رفتن به مطلب

مقالات دهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

سیستم هاي ترکیبی حمل و نقل عمومی شهري، پلی میان LRT و BRT

سهیل مردانی، علیرضا نوري، حمیدرضا فوري

 

توجه به نیاز روز افزون به حمل و نقل عمومی شهري و همچنین با توجه به کلان بودن سرمایه گذاري هاي انجام شده در این بخش و از سوي دیگر تنوع بسیار بالاي این سیستم ها در دنیا، تحقیق بر روي یافتن گزینه برتر و استفاده از مزایاي آن میتواند راهگشاي بسیاري از مشکلات موجود در حمل و نقل همگانی شهري گردد. در این مقاله سیستم هاي مرسوم و همچنین سیستم هاي نوین ترکیبی حمل و نقل شهري مانند GLT، Civis، Phileas و نهایتاً Translohr معرفی شده و با توجه به معایب و مزایاي هر یک از لحاظ قابلیت دسترسی، قابلیت نگهداري، میزان اطمینان و ایمنی وسایل مقایس هاي به عمل آمده است. با وجود مزایاي بسیار زیاد سیستم حمل و نقل عمومی به وسیله تراموا در صورتی که معایب ترامواهاي چرخ فلزي حل گردد می توان سیستم حاصل را بهترین سیستم حمل و نقلی در نوع خود دانست. با توجه به بررسی هاي به عمل آمده در بین سیستم هاي با ظرفیت متوسط حمل و نقل عمومی مذکور، سیستم ترنسلور از قابلیت هاي بالاتري برخوردار میباشد و از لحاظ فنی گزینه بالاتري تلقی می گردد.

 

کلید واژه: سیستم هاي ترکیبی حمل و نقل عمومی شهري، سیستم هاي هدایت شونده، LRT، BRT، ترامواي چرخ لاستیکی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 104
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

مکان یابی بهینه ایستگاه هاي آتش نشانی درشبکه هاي ترافیکی درون شهري براثر وقوع زلزله

منصورحاجی حسینلو، حمیدرضامعززي

 

شبکه حمل ونقل داراي نقش حیاتی در امدادرسانی ونجات جان انسان ها پس ازوقوع زلزله می باشد که از آن تحت عنوان شریان هاي حیاتی نام برده می شود. عملکرد بهینه شبکه حمل ونقل می تواند باعث کاهش اثرات مستقیم وغیرمستقیم بحران گردد، از این رو می توان به ارزش زمان امدادرسانی وکاهش زمان تاخیر براي کمک به مصدومین درشبکه پی برد.ازاهداف این تحقیق می توان به بهینه سازي تخصیص ترافیک و یافتن بهترین مکان براي ایستگاه هاي آتش نشانی وهمچنین اولویت بندي پل ها با توجه به مقایسه بین زمان هاي تاخیر ایجاد شده درشبکه ناشی ازتخریب آنها اشاره کرد.در این تحقیق محدوده اي از شبکه حمل ونقل شهر قم که اطراف قم رود می باشد توسط نرم افزار TransCAD که جزء نرم افزارهاي برنامه ریزي حمل ونقل می باشد، مدل سازي گردید. سپس سناریوهاي مختلف خرابی پل هاي موجود روي قم رود درشبکه اعمال شدند.درادامه به بحث درمورد جایگاه ایستگاه هاي آتش نشانی دروضع قبل اززلزله وتاثیر آن روي رفتار شبکه حمل ونقل بعد ازوقوع زلزله پرداخته شد.همچنین با استفاده از بهینه سازي تخصیص ترافیک، زمان سفر براي امداد رسانی در حالتهاي مختلف خرابی به دست آمد. درنهایت با توجه به بهترین حالت ممکن ازلحاظ کاهشمیانگین زمان سفر براي امدادرسانی مناسب ترین جایگاه ایستگاه هاي آتش نشانی براي شبکه تعیین گردید.

