رفتن به مطلب

تولید مواد دو بعدی از چند ماده مختلف


z.b

ارسال های توصیه شده

پژوهشگران دانشگاه رایس با همکاری همتایان خود در آزمایشگاه ملی اوک رینج روش تازه‌ای برای تولید لایه‌های یکنواخت اتمی دی سولفید مولیبدن ارائه کردند.

 

zimg_001_300.jpg

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نیمه‌هادی دی سولفید مولیبدن یکی از موادی است که در ادوات الکترونیک دو بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این ماده در آینده می‌توان در ادواتی استفاده کرد که برای نامرئی کردن اجسام از دید چشم به کار گرفته می‌شود. یک تیم تحقیقاتی در آمریکا اقدام به تحقیقاتی در زمینه تولید انبوه تک لایه‌های دی سولفید مولیبدن کرده است.

 

آنها از روش رسوب شیمیایی از فاز بخار استفاده کرده و در نهایت محصول مورد نظر را آنالیز کردند. این گروه امیدوارند که بتوان دی سولفید مولیبدن را با گرافن ترکیب و در محصولات استفاده کرد. هدف نهایی آنها این است که از گرافن که فاقد باند گپ است و نیترید بور شش ضلعی به عنوان عایق الکتریکی استفاده کنند و در نهایت با ترکیب دی سولفید مولیبدن ترانزیستور اثر میدان، مدار مجتمع و شناساگر نوری بسازند. با این کار گام تازه‌ای در مسیر الکترونیک دو بعدی برداشته شده است.

 

سال گذشته «لو» و «آیجان» از محققان این پروژه موفق به تولید الگویی پیچیده از گرافن و نیترید بور شدند. اما این سیستم یک حلقه گم شده داشت تا به صورت کامل به ماده‌ای قابل استفاده در حوزه‌های مختلف الکترونیک تبدیل شود. به همین دلیل ایده استفاده از لایه دی سولفید مولیبدن به عنوان یک نیمه‌هادی به این سیستم مطرح شد.

 

«آیجان» می‌گوید: توجه به مواد دو بعدی رو به افزایش است. گرافن موجب شده توجه بیشتری به این مواد شود، دی سولفید مولیبدن یکی از این ترکیبات است. ما با استفاده از گرافن به عنوان یک شبه فلز و نیترید بور به عنوان عایق در حال بسط خواص مواد دو بعدی هستیم.

 

این که چگونه می‌توان دو ماده مختلف را به هم پیوند کرد، خود چالشی بزرگ بود. این گروه موفق شدند با استفاده از هسته‌زایی دانه‌هایی به ابعاد 100 میکرون ایجاد کنند. این گروه با استفاده از میکروسکوپ الکترونی انحراف اصلاح شده این ساختار تولید شده را مورد مطالعه قرار داده و نقص‌های موجود روی آن را ارزیابی کردند.

 

این گروه تحقیقات به دنبال روش‌هایی هستند که بتوان نه تنها مواد را به صورت دو بعدی، بلکه به شکل سه بعدی نیز با هم ترکیب کرد. در حال حاضر این گروه می‌توانند بلورهای سه بعدی با ترکیب شیمیایی مختلف ایجاد کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...