نصراللهي- ميزان 1388

د) مقالات منتشره علمي پژوهشي (كامل) داوري شده در مجموعه مقالات مربوط به همايش هاي علمي

-1 تعرض به اصل قانوني بودن جرايم و مجازا تها تهديدي براي امنيت اجتماعي

امنيت اجتماعي و راهكارهاي توسعه(مجموعه مقالات همايش علمي)- دفتر امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع

جرم قوه قضاييه در استان مازندران و دانشگاه آزاد اسلامي بابل- 1381

-2 عوامل تورم جمعيت كيفري در ايران

قوه قضاييه و پيشگيري از وقوع جرم(مجموعه مقالات همايش علمي)- دفتر اموراجتماعي و پيشگيري از وقوع

جرم قوه قضاييه- 1382

-3 عدالت كيفري خصوصي در نظام حقوقي ايران

علوم جنايي(مجموعه مقالات در همايش تجليل از استاد دكتر محمد آشوري)- سمت 1383

ذ) مقالات منتشره علمي پژوهشي داوري شده (خلاصه)در مجموعه مقالات مربوط به همايش هاي علمي

-1 گونه هاي عمومي پيشگيري از جرم

اولين همايش ملي پيشگيري از وقوع جرم- اسفند 1387 - برج ميلاد

٦

-2 بررسي تكليف وكيل به حفظ اسرار شغلي و تعارض ماده 106 ق.آيين دادرسي كيفري با ا آن

همايش بين المللي وكيل در منابغ شرعي، حقوق داخلي و اسناد بين المللي- بهمن 1390

ر) ارايه مقالات كامل در سمينارها، همايش ها و كنفرانس هاي علمي

-1 همايش امنيت اجتماعي و راهكارهاي توسعه- دفتر امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه

در استان مازندران و دانشگاه آزاد اسلامي بابل - 1381 (مقاله تحت عنوان: تعرض به اصل قانوني بودن جرايم

و مجازاتها تهديدي براي امنيت اجتماعي)

-2 همايش پيشگيري از وقوع جرم- دفتر امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه- 1382 (مقاله

تحت عنوان: تحت عنوان، تورم جمعيت كيفري در ايران)

-3 همايش تجليل از استاد دكتر محمد آشوري- سمت 1383 (مقاله تحت عنوان: عدالت كيفري خصوصي در

ايران

1390 (مقاله تحت عنوان: لايحه مجازات /3/ -4 همايش بزرگداشت مرحوم دكتر نوربها- دانشگاه سبزوار 24

اسلامي، يگ گام به پيش )

ز) كتاب منتشره:

اصل قانوني بودن جرايم و مجازا تها- دانشگاه مازندران- 1374

ژ) سخنراني در مجامع علمي

-1 قتل عمد در قانون مجازات اسلامي – دانشگاه مازندران 1375

-2 تاملي در لايحه قانون مجازات اسلامي- دانشگاه مازندران

-3 تاملي در لايحه قانون آيين دادرسي كيفري- دانشگاه مازندران 1388

1389/12/ -4 اسلام و حقوق بشر - دانشگاه مازندران 9

-5 اصل صلاحيت شخصي در حقوق بين المللي كيفري در لايحه مجازات اسلامي- دانشگاه مازندران 1390

س) طرح پژوهشي:

-1 اجرا شده:

يك: بررسي وضعيت زنان زنداني در استان مازندران 1375

٧

دو: وظايف و تكليف انجمن اوليا و مربيان ارديبهشت 1387

-2 در دست اجرا:

فهرست موضوعي از 58 جالد كتاب منتشره توسط قوه قضاييه تحت عنوان رويه قضايي ايران

ش) داوري:

-1 داوري پايان نامه: داوري بيش از 40 پايان نامه كارشناسي ارشد در دانشكده حقوق و علوم سياسي و

چندين پايان نامه در دانشگاه هاي ديگر

-2 داوري مقالات: بيش از 28 مقاله علمي- پژوهشي مربوط به مجلات علمي- پژوهشي

ص) دبير همايش ها ي علمي:

-1 همايش بزرگداشت فرزانگان و مشاهير مازندران – 1386

-2 همايش راهكارهاي علمي و عملي پيشگيري از وقوع جرم- 1382

ض) راه انداري كارگاه:

كارگاه آموزشي: خلاهاي قانوني مرتبط با ضابطين دادگستري وتغييرات قانوگذاري در پيش نويس قانون

آيين دادرسي كيفري(براي فرماندهان نيروهاي انتظامي مازندران) – 1387

ط) شركت در كارگاه هاي دانش افزايي و توانمند سازي اعضاي هيات علمي در زمينه

-1 كارگاه آموزشي هيات هاي رسيدگي انتظامي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها ارديبهشت 1382

-2 شركت در كارگاه آموزشي هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري كارمندان دانشگاه ها تير 1389

-3 شركت در كارگاه آموزشي هيات هاي رسيدگي انتظامي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها تير 1389

٨

-4 شركت در كارگاه آموزشي- مشاوره اي اخلاق حرفه اي در آموزش و پژوهش فروردين 1391

ظ)آشنايي با زبان هاي خارجي:

انگليسي و فارسي

ع) دريافت جايزه و لوح تقدير:

