رفتن به مطلب

قفس کووالانسی


z.b

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=align: right]

مواد متخلخل ساخته شده از قفس های کوچک مولکولی، به راحتی می تواند جایگزین چارچوب های مقید صلب، برای پردازش راحت تر و عملکرد موزون تر باشد.

ch-news-920425-02.jpg

اندرو کوپر (Andrew Cooper) از دانشگاه لیورپول (University of Liverpool)، در سخنرانی خود در دهمین سمپوزیوم بین المللی پیشبرد علوم شیمیایی در کیوتو، ژاپن توضیح می دهد که گروهش، موادی را از مولکول های کوچک محلول تشکیل داده، که می توان آنها را به اشکال گوناگون، مانند فیلم یا الیاف پردازش کرد. به گفته ی محققان بریتانیایی، این گروه همچنین در حال توسعه مدل برای پیش بینی روش بسته های مولکولی است، که در تعیین خواص فیزیکی آنها بسیار مهم است.

گروه کوپر قفسی از مولکول های آلی، با اندازه های مختلف و حفره های داخلی و پنجره های جانبی ساخته است که قابلیت های شیمیایی در داخل و خارج آن را می توان به راحتی تغییر داد. سپس این قفس ها با هم و به صورت بلورهای جامد بسته بندی می شوند، که اگر پنجره قفس بطور مناسب تنظیم گردد، می تواند متخلخل باشد.

یکی از ویژگی های کریستال های مولکولی، سختی کمتر آنها نسبت به زئولیت (Zeolite) و چارچوب های آلی فلزی (MOFS) است که انحلال نمی یابند.کوپر می گوید: «همیشه کمی ارتعاش مولکولی وجود دارد، که به معنای باز و بسته شدن اندک پنجره ها به داخل قفس است. این موجب پیش بینی جذب انتخابی مولکول های مهمان از ساختار بلوری شده، اما امکان تحت کنترل در آوردن نوسانات به صورت برگشت پذیر و آزادسازی مولکول تحت شرایط مختلف را به وجود می آورد.کوپر پیشنهاد می دهد که مدل های مشابه را می توان به طور گسترده تر امتحان کرد و برخی از قوانین اساسی را برای استفاده در تمام انواع بسته های مولکولی به صورت مواد جامد کریستالی بکار گرفت. هزینه دو روز محاسبه از چند هفته کار در آزمایشگاه مصنوعی کارآمدتر است.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]منبع: سرويس فعالیت‌های علمی رشد[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...