رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

  • پاسخ 71
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

یه خطکش داریم

یه لبه اش رو رو انتهای میز خوب نگه می داریم لبه دیگه اش رو 5 سانت می کشیم پایین و ارتعاش/ فرکانس؟ محیط هواست

 

یه لبه اش رو رو انتهای میز خوب نگه می داریم لبه دیگه اش رو 5 سانت می کشیم پایین و ارتعاش/ محیط آب هست/فرکانس؟

 

فرکانس حالت اول بیشتره یا دوم؟

فرکانس به محیط بستگی نداره و فقط به جنس جسم وابسته هست...همانگونه که فرکانس خط کش چوبی با پلاستیکی متفاوته

لینک به دیدگاه
پدیده ضربان چیست؟ اینم ارتعاشیه

سلام مهندس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ارتعاش عبارت است از نوسانی که مقدار ان تعریف کننده حرکت یک سیستم مکانیکی است

یا به عبارت ساده تر :

به حرکت متناوب جلو به عقب یاوبالعکس ماشین یا قطعه ای ازماشین ازحالت سکون ارتعاشات گویند.

نوسان عبارتست از تغییرات دامنه پارامتری نسبت به یک مقدار مرجع که معمولا درطول زمان سنجیده شده وبطور تکراری نسبت به مقدار مرجع بیشتر وکمتر میشود.

اهمیت مونیتورینگ ارتعاشات درروشهای مختلف نگهداری وتعمیرات ویا بطورخلاصه مهندسی نت نمود پیدا میکند جایی که ارتعاشات تجهیزات به مثابه ضربان نبض تجهیزشمرده شده وپایش وضعیت وعیب یابی به کمک این پارامتر بخوبی انجام میگیرد

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
سلام مهندس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ارتعاش عبارت است از نوسانی که مقدار ان تعریف کننده حرکت یک سیستم مکانیکی است

یا به عبارت ساده تر :

به حرکت متناوب جلو به عقب یاوبالعکس ماشین یا قطعه ای ازماشین ازحالت سکون ارتعاشات گویند.

نوسان عبارتست از تغییرات دامنه پارامتری نسبت به یک مقدار مرجع که معمولا درطول زمان سنجیده شده وبطور تکراری نسبت به مقدار مرجع بیشتر وکمتر میشود.

اهمیت مونیتورینگ ارتعاشات درروشهای مختلف نگهداری وتعمیرات ویا بطورخلاصه مهندسی نت نمود پیدا میکند جایی که ارتعاشات تجهیزات به مثابه ضربان نبض تجهیزشمرده شده وپایش وضعیت وعیب یابی به کمک این پارامتر بخوبی انجام میگیرد

 

 

سلام

متوجه نشدم مهندس الان شما تعریف ضربان رو گفتین؟

لینک به دیدگاه
وقتی سرعت حرکت خودرویی مث بوگاتی خیلی زیاد بشه نیروی لیفت زیاد میشه و چرخ ها از زمین بلند میشن و ناپایداری.

برای حل این مشکل چکار کردن؟

 

چرا ماشین های رالی اسپویلر دارن/ بحث ارتعاشیه :ws37:

بدنه بوگاتی ویرون:

طبق گفته یکى از طراحان ویرون, بزرگترین چالش در طراحى ویرون آیرودینامیک آن بوده است. چطور مى توان خودروى مسافربرى را با 400 کیلومتر بر ساعت در جاده نگه داشت؟

 

 

خودروهاى فرمول یک یا مسابقه اى نیز مى توانند با سرعت 400 کیلومتربر ساعت حرکت کنند ولى آنها یک طراحى بدنه منحصر به فرد دارند. یک راننده بر روى مکانى مشخص دراز مى کشد. فاصله خودرو با زمین بسیار اندک است و از بالهاى بزرگى استفاده مى کند که نیرویى به سمت پایین وارد می کنند. ولى بوگاتى ویرون مانند یک خودروى عادى است که جاى 2 سرنشین نیز دارد.

اندازه هاى ویرون: 79 اینچ (2 متر) عرض, 176 اینچ (4.47 متر) طول و فقط 48 اینچ(1.22 متر) ارتفاع.

بخاطر داشته باشید که"هامر 2"(81.2) اینچ عرض دارد. ویرون نسبت به ارتفاعش خیلى عریضتر است.

