رفتن به مطلب

زیبـاتریـن آبـشارهای ایـران


H O P E

ارسال های توصیه شده

زیبـاتریـن آبـشارهای ایـران عزیـز را بشناسیـم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

هوا رو به گرمی است و جاهای خوش آب و هوا و سرسبز برای سفر زیاد طرفدار دارد به ویژه در بهار که برگ های درختان نو و خوش رنگ هستند. از جمله جاهایی که در تعطیلات و حتی آخرهفته ها خیلی شلوغ می شود، آبشارها هستند چون آبشارها در مناطق خوش آب و هوا قرار دارند. مناطقی که هم کوه دارد و هم اغلب جنگلی هستند.

 

شاید جالب باشد اگر بدانید که ایران حدود ۴۳ آبشار مشهور دارد که با آبشارهای محلی و فصلی این تعداد به ۱۸۶ آبشار می رسد. در بین استان های کشور استان مازندران با ۷۸ آبشار کوچک و بزرگ بیشترین آبشارها را در خود جا داده است. پس از آن نوبت لرستان است که با ۴۵ آبشار در جایگاه دوم قرار گرفته است. در اینجا چند آبشار پرطرفدار و زیبای ایران را که در شمار دیدنی ترین جاذبه های گردشگری ایران هستند؛ را حضور شما همراهان همیشگی empty.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معرفی می کنیم.

آبشار لاتون

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۱۰۵ متر

نشانی: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه

آبشار لاتون، بلندترین آبشار کشور است و فاصله آن از روستای کوته کومه، حدود شش کیلومتر است که پس از ۵/۳ ساعت می توان به آن رسید. در این مسافت در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می شود. در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان نیز می رسید که تقریبا خالی از سکنه است.

 

به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است. حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد. اگر به لاتون رسیدید باید خیلی مراقب باشید چون آبشار خطرناکی است و چند وقت پیش یک کوهنورد هنگام بالارفتن از این آبشار پرت شد و جان خود را از دست داد.

hr.png

آبشار کبودوال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۱۵ متر

نشانی: پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد کتول از توابع استان گلستان

آبشار کبودوال تنها آبشار خزه ای کشور است که با داشتن امکاناتی برای گردشگران یکی از مهم ترین تفرجگاه های استان گلستان به شمار می رود. آب این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع ۱۷۸۰ متر سرچشمه می گیرد و زلال، شفاف و قابل آشامیدن است.

 

برای رفتن به این آبشار باید به سمت پارک جنگلی کبودوال بروید، از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی زمان می برد که مسیری بسیار زیباست. در طول مسیر به سمت آبشار، مناظر شگفت آور و پل های چوبی در کنار آبی روان و درختان جنگلی، شما را به وجد می آورد.

hr.png

آبشار یخی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۱۲ متر

نشانی: ارتفاع ۵۱۰۰ متری از جبهه جنوبی کوه دماوند استان مازندران

ارتفاع این آبشار بین ۷ تا ۱۲ متر اعلام شده و به جز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می شود، در سایر زمان ها یخ زده است و به همین دلیل به آبشار یخی معروف شده است. علت تشکیل این یخ ها نیز ناشی از ذوب برف های گودال بالای آن است که در گرمای تابستان، باریکه آبی را به وجود می آورد و از کنار آبشار یخی عبور می کند.

 

این آب مدت کوتاهی دوام می آورد و بلافاصله منجمد می شود. این آبشار یکی از آبشارهای عجیب و منحصربه فرد جهان است. برخی از آبشارهای دیگر ایران نیز در فصل زمستان یخ می زنند که به خاطر سهولت دسترسی به آنها تبدیل به جاذبه ای برای گردشگران و یخ نوردان می شوند.

hr.png

آبشار شاهاندشت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۵۱ متر

نشانی: روستای شاهاندشت، کیلومتر ۹۶ جاده هراز، ۶۵ کیلومتری شهر آمل، استان مازندران

آبشار شاهاندشت بزرگ ترین آبشار استان مازندران است که در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است. در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیم ترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می رسد.