-1 از دانشگاه شهيد بهشتي به خاطر احراز رتبه سوم در مقطع كارشناسي 1366

-2 از دانشگاه شهيد بهشتي به خاطر احراز رتبه دوم در مقطع كارشناسي ارشد 1370

-3 لوح تقدير از دانشگاه مازندران به خاطر استاد نمونه شدن در سال 1386

-4 تقدير نامه از قايم مقام وزير آموزش و پرورش به خاطر فعاليت در انجمن اوليا و مربيان به عنوان عضو

برتر 1387

-5 لوح سپاس از قايم مقام وزير آموزش و پرورش به خاطر فعاليت در انجمن اوليا و مربيان به عنوان عضو

موثر 1388

-6 تقدير نامه از قايم مقام وزير آموزش و پرورش به خاطر فعاليت در انجمن اوليا و مربيان به عنوان عضو

برتر 1389

غ) راه اندازي رشته:

-1 راه انداري كارشناسي حقوق در دانشگاه مازندران در سال 1371

-2 راه انداري كارشناسي ارشد حقوق جزا و جرم شناسي در دانشگاه مازندران در سال 1

لینک به دیدگاه

دکتر جمشید ممتاز momtaz.jpg

478px-Djamchid.jpg

جمشيد ممتاز، متولد ۱۳۲۱

- اخذ ديپلم علوم طبيعى از دبيرستان پرووان پاريس، ۱۳۴۰ (۱۹۶۱) .

- اخذ مدرك ليسانس حقوق سياسى و عمومى از دانشكده حقوق و اقتصاد دانشگاه پاريس، ۱۳۴۴ (۱۹۶۵) .

- اخذ مدرك ليسانس علوم سياسى از مدرسه مطالعات سياسى دانشگاه پاريس، ۱۳۴۷ (۱۹۶۸) .

- اخذ مدرك فوق ليسانس (ديپلم) حقوق عمومى از دانشكده حقوق دانشگاه پاريس ۲ ، ۱۹۶۸ .

- اخذ مدرك دكتراى حقوق بين الملل و حقوق عمومى از دانشگاه پاريس ۲ ، ۱۹۷۱ .

- عضو هيأت علمى دانشكده حقوق دانشگاه پاريس ۱۰ ، ۷۴-۱۹۶۸ .

- استاديار دانشكده حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ .

- دانشيار دانشگاه تهران در سالهاى ۵۹ - ۱۳۵۴ و از سال ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۶۵ .

- استاد دانشگاه تهران از سال ۱۳۶۵ تا كنون.

- عضو هيأت علمى دانشكده روابط بين الملل وزارت خارجه درسالهاى ۸۰ - ۱۳۷۰ .

- مدير گروه حقوق بشر دانشكده حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ .

- عضو مؤسس و رئيس انجمن مطالعات حقوق بين الملل از سال ۱۳۸۱ تاكنون.

- عضو انستيتو حقوق بشر سان رمو.

- عضو انجمن حقوق بين الملل.

- عضو انجمن فرانسوى حقوق بين الملل.

- عضو شوراى آكادمى حقوق بين الملل لاهه.

- مشاور حقوقى كميته بين الملل صليب سرخ.

- عضو هيأت تحريريه سالنامه حقوق بشر دوستانه بين المللى در هلند.

- دريافت نشان درجه ۲ علمى دانش از رئيس جمهور ايران، ۱۳۸۳ .

- تأليف ۶۰ مقاله به زبان هاى مختلف در زمينه حقوق بشر، حقوق بشر دوستانه، حقوق درياها، حقوق محيط زيست، حقوق جنگ و تروريسم بين المللى در نشريات معتبر بين المللى.

- تأليف كتاب حقوق درياها، انجام طرح تحقيقاتى حقوق بين المللى جنگ ايران و عراق و موضع سازمان ملل، انجام طرح تحقيقى تعليق مخاصمه ونظارت بر انجام طرح تقويت همكارى هاى بين المللى در زمينه حقوق بشر.

 

از اساتيد برجسته دانشكده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران است كه در سال ۱۳۸۳ مدير گروه حقوق بشر دانشكده مذكور شده، نشان درجه۲ علمى ايران را در همان سال از رئيس جمهور ايران دريافت كرده و از ارديبهشت ماه سال جارى به عنوان رئيس كميسيون حقوق بين الملل سازمان ملل متحد انتخاب شده است.

جمشيد ممتاز متولد ۱۳۲۱ ازمير تركيه است. پدرش كه دانش آموخته مدرسه نظامى سن سير فرانسه بوده به سياست روى آورده بود و در زمان تولد جمشيد به عنوان كنسول ايران در ازمير مشغول خدمت بوده است. بعد از تغيير محل خدمت پدرش به مصر مى رود و سال اول تا سوم ابتدايى را در مدرسه فرانسوى قاهره به تحصيل مى پردازد.

در اين سالها است كه زبان عربى را هم فرا مى گيرد، زبانى كه بعدها آن را از ياد مى برد. البته از خاطرات آنجا هم چيزهايى به ياد دارد.

فوتبال بازى كردن با بچه هاى قاهره اى و اينكه در ۹ سالگى زمانى كه پدرش كاردار ايران در مصر بوده، دكتر مصدق را در سفارت ملاقات مى كند.

