رفتن به مطلب

مقالات دهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

بررسی روند الگوي مصرف حامل هاي انرژي در بخش حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران و میزان انتشار آلاینده هاي منواکسید کربن و ذرات معلق ناشی از مصرف آن

زهره حسامی، فرناز والیزاده، امیرحسن جعفري ورامینی

 

ساختار حمل و نقل درون شهري علیرغم باور عمومی، تاثیر و نقش غیر قابل انکاري در امر توسعه، اعم از توسعه سیاسی، اقتصادي، فرهنگی، اجتماعی و... در بسیاري از کشورهاي در حال رشد دارد. عدم توجه کافی به مسائل حمل و نقل، موجب بالا رفتن هزینه ها و خسارتهاي اجتماعی اقتصادي و محیط زیستی فراوانی شده استکه مهمترین آنها تهدید سه گانه منابع انرژي، مصرف بالاي سوختدر بخش حمل و نقل و هزینه بالاي واردات آن، تعداد بالاي تصادفات، آلودگی هوا، ترافیک و صدمات محیط زیستی است. در این تحقیق با توجه به میزان مصرف بالاي دو سوخت بنزین و نفتگاز در بخش حمل و نقل درون شهري تهران، ابتدا میزان مصرف هر یک از این سوخت ها به تفکیک نوع خودروهاي مورد استفاده در بخش حمل و نقل عمومی شهر تهران(اتوبوس، مینیبوس و تاکسی) پرداخته شده و سپس با استفاده از نرم افزار انرژي و محیط زیست، میزان انتشار دو آلاینده منوکسید کربن و ذرات معلق در طی سالهاي 1381 الی 1387 برآورد شده است. بررسی ها نشان داد که میزان مصرف بنزین در بخش حمل و نقل عمومی شهر تهران به دلیل افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی افزایشو در سال 1385 سهم حمل و نقل عمومی در مصرف بنزین شهر تهران 9.93 درصد بوده است. روند مصرف نفت گاز در بخش مینی بوسرانی، سیر نزولی را در دوره مورد مطالعه نشان می دهد بطوریکه میزان مصرف نفت گاز در این بخش در سال 1385 نسبت 30 درصد کاهش یافته است. همچنین بالتبع گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران، انتشار ، به سال 1381 آلاینده هاي مذکور در طی این دوره روند افزایشی داشته است.

 

کلید واژه: حامل هاي انرژي، حمل و نقل عمومی، انتشار آلاینده ها، کلانشهر تهران

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 104
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

استفاده از روش ها و ابزارهاي نوین وسامانه هاي هوشمند در چارچوب نظارت بر اجراي قوانین و مقررات (بامروري اجمالی بر نقاط قوت و ضعف روش هاي کنترل محدوده طرح ترافیک در شهر لندن)

کامبیز مستوفی دربان

 

پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک راهی است براي تضمین مشارکت مالی استفاده کنندگان از فضاي خیابان هاي پر تراکم و با ارزش شهر. این مورد شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه همگانی تشویق می کند و همچنین موجب می شود کسانی که مجبور به استفاده از این خیابان ها هستند زمان سفر کمتر و مطمئن تري را در ترافیک درون شهري سپري نمایند. ضمن این که این مورد یکی از روش هاي مدیریت تقاضاي سفر است. اهدافی را که براي طرح ترافیک می توان بر شمرد عبارتند از : کاهش سفرهاي غیر ضروري، تغییر زمان سفر، تغییر مسیر سفر و تغییر شیوه حمل و نقل. در این مقاله با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه مطالعات تطبیقی در خصوص استفاده از روش ها و ابزارهاي نوین وسامانه هاي هوشمند در چارچوب نظارت بر اجراي قوانین و مقررات و هم چنین منافع و پیامدهاي مثبت حاصل از آن به انجام یک بررسی اجمالی به چگونگی روش هاي کنترل محدوده ترافیک در شهر لندن پرداخته شده است.دلیل انتخاب شهر لندن به عنوان نمونه مطالعاتی، استفاده از روش هاي مؤثر،نوین و کار آمد در کنترل محدوده طرح ترافیک دراین شهر می باشد. از نتایج اصلی این موضوع، افزایش بهره وري و تحقق بیشتر اهداف اصلی اجراي چنین طرح هایی است.در این مطالعه ضمن مروري بر محدوده طرح ترافیک لندن و تاریخچه آن به بررسی علائم و تابلوهاي مربوط به محدوده مطالعاتی و روش هاي پرداخت عوارض و شرایط مختلف حاکم بر آن پرداخته می شود.پس از آن ضمن بررسی نحوه اعمال مقررات در مورد محدوده طرح ترافیک وشناسایی نقاط قوت و ضعف طرح کنترل محدوده مورد نظرو همچنین روش هاي نظارت و کنترل محدوده و اعمال قانون و مقررات مرتبط، به جمع بندي و ارائه پیشنهاد هایی در خصوص سیستم مناسب کنترل طرح ترافیک در کشور، که بکارگیري آن در راستاي بهینه سازي سامانه هاي ترافیک و حمل و نقل،در هر دو بخش عرضه و تقاضا می باشد، پرداخته شده است.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تجهیزات ITS مورد نیاز براي مدیرت ترافیک کلان شهر شیراز