 

کلیدواژه: زلزله، امدادرسانی، تخصیص ترافیک، جایگاه آتش نشانی، بهینه سازي زمان سفر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی تاثیر احداث مسیرهاي ویژه بر راندمان حمل و نقل عمومی:یک مطالعه موردي

مسعود نادرنژاد، حمید رضا راسخی

 

احداث مسیرهاي ویژه حمل و نقل عمومی با هدف فراهم نمودن فضایی براي عملکرد بهتر وسایل نقلیه این سیستم صورت میگیرد. لذا به گفته بسیاري از کارشناسان، مسیر حرکت، مهمترین عنصر در تعیین میزان سرعت و قابلیت اطمینان در خدمات حمل و نقل عمومی است. براین اساس در برخی از معابر پر تردد شهر مشهد مسیرهاي ویژه حمل ونقل عمومی احداث گردید. در این مقاله به بررسی و تحلیل نتایج حاصل از اجراي این مسیرها از طریق تعیین دو شاخص تعداد سفر و زمان سفر پرداخته شده است، که در نهایت بررسی هاي انجام شده نشان دهنده اجراي موفق این طرح ها در کاهش سهم حمل و نقل شخصی و استفاده بیشتر از حمل ونقل عمومی می باشند.

 

واژه هاي کلیدي: مسیر ویژه، حمل و نقل عمومی، تعدادسفر، زمان سفر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

A Comprehensive Solution for Urban Traffic Congestion Dilemmas: Allocating Roadspace to Public Transport

M. Sarvi, M. Mesbah, G. Currie

 

Transport planners are continually seeking ways in which to balance the often conflicting needs for their limited road space. There is trend towards the reallocation of roadspace to on-road public transport due to its effectiveness in people movement and wider environmental benefits (road diet). However reallocating roadspace can be a delicate task since it is often at the times of highest demands that space must be taken away from one mode to benefit another. Transport planners are not assisted by the techniques they have available to manage this issue. Traditional warrants for provision of facilities such as bus lanes only consider the relative people moving abilities of alternative modes. Generally these methods only examine the average travel time impacts on people. Yet in practice one of the main benefits of public transport priority is improved service reliability. The benefits of improved reliability and the wider environmental benefits of these schemes are not a part of traditional approaches to determine if road space reallocation is appropriate. This paper describes a new method for assessing the impact of reallocating roadspace to public transport. The presented approach would identify the optimal combination of transit exclusive lanes, considering the benefits of all network users. The presented method involves the effects of shift in modal split, private car route choice, and transit route choice. The problem is formulated in form of a bi-level optimization with integer variables. A solution algorithm based on a decomposition method is proposed. The presented approach is applied to an example network and results are discussed

.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مطالعات میدانی در خصوص میزان رضایت مندي شهروندان از سامانه اتوبوس هاي تندرو(مطالعه موردي خط یک)

فرناز قبادي، محمدهادي حیدرزاده، عادل خزائی

 

یکی از دغدغه هاي مسئولان شهري در کلانشهرها برطرف کردن مشکل ترافیک شهر و همچنین کاستن از مدت زمان رسیدن به مقصد براي شهروندان می باشد. راه اندازي خطوط BRT یکی از بهترین راه حل هاي عبور از این معضلات می باشد. این مقاله شامل بررسی تاثیرات این سامانه در تهران و تحقیقات میدانی از شهروندان میباشد این تحقیق به صورت پهنانگر پیمایشی در خط یک مسیر پایانه آزادي تا چهارراه تهرانپارس انجام شده و روش تحقیق میدانی (Field study) بوده جمع آوري اطلاعات بر روي 1550 نمونه آماري در بخش شهروندان و مبتنی بر بررسی پیمایشی (survey) صورت گرفته است.

%84 از پاسخگویان از سامانه BRT استفاده می کنند که سفر حدود 45 % از این افراد روزانه و به مستمر می باشد. 69 % از پاسخگویان تاثیر این سامانه را در کاهش زمان سفر چشمگیر دانسته اند، 78 % از پاسخگویان تاثیر سامانه فوق الذکر را در کاهش هزینه سفر خیلی زیاد و زیاد ارزیابی کردهاند، 75 % از پاسخگویان کاهش مصرف سوخت و گسترش فرهنگ حمل و نقل عمومی از طریق سامانه BRT موثر بودن سامانه مذکور در کاهش آلودگی هواي شهر تهران را تایید نموده اند. همچنین استقبال شهروندان از سامانه BRT با اختلاف 20 درصد نسبت به مترو بیشتر بوده است.