دكتر مصدق نخست وزير ايران در سالهاى ۳۲ - ۱۳۳۰ در ۱۴ مهرماه ۱۳۳۰ تصميم شخصاً و به همراه دكتر حسين فاطمى (معاون سياسى نخست وزير) ، حسين نواب (وزير مختار ايران در هلند ) ، و جمعى از كميسيون مختلط نفت مثل دكتر متين دفترى درجلسه شوراى امنيت سازمان ملل حضور يابد و در ماجراى شكايت انگليس از دولت ايران در قضيه ملى شدن صنعت نفت ايران به دفاع از موضع ايران بپردازد. دكتر مصدق بعد از ۴۲ روز مذاكره با ترومن رئيس جمهور آمريكا و مك گى معاون وزير خارجه آن كشور و حضور در جلسه سازمان ملل، آمريكا را ترك و پس از توقفى كوتاه در آمستردام وارد مصر مى شود و در واقع به دعوت نحاس پاشا نخست وزير محبوب مصر براى سفر به آن كشور پاسخ مثبت مى دهد. نخست وزير وقت ايران در زمان اقامتش ميهمان خانواده جمشيد ممتاز بوده و شبها به هتلى در قاهره مى رفته است.

جمشيد ممتاز درباره آن ايام مى گويد:

«مردم قاهره به شدت از دكتر مصدق استقبال كردند و دور ساختمان سفارت ايران جمع شده بودند. اتفاقاً وقتى كه دكتر مصدق به سفارت آمد من را بوسيد. دانشگاه الازهر هم به ايشان دكتراى افتخارى اعطا كرد».

جمشيد ممتاز كلاسهاى چهارم تا هشتم تحصيلاتش را در مدرسه فرانسوى هاى تهران ادامه مى دهد و چند سال پايانى تحصيلات دبيرستانش را در مدرسه شبانه روزى پرووان پاريس طى مى كند و در سال ۱۳۴۰ ديپلمه علوم طبيعى مى شود. سپس تحصيلات خودرا در همان كشور در رشته حقوق تا مقطع دكترا ادامه مى دهد.

تز دكتراى او«نظام حقوقى بستر زير درياها» بوده است.

«تزم در مورد بهره بردارى از منابعى است مانند منگنز و كبالت كه در بستر درياها قرار دارد. آن زمان تصور مى شد كه مى توان به سرعت از اين منابع بهره بردارى كرد و عايدات فروش اين منابع را براى اداى قروض كشورهاى جهان سومى در نظر گرفت».

استاد بانفوذ او - خانم باستيد - كه پدرش رئيس ديوان دائمى دادگسترى و شوهرش در چندين نوبت در فرانسه به مقام وزارت رسيده، كارى مى كند كه شاگردش در زمان تحصيل در مقطع دكترا، به تدريس هم بپردازد.

در دانشكده حقوق پاريس ۱۰ استخدام مى شود و به مدت ۶ سال كار تدريس را دنبال مى كند. در سال ۱۳۵۳ به ايران باز مى گردد و استاديار دانشكده حقوق دانشگاه تهران مى شود، در سال ۱۳۵۴ ، دانشيار دانشكده شده و در سال ۱۳۶۵ به مرتبه استادى ارتقا مى يابد.

اگر چه دكتر ممتاز تز دكترايش را درباره نظام حقوقى بستر زير درياها گذرانده است، اما كم كم به مقوله حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه تعلق خاطر پيدا مى كند و به شكلى دفاع از اين مقوله ها به دغدغه فكرى اين استاد برجسته ايرانى مبدل مى شود. در سال ۱۳۸۳ به عنوان مدير گروه حقوق بشر دانشكده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران انتخاب شده وبه شكلى جدى تر به فعاليت دراين حوزه مى پردازد.

جمشيد ممتاز در زمان تحصيل در دانشگاه در سال ۱۹۶۲ با خانمى دانشجو و فرانسوى آشنا مى شود و بالاخره اين آشنايى به ازدواج هم منجر مى شود.

همسر دكتر ممتاز هم داراى مدرك دكتراى حقوق بين الملل از دانشگاه سوربن است و ساليان سال است كه با همسر و سه فرزندش در ايران اقامت گزيده .به باور دكتر عراقى ديگر استاد برجسته دانشكده حقوق دانشگاه تهران، همسر دكتر ممتاز «زبان فارسى را به خوبى فرا گرفته واز هر ايرانى هم ايرانى تر شده».

دكتر ممتاز به عنوان ناظر اصلى در انجام طرح تقويت همكارى هاى بين المللى در زمينه حقوق بشر نيز تلاش ارزنده اى داشته است.

دراين طرح، چگونگى ترويج و حمايت از حقوق بشر از طريق همكارى هاى بين المللى آنچنانكه درمنشور سازمان ملل متحد آمده مورد بحث قرار گرفته است.

ممتاز علاوه بر تدريس در دانشگاه تهران، در دانشگاههاى پاريس ۱ و پاريس ۲ ، پاريس ۱۰ ، پاريس ۱۳ ، دانشگاه ژنو، دانشگاه كلمبيا، دانشگاه فلوريدا و دانشگاه العين امارت هم تدريس داشته است.

اين استاد دانشگاه عضو هيأت نمايندگى جمهورى اسلامى ايران در مجمع عمومى سازمان ملل متحد از نشست چهل و چهارم تا پنجاه و نهم و عضو هيأت نمايندگى ايران در كميسيون آماده سازى براى سازمان منع استفاده از سلاحهاى شيميايى است.