 

مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی است.

hr.png

آبشار بیشه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۵۸ متر

نشانی: استان لرستان، کنار ایستگاه راه آهن تهران خوزستان، در نزدیکی ایستگاه بیشه، در شهرستان دورود

این آبشار که یکی از آبشارهای پرطرفدار استان لرستان است در دل کوه های زاگرس قرار گرفته و فاصله آن تا شهر خرم آباد ۶۵ کیلومتر است. در کنار این آبشار امکانات گردشگری حتی برای اقامت گردشگران وجود دارد. مانند ۱۷ پلاژ، هفت چادر، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی. این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان لرستان است که ارتفاع آن ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار فاصله دارد. عرض تاج آبشار نیز ۲۰ متر است.

hr.png

آبشار آب سفید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۷۰ متر

نشانی: ۹۰ کیلومتری شهرستان الیگودرز، تنها مسیر دسترسی آن عبور از روستاهای کاکلستان و قلیان است

آبشار آب سفید الیگودرز یکی از آبشارهای استان لرستان که به عروس آبشارهای ایران معروف است و به رود رودبار لرستان می پیوندد و سرانجام به رود دز می ریزد. شاید به علت اینکه آب این آبشار به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ ها به شکل حباب سفید در می آید به آب سفید معروف شده. آب این آبشار یکی از بهترین و سالم ترین آب های معدنی به شمار می رود که از دل کوه صخره ای به بیرون سرازیر و سپس در مسافت کوتاهی به یک حوضچه تبدیل می شود. مسیر الیگودرز تا آبشار اتومبیل رو است.

hr.png

آبشار نوژیان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۹۵ متر

نشانی: ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی)، استان لرستان

آبشار نوژیان یکی دیگر از مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در استان لرستان و در کوهستان واقع شده است. همچنین گردشگاه جنگلی نوژیان نیز بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است. مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار زیبا و برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می آیند. راه ارتباطی آن از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالته یا از راه آهن به ایستگاه کشور و از آن طرف هم با پای پیاده حدود دو ساعت پیاده روی به سمت آبشار است.

hr.png

آبشار سنگان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع:۶۰ متر

نشانی: نزدیکی روستای سنگان، حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه های قله پهنه حصار

مسیر دسترسی به روستای سنگان از طریق جاده کن در شمال غرب تهران است. این جاده همان جاده جدید امامزاده داوود است که با عبور از کن و روستای سولقان، دو راهی را سمت چپ و به سمت روستای سنگان پایین ادامه می دهید. پس از پشت سر گذاشتن روستاهای سنگان پایین، سنگان نو و سنگان بالا نیز به امامزاده قاسم می رسید. این آبشار که بلندترین آبشار استان تهران است، در زمستان با یخ زدن، شکلی بسیار زیبا به خود می گیرد اما اوج شکوه و زیبایی آبشار سنگان در فصل پرآبی یعنی بهار و اوایل تابستان است.

hr.png

آبشار مارگون

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۷۰ متر

نشانی: مرز استان فارس با کهگیلویه و بویر احمد. نزدیکی شهر سپیدان، روستای مارگون

آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که یکی از تفریحگاه های شیرازی ها و یاسوجی ها به صورت مشترک است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته می شود. از این نظر این آبشار بزرگ ترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان است. حتی به گفته شاهدان در مواقعی از زمستان در این آبشار قندیل هایی از یخ تشکیل می شود و زیبایی خاصی به آن می دهد.

hr.png

آبشار آسیاب خرابه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۱۰ متر

نشانی: ۲۷ کیلومتری هادی شهر، نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان،

پنج کیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس. منطقه آزاد ارس

آبشار آسیاب خرابه یکی از مناطق دیدنی آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس است و تمام دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل انگیزی را پدید آورده است. این آبشار به علت وجود ویرانه های یک آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است. آسیاب خرابه، آسیابی آبی بوده که سال ها پیش مردم منطقه از آن استفاده می کردند ولی هم اکنون به دلیل تخریب قسمت های عمده آن کاربردی ندارد. در آسیاب خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می شوند.

hr.png

آبشار شوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۸۵ متر

نشانی: دهستان شوی، از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن، یکصد کیلومتری دزفول، استان خوزستان

آبشار شوی یکی از بزرگ ترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته کوه های زاگرس واقع است. چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنابراین بهترین زمان برای رفتن به شوی، از اواخر اسفندماه به خصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. در مسیر پیاده روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول، سه آبشار کوچک تر با ارتفاع هایی بین ۵ تا ۲۰ متر، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می کند.

hr.png

آبشار سمیرم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارتفاع: ۳۵ متر

نشانی: پنج کیلومتری شرق سمیرم، ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان

