رفتن به مطلب

عبور از بحران و دور نماي تقاضاي صنعت فولاد جهان


ارسال های توصیه شده

بر اساس تازه‌ترین پيش‌بيني‌هاي موسسه آهن فولاد IISI، تقاضاي جهاني فولاد براي سال‌هاي 2010 و 2011 رشد مثبت 10.7 و 5.3 در صد برآورد شده و با اين رشد، ميزان مصرف ظاهري فولاد در سال 2010 به رقم 1.241 ميليارد تن خواهد رسيد، اين در حالي است كه سال 2009 با كاهش تقاضاي 6.7 درصدي روبه‌رو بود. بر اساس اين تخمين رشد مصرف ظاهري فولاد در كشور چين براي سال‌هاي 2010 و 2011 به ترتيب 6.7 و 2.8 درصد پيش‌بيني شده است. نكته قابل توجه، رشد 24.8 درصدي مصرف فولاد چين در سال 2009 بود و به اعتقاد اقتصاددانان اين جهش تقاضا در كشور چين باعث شد كه فاكتورهاي بحران‌زده، زودتر از زمان مورد انتظار در صنعت فولاد جهان بهبود يافته و خوش‌بيني به آينده صنعت قوت گيرد. در سه ماهه اول سال 2010 صنعت فولاد چين تقريبا به حالت تعادل رسيده و عرضه محصولات اين كشور تا حدودي تابع تقاضاي جهاني شده و در طول بحران تاكيد اين كشور روي بازارهاي داخلي بوده است. در زمان بحران كشورهايي كه وابستگي شديدي به درآمدهاي نفتي و سرمايه‌گذارهاي خارجي داشتند بيشترين تاثير را متحمل و باعث شد حتي بخش ساختمان در بعضي اين كشورها به مرز ورشكستگي پيش رود.

 

تحليل‌گران و فعالان اقتصادي به پيامدهاي بعد از بحران نيز نگاه موشكافانه دارند و عمده نگراني آنها اثرات بعدي بحران بر شاخص‌هاي اقتصادي صنايع است. اين پيامد‌ها بيشتر به صورت افزايش قيمت مواد اوليه و نهاده‌هاي توليد ظاهر مي‌شوند و اين پديده وقتي با چرخش صعودي قيمت محصولات نهايي و رونق بازار همراه شود، انتظارات افزايش قيمت مواد اوليه را تشديد مي‌کند. بعد از بحران و رونق نسبي بازار، قيمت مواد اوليه در جهان شروع به افزايش کرد و معادلات صنايع را دوباره به هم ريخت. در خصوص بازار صنعت فولاد در كوتاه مدت دو سناريو مهم متصور مي‌شود. سناريوي اول با احتمال 70 درصد، ثبات در قيمت‌ها و رشد آرام و سناريوي دوم با احتمال 30 درصد، تداوم افزايش قيمت‌ها پيش‌بيني شده است و اينكه چطور سياست‌هاي كلان بعد از بحران با تعادل مالي و فشارهاي تورمي روبه‌رو شود، از اهم اين تحليل‌ها است. در سناريوي اول قيمت‌ها به تعادل رسيده و به آرامي افزايش مي‌يابد و يك فضاي رقابتي آرام بر بازار فولاد حاكم خواهد شد و در سناريو دوم به خاطر افزايش قيمت مواد اوليه و كمبود در اكثر بازارهاي داخلي و چرخش صعودي قيمت محصولات و مواد اوليه فراهم مي‌آيد. آمار توليدات فولاد خام در سه ماهه اخير نشان مي‌دهد كه اكثر كشورهايي كه سال گذشته، 1.3 ظرفيت خود را كاهش داده بودند به بازار خوشبين شده و به تدريج داراي رشد مثبت شده‌اند و كشور چين همچنان با رشد توليدات خود، راهبرد اين صنعت است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

cr_mega_567_steel15.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...