محمد صدیق باور، محسن حدیقه جوانی

 

ITS به سیستم هاي حمل و نقلی اطلاق می شود که با به کار بردن اطلاعات، ارتباطات و تکنولوژي هاي کنترلی در جهت بهبود اصلاح عملیات شبکه حمل و نقل عمل می کند. ابزار ITS بر پایه سه عامل اطلاعات، ارتباطات و هماهنگ سازي استوار می باشد که کاربران و مسافران را در جهت اتخاذ تصمیم بهتر و مناسب تر یاري می نماید. ابزارهای ITS در جهت صرفه جویی زمان، نجات جان انسان ها بهبود کیفیت زندگی، حفظ محیط زیست و بهبود فعالیت ها و تولیدات تجاري و صرفه جویی درانرژي حرکت مینماید. این اهداف براي تمام مناطق دنیا یکسان است، هر چند که استفاده و کاربري از این سیستم ها در نقاط مختلف جهان ممکن است یکسان نباشد. لذا با توجه به امکانات موجود و توانایی مالی از لحاظ بکارگیري تجهیزات مورد نظر و اقلیمی براي کلان شهر شیراز براي بهبود مدیریت ترافیک با توجه به مطالعه جامعی که صورت پذیرفته تجهیزات مورد نیاز را پیشنهاد کرده ایم.

 

کلید واژه : تجهیزات ITS، مدیریت ترافیک، کلان شهر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تعیین حداقل فاصله بین راه فرعی و دوربرگردان بر اساس میانگین نرخ برخوردها

مجتبی اسماعیلی دهج، حسن ذوقی، علی منصور خاکی

 

در چند سال اخیر در شهر تهران براي مدیرت بهتر حرکت گردش به چپ از راه هاي فرعی به راه هاي اصلی این حرکت را تبدیل به حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان (RTUT) کرده اند. در نتیجه رانندگان به جاي گردش به چپ مستقیم از راه فرعی به راه اصلی، مجبور هستند اقدام به گردش به راست نموده و سپس در قسمت میانه بین تقاطعی و یا در تقاطع چراغ دار پایین دست اقدام به دوربرگردان کنند. این تحقیق به ارزیابی نرخ برخوردهاي ترافیکی رخ داده شده در مانور حرکتی گردش به راست بعلاوه دوربرگردان، با توجه به فاصله بین موقعیت دوربرگردان از راه فرعی و حجم هاي گردشی و عبوري از این ناحیه می پردازد. بدین منظور با جمع آوري پارامترهاي هندسی، ترافیکی و برخوردهاي رخ داده شده در پنج دوربرگردان شهر تهران و با استفاده از آنالیزهاي رگرسیون خطی علاوه بر ارائه مدل پیش بینی نرخ برخوردهاي ترافیکی براي حرکت گردشبه راست بعلاوه دوربرگردان از راه فرعی به اصلی، پیشنهاداتی جهت تعیین حداقل فاصله بین راه فرعی از دوربرگردان با توجه به نرخ برخوردهاي قابل قبول در این ناحیه، ارائه شده است. همچنین براي تأیید مدل نهایی ارائه شده از نرم افزار شبیه سازی SYNCHRO کمک گرفته شده است.