 

کلید واژه :حمل و نقل عمومی، سامانه BRT، آلودگی هوا ،ترافیک

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

شناسایی عوامل تاثیر گذار در حوادث جاده اي نفتکش هاي حامل فرآورده هاي نفتی در نواحی رودسر

حسین شریعت، فریده عتابی، ایرج گشمردي، نوید مکوندي

 

در شبکه راه هاي کشور ، حوادث جاده اي سالانه خسارات و تلفات فراوانی را به کشور تحمیل می کند و در این راستا حوادثی که در حمل و نقل فرآورده هاي نفتی رخ می دهد از اهمیت ویژه اي برخورد دار است ، زیرا تصادفات وسایل نقلیه حامل فرآورده هاي نفتی ضمن ایجاد زمینه خطر بالقوه براي سایر وسایل نقلیه حمل و نقلی ، باعث بروز آلودگی محیط زیست در سطحی وسیع ، تشدید و توسعه میزان خسارت مالی بعلت انفجار یا آتش سوزي و ایجاد اختلال وسیع در شبکه آمد و شد می گردد. به منظور بررسی میزان عوامل مختلف تاثیرگذار بر حوادث جاده اي نفتکش ها در کشور ، اطلاعاتی مربوط به سالهاي 1382 الی 1387 از شرکت ملی پخش فرآورده هاي نفتی ایران اخذ و ویژگیهاي حوادث در جنبه هاي تغییر فصول ، نوع نفتکش ، ساعات تردد ، نوع تصادفات ، علت هاي انسانی و میزان خسارات شناسایی گردید و براي هر یک از آنها احتمال وقوع و شدت عوامل( با برنامه Expert Choice) محاسبه شد . بیشترین درصد فراوانی تصادفات نفتکش ها بعلت بی احتیاطی از نوع تریلر و در پاییز و در ساعات 10 و 15 بصورت واژگونی رخ داده است.

نتایج نشان می دهد با توجه به میزان تردد و کل خسارات خودروها در استان گیلان ، درصد احتمال تصادفات در سالهاي 1386، 1385 و 1387 بترتیب 0.0225 ، 0.0194 و 0.0198 بوده است در این تحقیق براي کاهش بروز حوادث جاده اي ، موقعیت هاي 51 نقطه جاده کوهستانی که احتمال ریزش ، لغزندگی ، خرابی پل و... داشته و 21 نقطع تقاطع در مسیر بزرگراه رودسر به چابکسر و 11 نقطه حادثه خیز شناسایی شده توسط سازمان راهداري و حمل و نقل استان گیلان ، مشخص گردید.

 

کلید واژه : حوادث جاده اي ، نفتکش، فرآورده هاي نفتی ، نواحی رودسر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مکانیابی گذرگاه عرضی غیر همسطح عابر پیاده با استفاده از نرم افزار ArcGIS در شبکه هاي ترافیکی درونشهري

منصور حاجی حسینلو، وحید ترقی، محمدرضا احدي

 

جداسازي حرکت عابران پیاده با ترافیک عبوري راه در مقاطع با حجم و سرعت بالا از مسایلی است که علاوه بر تامین ایمنی عابران، روانی ترافیک مسیر مورد نظر را نیز در بر دارد. یکی از روش هاي گذر ایمن عابر از این مقاطع احداث گذرگاه هاي غیرهمسطح عابر ( روگذر یا زیرگذر) می باشد. مکانیابی صحیح این نوع گذرگاه عرضی عابر در گروي شناخت صحیح پارامترهاي تاثیرگذار است. در این مقاله ابتدا پارامترهاي تاثیرگذار در مکانیابی گذرگاه غیرهمسطح از قبیل حجم وسایل نقلیه، حجم عابرپیاده، سرعت وسایل نقلیه، زمان مورد نیاز براي عبور، مشخصات هندسی مقطع، فاصله از گذرگاه عرضی مجاور، اطلاعات تصادفات و کاربري زمین اطراف مورد بررسی قرار گرفته است. هریک از پارامترهاي مفروض تحت لایه هاي اطلاعاتی مجزا در نرم افزار ArcGIS تعریف و در نهایت لایه هاي مربوط به پارامترهاي مکانیابی گذرگاه هاي عابرپیاده پس از وزن دهی به کمک روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با یکدیگر ترکیب و مکان بهینه گذرگاه عرضی غیرهمسطح عابرپیاده توسط نرم افزار ArcGIS تعیین شده است. به عنوان مطالعه موردي مکان بهینه گذرگاه عابر غیرهمسطح یکی از خیابان هاي شریانی شهر تهران تعیین شد. نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از این روش ضمن صرفه جویی در زمان، نتایج مطلوبی را در تعیین گذرگاه هاي عرضی غیرهمسطح عابرپیاده ارائه می دهد.