آبشار سمیرم گاهی البته به ندرت ارتفاعی بیش از ۷۰ متر پیدا می کند. آب این آبشار از چشمه ساران و ارتفاعات بالادست آن سرچشمه می گیرد و از بالای تخته سنگ صخره ای صاف و عظیم به بیرون می جهد. در اطراف این آبشار زیبا که از جهت طبیعی مکان بسیار دیدنی و جذابی است، محلی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده که این خود باعث جلب گردشگران بیشتر در اطراف این آبشار شده است. همچنین گردشگران غیر از این آبشار می توانند از غاری که نزدیک آن وجود دارد نیز دیدن کنند. غار اشکفت رز با ورودی آبشار سمیرم دو کیلومتر فاصله دارد و از سقف و دیواره های غار آب فرو می ریزد.

 

لینک به دیدگاه

آبشار ما هم ،هم زیباست هم تاریخی :ws3:

آبشار گنجنامه

 

b5jetgogj9rtkp6ymc88.jpg

 

 

4cvtuhmky8tjcm28ot6e.jpg

 

 

 

72ji6f9keqjyjsg90wy.jpg

 

 

v1z7tteob5fcjhedelm9.jpg

آبشار گنج‌نامه با ۱۲ متر ارتفاع در مسیر صعود به ارتفاعات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و در پنج کیلومتری غرب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کنار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرار دارد. این آبشار دارای آب دائمی است و در زمستانها نیز در جریان است. دبی متوسط آب این آبشار ۲۰۰ لیتر در ثانیه است که از دره عباس آباد و گنج نامه می‌گذرد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

راهنمای آبشارهای دیوانه کننده ایران! +عکس

 

 

 

 

در این مطلب با تقسیم ایران به 7 منطقه جغرافیایی، آبشارهای شاخص هر منطقه را در شکلی فشرده و موجز معرفی کرده ایم. برای این سفر شهریورماهی، سعی کرده ایم از میان آبشارها، آنهایی را پیشنهاد کنیم که غیر از زیبایی، بزرگتر، بلندتر و یا پر آب تر از دیگران باشند تا زیبایی و تنوع طبیعت ایران بیشتر پیش چشم آورده شود.

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آب از ارتفاع بلند سرازیر می شود. با شدت به صخره های سخت می خورد و هر قطره اش به هزاران ذره تبدیل می شد. دیدن تصویر آبشار هم آدمی را خنک می کند چه برسد به آنکه کنارش قرار گیری. مهمان آبشار شدن، در گرمای تابستان یکی از لذتبخش ترین سفرها در کشور ماست، به خصوص که شهریورماه باشد و کوره سوزان تابستان کمی از تب و تاب افتاده باشد.

 

آبشارهای ایران در این سرزمین گرم و خشک گنجینه ای هستند که می توان به لطف آنها گرمای تابستان را برای چند ساعتی هم که شده، فراموش کرد. تعدادشان هم کم نیست و می توان در هر کجای این سرزمین به سراغشان رفت، اما شناخته شده ترین آنها را باید در غرب و شمال کشور سراغ گرفت و بقیه را هم به صورت پراکنده در دیگر نقاط ایران.

 

اگر بخواهیم نام تمام این آبشارهای بزرگ و کوچک را پشت هم ردیف کنیم، فهرستی بلندبالا پیش رویمان خواهد بود با بیشتر از یک هزار آبشار. به همین دلیل در این مطلب با تقسیم ایران به 7 منطقه جغرافیایی، آبشارهای شاخص هر منطقه را در شکلی فشرده و موجز معرفی کرده ایم. برای این سفر شهریورماهی، سعی کرده ایم از میان آبشارها، آنهایی را پیشنهاد کنیم که غیر از زیبایی، بزرگتر، بلندتر و یا پر آب تر از دیگران باشند تا زیبایی و تنوع طبیعت ایران بیشتر پیش چشم آورده شود.

یک نکته را هم در نظر داشته باشید؛ در نبود مرجع معتبری که به طور دائم به دسته بندی و بررسی وضعیت آبشارها در ایران بپردازد، مشخصات هر آبشار را از اداره های محلی میراث فرهنگی و محیط زیست هر استان و کتاب های موجود استخراج کرده ایم.