 

کلید واژه : نرخ برخوردها، دوربرگردان، شبیهسازي، مدل، گردشبه چپ

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مسیریابی براي سیستم اتوبوس تندرو (BRT) به روش حداکثر پوشش

حامد عباسقلی زاده، ناصر پورمعلم

 

استفاده از سیستم اتوبوس تندرو در کنار سیستم ریلی در چند سال اخیر روند روبه رشدي داشته است. اغلب روش هاي مسیریابی براي مدهاي سریع حمل و نقل براي سیستم ریلی(غیر خیابانی) می باشند. به این صورت که مسأله مسیریابی براي حمل ونقل عمومی سریع، به صورت تعیین محل یا موقعیت بهینه ایستگاه ها و امتداد مسیر در یک شهر تعریف می گردید. از طرف دیگر روش هاي ابتکاري یا اکتشافی به خاطر فقدان پیچیدگی ها و سرعت عمل بالاي خود در حل مسائل مختلف مورد توجه محققین قرار دارند. در این مقاله یک روش ابتکاري بر اساس معیار پوشش سفر ایستگاه ها و دسترسی به نقاط مهم شهري معرفی می شود. روش حل شامل دو مرحله است: مرحله اول ترکیبی از دو روش پیشین پوشش جمعیتی و پوشش سفر است که در این جا براي سیستم اتوبوس تندرو تنظیم شده است. با مقایسه نتایج مشخص می شود پوشش سفر امتدادهاي بدست آمده از روش جدید، نسبت به دو روش قبلی بهبود یافته است. در مرحله دوم بر اساس امتداد تشکیل شده در مرحله اول و اطلاعات شبکه معابر شهري، مسیري متشکل از خیابان هاي شهري ساخته می شود. مطالعه موردي این مقاله بر روي اطلاعات شبکه شهر تبریز صورت گرفته است.

 

کلیدواژه : روش ابتکاري، حمل و نقل سریع، مسیرهاي خیابانی، پوشش سفر، پوشش جمعیت

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

Evaluation of a vehicle powertrain fitness to application using driving cycle byMonte Carlo method


Hamideh Razavi

Automotive powertrains are designed or selected according to power demand analysis and simulations which are closely related to the vehicle driving pattern. When a car is utilized for a non-purposed application, its driving cycle is different so the design targets are not met. It results in lower efficiency, waste of resources due to over or under engineering and lack of satisfaction. In this study, a typical passenger car which is converted to a taxi is investigated for its design fitness. The driving cycle of the taxi is a combination of long modal trips which are assembled by large sets of transient microtrips. It is constructed using actual data collected by a GPS and data logger. After filtering noises by LOWESS technique, statistical distribution of the dataset is verified so that Monte Carlo method can be implemented. Based on the acceleration results of the simulation, power demands of the vehicle and duty cycles can be derived and compared to the engine characteristics. The discrepancies indicate that the design of the powertrain does not match its application.

KEY WORDS: Automotive powertrain, Driving cycle, Monte Carlo method, Simulation




دانلود مقاله
لینک به دیدگاه

ارزیابی اقتصادي استفاده از مدهاي حمل و نقل در هسته مرکزي کلان شهرها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

محمد صدیق باور، محسن حدیقه جوانی، محمد رضا صدیق باور

 

ارزیابی اقتصادي پروژه،تکنیک هاي مقایسه و تصمیم گیري و انتخاب از میان راه حل ها،بر اساس شرایط مطلوب پولی یا اقتصادي را شامل می شود.به همان میزان که تکنولوژي صنعتی افزایش می یابد،تصمیم گیري اقتصادي نیز مشکل تر و حساس تر می شود. مجموعاً استفاده از این تکنیک ها داراي اهمیت اساسی هستند،زیرا میزان سود یا ضرر حاصل از کیفیت راه حل خاص انتخاب شده،بستگی به استفاده بجا از این تکنیک ها دارد.با توجه به ضرورت بررسی و ارزیابی اقتصادي مدها شاخص هایی نظیر:مصرف سوخت،استهلاك،زمان،آلایندگی و هزینه خانوار براي مدهاي حمل و نقلی مورد استفاده در هسته مرکزي کلان شهر شیراز مانند:اتوبوس، BRT، مترو،تاکسی و ماشین شخصی در نظر گرفته شد.با توجه به نظرات و وزن دهی هاي داده شده توسط اساتید اقتصاد دانشگاه شیراز و در نهایت با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، یکی از مناطق منتهی به هسته مرکزي را که پنج نوع مد حمل و نقل در آن تعریف شده مورد بررسی و در نهایت اولویت بندي مدها صورت پذیرفت.

