رفتن به مطلب

نکته های جالب شیمی


ارسال های توصیه شده

مواد شیرین تر از قند :

1-ساخارین : ساخارین در خلال مطالعه اکسایش ترکیبات آلی حاوی گوگرد و نیروژن سنتز شد , شیرینی آن در سال 1879 زمانی که شیمیدانها هر ترکیبی را که میساختند میچشیدند کشف شد, در رابطه با طول عمر و مصرف ساخارین همین بس که کاشف ساخارین " رمسن" در 33 سالگی آن را کشف کرد و تا 81 سالگی عمر کرد !!ساخارین 300 برابر شیرین تر از قند و تقریبا غیر سمی است ثابت شده که ساخارین یک نجات دهنده زندگی بیماران دیابتی است و افراد زیادی که مجبورند میران کالری خود را کنترل کنند , میباشد. احتمال اینکه ساخارین باعث سرطان شود در سال 1960 مطرح شد , در سال 1990 آزمایشها نشان داد که ساخارین مستقیما ایجاد سرطان نمیکند اما در دزهای بالا باعث افزایش سرعت تکثیر سلولی شده و همین عمل احتمال جهش و تشکیل غده را افزایش میدهد . امروزه در امریکا نصب برچسبهای احتیاط بر روی محصولات ساخارین دار الزامی است .

 

2-آسپاراتام:حدود 200 برابر از قند معمولی شیرین تر است و در حال حاضر در ساختن بیش از 3000 نوع فراوده غذایی یا دارویی بکار میرود.

3-آلیتام :نخستین بار در سال 1979 ساخته شد شیرینی آن در حدود 2000 برابر قند معمولی است اگر این قند مجوز کار بگیرد مصرف اعجاب انگیز پیدا میکند

 

- چای سبز دارای خواص فراوانی است .به علت داشتن فلوئور مینای دندان را تقویت کرده و از پوسیدگی ان جلوگیری می کند .زیاده روی در خوردن ان رنگ دندانها را زرد می کند اما دندانهای زرد شده دیرتر خراب می شوند .همچنین بوی بد دهان را از بین می برد مخصوصا خشک شده ان بوی شراب ، پیاز و سیر را رفع می کند . دمکرده ان نشئه اور و سردرد را تسکین می دهد .چای در کنار فایده های فراوانش خاصیت ضد سرطانی نیز دارد .

- آیا می دانستید آمونیاک می تواند جذبیت نیکوتین که یک آلکالوئید مخدرموجود در سیگار است را توسط سلولهای مغز تا ???برابر افزایش دهد.

 

 

- عینک های فتو کرمیک

در عدسی این گونه عینک ها بلور های کوچک و شفاف کلرید نقره وجود دارد. این بلورها در برابر نور به اتم های نقره و کلر تجزیه می شود و ذرات نقره مانع عبور نور شده رنگ تیره ایجاد می کند . میزان تجزیه کلرید نقره به شدت نور بستگی دارد.

هر چه نور شدید تر باشد عمل تجزیه بیشتر و تیرگی عدسی زیادتر است ولی با کاهش نور واکنش برگشت انجام شده و رنگ عدسی روشن می شود.

 

- انرژی که در اتم ذخیره شده ، بسیار عظیم است . اگر انرژی یک کیلوگرم اورانیوم را بطور کامل آزاد سازند ، تقریبا یک گرم ماده ناپدید خواهد شد و بقیه به بیست و پنج میلیون کیلو وات ساعت ، انرژی تبدیل می شود . اگر بخواهند این مقدار انرژی را از سوزاندان زغال سنگ به دست بیاورند ، باید بیش از دو هزار و پانصد تــــــــــــــن زغال سنگ را بطور کامل بسوزانند.