 

زیبای جنگل

 

همجواری کوهستان و جنگل، زیباترین آبشارهای ایران را در استان مازندران به وجود آوره است. بسیاری از این آبشارها چندان شناخته شده نیستند و رسیدن پای آنها هم راهنمای محلی می خواهد و هم پیاده روی و راهپیمایی. یک مجموعه از این آبشارها با نام «7 آبشار» با آبشارهای «تیرکن» در نزدیکی روستای «درازکش» در شهرستان بابل قرار دارد. این تصویر رویایی یکی از همان 7 آبشار است. برای رسیدن به پای این آبشارها باید وارد جاده بندپی شد و بعد از گلوگاه منتظر دیدن تابلوی روستای درازکش باشید. باقی مسیر را هم شمایید و یک راهنمای محلی.

 

1- غرب ایران

 

عروسان آبشارها

 

مطمئن باشید که مجموعه ای از زیباترین و پرآب ترین آبشارهای ایران را باید در دامنه های زاگرس در غرب ایران سراغ گرفت. آبشار پیران در شهرستان «سرپل ذهاب» کرمانشاه یکی از زیباترین آنها و در عین حال ناشناخته ترین آبشارهای ایران هم در همین دامنه ها قرار گرفته و با حدود 100 متر ارتفاع باید آن را یکی از بلندترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار را، هم به اسم «ریجاب» و هم به «پیران» می شناسند. برای رسیدن به آن باید از سرپل ذهاب حدود 10 کیلومتر به سمت روستای شالان بروید و بعد از حدود یک ربع پیاده روی به منطقه کوهستانی و بکر آبشار برسید. ممکن است وقتی برای تماشای آبشار می روید، صخره نوردانی را در حال صعود از دیواره های صخره های اطرافش ببینید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آبشار آب سفید یا به گویش لری «اواسبید» را خیلی ها دوست دارند. به اسم عروس آبشارهای ایران هم بشناسند. آبی که از ارتفاع تقریبا 70 متری روی صخره ها می ریزد، حباب های سفیدی روی صخره ها می سازد که رنگ سفید رنگی به آبشار داده و به همین خاطر به آب سفید معروف شده و البته با کمی تخیل می شود پیچ و تاب های سفیدرنگش را به لباس عروس تشبیه کحرد. استان لرستان آبشار کم ندارد اما این آبشار به خاطر زیبایی و بلندایش از همه معروف تر است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می آید و به رودخانه رودبار لرستان می ریزد و دست آخر هم به دز می پیوندد. این آبشار معروف حدود 50 کیلومتری شهر الیگودرز و در منطقه ای بنام «پشتکوه زلفی» قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید از الیگودرز وارد جاده اصفهان شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

«بیشه» زیبا، یکی دیگر از آبشارهای دیدنی لرستان است. بیشه، حدود 52 متر ارتفاع دارد و آبش از چشمه هایی تامین می شود که دائما در «اشترانکوه» در حال جوشیدن هستند، وقتی به پایین سرازیر می شود، به رودخانه سزار می ریزد و آخر سر هم به رود دز. آبشار تا روستای بیشه حدود یک کیلومتر فاصله دارد. البته در یک مسیر ناهموار و خاکی. به همین خاطر مقصد اول همین روستاست.

 

با قطار یا خودرو شخصی می توان به بیشه و آبشار زیبایش رسید. علاوه بر این آبشارها، در غرب ایران آبشارهای تماشایی فراوانی پیش رویتان است: در استان لرستان؛ «آفرینه» در پل دختر، «نوژیان» و «وارک» در خرم آباد، «چکان» در «الیگودرز» و «سرکانه» در سپیدشت، در استان همدان آبشار گنجنامه، در استان چهارمحال و بختیاری، «دره عشق» در اردل، «آتشگاه» و «کُرودی کَن» در لردگان و «نیاکان» و «شیخ علیخان» در چلگرد و در استان ایلام هم «ماربره» در دره شهر و «خربزان» و «ماهوته» در آبدانان.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


2- شرق و شمال شرقی ایران

 

به رنگ شب

 

رشته کوه بینالود در فاصله مشهد و نیشابور با کوهپایه ها و دره های سرسبز، منطقه ای خوش آب و هوا را در شمال شرقی ایران پدید آورده است. این کوهستان باشکوه، آبشارهای فراوانی را سر و شکل داده که یکی از معروفترین شان آبشاری است در نزدیکی روستای «اخلمد» و به همین نام. در مسیر کوهستانی و سرسبز این آبشارها چندین آبشار می بینید که بلندترین شان بالای 40 متر ارتفاع دارند. برای گردش در میان این مسیر پر آبشار در خراسان، باید در جاده قوچان و حدود 4 کیلومتر بعد از چناران وارد یکی از فرعی های سمت چپ شوید تا به اخلمد برسید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