 

کلید واژه : ارزیابی اقتصادي ، هسته مرکزي ، مدهاي حمل و نقل، AHP

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

براورد و بررسی اثر انتخاب دوره تحلیل در ارزیابی اقتصادي پروژه هاي ایمن سازي راه

اسماعیل آیتی، حمیدرضا بهنود

 

عمر انتخابی گزینه هاي تصمیم گیري به مشخصات فنی گزینه و شرایط بهره برداري از آن بستگی دارد، لیکن می توان بر اساس اصول تجربی نیز حدود عمر گزینه هاي مختلف را تخمین و به دست آورد. در اینجا دوره ارزیابی به عنوان دوره تاثیر عملکرد ایمنی اصلاحات هندسی انجام شده تا زمانی که نرخ تصادفات فقط به دلیل افزایش حجم تردد و تغییر کیفیت سطح رویه راه افزایش می یابد تعریف می شود. افزایش تصادفات به صورت تغییر نرخ تصادف از مقدار کاهش یافته آن در پی عملیات ایمن سازي تا حد بازگشت به نرخ تصادف معادل با نرخ تصادفات قبل از ایمن سازي تعریف می شود. با استفاده از رویکرد ارائه شده در این مقاله، مقدار دوره تحلیل در ارزیابی اقتصادي پروژه هاي ایمن سازي راه، براي ضرایب رشد ترافیک 3% و 5% به ترتیب برابر با 12 سال و 7 سال به دست می آید. در انتهاي مقاله تاثیر تغییر در مقدار دوره تحلیل بر نتایج ارزیابی اقتصادي در چند محور نمونه بررسی شده است. با افزایش مقدار دوره تحلیل امکان انتخاب گزینه هاي بیشتر و در پی آن افزایش مجموع هزینه ها مشاهده می شود که این نیز به نوبه خود افزایش منافع خالص را به دنبال خواهد داشت.

 

کلید واژه ها: ارزیابی اقتصادي، ایمن سازي راه، دوره تحلیل.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی میزان رضایت مسافران از عملکرد شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در سال 1388

علیرضا آقاسی

 

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایت شهروندان از عملکرد شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در سال 1388 صورت گرفته است. بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، محصول( خدمات)، قیمت، ترفیع، توزیع ، کارکنان، امکانات و دارایی فیزیکی و مدیریت عملیات فرآیند به عنوان پنج عامل زیر بنایی، شناسایی و بدین ترتیب سوالات پرسشنامه تنظیم گردید. این تحقیق از جنبه اهمیت و روشجزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی و از جهت هدف کاربردي است. تعداد نمونه مورد بررسی 360 نفر و جامعه آماري این تحقیق 800000 نفر ارباب رجوعان سازمان می باشد. ابزار اصلی این تحقیق، پرسشنامه بوده که به بررسی خطوط مختلف بحرانی و غیر بحرانی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه پرداخته است. براي جمع آوري اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها از دو حوزه آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. لازم به ذکر است که اعتبار پرسشنامه این تحقیق از طریق نرم افزار SPSS محاسبه شده و برابر 81.7 % تعیین شده است که حاکی از اعتبار بالاي پرسشنامه است. طبق آمار بدست آمده و محاسبات صورت گرفته 58.9 % از مسافران را زنان و 41.1 % را مردان تشکیل داده اند. بیشترین سهم نوع شغل را محصلین با 37.1 % سهم و کمترین سهم را سربازان با 1.1 % سهم دارا می باشند. جالب آنکه بیشترین سهم میزان تحصیلات متعلق به سطح تحصیلی لیسانس با 30.3 % سهم و کمترین سهم متعلق به سطح تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر با 5.70 % سهم می باشد. نتایج حاصل از نظر سنجی حاکی است که در تمامی 87 % مسافران، از خدمات رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه / آزمون ها با سطح 95 % اطمینان می توان گفت بیش از 81 بیش از حد متوسط رضایت دارند و این امر نشان دهنده بهبود عملکرد و مدیریت این سازمان در چند سال اخیر می باشند.

 

کلمات کلیدي: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه، رضایت مشتري، اتوبوس، خدمات و کیفیت

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

سیستم هاي هوشمند حمل و نقل (ITS) و کاربردهاي مختلفآن در برنامه ریزي حمل و نقل شهري

علیرضا آقاسی

 