 

همچنين نماينده و سرپرست گروه مشاوران حقوقى ايران در پرونده انهدام سكوهاى نفتى ايران(توسط آمريكا) در ديوان بين المللى دادگسترى در سالهاى ۲۰۰۳ - ۱۹۹۲ بوده است. از سال ۲۰۰۰ تاكنون عضو كميسيون حقوق بين الملل سازمان ملل متحد است و در دوم ماه مه ۲۰۰۵ (ارديبهشت ۱۳۸۴ ) به عنوان رئيس اين كميسيون انتخاب شده است. قبل از دكتر احمد متين دفترى در سالهاى ۶۱ - ۱۹۵۷ به عضويت اين كميسيون درآمده بود.

انتخاب اعضاى اين كميسيون به اين صورت است كه مجمع عمومى سازمان ملل با توجه به صلاحيت فردى كسانى را كه در زمينه حقوق بين الملل صاحب نظر باشند به عنوان عضو اين كميسيون بر مى گزينند.

تعداد اعضاى اين كميسيون به ۳۴ نفر حقوقدان مى رسد و از آنجا كه رئيس كميسيون بايد در سال جارى از ميان نمايندگان كشورهاى آسيايى انتخاب مى شد، اعضاى آن به گونه اى اجماعى از ميان ۸ نفر نماينده از قاره آسيا، يك حقوقدان را به عنوان رئيس برگزينند. بالاخره ۳۳ نفر نسبت به رياست ممتاز بر كميسيون اتفاق نظر پيدا مى كنند و او رئيس كميسيون مى شود. كميسيونى كه وظيفه اش تشويق توسعه تدريجى حقوق بين الملل و تدوين آنها است واجلاسيه هاى آن هم در مقر اروپايى سازمان ملل متحد در ژنو تشكيل مى گردد.

شايد تبحر ممتاز در عرصه حقوق بين الملل و قدرت نفوذ كم نظير او در چنين انتخابى نقش اساسى داشته .

ممتاز علت گرايش پيدا كردن خود به مقوله حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه را اينگونه بيان مى كند:«افزايش خشونت در جهان، درگيرى هاى مسلحانه، جنگ ، آوارگى، ظلمى كه در حق غيرنظاميان وارد مى شود زمينه را براى فعاليت بيشتر در عرصه حقوق بشر باز مى كند و آدم احساس مى كند با فعاليت در اين عرصه بيشتر مى تواند مثمر ثمر باشد».

وى حدود ۱۵ سال است كه فقط در مقاطع فوق ليسانس و دكترا به تدريس در حوزه هاى حقوق بشر، حقوق مخاصمات و حقوق سازمانهاى بين المللى مشغول است.

«من دانشجويانم را خيلى دوست دارم وخيلى به آنها علاقه مندم. لطفى كه دانشجويان ايرانى به من دارند در خارج از كشور وجود ندارد.

اينجا من بيشتر احساس آرامش مى كنم. من كشورم را دوست دارم و تا آنجا كه بتوانم به كشورم خدمت مى كنم».

او اعتقاد دارد كه يك استاد صرفاً نبايد به فكر درآمد باشد. وى كه در هيأت هاى نمايندگى دولت ايرانى به خارج از كشور مى رود و روزانه حدود ۶۰ دلار دريافتى دارد، اقامت درخارج از كشور را كه مى تواند منجر به كسب درآمد بيشترى براى او و خانواده اش باشد بر اقامت برماندن در زادگاهش ترجيح نمى دهد.

او بر اين باور است كه «من فكر مى كنم به اندازه كافى خانواده ام در رفاه هستند. اگر من مى خواستم در خارج از كشور زندگى كنم در زمان ناامنى ناشى از جنگ بايد مى رفتم و يا مثلاً بايد وكيل مى شدم تا درآمد زيادى كسب كنم».

و اضافه مى كند: «هدف من اين است كه تا زمانى بتوانم تحقيق بكنم و به مملكت ام خدمت كنم و بكوشم دانشجويانى را تربيت كنم كه جايگزين ما شوند».

خانم دكتر نسرين مصفا استاد دانشكده حقوق وعلوم سياسى دانشگاه تهران درباره استادش يعنى دكتر جمشيد ممتاز مى گويد: «ايشان فقط استاد ما نيستند. ايشان محور شاگردان شان هستند. اميدوارم هميشه مثل آفتاب باشند. همانطور كه به ما رسم زندگى كردن را ياد دادند، اميدوارم كه ما به عنوان شاگردان دكتر ممتاز بتوانيم به اين جامعه خدمت كنيم».

دكتر دروديان در مراسم بزرگداشت دكتر ممتاز در دانشگاه تهران بيان داشت كه آقاى دكتر ممتاز از در بزرگ وارد دانشگاه شدند و دكتر عراقى اين نوع صحبت كردن دكتر دروديان را اينگونه تأويل مى كندكه برخى اساتيد دانشگاه تحميلى بوده اند ولى در مورد دكتر ممتاز وضعيت فرق مى كرده و دانشگاه با توجه به سطح معلومات و علم ايشان وى را استخدام نموده است.

ممتاز اينگونه علايق خود اشاره مى كند:

«من خيلى سفر را دوست دارم، پياده روى را هم خيلى دوست دارم ولى فرصت نمى كنم. از رانندگى هم بدم نمى آيد. دوست دارم با ماشين بروم و مناطق مختلف ايران را ببينم كه متأسفانه فرصت نمى كنم، با پسرم يك زمانى فوتبال بازى مى كردم».