در مسیر شرقی شهر مشهد و در محدوده شهرستان کلات هم آبشارهای معروفی قرار دارند، مثل «آبگرم» و «قره سو» و «ارتکند» که در سفری به شرق مشهد می توانید سراغشان را بگیرید. آبشارهای «ایزی» در اسفراین «بید» در شمال سبزوار و «حمید» در بجنورد هم معروفترین آبشارهای خراسان شمالی هستند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

در همسایگی شرق خراسان، آبشارهای بزرگ و کوچک تماشایی در محدوده استان گلستان و مخصوصا پارک ملی گلستان قرار دارند. یکی از زیباترین آبشارهای این استان «کبودوال» است. آبشاری که شاید خزه های پر رنگ دور و بر آن باعث شده، رنگ تیره و کبودی به چشم بینندگان بیاید و اینطور نام بگیرد. کبودوال در 4 کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد قرار دارد و از کوه بلند هارون سرچشمه می گیرد، پایین می ریزد و در دل پارکی جنگلی به همین نام روان می شود.

 

در طول مسیر، آبشارهای کوچک و بزرگ با دریاچه های کوچکی در پای هر کدامشان شما را برای تنی به آب زدن و خنک شدن وسوسه می کند. سال گذشته سیل شدیدی در این منطقه جاری شد، به آبشار کبودوال خسارت های زیادی وارد کرد اما امسال خرابی ها بازسازی و آبشار آماده پذیرش مسافران از دور و نزدیک است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اگر در همین منطقه هستید و می خواهید 12 آبشار کوچک و بزرگ ببینید، باید راهی روستای «شیرآباد» و آبشاری به همین نام در جنوب شهر «خان بین» شوید. بلندترین این مجموعه آبشار حدود 25 متر ارتفاع دارد و پای هر کدامشان هم یک دریاچه کوچک درست شده که عمق بعضی از آنها بسیار زیاد است.

 

آبشار 15 متری «لوه» در 25 کیلومتری شهر «گالی کش» یک آبشار زیباست در دل پارک ملی گلستان و غیر از آن آبشار «آق سو» یک آبشار کوتاه و پلکانی از آبشارهای پارک ملی گلستان است که از مینودشت حدود 50 کیلومتر فاصله دارد.

 

آبشار «کردکوی» یا «دوآب» در 6 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و «شادان» و «هفت طبقه» در کردکوی و «زیارت» را در حوالی روستای زیارت گرگان نباید از دست داد.

 


3- شمال ایران

 

سرازیر در میان جنگل

 

آوازه آبشار بلند «لاتون»، مسافران تالش و آستارا را در ماه های گرم به سمت شهر «لَوَندویل» و روستای «کوته کومه» می کشاند. زیبایی طبیعت سرسبز و جنگل های تالش زبانزد خاص و عام است و با داشتن آبشاری به بلندی و زیبایی «لاتون» تکمیل می شود. آبشاری که حدود 105 متر ارتفاع دارد و به همین دلیل بعضی آن را بلندترین آبشار ایران می دانند، هر چند اگر هم بلندترین آبشار ایران نباشد، بلندترین آبشار استان گیلان هست.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آنها که هوای تماشای این آبشار بلند را دارند، باید یک پیاده روی سخت 4 ساعته کوهستانی را بر خودشان هموار کنند. اگر مسافر این آبشار هستید، از مسیر رشت، 13 کیلومتر مانده به شهر آستارا باید وارد شهر لوندویل شوید و سراغ خیابان آبشار را بگیرید تا در این مسیر پس از حدود 10 کیلومتر رانندگی، به روستای کوته کومه برسید. بعد هم حدود 8 کیلومتر پیاده روی در مسیری سربالایی که تا ارتفاع 770 متری بالا می رود.

 

در منطقه تالش آبشار دیدنی دیگری هم هست، «حَویق» که به زمرد حویق هم معروف است. حویق در 40 کیلومتری شمال شهر تالش است و فاصله این آبشار از شهر حویق 9 کیلومتر. آب آبشار حویق بسیار سرد است و در رودخانه اش می توانید ماهی قزل آلا هم ببینید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

در شهرستان رضوانشهر یکی دیگر از این جاذبه های طبیعی را با نام «ویسادار» می توانید ببینید. گیلان حدود 40 آبشار دائمی دارد و «شیطان کوه» در لاهیجان و «باباولی» و «لونک» در سیاهکل و «دودوزن» در شفت از دیگر آبشارهای شناخته شده آن هستند.

