رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نمودار گانت چیست؟

یک نمایش گرافیکی از مدت زمان فعایت ها در راستای پیشرفت زمان است. نمودار گانت یک ابزار مفید برای برنامه ریزی و کنترل پروژه هاست و برای بررسی پیشرفت پروژه بسیار مفید است.

این نمودار یک نوع نمودار میله ای(بار چارت) است که بیانگر برنامه زمانبندی پروژه می­باشد، همچنین نشان دهنده تاریخ شروع و پایان و خلاصه ای از پروژه­ها می­باشد. یکی دیگر از مشخصات اصلی این نمودار نشان دادن وابستگی فعالیت­ها (پیش نیاز و پس نیاز) و تقدم و تاخر آنها می­باشد. گانت چارت می­تواند برای نشان دادن وضعیت فعلی برنامه زمانبندی پروژه با بهره گیری از درصد پیشرفت پروژه بکار گرفته شود.

تاریخچه پیدایش بارچارت به دوران جنگ جهانی اول بر می­گردد، جایی که یک آمریکایی به نام هنری گانت برای نخستین بار، بار چارت را برای برنامه‌ریزی و کنترل پروژه‌های موسسه کشتی ‌سازی‌ اش بکار برد. از آن زمان نام گانت قبل از عنوان بار چارت اضافه شد. هنری گانت به کمک ابزار ابداعی خود در طول جنگ جهانی اول توانست زمان ساخت کشتیهای خود را به میزان قابل توجهی کوتاه نماید. امروزه گانت چارت بدلیل ساده و قابل فهم بودن آن، به عنوان روشی جالب و پرطرفدار به شکل وسیعی در جهان به منظور کنترل پروژه‌ها به کار برده می‌شود.

طبق آمارگیری­های انجام شده در میان کاربران نرم افزار برنامه‌ ریزی و کنترل پروژه Microsoft Project نشان داد که هشتاد درصد مدیران در دنیا ترجیح می‌دهند‏ برای برنامه ‌ریزی و کنترل پروژه ‌هایشان از گانت چارت استفاده کنند.

اکثر روشهای مرسوم برای برنامه ریزی و کنترل پروژه که امروزه استفاده می شود‏ توسط وزارت دفاع، صنایع نظامی و سازمان هوافضای ایالات متحده در خلال سالهای دهه 1950 و 1960 میلادی ابداع و توسعه یافته ‏اند که از جمله آنها می توان به روش ارزش بدست آمده، مهندسی ارزش و ساختار شکست کار اشاره کرد. صنعت ساختمان نیز در پیدایش و توسعه روشهایی از قبیل مسیر بحرانی، نمودار پیش‏ نیازی، استفاده از نمودار شبکه‏ ای و تسطیح منابع سهم بسزایی داشته است. همچنین پروژه‌های عظیمی همچون پروژه فضایی آپولو و یا ساخت نیروگاههای اتمی در این دوران اجرایی شده است.

 

نمایی از نمودار گانت در نرم­افزار MSP

gant.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ابتدا فعالیت­ها را وارد MSP می­کنیم و روزهای شروع و مدت زمان هر فعالیت را انتخاب و روابط پیش نیازی را هم وارد می­کنیم مانند شکل زیر (برای اینکار از اینجا کمک بگیرید).

 

task.jpg

سپس 4 ستون task, duration, start, finish را مثل شکل زیر انتخاب و در اکسل کپی می‎کنیم، سپس با کلید میانبر Ctrl+F کلمات days,day را از ستون duration حذف می‎کنیم

 

3.jpg

 

بعد از اینکار نوبت به رسم نمودار است که باید از مسیر زیر نمودار را رسم کنیم:

 

Insert >> Charts >> Bar chart

4.jpg

 

 

زمانیکه روی نمودار کلیک کنیم از قسمت Design گزینه select data را انتخاب می­کنیم و دو ستون start , duration را برای رسم نمودار انتخاب می­کنیم

 

5.jpg

لینک به دیدگاه

اما بعد از تایید تنها نمودار میله­ای مربوط به زمان فعالیت­ها نشان داده می­شود و این بدلیل اینست که فرمت ستون start متنی است، پس باید زمان شروع هر فعالیت رو خودمون وارد کنیم که بعد از اینکار نموداری مانند شکل زیر خواهید دید.

 

6.jpg

 

حالا روی میله­های آبی کلیک می­کنیم و رنگ آنها را No fill انتخاب می­کنیم

روی محور عمودی راست کلیک می­کنیم و گزینه format axis را انتخاب می­کنیم و تیک گزینه categories in reverse order را می­زنیم . حالا نمودار گانت آماده است.

 

7.jpg

 

اما برای اینکه نمودار را کمی به عقب بکشونیم تا نمودار بهتری داشته باشیم، برای اینکار روی محور افقی راست کلیک کرده و format axis را انتخاب می­کنیم و در قسمت axis option مقدار minimum را کمی بیشتر می­کنیم که حاصل آن شکل زیر خواهد شد:

 

8.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...