فرآیند برنامه ریزي در بر گیرنده کلیتی است پیوسته در جریان، از این رو تلقی رویدادها، اشیاء یا افعال به مثابه واقعیت هاي ایستائی که در زمان و مکان ثابت اند مردود است. برنامه ریزي شهري و فرآیند آن نیز امري مستمر، همیشگی و پویا است و نمی توان با آن به صورت مقطعی، موقت و ایستا برخورد نمود. بخشی از برنامه ریزي شهري، برنامه ریزي حمل و نقل شهري است که در کنار مسکن، کار و گذراندن اوقات فراغت، به عنوان یکی از چهار عملکرد اساسی شهر قلمداد شده است، به گونه اي که زندگی شهري امروز را بدون آن نمی توان تصور نمود. تجربه نشان داده است که با توسعه و بزرگ شدن کلان شهرها، مشکلات و مسائل شهري با سرعت بیشتري رشد خواهد نمود و مدیریت شهري روز به روز پیچیده تر شده و نیازمند ارائه راهکار جدید می باشد. وجود نارسائی در روند برنامه ریزي شهري وحمل و نقل شهري، آثار و عوارض زیان بارتر گسترده اي را همچون مصرف بالاي انرژي، تاخیر در رسیدن به مقصد، آلودگی هوا، کاهش ایمنی شهري و نظایر این ها را به بار آورده است. در کلان شهر اصفهان نیز در چند سال اخیر با مطالعات گسترده در خصوص ITS با بکار گیري این فناوري در سطح گسترده، امکان مدیریت موثر و کارآمد شبکه هاي حمل و نقل بخش هاي دولتی و خصوصی به وجود آمده است. حتی با تشکیل کارگروه تخصصی ITS در حوزه حمل و نقل و ترافیک تلاش شده است تا با بررسی جنبه هاي مختلف حمل نقل، معرفی ITS کاربردهاي آن به یک نگرش سیستمی در مورد مساله مدیریت ناوگان حمل و نقل دست یافت.

 

کلمات کلیدی: ITS، حمل و نقل ، ناوگان، ATMS، GPS

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

برآورد تقاضاي سفر و ناوگان موردنیاز حمل و نقل ریلی حومه اي تهران تاسال 1404

فرهاد بندرچیان

 

حمل ونقل حومه اي از اهمیت بالائی برخوردار میباشد و در سالهاي اخیر نیز در سیاست ها وقوانین کشور به این مهم پرداخته شده است لیکن عملکرد اجرائی در این خصوص زیاد شایان ذکر نمی باشد از این رو براي بیشتر مطرح نمودن مسائل مربوط به این موضوع در این مقاله میزان تقاضا سفرهاي حومه اي تهران وناوگان مربوط به آن برآورد شده است.

در این مقاله سعی شده به طور کامل نقاط تقاضا در شبکه حمل و نقل حومهاي تهران شناسایی گردد و سپس با طراحی مدل تقاضاي مناسب میزان تقاضاي سفرهاي حومه اي ریلی استان تهران با پارامترهائی همچون جمعیت ،فاصله شهرها و حومه ها،اشتغال و...برآورد شود و براي این منظور مسیرهاي حومهاي– محلی موجود و آینده(مصوب و در حال احداث) مورد بررسی قرار گرفته شده وپساز تعیین مسیرهاي سفرهاي حومه اي ریلی به بررسی و معرفی انواع ناوگان ریلی قابل بهره برداري براي مسیرهاي حومه اي– محلی تعیین شده پرداخته شده است ودر پایان میزان نیاز به ناوگان مرتبط با مسیرهاي مذکور تا سال 1404 برآورد شده است.

 

کلمات کلیدي: تقاضاي سفر،حمل ونقل حومه اي،ناوگان،جمعیت،اشتغال،فاصله

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارایه ي مدلی چند هدفه براي زمان بندي حرکت قطارها در خطوط تکریلی با در نظرگرفتن تقاطع

حسن جوانشیر، مریم مصدقی

 

در این مقاله، دو مسیر راه آهن با در نظر گرفتن یک تقاطع با یکدیگر، که هر مسیر صرفا حرکت رفت و برگشت روي یک خط را داراست، بررسی شده است. در این راستا، هدف اول حداقل کردن زمان کل تاخیر قطارها در یکبازه ي زمانی خاص است. همچنین در این پژوهش هدف دومی مورد توجه قرار گرفته که حداقل کردن هزینه است. به طوري که براي هر واحد زمان هر نوع قطار، هزینه اي فرض می شود. قطارها به چند نوع تقسیم شده اند که هر یک داراي هزینه ي خاص خود به ازاي هر واحد زمان هستند. این هزینه ها به صورت ثابت براي هر واحد زمانی فرض شده اند. از طرفی هر نوع قطار می تواند به علت اهمیت خاص خود، از اولویتی برخوردار باشد. بنابراین براي هر نوع قطار، یک ضریب اولویت(وزنی) در نظر گرفته شده که در مدل سازي مساله مورد توجه قرار می گیرد. دارا بودن اولویت بالاي بعضی از انواع قطارها نسبت به سایرین، پیچیدگی مساله را نیز افزایش می دهد. در این مقاله پس از تعریف مساله به صورت توضیحی، مدل ریاضی مربوطه با دو تابع هدف ارایه شده است. سپس به منظور نشان دادن کارایی مدل، با استفاده از نرم افزار Lingo مثالی حل شده و به بحث گذاشته شده است.