- ایا میدانستید تمامی فلزات بجز آنتیموان و بیسموت در مواقع انجماد ، حجمشان کاهش می یابد ؟

- شکلات از دانه های درختی بنام تئوبروما کاکائو بدست می آید ، تئوبروما یک لغت یونانی است به معنی "غذای پادشاهان "!!! آزتک ها "بومیان امریکای مرکزی " از قرنها قبل این درخت را حسابی تحویل میگرفتندو حتی از دانه های آن بعنوان پول استفاده میکردند ، همین آزتک ها بودند که کشف کردند با له کردن دانه های این درخت و اضافه کردن ادویه به آن ، میتوانند یک نوشیدنی تلخ اما قوی درست کنند .در قرن شانزدهم ، دریانوردان اروپایی این ماده را در بازگشت از امریکا به کشورهای خودشان بردند و به آن شکر اضافه کردند و خیلی زود این ماده تلخ و شیرین تبدیل به یک نوشیدنی پر طرفدار گران و لوکس در اروپا شد.

حدود سال 1800 میلادی اولین شکلاتهای کاکائویی با اختراع تکنیک های قالب گیری به بازار آمد ، با استفاده از آسیابهای مکانیکی می شد به راحتی دانه های درخت کاکائو را له و پودر نرمی از آن درست کرد ، با گرم کردن و ریختن این پودر در قالب اولین شکلات کاکائویی متولد شد .در سال 1825 یک هلندی موفق شد که از دانه های کاکائو کره بگیرد ، به این ترتیب یک قدم بزرگ دیگر در صنعت شکلات سازی برداشته شد . چندین سال بعد رودلف لینت سوئیسی ، کره کاکائو را به شکلات کاکائویی اضافه کرد تا نرمتر شوند .

در سال 1875بود که سوئیس دنیل با بکار بردن شیر در ساخت شکلات ، شکلاتهایی نرمتر و شیرین تر از شکلاتهای کاکائویی ساخت ، وقتی که کارخانه نستله ، شیر را به صورت پودر یا همان شیر خشک تولید کرد شکلاتهای شیری رونق گرفتند چرا که پودر شیر خیلی بهتر از شیر مایع با کاکائو مخلوط میشد .در حقیقت کره کاکائو ، که مهمترین ماده تشکیل دهنده شکلات است مخلوطی از چربیهای سیر شده و سیر نشده " تری گلیسریدها"است که مقادیر نسبی آنها به کشور مبدا بستگی دارد، برخی از تری گلیسریدهایسیر نشده در کره کاکائو نقطه ذوب پایینی دارند و همین باعث میشود که در دمای اتاق تا اندازه ای به حالت مایع در آیند ، افزودن چربی شیر به شکلات مقدار تری گلیسریدهای سیر نشده در آن را بالا میبرد و نسبت چربی مایع را زیاد میکند و به همین دلیل است که شکلات شیری نرمتر از شکلاتهای تیره هستند .سطح یک شکلات با کیفیت خوب شامل تعداد زیادی بلور ریز و کوچک چربی است که میتوانند نور را منعکس کنند و به آن ظاهری براق بدهند ، هر گونه شکاف ، ترک و یا حتی اثر انگشت روی سطح شکلات میتواند باعث بزرگ شدن بلورهای کوچک و نوک تیز چربی شود ، وقتی بلورها به اندازه ای برسند که بتوانند نور را از سطح پراکنده سازند به شکلات ظاهری کدر و مات خواهند داد .....

منبع : سایت ملاصدرا

لینک به دیدگاه

- چای سبز دارای خواص فراوانی است .به علت داشتن فلوئور مینای دندان را تقویت کرده و از پوسیدگی ان جلوگیری می کند .زیاده روی در خوردن ان رنگ دندانها را زرد می کند اما دندانهای زرد شده دیرتر خراب می شوند .همچنین بوی بد دهان را از بین می برد مخصوصا خشک شده ان بوی شراب ، پیاز و سیر را رفع می کند . دمکرده ان نشئه اور و سردرد را تسکین می دهد .چای در کنار فایده های فراوانش خاصیت ضد سرطانی نیز دارد .

 

 

جالب بود ازت ممنونم:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...