در نهايت هم نقش روز افزون ايران در جامعه بين المللى را تمنا دارد

لینک به دیدگاه

دکتر شهلا معظمی شهلا معظمی

نام: شهلا

نام خانوادگی: معظمی

سوابق اجرایی: استاديار مؤسسه تحقيقات علوم جرايي و جرمشناسي و عضو هيات علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

 

معاون مؤسسه تحقيقات علوم جزايي و جرمشناسي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران از 1384

 

كارشناسي حقوق وزارت مسكن از 1350 تا 1355

 

عضو هيات تحريريه فصل نامه علوم جنايي مؤسسه تحقيقات علوم جزايي و جرمشناسي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

 

عضو هيات تحريريه فصل نامه علمي – پژوهشي "مطالعات و تحقيقات زنان"

 

عضو هيات تحريريه پژوهش خانواده وزارت آموزش و پرورش

 

عضو کمیسیون تخصصی رشته ی مدیریت خانواده فنی و حرفه ایی و کارودانش

 

عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی پژوهشی مجد

 

 

سوابق اجرایی در دانشگاه تهران: استاديار مؤسسه تحقيقات علوم جرايي و جرمشناسي و عضو هيات علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

 

معاون مؤسسه تحقيقات علوم جزايي و جرمشناسي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران از 1384

 

عضو هيات تحريريه فصل نامه علوم جنايي مؤسسه تحقيقات علوم جزايي و جرمشناسي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

 

سوابق آموزشی: كارشناسي - حقوق - دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

 

كارشناسي ارشد - علوم جزا و جرمشناسي - دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

دكتري - علوم جزا و جرمشناسي - دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

 

فهرست کتابهای تالیف شده:

1- (جايگزينهاي حيس زنان (آماده چاپ

2- جرايم سازمان يافته، نشر دادگستر تهران 1384

3- فرار دختران، نشر گرايش 1383

4- آموزش حقوق براي نوجوانان، شركت چاپ و نشر كتابهاي درسي ايران 1382

5- آموزش حقوق براي دختران، نشر دانشگاه الزاهراء 1381

6- حقوق خانواده در اسلام، نشر شركت چاپ و نشر كتابهاي درسي ايران از 1379 تاكنون تجديدچاپ مي شود.

لیست درسها:

1- بزهكاري كودكان و نوجوانان

2- دادرسي ويژه كودكان و نوجوانان

3- كيفرشناسي

4- جرمشناسي

 

لیست پایان نامه های راهنمایی شده:

1- تاثير بزه ديدگي زنان بر بزهكاري – نسيم جانفدا - 1386

2- بزه ديدگي اطفال در زمينه موادمخدر – ليلا حسين – 1386

3- بررسي جرم شناختي خشونت عليه اطفال در تهران – فروغ بهلولي – 1386

4- حقوق زندانيان و چگونگي عملكرد زندانها در اصفهان – فتحعلي يوسف زاده – 1386

5- ميانجيگري كيفري – مونا زيد شفيعي – 1385

6- تاثير نظريه عدالت ترميمي در دادرسي اطفال – مريم سلطاني بهلولي – 1385

7- حمايت كيفري از زنان در برابر خشونت – شادي عظيم زاده – 1384

8- بزه ديدگي و بزهكاري پسران در زمينه موادمخدر – امير حسين زارعي – 1384

9- قاچاق انسان با رويكرد به حقوق بين المللي جزايي – نرگس رمضاني عباس قلعه – 1384

10- مجازاتهاي جايگزين در مورد اطفال بزهكار و تطبيق آن با اسناد بين المللي – حسين شريعت – 1383

11- اختيارات و نقش قاضي در تعيين و اجراي مجازات ها و مقايسه آن با حقوق انگلستان – عليرضا محسني – 1382

12- بررسي جرم و رابطه نامشروع (غير زنا) – شهاب ابراهيمي – 1382

13- كار و حرفه آموزي زندانيان و نقش آن در اصلاح و بازپروري اجتماعي – آزاد خجسته – 1382

14- تاثير ديدگاه فمينيستي بر حوزه جرم شناسي – علي شجاعي - 1382

15- سياست جنايي در قبال اطفال معارض با قانون – اكبر عموئيان – 1381

16-پیشگیری اجتماعی از بزهکاری زنان – ( کارشناسی ارشد ) – محبوبه اسمعیل جهرمی - 1388

17-بررسی توزیع جنسیتی جرائم در استان تهران – ( کارشناسی ارشد ) – نیوشا مصلی نژاد –

 

لیست پایان نامه های مشاوره شده:

1- اختلاس استرس پس از حادثه و جرم – مهناز دارابي – 1386

2- بررسي جرمشناختي ده ساله خشونت عليه زنان – نگار سبحاني – 1386

3- آدم ربايي و تروريسم از ديدگاه حقوق داخلي و بين المللي – رضا غلامحسني – 1383

4- بررسي عوامل خانوادگي مؤثر بر فرار دختران از منزل در شهر تهران – اكرم كريمي – 1386

5- بررسي تحليلي ساختار و وظايف و اختيارات دادرسي و دادگاه انتظامي قضات – علي محمد دشتكيان – 1382

6- بررسي و جرم افتراق و اشتراك توهين ارتشاء افترا و نشر اكاذيب – مسعود بخشنده – 1382

