رفتن به مطلب

پیشگیری از سقوط پل‌ها با فناوری ابداعی محقق ایرانی


ارسال های توصیه شده

مهندس «مهدی کلانتری» محقق ایرانی دانشگاه مریلند شبکه ای از حسگرهای بی سیم را توسعه داده است که داده هایی از وضعیت استحکام و انعطاف پذیری پل ها را به سرور مرکزی ارسال می کند.

 

195022_130.jpg

 

195021_780.jpg

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری داشنجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات صورت گرفته توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا نشان می دهد، از چهار پل بزرگراهی یک پل دچار مشکلات اساسی ساختاری بوده و احتمال سقوط آنها وجود دارد. ایده نظارت بر وضعیت پل های قدیمی و تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی می تواند سطح ایمنی جاده ها را افزایش داده و از مشکلات ترافیکی پیشگیری می کند.

 

مهندس «مهدی کلانتری» از محققان دانشگاه مریلند سیستم جدیدی را توسعه داده است که از طریق شبکه سلولی، داده های لحظه ای از وضعیت استحکام پل را به سرور مرکزی ارسال می کند. «کلانتری» تأکید می کند: پل های قدیمی مانند خودروهای قدیمی غیر قابل اعتماد، پر هزینه و مشکل ساز هستند و باید نیازمند نظارت مستمری بر روی وضعیت آنها انجام شود.

 

دستگاهی که توسط این محقق ایرانی طراحی شده است، شبکه ای از حسگرهای بی سیم درون یک جعبه کوچک است که انرژی مورد نیاز را از نور محیط و امواج رادیویی دریافت و ذخیره سازی می کند؛ این جعبه کوچک براحتی در قسمت های مختلف پل نصب می شود. این سیستم شبکه ای از داده های ساختاری مانند فشار، ارتعاش، انعطاف پذیری و گسترش ترک روی بدنه پل را جمع آوری و به سرور مرکزی ارسال می کند.

 

با تشخیص زودهنگام شل شدن پیچ ها یا ایجاد یک شکاف تازه بر روی بدنه پل می توان بسرعت نسبت به رفع نقص و پیشگیری از بروز مشکل اقدام کرد. یک پل متوسط به حدود چند صد حسگر نیاز دارد و با توجه به قیمت 50 دلاری هر حسگر، رقمی در حدود 10 هزار دلار باید برای هر پل هزینه کرد که در مقایسه با خسارت های چند میلیارد دلاری در صورت سقوط پل، بسیار ناچیز است.

لینک به دیدگاه

طبق اطلاعاتی که من دارم نحوه عمکرد این حسگر ها به دو شیوه است

اولیش حسگر gps , و دومیش حسگر لیزر یا ارتعاش است

اولیش که کاملا مشخصه بر حسب میزان جابه جایی عملکرد و عکس العمل از خودش نشون میده برای این طرح خب میتونه بر حسب تغییر مکان و تغییر شکل جزیی که در تیر و پل اتفاق می افته اطلاعات بده و میزان اطلاعات بررسی در مرکز کنترل بررسی میشه

حسگر دوم باید حداقل شامل دو حسگر فرستنده یا گیرنده باشد برای این طرح مثال قابل درکش اینطوری میشه

فرکانس هایی بطور مداوم و در سطح پل از حسگر های گیرنده و فرستنده منتشر و دریافت میشند تا زمانی که سطح پل ترکی یا قوسی یا جابه جایی نداشته باشه این فرکانس ها بدون مشکل جابه جا میشند اما به محض کوچکترین تغییر فرکانس های ارسالی هم بدلیل تغیر در مسیر دچار تغییر شده و ناقص به گیرنده میرسند میزان تغییرات در فرکانس ها در مرکز کنترل بررسی و نتیجه گیری میشود

باید بگم این مدل طرح ها علارغم کاربردی بودن بسیار زیاد اما اجرا و ساخت خیلی سختی ندارند و از نظر تئوری کاری بسیار آسان هست و ثابت شده است و تنها سختی این طرح ها تعریف میزان حساسیت اون هاست

لینک به دیدگاه
:ws52:

 

 

ببین ساختمان که یهو نمیاد پایین و خراب نمیشه که. این ساختمان هایی که کنارش گودبرداری میکنن و ساختمان خراب میشه. این ساختمونا که یهو نمیاد پایین. مثلاً از چند روز قبل دیوارا ترک برمیداره، کف ترک برمیداره، صداهای عجیب غریب میاد از اسکلت ساختمون و بعدش میاد پایین.:icon_pf (34):

پل هم همینه. یهو که نمیاد پایین. قبلش یه نشانه هایی از خودش نشون میده.

یواش یواش مثلاً پیچ و مهره هاش شل میشه، تغیر شکل های کوچیک میده و ...

اینا میان یکسری سنسور تو این پل میذارن. مثلاً میان رو بعضی از مهره های پل سنشور حرکتی میذارن. به محض اینکه این مهره تکون بخوره (از نشانه های خرابی پل) این سنشور آلارم میده به مرکز.

و به این ترتیب قبل از فرو ریختن پل متوجه میشن که داره خراب میشه و به این ترتیب از خسارت جانی جلوگیری میکنن.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...