 

کلید واژه: برنامه ریزي حرکت قطار، مدل سازي ریاضی، اولویت بندي حرکت قطار.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی قابلیت پیاده محوري وحمل و نقل انسان محور در منطقه تاریخی شهر تهران (با بهره گیري از روش Space Syntax و GIS)

عباس آذري، محمد هادي حیدر زاده

 

رشد جمعیت شهري وتوسعه روز افزون شهرها باعث ایجاد مشکلات عدیده اي در سطح شهر ها شده است.برنامه ریزي علمی و هوشمندانه جهت طراحی ،بهره برداري و مدیریت تسهیلات براي جابه جایی ایمن وکارا وسازگار با محیط زیست براي شهروندان ،می تواند این مشکلات را تعدیل نماید.یکی از بهترین راه ها براي حل مشکل ترافیک در سطح شهرها استفاده از حمل ونقل موثر و کارا می باشدکه در راستاي توسعه پایدار بر سه رکن منابع انرژي ،مهارت و جامعه انسان مدار تاکید دارد. سیستم حمل ونقل پایدار، عنوان حمل ونقلی است که مصرف بهینه سوخت، کاهش آلاینده ها،ایجاد امنیت,جلوگیري از ازدحام و تامین دسترسی هاي اقتصادي و اجتماعی را جهت جلوگیري از ضررهاي بزرگ و جبرانناپذیر براي نسلهاي آینده، فراهم می کند. در این پژوهش به بررسی قابلیت پیاده محوري وحمل ونقل انسان محور در بخش تاریخی شهر تهران ،پرداخته می شود روش مورد استفاده در این پژوهشمبتنی بر تلفیق روش چیدمان فضا (space syntax) سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است. از دستاوردهاي این پژوهش دستیابی به روش به مدلسازي وشبیه سازي پیاده محوري است که پنج معیار شامل: پیوستگی وارتباطات، امنیت، هماهنگی با حمل ونقل عمومی و کاربري هاي سازگار با پیاده راه را در بر می گیرد.

 

کلید واژه : توسعه پایدار، حمل ونقل انسان محور ،چیدمان فضایی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد افراد در ترافیک شهري مطالعه موردي : شهر اصفهان

امیر حسین شریعتی، شبنم دادبین، قدرت افتخاري، آیتین سعادت ملی

 

مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد افراد در ترافیک شهري اصفهان می پردازد. هدف مقاله آن است که تأثیر عواملی مانند، 1) عوامل اجتماعی 2) عوامل فنی 3) عوامل فردي و 4) عوامل محیطی را بر مدیریت عملکرد افراد در ترافیک شهري در شهر اصفهان بررسی کند.فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون T تک نمونه اي در سطح اطمینان 95 درصد مورد بررسی قرار گرفتند. علاوه برآن ، جهت تکمیل نتایج تحقیق از ازمون هاي دیگري از قبیل ANOVA، توکی، T، مستقل ،فریدمن، ضریب همبستگی و رگرسیون نیز استفاده شده است که بر اساسنتایج حاصل از آزمون ANOVA بین نظرات افراد بر اساس عواملی چون درآمد ، شغل مدت زمان رانندگی ، نوع جریمه افراد و میزان قانونمند بودن تفاوت معنی داري وجود نداشت ولی بر اساس عامل میزان تحصیلات، افراد با مدرك تحصیلی لیسانس، دیپلم و زیر دیپلم نسبت به فوق دیپلم ها تأثیر عوامل فنی بر مدیریت عملکرد رابیشتر ارزیابی کردند . با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن ترتیب اهمیت عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد افراد در ترافیک شهري در شهر اصفهان به صورت زیر است: 1)-عوامل فنی 2)- عوامل اجتماعی 3)- عوامل فردي 4)- عوامل محیطی. از میان عوامل و متغیر ها عوامل فردي و محیطی بالاترین ضریب همبستگی را با مقدار 44 /. در اختیار دارند.