7- بررسي تطبيقي تشديد مجازات در قوانين اسلامي – عباسعلي اكبري – 1381

8- سياستهاي جنايي جمهوري اسلامي ايران راجع به موادمخدر – مجتبي باري – 1380

9- بررسي حقوق و جرمشناسي تنبيه بدني كودكان – ميترا دريجاني – 1379

10- پرونده شخصيت – ابراهيم ابراهيمي- 1387

11- پيشگيري از جرم در چالش يا موازين حقوق بشر (پايان نامه دكتري ) – شهرام ابراهيمي- 1387

12-بررسی قرارداهای تأمین کیفری و نظارت قضایی در لایحه آیین دادرسی کیفری – (کارشناسی ارشد) – عبداله بداشتی سیاهکلرودی- 1387

13-رابطه متقابل فساد و مقبولیت قانون – (کارشناسی ارشد ) - آزاده چلبی – 1388

14-مطالعه جرم شناسی قتلهای ناموسی – ( کارشناسی ارشد ) – سید سجاد کاظمی سرکانه – 1388

15-بررسی عوامل مؤثز بر انحراف همسر کشی زنان – (کارشناسی ارشد) – سیده سکینه موسوی – 1387

16-حق دادرسی منصفانه کودکان در تعارض با قانون – (کارشناسی ارشد ) – فاطمه ابراهیمی -

فهرست مقالات:

1- حقوق براي همه و حقوق شهروندي آماده چاپ 1386

2- مجموعه مقالات آماده چاپ 1386

3- جرايم سازمان يافته – فصل نامه علوم جنايي مؤسسه تحقيقات علوم جزا و جرمشناسي 1386

4- پيشگيري جرم شناختي - انتشارات مجد- مجموعه مقالات 1386

5- جانشين هاي مجازات زندان براي زنان – مجموعه مقالات همايش راهكارهاي جمعيت كيفري زندان – نشر ميزان 1385

6- جرمشناسي جرايم زنان – مجموعه مقالات بزرگداشت استاد دكتر محمد آشوري – انتشارات :سمت - 1383

7- خشونت خانگي و همسركشي در استان سيستان و بلوچستان – پژوهش زنان (شماره 2) – 1383

8- راههاي حمايت از زنان در برابر خشونت هاي خانوادگي – رفاه اجتماعي – شماره 13 – 1383

9- همسركشي - نامه انجمن جامعه شناسي ايران – 1382

10- همسركشي در استان فارس – مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران 1381

11- پيشگيري از تكرار جرم – امنيت – وزارت كشور (8 – 7) 1378

12- جرم شهري – امنيت وزارت كشور (12 – 11) 1378

13-مجموعه مقالات همایش حقوق کودک – مرکز مطالعات حقوق بشر(کودکی) – 1387

14-حقوق شهروندی Street Law و آموزش کلینیکی حقوق – 1387

15-تأثیر همسالان بر گروههای بزهکاری جوانان – دو فصلنامه علوم جنایی – 1387

16-Street Law و حقوق شهروندی – مجموعه مقالات همایش حقوق شهروندی مرکزمطالعات حقوق بشر دانشگاه تهران

 

 

 

شهلا معظمي

پنج شنبه 21 سپتامبر 2006

دكتر شهلا معظمي , استاديار دانشگاه تهران, درجه دكتراي علوم جزايي و جرم شناسي خود را از دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران دريافت نمود و هم اكنون به عنوان مدرس , محقق و مولف در موسسه تحقيقات علوم جزايي و جرم شناسي دانشكده حقو و علوم سياسي مشغول مي باشد.

آثار و تاليفات:

كتاب:

 

1- حقوق خانواده در اسلام, شركت چاپ و نشر كتاب هاي درسي ايران, 1378

2- آموزش حقوق انساني به دختران دانش آموز, (با همكاري محمود كاظمي) , انتشارات دانشگاه الزهرا, 1381

مقاله:

1- پيشگيري از جرم, امنيت, شماره 8 و 7 , 1378

2- نهمين كنگره سازمان ملل در زمينه پيشگيري از جرم و اصلاح مجرمين, امنيت, شماره 10 و 9 , 1379

3- همسركشي در استان فارس, (با همكاري دكتر محمد آشوري), مجله دانشكده حققو و علوم سياسي,

طرح پژوهشي:

1- همسركشي و انگيزه هاي آن در 15 استان كشور, (همكار طرح), 1380

2- جمع آوري منابع و مآخذ حقوق و جرمشناسي موجود در كشور, مجري طرح, 1380

3- بررسي عوامل فرار دختران و زنان در تهران بزرگ, مجري طرح, 1380

4- بررسي خشونت عليه زنان در خانواده در 4 استان در منطقه اسلام شهر و جنوب شهر تهران, مجري علمي طرح, 1379

5- بررسي تاثير مجازات هاي طولاني مدت و اعدام بر خانواده زندانيان و معدومين, همكاري و مجري بخش جرم شناسي , 1380

گرايش تخصصي

كارشناسي: كيفرشناسي

لینک به دیدگاه

پروفسور محمود عرفانی در سال ۱۳۱۶ در اردبیل متولد شد.وی مدرک لیسانس خود را در رشته حقوق از دانشگاه تهران در سال 1342 اخذ نمود و سپس برای ادامه تحصیل عازم فرانسه شد.در سال ۱۳۵۲ فوق لیسانس خود را در رشته حقوق از دانشگاه پاریس 2 و در سال ۱۳۵۵دکترای حقوق خصوصی را از همان دانشگاه اخذ نمود.در سال ۱۳۵۸ با سمت استادیار رسمی به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمد سپس دانشیار دانشگاه تهران ۱۳۶۹شد،استاد دانشگاه تهران – ۱۳۷۶،