 

کلمات کلیدي: ArcGIS، مکانیابی، گذرگاه غیرهمسطح عابر، ایمنی ترافیک و AHP

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی الگوریتم هاي تخصیص ترافیک مسیر مبنا در حمل و نقل

شهریار افندیزاده زرگري، سید بهمن مقیمی

 

مبحث تعادل ترافیکی یا تخصیص ترافیک علاوه بر پیش بینی جریان ترافیک در شبکه و نقش قابل توجه آن به عنوان یکی از مراحل برنامه ریزي حمل و نقل، داراي کاربردهاي مهمی در شاخه هاي دیگر حمل و نقل نیز می باشد. از جمله این شاخه هاي حمل و نقل می توان از ارزیابی پروژه هاي حمل و نقل، مدیریت سیستم هاي حمل و نقل و طراحی شبکه هاي حمل و نقل نام برد. روشهاي تخصیص بر حسب جریان ترافیک را می توان به دو نوع تخصیصکمان مبنا و تخصیص مسیر مبنا تفکیک کرد. در گذشته الگوریتم هاي بر پایه کمان بسیار مورد توجه بودند، اما پیشرفت هر روز سیستم هاي حمل و نقلی و نیاز به اطلاعات لحظه اي جریان در مسیرهاي شبکه و پیشرفت صنعت کامپیوتر توجه محققان را به سوي الگوریتم هاي مسیر مبنا معطوف کرده است. در این مقاله به بررسی چهار روش تخصیص مسیر مبنا، تخصیص با مساله تکمیلی غیرخطی (NCP)، الگوریتم تصویر گرادیان (GP)، الگوریتم تصویر گرادیان مزدوج (CGP) الگوریتم تجزیه سیمپلیکال غیرهمفزون (DSD)، پرداخته و سپس نتایج استفاده از این روشها نسبت به هم از نظر تعداد تکرار، دقت و سرعت در رسیدن به جواب تعادل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که الگوریتم هاي بر پایه مسیر نسبت به الگوریتم هاي بر پایه کمان با سرعت و دقت بیشتر و بعلاوه با تعداد تکرار کمتر به تابع هدف مورد نظر می رسد. از طرفی حصول اطلاعات مسیر در این روشها موجب افزایش کارایی آنها در برخی روشهاي تصمیم گیري خواهد شد. همچنین، می توان گفت که در بین چهار الگوریتم ها مسیر مبناي بررسی شده، الگوریتم تصویر گرادیان مزدوج با سرعت بیشتر و تعداد تکرار کمتري به تعادل می رسد.

 

کلید واژه: تخصیص ترافیک مسیر مبنا، مساله تکمیلی غیرخطی، الگوریتم تصویر گرادیان، الگوریتم تصویر گرادیان مزدوج، الگوریتم تجزیه سیمپلیکال غیرهمفزون

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه راهکاري مناسب در شناسایی وقایع در شبکه جادهاي کشور (مطالعه موردي استان مرکزي)

مسعود طبیبی، محمد محسنی

 

شناسایی وعکس العمل به موقع نسبت به وقایع جادهاي یک فاکتور مهم در مدیریت ترافیک محسوب میشود. تغییر ناگهانی در جریان ترافیک عامل بالقوه خطر وتصادف است با توجه به اینکه وقایع جادهاي منجر به تغییر ناگهانی در جریان ترافیک می شوند، تشخیص سریع وقایع، باعث کاهش زمان عکس العمل و زمان طرح مدیریت واقعه و در نتیجه آن افزایش ایمنی(جلوگیري از تصادفات ثانوي) و کاهش تاخیر و ترافیک ناشی از وقایع میشود. دراین مقاله روش هاي مختلف شناسایی وقایع ارائه، سپس راهکاري مناسب در شناسایی وقایع، با توجه به شرایط موجود در کشور ارائه می شود، نتایج بررسی امکانات و نیازمندي هاي هر یک از این روش ها نشان داد که از این بین، دو روش شناسایی با استفاده از شبکه تلفن همراه و روش مبتنی بر گزارشات رانندگان(در اینجا گزارشات گشت هاي راهداري) بهترین روش قابل اجرا در کشور می باشند. در پایان، نتایج روش شناسایی وقایع بر اساس گزارشات گشت ها در استان مرکزي بیان شده است.