 

کلید واژه ها: مدیریت عملکرد، عوامل اجتماعی، عوامل فنی، عوامل فردي، عوامل محیطی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مدل توصیفی تعداد تصادفات وسایل نقلیه در جاده هاي برون شهري ایران و تعیین وزن علت وقوع تصادف

حمید بهبهانی، سمیه فخاریان

 

بررسی تصادفات رانندگی نشان می دهد که تعداد تصادفات و شدت آنها بر حسب عوامل مختلف متفاوت می باشد. گرچه عوامل متعددي وجود دارند که میتوانند سبب تصادفات وسایل نقلیه گردند اما به طور عمده عوامل دخیل در تصادفات این وسایل را میتوان به 4 دسته انسان، وسایل نقلیه، جاده و محیط تقسیم بندي نمود. از سوي دیگر بررسی تاثیر وضعیت جریان ترافیک بر روي تصادفات نشان می دهد که تغییرات تعداد و شدت تصادفات در زمانهاي مختلف متاثر از تغییر پارامترهاي ترافیکی می باشد. در این تحقیق با استفاده از توزیع پواسون نسبت به مدلسازي تعداد تصادفات بر اساس پارامترهاي موثر در وقوع تصادف اقدام گردیده و نهایتاً میزان تاثیر پارامتر علت وقوع تصادف در کنار سایر پارامترهاي موثر بر روي این مدل بررسی و موثرترین علت در وقوع تصادفات تعیین گردیده است.

 

کلید واژه: تصادف، علت تصادف، توزیع تصادفات، مدل پواسون ، پارامترهاي ترافیکی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

شناسایی شاخص هاي پایداري در بخش هاي حمل ونقل و انرژي جهت دستیابی به راهبرد توسعه پایدار

مهدي استادي جعفري، حسن جوانشیر، حامد رضا حیدري میآبادي

 

توسعه پایدار به عنوان یک رویکرد جامع نگر، امروزه بر نحوه مصرف منابع کلیه فعالیت ها بسیار موثر می باشد. توسعه مربوط به حمل ونقل مسافر و کالا در عرصه هاي برنامهریزي، تخصیص منابع جامعه، برآورد تقاضاي شیوه هاي مختلف حمل ونقل و بازخوردهاي ناشی از آنها لزوم نگرش پایدار به این مقوله را ایجاب می نماید. از سوي دیگر بحران انرژي در کشورهاي جهان و نوسانات ارزش سوخت هاي فسیلی در سالیان اخیر منجر به لزوم اقبال به سمت انرژي هاي با فرآیند تولید پایدار و پیوسته گردیده است. در این مقاله به تشریح شاخص هاي پایداري در بخش هاي حمل ونقل و انرژي جهت دستیابی به راهبرد توسعه پایدار پرداخته شده است. به این منظور با تعریف مفاهیم اولیه توسعه، پایداري و توسعه پایدار از دیدگاه صنعت حمل ونقل و همچنین تدوین معیارهایی براي ارزیابی تأثیر انرژي هاي تجدیدپذیر بر توسعه پایدار، میزان کارآیی انرژي هاي فوق در دستیابی به این هدف، بدست آمده و معرفی شده اند.

 

کلمات کلیدي: توسعه پایدار، انرژي، صنعت حمل ونقل، شاخص

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل و ارزیابی مدل هاي مدیریت تنظیم جهت معابر در شبکه هاي شهري

شهریار افندي زاده، رضا قویدلی ابرغان، احسان زمانیان

 

در این مقاله با هدف کاهش زمان سفر و هزینه(شامل زمان سفر، استهلاك( مسافت- وسیله نقلیه) و مصرف سوخت) در یک شبکه شهري اقدام به معرفی روش هایی براي پیشنهاد پیکربندي هاي بهینه در یک شبکه معابر شهري شده و سپس جهت مقایسه پیکربندي هاي پیشنهادي با استفاده از مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران "EMME/2" شاخص هاي شبکه درپیکربندي های پیشنهادي به دست آمده است.سرانجام با محاسبه هزینه در پیکربندی هاي ارائه شده، مورد مقایسه قرار می گیرند. تخصیص سفر در مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مبتنی بر الگوریتم "فرانک-ولف"،می باشد. جهت کاربردي نمودن، مطالعه موردي براي تعیین جهت معابر در محدوده نازي آباد در منطقه 16 شهرداري تهران ارائه شده است.