عضو آکادمی حقوق بین المللی حقوق تطبیقی از سال ۱۳۶۲ تاکنون

عضو انجمن دوستداران حقوق فرانسه

عضو انجمن بین المللی آموزشی و پژوهشی مالکیت فکری از سال ۱۳۷۶ تاکنون

وکیل پایه یک دادگستری از سال ۱۳۷۰ تاکنون

عضو کانون وکلای کانادا از سال ۱۳۷۱ تاکنون

تالیف ۲۰ مقاله علمی و چاپ آن در نشریات معتبر بین المللی

عضو انستیتوی حقوق بین‌المللی فرانسه از سال 1370

عضو انجمن بین‌المللی آموزشی و پژوهشی آتریپ ویپو از سال 1379 تا كنون

عضو آکادمی بین المللی حقوق تطبیقی و انستیتو بین المللی حقوق به زبان فرانسه

انجمن حقوقدانان هانری کاپیتان فرانسه می باشد.

، و هم اکنون در سمت استادی مشغول به تدریس می باشند. استاد بیش از 20سال است كه در كنگره‌های بین‌المللی متعددی در كشورهای فرانسه، انگلیس، بلژیك، هند، ویتنام، ژاپن، چین، برزیل، كانادا، مراكش، سوریه، لبنان، یونان، لوكزامبورگ، مصر، هلند، ایتالیا، ونزوئلا، سوئیس ،كلمبیا (بوگوتا) و کانادا شركت كرده و مقالات خود را به زبان‌های فرانسه و انگلیسی ارائه نموده است..

تالیفات ایشان :

۱ـ حقوق تجارت در ۴ جلد-دوره کامل برای کارشناسی رشته حقوق

۲ـ حقوق تجارت به زبان ساده شامل کلیه مطالب حقوق تجارت

۳ـ حقوق تجارت بین الملل در ۲ جلد

۴ـ حقوق تطبیقی و نظامهای حقوقی معاصر شامل حقوق فرانسه-آلمان-ایتالیا-انگلیس-فدراسیون روسیه

۵ـ مجموعه قوانین تجارت در ۲ جلد

۶ـ حقوق تجارت جلد پنجم شامل مالکیت صنعتی-حقوق بیمه-حقوق بانکی-شرکتهای دولتی-مشارکت بازگانی

7- حقوق تجارت بین الملل( ۲ جلد)

8- حقوق تجارت به زبان ساده

9- مقدمه ای بر حقوق تجارت در ایران (بزبان انگلیسی)

10- حقوق شرکتها در ایران (بزبان انگلیسی)

مقالات:

مقاله اول - وضعیت حقوقی شرکت های دولتی در ایران و فرانسه

مقاله دوم - نقش بازرس حساب در شرکت سهامی عام، مطالعه تطبیقی

مقاله سوم - وضعیت حقوقی تاجر خارجی در بازرگانی، مطالعه تطبیقی

مقاله چهارم - طرق جایگزین حل و فصل دعاوی در حقوق تجارت

مقاله پنجم - بطلان معاملات تاجر بعد از توقف

مقاله ششم - سوء استفاده از اختیارات یا مشاغل در حقوق تجارت

مقاله هفتم - بحثی درباره ماده 88 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت

مقاله هشتم - مدیریت در شرکت سهامی

مقاله نهم - نقدی بر ماده 188 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت

توجه : متن کامل مقالات مذکور در کتاب مولف «حقوق تجارت تطبیقی - ج6» - انتشارات جنگل (از ص 105 تا 345) به چاپ رسیده است.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

mgojoq1w7rv39yr47wvz.jpg

دکتر محمدحسین شهبازی

 

می توانید تعجب و حیرت را در چهرۀ حاضرین مشاهده کنید، تعجب و حیرتی که ناشی از دیدن صحنۀ بوسیدن دست استاد توسط شاگرد است و این شاید قشنگ ترین عملی باشد که شاگرد با افتخار در قبال زحمات استاد انجام می دهد؛ و استاد هم خوشحال و مغرور از تربیت چنین شاگردی به خود می بالد.

 

احتمالاً تصویر استاد را همۀ حقوقدانان و حقوق خوانان می شناسند: پدر علم حقوق ایران و استاد تمام اساتید و دانشجویان حقوق یعنی جناب آقای دکتر ناصر کاتوزیان؛ ولی ممکن است تصویر شاگرد برای بعضی نا آشنا باشد اگرچه ایشان هم از اساتید به نام و بزرگ حقوق مدنی و اصول فقه به شمار می آیند: دکتر محمد حسین شهبازی.

