رفتن به مطلب

معرفی موشک بالستیک جدید ایران و بهینه‌ سازی یک رادار مهم پدافندی در رژه 31 شهریور 1392


FARHUD

ارسال های توصیه شده

معرفی موشک بالستیک جدید ایران و بهینه‌سازی یک رادار مهم پدافندی

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رژه نیروهای مسلح کشورمان در آغاز هفته دفاع مقدس امسال نیز با اولین سخنرانی حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری ایران اسلامی، تفاوت های ظاهری خود را نمایان کرد و رکوردشکنی حضور موشک های بالستیک در این مراسم با شکوه، بر افزایش انعکاس رسانه ای و خبری آن افزود.

 

اما علاوه بر این موارد، ارتش و سپاه پاسداران با دستی پر به مراسم گرامیداشت سی و چهارمین سالروز آغاز جنگ تحمیلی آمدند و علاوه بر سامانه ها و تجهیزات مدرنی که هر ساله به این رژه می آیند، مواردی نیز وجود داشت که برای اولین بار در این نمایش باشکوه در معرض دید همگان قرار می گرفتند.

 

1- "رادار بهینه سازی شده نبو" یکی از مهمترین نوآوری های رژه امسال بود. این رادار که از اواسط دهه 1380 شمسی حضور آن در ایران علنی شده است یک سامانه راداری باند VHF با توان "آرایه فازی فعال" است که به صورت اختصاصی برای شناسایی پرنده های پنهان کار طراحی و ساخته شده است.

 

رادار نمایش داده شده در سالهای قبل علاوه بر گیرنده های راداری خود از یک آنتن یاگی چهار سر بر روی خود بهره می برد که تاکنون هرگز بر روی مدلهای دیگر خارجی دیده نشده است و امسال برای اولین بار در رژه 31 شهریورماه اعلام شد که این رادار بهینه سازی شده است.

 

 

رادار نبو که سالهای گذشته در رژه به نمایش در می آمد

 

بکارگیری واژه بهینه سازی شده نشان از انجام برنامه های مهم در داخل کشور بر روی این رادار مدرن و مهم است و با توجه به اینکه این رادار به خودی خود یک سامانه مدرن و با توانایی مقابله با پنهان کارها است، بهینه سازی آنرا می توان یک اقدام مهم فناورانه توسط متخصصان دفاعی کشورمان دانست که انتظار افزایش و بهره وری بالاتر از این سامانه راداری را به همراه دارد.

 

2- اما سامانه بعدی که برای اولین بار در این رژه رونمایی شد، سامانه موشکی قدر H بود. تا پیش از این سامانه موشکی قدر F در رژه های نیروهای مسلح به نمایش در می آمد. موشک های قدر خانواده ای از موشک های سوخت مایع هستند که نمونه های مختلفی از آنها ساخته شده است. به عنوان مثال موشک قدر F بردی در حدود 2 هزار کیلومتر داشته و دارای فرم دماغه سه مخروطی است که نیروی پسای کمتر و پایداری دینامیکی بیشتری دارد.

 

 

موشک قدر اف

 

جرم سرجنگی این موشک نسبت به نمونه های پایه شهاب-3 به حدود نصف کاهش یافته است. تا به امروز اطلاعات خاصی در مورد مدل H و تفاوتهای آن با سایر موشکهای خانواده قدر اعلام نشده است اما منطقا، باید این موشک جدید به نسبت مدل قبلی خود، دچار بهینه سازی و ارتقاء در اجزای مختلف شده و به مرحله عملیاتی رسیده باشد که امروز در رژه نیروهای مسلح حضور یافته است.

 

سامانه جمع آوری سیگنال باصر، راکت انداز فلق، سامانه هوشمند صاعقه نزسا، سامانه ارسال تصویر برد بلند نزسا و خمپاره وفا از دیگر دستاوردهایی بودند که برای اولین بار در رژه نیروهای مسلح به نمایش درآمدند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...