 

کلید واژه: مدیریت تنظیم جهت معابر، پیکربندي بهینه، مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ، هزینه، منطقه 16

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

یافتن کوتاهترین مسیر همیلتونی براي شهرهاي ایران با استفاده از الگوریتم ممتیک

مسعود یقینی، محسن مومنی، محمدرضا سرمدي

 

مسئله فروشنده دوره گرد یکی از مسائل شناخته شده و مهم بهینه سازي در حوزه برنامه ریزي حمل ونقل و ترافیک است که هدف آن یافتن کوتاهترین مسیر همیلتونی بین مجموعه اي از شهرهاست، به گونه اي که هر شهر فقط یک بار در مسیر قرار گرفته و مسیر ساخته شده به شهر اول منتهی شود. با توجه به اهمیت و کاربرد گسترده یافتن کوتاهترین مسیر همیلتونی، در این مقاله، این مسئله بین 1071 شهر ایران با استفاده از الگوریتم فراابتکاري حل شده است. با توجه به تفاوت الگوریتم هاي فراابتکاري، الگوریتم ممتیک به عنوان یک الگوریتم فراابتکاري مبتنی بر جمعیت، براي حل این مسئله استفاده شده است. به منظور ارزیابی عملکرد الگوریتم پیشنهادي، مسائل استاندارد با ابعاد مختلف 16 شهر تا 1060 شهر انتخاب گردیده است. پیاده سازي الگوریتم پیشنهادي با استفاده از زبان جاوا صورت گرفته و در نهایت عملکرد الگوریتم با توجه به کیفیت جواب بدست آمده و زمان حل، ارزیابی شده و نتایج مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان دهنده کارایی و اثربخشی بالاي الگوریتم پیشنهادي است.

 

کلیدواژه: شهرهاي ایران، مسئله فروشنده دوره گرد، مسیر همیلتونی، الگوریتم ممتیک

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارایه مدلی آماري جهت برآورد طول شبکه ریلی با رویکرد شبکه حمل و نقل همگانی یکپارچه

الیاس فرح زاد

 

توجه به اینکه در طراحی شبکه همواره درگیر این مسئله هستند که چه میزان طول شبکه ریلی براي یک شهر بهینه است، کمبود یکمدل آماري در این زمینه که بتواند مقدار بهینه طول شبکه ریلی شهر مورد نظر را هر چند بصورت تقریبی برآورد نماید، محسوس است. از نتیجه مدل تولید شده در این تحقیق می توان به عنوان محدودیتی در طراحی هاي شبکه مترو استفاده نمود. پارامترهاي جمع آوري شده براي این مطالعه را می توان در 3 دسته تقسیم نمود: 1- پارامترهاي مربوط به شهر 2-پارامترهاي مربوط به شبکه اتوبوسرانی 3-پارامترهاي مربوط به شبکه مترو. این مدل با تحلیلی آماري بر 41 شهر مختلف دنیا تولید شده است. براي ساخت مدل و تحلیل و آنالیز آن در این بررسی از رگرسیون خطی چندگانه و نرم افزار آماری spss استفاده شده است. در ادامه کاربرد مدل براي شهر تهران ارایه شده است و در نهایت به این نتیجه می رسید که با در اختیار داشتن برخی آمار و اطلاعات مربوط به شهر و سیستم حمل و نقل آن می توان برآوردي مناسب و قابل قبول از طول شبکه مترو داشت. از طرف دیگر باید توجه داشت که وجود طول شبکه سیستم اتوبوسرانی در این مدل موجبمی شود که رابطه بین این دو سیستم و تا حدودي یکپارچگی شبکه در برآورد طول شبکه مترو در نظر گرفته شود.

 

کلید واژه : طول شبکه ، مدل آماري، مترو، طراحی شبکه

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه روشی جهت اندازه گیري کیفیت سطح سرویس دهی حمل و نقل عمومی با استفاده از روش TOPSIS

محسن صالحی، احسان جوانمردي

 

در این مقاله به ارائه روشی جهت اندازه گیري کیفیت سطح سرویسدهی حمل و نقل عمومی پرداخته می شود. هدف ارائه راه حلی جهت مقایسه کیفیت سرویس دهی حمل و نقل عمومی میان چندین مکان مختلف مثلاً خطوط اتوبوسرانی مختلف در یک شهر یا میان چند منطقه و رتبه بندي آنها جهت تصمیمات بعدي می باشد. جهت انجام مقایسه 6 مؤلفه کلی قابلیت دسترسی، زمان سفر، قابلیت اطمینان، مستقیم بودن سرویس، تناوب سرویس و چگالی سفر تعریف نموده و بر اساس آنها 15 شاخص براي توصیف کیفیت سطح سرویس معرفی گردیده اند. سپس در غالب تصمیم گیري چند شاخصه (MADM) مدل سازی شده و به کمک روش TOPSIS مکان هاي مختلف بر اساس مولفه هاي کیفیت سرویس دهی حمل و نقل عمومی مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبه بندي می شوند.

 

واژه های کلیدی: TOPSIS، ارزیابی عملکرد، کیفیت سطح سرویس دهی، حمل و نقل عمومی، MADM

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...