 

دكتر محمد حسين شهبازي متولد سال 1350 در تهران است. ايشان در سال 1372 موفق به اخذ مدرك ليسانس حقوق از دانشگاه تهران گرديد و در این مدت توأمان به تحصیل زبان فرانسوی هم می پرداخت. در سال 1374 در مقطع كارشناسي ارشد حقوق خصوصي دانشگاه تهران و النهايه در سال 1382 پس از حضور در کلاس درس بزرگانی همچون دکتر ناصر کاتوزیان و دکتر بهروز اخلاقی و . . . موفق به اخذ درجه دكتراي حقوق خصوصي با پايان نامه « مباني جواز و قابليت رجوع در اعمال حقوقي » گرديد. ايشان در سال 1381 با طي دوران كارآموزي و موفقيت در آزمون اختبار به عنوان وكيل پايه يك دادگستري مشغول به كار گرديد. دكتر شهبازي استاديار دانشكده علوم انساني تهران شمال و از اساتيد بنام حقوق مدني و اصول فقه است. از تاليفات دکتر شهبازی می توان به کتب زیر اشاره کرد:

 

ـ مباني لزوم و جواز اعمال حقوقي؛

 

ـ مجموعه تست های طبقه بندی شدۀ حقوق مدنی؛

 

ـ مجموعه سئوالات اصول فقه؛

 

ـ صحیح ترین و کامل ترین قانون مدنی

 

گفتنی است که ایشان در تهیه، تکمیل و بروز رسانی کتاب «قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی» تألیف استاد بزرگ دکتر ناصر کاتوزیان جزو یاران ایشان بوده و هستند.

 

ایشان به کمک دوستانشان در سال 1383 به تأسیس موسسۀ فرزانگان دادآفرین اقدام نمودند که بازدهی موسسه از سال 1386 تاکنون سیر صعودی داشته و نتایج خیره کننده ای را در خصوص رتبه های اول کانون وکلای دادگستری از خود به جای گذاشته است.

 

دکتر محمد حسین شهبازی علاوه بر اینکه بر دروس حقوق مدنی و اصول فقه تسلط کامل دارند، بر منطق و ادبیات هم مسلط هستند و جزو کسانی می باشند که معتقدند یک حقوقدان خوب باید علاوه بر تسلط بر حقوق به سایر رشته های مرتبط با آن، تسلط حداقل نسبی داشته باشد و به قول خودشان باید چند بعدی باشد. ایشان به زبان های انگلیسی، عربی، فرانسوی و ایتالیایی مسلط هستند و عقیده دارند دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق حداقل باید به زبان های انگلیسی و فرانسوی مسلط باشد تا از منابع خارجی به بهترین شکل ممکن استفاده کند؛ شاید جالب باشد که بدانید ایشان در پایان نامۀ کارشناسی ارشد خودشان در کنار سایر منابع از چهار کتاب فرانسوی هم استفاده کرده بودند که ترجمۀ هر یک از آنها به تنهایی می توانست عنوان یک پایان نامۀ مجزا را داشته باشد و همین موضوع نشان دهندۀ تلاش و پشتکار و صد البته هوش بالای دکتر شهبازی می باشد.

 

دکتر شهبازی همیشه یکی از افتخارات خود را شاگردی در محضر درس جناب دکتر کاتوزیان می دانند و جالب است که بدانید جناب دکتر کاتوزیان هم از محمد حسین شهبازی به عنوان بهترین شاگرد خود تاکنون یاد می کنند.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

[h=3]استاد دکتر رضا نوربها، در کنار وکالت دادگستری، به عضویت هئیت علمی دانشکده حقوق دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی کنونی) در آمد و به تدریس حقوق جزای عمومی، جرم شناسی و فلسفه حقوق جزا (تا حال حاضر) پرداخت.[/h]

دکتر رضا نوربها، در تهران به دنیا آمد، دوره ابتدایی خود را در مدرسه ملی کیهان و دوره متوسطه را در دبیرستان‌های رازی، حکیم نظامی و مروی تهران به پایان رساند.

 

در سال 1340 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال 1344 لیسانس قضایی گرفت، سپس در سال 1345 بر اساس علاقه شخصی در آزمون فوق لیسانس روان شناسی تکمیلی شرکت کرد و این دوره را با موفقیت به پایان رساند. در سال 1348 پس از طی دوره کار آموزی قضایی، به استخدام دادگستری در آمد، اما سال بعد از خدمت دادگستری کناره گیری کرد، سپس به فرانسه رفت و در دانشکده حقوق دانشگاه مون پلیه، پس ازطی دوره فوق لیسانسd.e.a در رشته حقوق جزا و جرم شناسی، در دوره دکترای حقوق شرکت کرد و به طور همزمان، دوره کار آموزی مرکز درمانی مجرمین پاریس را نیز طی کرد.

سرانجام با ارائه پایان نامه "کوشش در زمینه روان درمانی مجرمین و تحقیق در زمینه علل تحولات زندانها از مراکز تنبیه به مراکز درمانی"موفق به دریافت دکترای حقوق جزا شد.

 

پس از بازگشت به ایران، در کنار وکالت دادگستری، به عضویت هئیت علمی دانشکده حقوق دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی کنونی) در آمد و به تدریس حقوق جزای عمومی، جرم شناسی و فلسفه حقوق جزا (تا حال حاضر) پرداخت، وی عضو کمیته برنامه‌ریزی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و عضو هئیت علمی کمیته ارتقاء این دانشکده است.

 

 

 

[h=3]آثار تالیفی و تحقیقی دکتر نوربها عبارتند از:[/h]- در زمینه حقوق جزای عمومی (نشر کانون وکلا)

- فلسفه حقوق (در دست چاپ)

- مقاله های کیفری و حقوقی متعدد که در نشریات مختلف حقوقی چاپ شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...