 

کلمات کلیدي: شناسایی وقایع، شناسایی خودکار وقایع، مدیریت ترافیک

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

حرکت به سوي جامعه الکترونیک با سیستم هاي هوشمند پرداخت کرایه

محمد صدیق باور، محمد رضا صدیق باور

 

بلیت الکترونیک از مهمترین، کارآمدترین و متداولترین ابزارهاي الکترونیکی و از شرایط لازم براي تحقق شهر الکترونیکی است. بلیت الکترونیک میتواند گردش پول افراد را در چرخه اقتصادي کاهش دهد. در این صورت، هزینه هاي مربوط به چاپ اسکناس هاي جدید کاهش می یابد. بلیت الکترونیک امکان مدیریت بر نقدینگی جاري و برنامه ریزي به منظور ارائه سرویس برحسب نیاز شهروندان را فراهم میکند و در افزایش سرعت سرویس دهندگان مؤثر است.با اجراي این طرح براي تمام مدهاي حمل و نقلی نظیر: اتوبوس، BRT، مینی بوس،تاکسی ،مترو ،مونوریل ،تراموا و براي پارکینگ ها می توان به میزان قابل توجهی در کاهش اتلاف وقت،افزایش عمر مفید پول،رعایت اصول بهداشتی و جلوگیري از انتشار بیماري ها،بصرفه بودن براي مسافران،بصرفه بودن براي رانندگان،اصلاح الگوي مصرف،برنامه ریزي و استفاده از آمار مسافران توسط متخصصان ترافیک،کاهش زمان سفر،کاهش هزینه هاي جانبی سازمان اتوبوس رانی،راحتی حمل کارت،امنیت ،قابلیت شارژ،عدم اتلاف کاغذ و رنگ صرفه جویی کرد.در مدت یکسال از اجراي طرح کامل کارت بلیت الکترونیکی در شیراز میزان صرفه جویی ارزي 31155000 ریال در یکسال در چاپ مجدد پول صورت گرفته است.در صورت اجراي کامل این طرح براي سایر مدهاي حمل و نقلی در شیراز نظیر تاکسی این میزان صرفه جویی به مراتب بیشتر می گردد.

 

کلید واژه : بلیت الکترونیک، مد هاي حمل و نقل، صرفه جویی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مقایسه حسگرهاي قابل حمل با حسگرهاي ثابت در گردآوري اطلاعات ترافیکی

سهیل مردانی، علیرضا نوري، نیما شیرمحمدي، Young Il Hwang

 

گردآوري داده هاي ترافیکی یکی از اجزاي اساسی مهندسی ترافیک است که کمیت وکیفیت انجام آن بطور مستقیم با میزان ارزشمندي یک مطالعه ترافیکی ترافیکی در ارتباط است. نیاز به گردآوري گسترده تر و دقیق تر اطلاعات ترافیکی از سویی و محدودیت منابع براي تأمین سخت افزار هاي گردآوري اطلاعات از سوي دیگر، نیاز به سخت افزارهایی قابل حمل که اطلاعات ترافیکی را با دقت قابل قبولی بدست آورده و قابلیت استفاده در موقعیت هاي مکانی متعدد را داشته باشند، احساس می شود. در مقاله حاضر ضمن مروري بر قابلیت هاي حسگرهاي ثابت و متحرك، قابلیت هاي یکی از انواع حسگرهاي قابل حمل در مقایسه با حسگرهاي ثابت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از کیفیت قابل قبول حسگرهاي قابل حمل در گردآوري اطلاعات ترافیکی است.

 

کلید واژه : داده ترافیکی، حسگرهاي ثابت، حسگرهاي قابل حمل

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی نقش اجراي طرح ملی تعویض پلالاك در احراز اصالت وسایل نقلیه

ابراهیم اسدیان، علیرضا اسماعیلی، داود دعاگویان، علیرضا جهانگیري

 

