رفتن به مطلب

ترمزهای کاسه ای


ارسال های توصیه شده

ترمز کاسه ای دارای بیشترین گستره کاربرد نسبت به هر طرح دیگری از ترمز است. ترمز گیری زمانی انجام می شود که کفشک های ترمز برخلاف سطح داخلی کاسه که با اکسل در حال چرخش است ، هل داده می شوند.

ترمزهای کاسه ای بیشتر در چرخ های عقب خودروهای سواری و کامیون ها استفاده می شوند ؛ در حالی که ترمزهای دیسکی صرفاً به عنوان ترمزهای جلو به کار می روند زیرا پایداری جهتی آن ها بیشتر است.

طبق ترمز یک صفحه فولادی فشرده شده است که به هوزینگ اکسل عقب پیچ شده. البته کفشک های ترمز به طبق ترمز وصل شده اند و همه نیروی ترمز بر روی طبق اعمال می شود.

 

u57ux.jpg

سیلندر چرخ :

سیلندر چرخ شامل تعدادی از قطعات است که در شکل زیر نشان داده شده است. برای هر چرخ یک سیلندر چرخ استفاده می شود. دو عدد پیستون در انتهای سیلندرچرخ ، کفشک ها را حرکت می دهند. هنگامی که فشار هیدرولیک از سیلندر اصلی به پیستون های سیلندر چرخ اعمال شود ، پیستون ها به طرف کفشک ها حرکت کرده و آنها را به کاسه می چسبانند که در نتیجه نیرویی برخلاف حرکت کاسه ایجاد می شود.

هنگامی که ترمز گرفته نشود ، پیستون سیلندر چرخ توسط فنرهای برگشت دهنده کفشک ترمز ، سر جای اصلی خود بر می گردد.

 

29o4etg.jpg

 

کفشک های ترمز از طریق جوشکاری دو عدد ورق فولادی به هم ساخته شده اند. ماده اصطکاکی ( لنت ) بر روی کفشک کوبیده شده و سپس چسبکاری یا پرچکاری روی آن انجام می شود. کفشک دارای سوراخ ها و شیار هایی در شکل های مختلف برای رگلاژ خودکار ، ترمز دستی ، فنر کنترل کننده حرکت صفحه ای کفشک و فنرهای برگشت دهنده است. کل نیروی به کار رفته در سیلندر اصلی از طریق کفشک به لنت منتقل می شود. لبه تکیه گاه لنت معمولاً سه عدد شکاف یا زائده V شکل در هر طرف دارد که دندانه گفته می شود. زبانه ها به صورت ساکن بر روی طبق قرار گرفته و به عنوان تکیه گاه سبب قرار گیری صحیح کفشک در هنگام نصب می شوند.

هر مجموعه ترمز دو عدد کفشک دارد ؛ کفشک اولیه و کفشک ثانویه. کفشک اولیه به سمت جلوی خودرو قرار گرفته و چگونگی لنت آن متفاوت تر از کفشک ثانویه است. اغلب دو کفشک با هم تعویض می شوند و البته بروز هر نوع تغییر در حین بررسی حائز اهمیت است.

لنت ها بایستی در برابر گرما و ساییدگی مقاوم و ضریب اصطکاک بالایی داشته باشند. این ضریب باید حتی در اثر تغییر رطوبت و دما ثابت بماند. مواد تشکیل دهنده کفشک های ترمز شامل اصلاح کننده های اصطکاک ، فلز پودر شده ، چسب ها ، مواد پر کننده و عمل آوری شده هستند. اصلاح کننده های اصطکاک مثل : گرافیت ، پوسته های بلارد ، اصلاح کننده ضریب اصطکاک. فلزات پودر شده مثل : سرب ، روی ، برنج ، آلومینیوم و سایر فلزات افزوده برای مقاومت مواد در برابر گرما است. چسب ها موادی هستند که مواد اصطکاکی را با هم نگه می دارند. برای تحقق اهداف ویژه مقدار کمی از مواد پر کننده به ماده اصطکاکی افزوده می شوند. از قبیل تکه های لاستیک که برای کاهش صدای ترمز .

f3zxqq.jpg

کاسه ترمز :

کاسه ترمز معوملاً از نوعی چدن مخصوص ساخته می شود. کاسه ترمز در موقعیت خیلی نزدیک نسبت به کفشک و در حقیقت بدون تماس با کفشک قرار گرفته است ؛ و با چرخ و اکسل می چرخد. هنگامی که لنت به سطح داخلی کاسه فشرده شده ، گرمای اصطکاک می تواند به بیش از 600 درجه فارنهایت برسد.