 

سری هم به مازندران بزنیم؛ شهرستان آمل و مخصوصا منطقه لاریجان که معروفترین آبشارهای این استان را دارد و معروفتر از همه هم «شاهاندشت» است که در صدرشان نشسته. وقتی آب از ارتفاع 50 متری روی صخره ها می ریزد، مه سفید رنگی در پایین آبشار درست می شود و هر مسافری را به هوس می اندازد که سرش را در این مه خنک فرو ببرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای داشتن چنین تجربه هیجان انگیزی باید وارد جاده شوید، حدود 15 کیلومتر پس از پلور به «گزنک» و از آنجا هم بعد از حدود 5 کیلومتر به پل «وانا» در سمت راست جاده می رسید که راه رسیدن به روستای شاهداندشت است. برای رسیدن به پای شاه این دشت، باید فقط حدود یک ربع از میان کوچه های سنگفرش و قدیمی روستا پیاده روی کنید. آبشار «اِسپه او» در جنوب شرقی بهشهر هم، یکی از آبشارهای زیبای منطقه است که حدود 30 متر ارتفاع دارد و در میان درختان پنهان شده.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای رسیدن به آن باید وارد جاده بهشهر به گلوگاه شوید و بعد از حدود 10 کیلومتر، تابلوی روستای «پاسند» را در سمت راست جاده می بینید. حدود 25 کیلومتر راننندگی می کنید تا لب رودخانه نکاء برسید و بعد هم پیاده روی از داخل رودخانه تا پای آبشار.

 

آبشار بلندبالای «گزو» دیگر آبشار معروف مازندران را می توانید در سوادکوه و فاصله شهرهای زیر آب و شیرگاه تماشا کنید. اگر وارد این مسیر شوید با یک تیر دو نشان می زنید؛ یک آبشار کوچکتر در مسیر رسیدن و بعد هم آبشار 70 متری گزو. در جاده فیروز کوه بعد از پلیس راه «پل سفید» در سمت چپ جاده وارد جاده «آزادمهر» شوید. در این مسیر به یک دوراهی می رسید که مسیر سمت چپ، مقصد شماست. غیر از این آبشارها در استان مازندران حدود 60 آبشار شناخته شده دیگر هستند، مثل «تنگه دَراسله» در سوادکوه، «آب مراد» در لاریجان، «آکاپل» در کلاردشت و «آب پری» در نور.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


4- شمال غربی ایران

 

سفر از دره وصخره

 

کوهستان البرز در منطقه شمال غربی ایران، آبشارهای بزرگ و کوچک فرلاوانی ساخته و رود «ارس» در مرز شمال غربی با آن آب و هوای معتدلش این آبشارها را پر آب و اطرافشان را سرسبز کرده. آبشالر «آسیاب خرابه» با آن صخره های خزه بسته اش در همین منطقه ارس و در استان آذربایجان شرقی قرار داد. با آنکه ارتفاع بلندی ندارد، اما چشم انداز طبیعت اطرافش منحصر به فرد است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

رودهای کوچکی که از دامنه های شمالی کوه «کیامکی» سرچشمه می گیرند، وارد دره ای می شونند و از روی صخره هایی پایین می ریزند که روزگاری آسیاب آبی را در روستای «هلیق» می چرخانده. اما این روزها با تخریب آسیاب، محدوده 200 متری پایین آبشار یکی از تفریحگاه های شناخته شده اطراف جلفاست.

 

برای رسیدن به این آبشار باید از شهر «جلفا» حدود 16 کیلومتر به سمت شرق بروید و در روستای «مرازاد»، وارد فرعی سمت راست شده و حدود 10 کیلومتر برانید. «عیش آباد در مرند»، «گل آخور» در ورزقان و همینطور «سردابه» در شهرستان اردبیل و «نره گر» در جنوبشرقی خلخال از آبشارهای استان اردبیل و دیگر آبشارهای شناخته شده این منطقه اند.

 

در همسایگی این استان هم می توان آبشارهای زیبایی را دید؛ آبشار «شَلماش» در شهرستان سردشت اذربایجان غربی، به لطف بلندای کوهستان زاگرس در غرب ایران و برف و یخ زمستانی این کوهستان، یکی از آبشارهای زیبا در غرب ایران است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شلماش تنها یک آبشار نیست و مجموعه ای از 3 آبشار است که در تنگه ای باریک جریان دارند. برای دیدن ابهت و زیبایی این آبشار باید تابانه رفت و از آنجا هم حدود 50 کیلومتر مسیر پرپیچ و خم تا سردشت، از سردشت هم حدود 20 دقیقه راننندگی تا نزدیک آبشار.