 

از طرف دیگر،سطح زیرین ویرون مانند خودروهاى فورمول یک، دوکى مانند و ونتورى شکل است که باعث افزایش نیروى رو به پایین مى شود. اغلب یک بالچه در پشت ویرون وجود دارد که در سرعت هاى بالا به طور خودکار باز می شود که باعث افزایش نیروى رو به پایین شده و خودرو را چسبیده به جاده نگه مى دارد.

نشان داده شده که خودروهاى سوپر اسپرت با داشتن بالچه عقب متحرک قادرند در سرعتهاى بالا وزنى معادل 100 کیلوگرم در عقب و 80 کیلوگرم در جلوى خودرو ایجاد کنند.

 

 

 

بالچه عقب در سرعت های بالا نیروی رو به پایین زیادی ایجاد می کند.

عکس هم میذارم الان گیره

لینک به دیدگاه
آیا برا بدست آوردن فرکانس هر سیستمی میشه از روش انرژی استفاده کرد؟ یا بعضی فقط رو با روش نیوتن (یا کارمجازی) میشه بدست آورد؟

 

تو بحث شدن یا نشدن که فکر نکنم مسئله ای باشه.

 

بحث راحت تر و محاسبات ساده تر است،که بسته به مسئله،یکی از این دو روش نیاز به محاسبات کمتری ممکن است داشته باشد.

بله من هم به مسئله ای برخورد نکردم که با انرژی حل نشه اما هنوز نمی دونم چرا رائو این سوال رو پرسید!

 

یه خطکش داریم

یه لبه اش رو رو انتهای میز خوب نگه می داریم لبه دیگه اش رو 5 سانت می کشیم پایین و ارتعاش/ فرکانس؟ محیط هواست

 

یه لبه اش رو رو انتهای میز خوب نگه می داریم لبه دیگه اش رو 5 سانت می کشیم پایین و ارتعاش/ محیط آب هست/فرکانس؟

 

فرکانس حالت اول بیشتره یا دوم؟

یه نکته ی ظریفی در مورد فرکانس هست که اتفاقا از همین نکته تو کنکور ارشد پارسال سوال اومد

وقتی می گیم فرکانس طبیعی:

فرکانس طبیعی خلا داریم در واقع این میشه واقعی

فرکانس طبیعی ویسکوز داریم حالا اسمیه که براش گذاشتن

وقتی آونگی مثلا در هوای آزاد یا اتاق نوسان می کند فرکانسش در واقع طبیعی از نوع ویسکوز است منتها چون ویسکوزیته هوا بسیار کم است دیگه صرف نظر می کنیم

پس واقعی وقتی که در خلا باشه

همین دیگه و اینکه رائو هم به این موضوع اشاره کرد/ تامسون شاید...

لینک به دیدگاه

سوال نیروی لیفت در سرعت بالا و بوگاتی ویرون و رالی هم رائو بهش اشاره کرد

از اسپویلر استفاده می شه /گرچه لیفت رو کم می کنه ولی دراگ رو زیاد می کنه

از ایرفویل وارونه متحرک هم اخیرا استفاده میشه

ویرون رو با سرعت بالای 300 در نظر بگیرید وقتی لیفت زیاد میشه خودرو هی بلند میشه و دوباره می خوره به زمین بلند میشه و دوباره می خوره به زمین /فقط تصور کنید شما می تونید بشید تعبیر اون رویا:ws37:/ و این حرکت نوسانی همچنان ادامه داره ولی با پیش بینی این حرکت نوسانی مشکل را با بالچه و دوکی ....حل کردن

لینک به دیدگاه

یه مسابقه در مورد ارتعاشات با جایزه(کتاب سیالات مانسون ترجمه دکتر بهار فیروز آبادی)

در وبلاگ مدیریت زمان (وبلاگ مورد علاقه ی خودم)

لینک مسابقه:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
یه مسابقه در مورد ارتعاشات با جایزه(کتاب سیالات مانسون ترجمه دکتر بهار فیروز آبادی)

در وبلاگ مدیریت زمان (وبلاگ مورد علاقه ی خودم)

لینک مسابقه:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

:ws3: چه وسوسه انگیز....

لینک به دیدگاه
ممکنه به بعضی ها بر بخوره بخاطر جایزه و وسوسه انگیز و...