 

ترمز کاسه ای باید :

1- به درستی بالانس شده باشد.

2- به قدر کافی محکم باشد.

3- مقاوم در برابر سایش باشد.

4- هدایت گرمایی بالایی داشته باشد.

5- وزن کمی داشته باشد.

 

رگلاژ ترمز کاسه ای :

این خیلی مهم است که فاصله بین لنت و کاسه به دقت در تمام لحظات حفظ شود. در برخی سیستم های ترمز این رگلاژ اتوماتیک است. این فاصله بایستی به صورت دوره ای تنظیم شود.

فاصله بیش از حد بین کاسه ترمز و لنت سبب پایین رفتن پدال و تاخیر در ترمز گیری می شود. اگر این فاصله خیلی کم باشد ، ترمز قلاب می کند ، گرما افزایش پیدا کرده و ممکن است لنت به کاسه بچسبد و ترمز قفل کند. علاوه بر این اگر این فاصله در ترمزهای عقب خودرو یکسان نباشد ، ممکن است به دلیل قفل کردن یکی از ترمز ها ، خودرو چپ کند.

 

رگلاژ اتوماتیک کفشک ترمز :

تجهیزات رگلاژ اتوماتیک ممکن است به دو نوع تقسیم شوند :

clip_image001.gif رگلاژ ترمز عقب.

clip_image001.gif رگلاژ ترمز پارک.

 

 

رگلاژ ترمز عقب :

در ترمز عقب سرۇ دوبل در طی ترمز گیری عمل رگلاژ انجام می شود. کفشک های ترمز عقب سرۇ دوبل تکیه گاهی دارند که در بالای سیلندر چرخ قرار گرفته است. هنگامی که کفشک محرک با کاسه تماس پیدا کند ، به کفشک متحرکی که از تکیه گاه خود جدا شده نیرو وارد می کند. این سیستم از قطعات زیر نیز استفاده می کند :

clip_image001.gif مجموعه کابل رگلاژ.

clip_image001.gif اهرم رگلاژ.

clip_image001.gif پیچ تنظیم کفشک ترمز و چرخ دنده ستاره ای.

clip_image001.gif راهنمای کابل.

clip_image001.gif فنر برگشت دهنده اهرم.

یک سر کابل رگلاژ در پین تکیه گاه ثابت شده و سر دیگر آن به همراه یک فنر به اهرم تنظیم قلاب شده است.

اهرم تنظیم به انتهای قسمت تحتانی کفشک شماره 2 وصل شده و با پیچ تنظیم کفشک ترمز در گیر می شود.

 

2natx0n.jpg

 

در حالی که خودرو به سمت عقب در حرکت است ، پدال ترمز فشرده شود ، کفشک های ترمز باز شده و با کاسه تماس پیدا می کنند. قسمت پنجه کفشک شماره 1 از تکیه گاه خود جدا شده ، در حالی که کفشک شماره 2 نیز از تکیه گاه خود شروع به حرکت کرده و از سوی کاسه به کفشک ها نیرو وارد می شود. این امر سبب حرکت اهرم رگلاژ هول لولای خود و همچنین باعث چرخش پیچ تنظیم کفشک ترمز و کاهش فاصله بین لنت و کاسه می شود. اگر فاصله درست باشد ، اهرم رگلاژ با دندانه چرخ دنده ستاره ای درگیر نمی شود.

 

 

پیچ تنظیم کفشک ترمز شامل یک پیچ و دو مهره است که در زیر نشان داده شده است. انتهای پیچ با حرف R یا L علامت گذاری شده تا نشان دهد که مجموعه از کدام طرف نصب می شود.

 

b8oilv.jpg

 

البته انتهای هر دو طرف مجموعه با کفشک ترمز در تماس اند و فاصله کفشک ترمز را از طریق چرخش چرخ دنده ستاره ای و پیچ تنظیم ، کاهش می دهد.

 

2whgy1j.jpg

 

رگلاژ اتوماتیک ترمز دستی :

نوع دوم رگلاژ اتوماتیک توسط عملکرد ترمز دستی کار می کند. اهرم تنظیم به همراه اهرم ترمز دستی به کفشک متصل شده است. قسمت تحتانی اهرم تنظیم از طریق فنر به کفشک متصل شده است و طرف دیگر اهرم هنگام کشش به سمت پایین با پیچ تنظیم کفشک در گیر می شود.