 

آبشار اول حدود 45 متر ارتفاع دارد و آبشارهای بعدی کوتاه ترند. مسیر رسیدن به آبشار پلکانی است اگر تا آخرین آبشار پایین بروید، غیر از نمای زیبای 3 آبشار، رودخانه آرام را هم خواهید دید. برای برگشت به پارکینگ باید زحمت بکشید و پله ها را بالا بروید. «دره خور خوره» در شهر سلماس و «قینرجه» در تکاب از آبشارهای دیگر آذربایجان شرقی است.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

_3__AVSEQ01_022_0002.jpg

_2__AVSEQ01_021_0002.jpg

وقتی که از تبریز بطرف ورزقان در حرکت هستیم وقتی به وزرقان رسیدیم مسیرمان را خارج شدن از

شهر ادامه میدهیم از شهر که خارج شدیم مسیر روستای گلآخر را در پیش گرفته وادامه میدهیم در

مسیر ما به یک امام زاده نیز مسرسیم که اسمش دقیقا خاطرم نیست از کنار این امام زاده مسیری

نیز وجود دارد که به قلعه پشتو منتهی میشود ما میتوانیم از این قلعه نیز دیدن کنیم .

_2__AVSEQ01_021_0003.jpg

بعد از ادامه راه به باغات این روستا میرسیم که در نوع خود بسیار زیبا هستند. به این روستا که

رسیدیم با کمک گرفتن از تابلوهای نصب شده در روستا میتوانیم براحتی مسیراین آبشار را پیدا

کنیم .

شاید میتوان این جمله را گفت که آبی که از این آبشار جاری است از دامنه های کوهها ی زنوز و

روستای کوه کمر جاری کمیشود زیرا مسیری که ادامه این آبشار میپیماید به ارتفاعات روستای

کوه کمر منتهی میشود.

_3__AVSEQ01_021_0010.jpg

_3__AVSEQ01_021_0004.jpg

لینک به دیدگاه

معرفی چند آبشار در آذربایجان شرقی

آبشار برون دره

براي رسيدن به اين آبشار بايد پس از عبور از روستاهايي در مسير ازجمله ده هاي اسپيران گلزار و گلوجه وقره قيه ومشگ عنبر و صمصام به ده بورون درسي رسيد و بطرف آبشار راهي شد حدودا نيم ساعت فاصله روستا تا آبشار هست آبشار باريكي است و منطقه كاملا بكر و زيبايي است.كوههاي اطراف اين آبشار بخصوص كوههاي روستاي خاروانسر محل ييلاق عشاير بوده و خيلي سر سبز و با صفاست

 

 

 

 

 

a_boron_dara_1_.jpg

 

 

 

 

آبشار عیش آباد ، شبسترارتفاع این آبشار حدود 15 متر است و در قسمت كوهستانی میشو غربی در جوار روستای عیش آباد شبستر واقع شده است . حدود 300 متر مربع وسعت دارد و در جوار كوه و دره منظر بدیعی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است

eish_ava_028.jpg

آبشار آسياب خرابه

آسياب خرابه ( خارا با دييرمان ) يكي از زيباترين مناطق ديدني آذربايجان شرقي است. اين آبشار به علت وجود ويرانه هاي يك آسياب آبي به آسياب خرابه معروف است. براي رسيدن به اين مكان بسيار دل انگيز بايد از جاده مرند – جلفا به مهدی شهر ( علمدار- كرگر ) وارد شد و با عبور از يك جاده خاكي در نوار مرزي ايران و جمهوري آذربايجان و گذشتن از يك جاده فرعي ، به دره اي با صفا رسيد كه محل آسياب خرابه است. از تبريز تا جاده فرعي جلفا به علمدار 106 كيلومتر است. از علمدار تا آسياب خرابه 27 كيلومتر راه خاكي است. اين منطقه چشمه اي دارد كه آب آن از كوه كيامكي تامين مي شود. در مظهر چشمه، درختان انجير روييده اند، آب پس از تبديل به آبشاري بسيار زيبا، ته دره به يك رشته جويبار مي پيوندد و به سوي شمال دره جريان مي يابد. در سمت راست ته دره آبشارهاي فراواني به وجود آمده است. تمام سطح ديواره ها پوشيده از خزه و گياهان آبزي است. صدها آبشار كوچك و بزرگ و صداي يكنواخت ريزش آب، چشم انداز بديع و هواي خنك، از جاذبه هاي دلپذير آن است.