خب شرکت کنن اگه برنده شدن جایزه رو نگیرن

منم موافقم...شرکت کنند...اگر نخواستن جایزه رو بدن به من:ws3:(البته شوخی کردم)سوالاتش جالب بود و خیلی خوبه اینگونه سوالات حتی بدون جایزه هم مطرح بشه.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
سوال بدون جایزه:ws37:

ارتعاشات خودانگیخته چیست؟

ارتعاشات خود انگیخته یا خود تحریک:

ارتعاشاتی که بر خلاف نوع اجباری یا آزاد تحت تاثیر نیروی محرک خارجی یا تحریک اولیه نیست بلکه در اثر حرکت خود یا در اثر تماس با سطح یا سیال دیگر به ارتعاش می افتد مثل اینکه یک تیغه نازک رو روی یک سطح بکشید

از مثالهای مهم برای این بخش میتوان به ارتعاشات بال هواپیما در اثر نیروی آئرودینامیک اشاره کرد که به ان فلاتر میگویند

نکته جالب در مورد ارتعاشات خود تحریک این است که فرکانس طبیعی ثابت نبوده و تابع سرعت است یعنی در سرعت خاصی تشدید بوجود می آید که به ان سرعت فلاتر میگویند.

لینک به دیدگاه
پدیده ضربان چیست؟ اینم ارتعاشیه

پدیده ضربان:

هنگامی که بین اجزای حرکت نا هماهنگی وجود دارد یعنی حرکت ساده،هارمونیک و سینوسی نیست دامنه اجزا در هر سیکل نوسان از صفر رو به افزایش است تا زمانی به ماکزیمم مقدار خود برسد سپس مجددا کاهش می یابد تا به صفر برسد ولی قبل از صفر شدن دوباره کم کم افزایش میابد تا در نهایت در فاصله ای نسبتا طولانی از مبدا نوسان به صفر برسد

این پدیده کاهش یا افزایش دامنه را به خوبی میتوان در نوارهای قلب مشاهده نمود

لینک به دیدگاه
پدیده ضربان:

هنگامی که بین اجزای حرکت نا هماهنگی وجود دارد یعنی حرکت ساده،هارمونیک و سینوسی نیست دامنه اجزا در هر سیکل نوسان از صفر رو به افزایش است تا زمانی به ماکزیمم مقدار خود برسد سپس مجددا کاهش می یابد تا به صفر برسد ولی قبل از صفر شدن دوباره کم کم افزایش میابد تا در نهایت در فاصله ای نسبتا طولانی از مبدا نوسان به صفر برسد

این پدیده کاهش یا افزایش دامنه را به خوبی میتوان در نوارهای قلب مشاهده نمود

داوطلبان گرامی وقت تمام هست لطفا برگه سوالات را روی زمین گذاشته و پاسخنامه را تحویل مراقبین دهید:ws3:

ضربان از ترکیب دو حرکت هامونیکی با فرکانس های تقریبا یکسان بوجود می اد:ws37:

لینک به دیدگاه
داوطلبان گرامی وقت تمام هست لطفا برگه سوالات را روی زمین گذاشته و پاسخنامه را تحویل مراقبین دهید:ws3:

ضربان از ترکیب دو حرکت هامونیکی با فرکانس های تقریبا یکسان بوجود می اد:ws37:

مهندس جواب بنده تا چه حد درست بود؟

لینک به دیدگاه
مهندس جواب بنده تا چه حد درست بود؟

پاسخ شما که غلط نبود تفسیر کردین در کل فک کنم رائو دو جا به ضربان اشاره کرده

یه جا همون تعریف که نوشتم جای دیگر:

وقتی فرکانس برانگیزش تقریبا برابر فرکانس طبیعی باشد ممکن است ضربان رخ دهد

پاسخ شما:

هنگامی که بین اجزای حرکت نا هماهنگی وجود دارد یعنی حرکت ساده،هارمونیک و سینوسی نیست دامنه اجزا در هر سیکل نوسان از صفر رو به افزایش است تا زمانی به ماکزیمم مقدار خود برسد سپس مجددا کاهش می یابد تا به صفر برسد/

فک کنم تا همین جا کافی باشه ون سیکلی که اشاره کردین تکرار میشه افزایش کاهش صفر/افزایش کاهش صفر...

یعنی سینوس درون سینوس

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...