هنگامی که ترمز دستی خلاص شود ، اهرم ترمز به سمت راست هل داده می شود . در این لحظه اهرم رگلاژ هول تکیه گاه خود حرکت کرده و پیچ تنظیم کفشک نیز می چرخد.

 

 

2j1tp37.jpg

زمانی که فاصله کفشک ترمز بیش از حد مجاز است و ترمز دستی کشیده شده ، اهرم رگلاژ بر روی دندانه بعدی چرخ دنده ستاره ای حرکت می کند.

هنگامی که ترمز دستی خلاص شده است ، فنر اهرم رگلاژ ، اهرم را به سمت پایین می کشد . این امر سبب چرخش پیچ تنظیم کفشک و کاهش فاصله کفشک می شود.

 

2vt9n4j.jpg

هنگامی که فاصله کفشک ترمز طبیعی است و ترمز دستی کشیده شده ، اهرم رگلاژ فقط در فاصله کمی حرکت می کند . اهرم رگلاژ بر روی دندانه بعدی چرخ دنده ستاره ای حرکت نمی کند و در نتیجه فاصله کفشک ترمز بدون تغییر باقی می ماند.

 

286scwn.jpg

اهرم رگلاژ به گونه ای قرار گرفته که تنها با یک دندانه از چرخ دنده ستاره ای درگیر می شود. بنابراین با کشیدن اهرم ترمز دستی ، چرخ دنده ستاره ای تنها یک دندانه پیش می رود و فاصله کفشک از کاسه را تقریباً به اندازه 0.3 میلی متر کاهش می دهد. حتی هنگامی که فاصله زیادی بین کفشک و کاسه ترمز وجود دارد. به عبارت دیگر هر بار که ترمز دستی یا پایی می گیریم ( در صورت وجود فاصله بین کفشک وکاسه ) فقط یک دندانه از چرخ دنده ستاره ای پیش می رود و 0.3 میلی متر از فاصله کم کی شود.

طرحی غیر عادی از لنت وجود دارد که در هنگام قرار گیری آن ها در فضای کاسه ، فضای خالی در پنجه و پاشنه ایجاد شده است. در حقیقت فاصله لنت با کاسه در محل پاشنه و پنجه بیشتر از وسط لنت است. هنگامی که ترمز گرفته شود ، ابتدا وسط لنت با کاسه تماس پیدا می کند. با افزایش فشار هیدرولیک ، کفشک کمی انبساط می یابد و امکان تماس سایر قسمت های لنت فراهم شده و فشاری پایدار را بر روی سطح بیشتری از لنت ، تضمین می کند.

اگر لنت ها در قسمت پنجه و پاشنه تماس شدیدی با کاسه داشته باشند ، ترمز قلاب کرده و سبب قفل شدن چرخ می شود.

 

1zn77o0.jpg

 

رگلاژ اولیه :

هنگام نصب کفشک جدید بایستی فاصله اولیه بین کفشک و کاسه تنظیم شود. فاصله ویژه 0.6 اینچ ، اندازه ای است که دستور العمل تعمیر در اکثر مدل ها می باشد. 0.24میلی متر یا

از دستورات زیر برای انجام رگلاژ اولیه استفاده کنید :

clip_image001.gif کفشک ها باید با طبق هم مرکز باشند.

clip_image001.gif قطر داخلی کاسه با کولیس اندازه گیری کنید.

clip_image001.gif 0.6 میلیمتر از این اندازه کم کنید .

clip_image001.gif پیچ رگلاژ را آنقدر بچرخانید تا فاصله بین کفشک ها تا مرکز کمان با کولیس تماس پیدا کند.

clip_image001.gif کاسه بایستی بدون هیچ گونه اعمال فشاری به کفشک و خودش ، بچرخد. چندین بار ترمز دستی را بکشید تا کفشک ها هم مرکز شده و کشیده شدن لنت ها در داخل کاسه را بررسی کنید. اگر که کشیده شدن لنت ها در داخل کاسه ادامه دارد ، رگلاژ را دوباره انجام دهید.

 

2ciju35.jpg

اندازه گیر رگلاژ ترمز :

یک اندازه گیر مخصوص در زیر نشان داده شده که داخل سنج آن تا 0.030 اینچ اختلاف اندازه را مشخص می کند. با استفاده از این وسیله می توان قطر داخلی کاسه را اندازه گیری کرد و وضعیت کفشک ها را تنظیم نمود.

 

303e1ee.jpg

 

 

ترجمه و تنظیم :

Hadi Rajabi Pur

لینک به دیدگاه
  • 4 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...