ارتفاع آبشار اصلي آسياب خرابه حدود 10 متر و. مساحت محوطه آن 200 مترمربع است

a_xarab.jpg

 

آبشار گل آخور ورزقان

اين آبشار در روستاي گل آخور از توابع شهرستان ورزقان واقع شده،و يكي از دل انگيز ترين مناطق طبيعي استان مي باشد آب اين آبشار بسيار خنك هست كه از كوههاي شمالي و مرتفع اين روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا در آخر به يك آبشار زيبا تبديل مي شود ارتفاع آبشار حدود 12 متر مي باشد ادامه آبشار پس از عبور از دره زيبا و سر سبز و پردرخت و گذر از روستاي ارزيل با رود طرزم به يكديگر مي پيوندند و رود بزرگي نشكيل داده و به سمت روستاي حاجيلار و كبود گنبد سرازير ميشود علاوه بر آبشار، قله جلا داغي اين روستا و ييلاق هاي با لادست قله ميتواند مورد توجه گردشگران و كوهنوردان قرار بگيرد مردم روستا اكثراً سيد هستند و يك امامزاده هم در طرف ديگر روستا ((سمت باغات)قرار دارد كه به امامزاده پير سید علی اقا معروف است چند تا آچيق توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در بالاي آبشار حهت استفده گردشگران ساخته شده و همچنين راه رسيدن به خود آبشار براي راحتي مسافران پلكان كشي شده است كاش طبيعت را دستكاري نمي كردند و همان مسير تقريباًصعب العبور قبلي باقي مي ماند اين روستا در مسير ورزقان-خاروانا در منطقه اي به نام سه راهي ممد آقا واقع شده ،در اين سه راهي بعد از پيچيدن به جاده فرعي و طي حدود پنج كيلومتر راه به روستاي ارزيل رسيده و از ارزيل تا خود آبشار يك كيلومتر بايد خاكي رفت معدن طلای اندریان هم در اين منطقه هست

gol_axor.jpg

 

 

 

آبشار

هرگلان

واقع در منتهی علیه یکی از روستاهای عجب شیر می باشد.و يكي از بهترين آبشارهاي استان مي باشد. اين آبشار همانطور كه از اسمش پيداست در روستاي هرگلان قرار دارد .از عجب شير تا روستا حدود 1.5 يك و نيم ساعت طول ميكشه واز روستاي هرگلان تا خود آبشار بايد حدود 2 ساعت پياده روي كرد تا به آبشار رسيد.زيبايي اين آبشار خستگي مسير طولاني و پر زحمت را از تن آدمي ميزدايد علاوه بر آبشار تنديس كم نظيري بر فراز قله‌اي سرسبز از ارتفاعات روستاي هرگلان قرار دارد. تنديس مذكور كه در بين مردم به قيز قيه (دختر صخره‌اي) معروف است، ظاهراً بايد همان رب النوعي باشد كه در يونان باستان الهه زمين يا (زئوس) ناميده مي‌شده است.

 

hergelan_2_.jpg

 

آبشار پیر سقا:

در قسمت بالا دست چشمه پيرسقا(اين چشمه يكي از عجايب طبيعته) رودخانه اى از شاخه هاى «آيدوغموش» جريان داردكه در مسير خود آبشارى بسيار زيبا و مرتفع را پديد آورده است

.

این آبشار در بالا دست ( سمت غرب ) چشمه بر روی رودخانه دره پیر واقع شده و تقریبا ارتفاع 10 متری داشته و طرفین آبشار را صخره های مرتفع کارستی با ارتفاع چند صد متر احاطه کرده و یک پدیده طبیعی بسیا جالب وچشم نوازی ایجاد نموده علی الخصوص در فصول بهار ( اردیبهشت وخرداد ) که رودخانه پر آب می شود ریزش آب از ارتفاع و پخش شدن آن به حالت پودر در مابین کوهها پدیده دیدنی منحصر به فرد را ايجاد ميكند.اين روستا و آبشار زيبايش به همراه چشمه شگفت انگيزش در ۴۰ كيلومتري شهر قره آغاج شهرستان چاراويماق واقع شده است.

 

pirsaga_1_.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...