اجراي طرح تعویض پلاك وسایل نقلیه در ایران چند سالی است که به اجرا درآمده است و از سوي کارشناسان نظرات متفاوتی نسبت به میزان موفقیت آن و میزان دسترسی به اهداف از پیش تعیین شده ارائه شده است.آنچه که مشخص است اینکه هدف اصلی طرح احراز خودرو و هماهنگ سازي پلاك هاي وسایل نقلیه و برون سپاري خدمات ترافیکی در ایران بوده است و شاید شناخت میزان کارایی طرح بتواند به عنوان الگویی براي سایر طرح هاي ترافیکی محسوب گردد. با این وجود برابر روش متداول در سایر کشورها هر ده سال یکبار و حسب ضرورت سیستم شماره گذاري خودرو تغییر و سیر تکامل را می پیماید در حال حاضر تعداد زیادي از پلاك اتومبیل ها بدلیل کهنگی و فرسایش تدریجی کیفیت و قابلیت کنترل را از دست داده و زمینه جعل و سوء استفاده میسر شده، فلذا جهت ساماندهی و همچنین پیش بینی لازم با توجه به افزایش سریع جمعیت و روند روز افزون بهره گیري از وسایل نقلیه، ضرورت سازماندهی متناسب و قابل قبولی که بتواند اهداف امنیتی، انتظامی و اجتماعی را تأمین نماید احساس گردید و بدین منظور طرح ملی تعویض پلاك وسایل نقلیه در کشور مورد توجه خاص قرار گرفت.

جامعه آماري در این پژوهش مسئولین، کارشناسان، صاحب نظران و خبرگان در امور شماره گذاري وسائل نقلیه کشور می باشند. با توجه به روش تحقیق حاضر که از نظر نوع و هدف کاربردي و از نظر ماهیت و روش توصیفی می باشد.نتایج اولیه تحقیق نشان می دهد که اجراي طرح تعویض پلاك تا حدي در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده موفق بوده است.

 

کلید واژه ها: طرح ملی تعویض پلاك، احراز اصالت، پلاك، ، خودروهاي مسروقه، برون سپاري

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

جانمایی پایانه هاي ترکیبی کالاهاي کانتینري با استفاده از نرم افزار ArcGIS 9.3

محمد رضا احدي، محمد تنظیفی، احسان دادور

 

هدف از این پژوهش، یافتن مکان بهینه بر اساس تلفیق اطلاعات، آمار و عوارض جغرافیایی موجود برروي نقشه به صورت لایه هاي بی مقیاس شده می باشد. در روش پیش رو جهت احداث پایانه هاي ترکیبی کالاهاي کانتینري از ویژگی هاي مختلف شبکه حمل و نقل جاده اي، ریلی، نزدیک بودن به مناطق شهري، فاصله مکانی از مبادي ورودي و خروجی کالاهاي کانتینري با نسبت هاي مشخصی از تعداد کانتنر عبوري و همچنین زیرساختارهاي موجود در شبکه حمل ونقل در قالب محیط نرم افزار ArcGIS استفاده شده است. دراین مقاله با بکارگیري معیارهاي صحیح و استفاده از نرم افزار ArcGIS به شناسایی عوارضجغرافیایی مرتبط با طرح و دسته بندي آنها در منطقه کرمان پرداخته شده است. همچنین با رستربندي صحیح و استفاده از برنامه و دستورات عملکردي جانبی نظیر Spatial Analyst بهترین محیط فیزیکی جهت استقرار بندرخشک مشخص گردد. مطالعه موردي برروي بندرشهید رجائی و نواحی داخلی کشور ایران مرتبط با این بندر می باشد، با استفاده از روش پیشنهادي موقعیت دقیق پایانه ترکیبی کالا بر روي فضاي نمونه اي استان کرمان مورد بررسی قرار داده شده است. نتایج حاصل از این متدلوژي، بیانگر روشی ساده ومناسب به منظور تعیین محدوده هاي بالقوه و زمین هاي مستعد جهت احداث بنادر خش کدر پس کرانه بنادر، پیشروي ما قرار می دهد.

 

کلید واژه : پایانه ترکیبی کالاهاي کانتینري، بنادرخشک، حمل ونقل چند وجهی، رستربندي، Spatial Analyst ،ArcGis

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

نقش سیاست هاي دولتی در مدیریت عرضه و تقاضاي انرژي در بخش حمل ونقل پایدار کالا

مهدي استادي جعفري

 

رشد روزافزون نیازهاي جوامع انسانی و به همراه آن توسعه مراکز متعدد صنعتی، اداري و رفاهی جهت خدمات رسانی، صنعت حمل ونقل را به عنوان عاملی اساسی در برقراري ارتباط میان عرضه و تقاضاي این خدمات و نیازهاي افراد جامعه مطرح ساخته است. امروزه دیدگاه همه جانبه به توسعه سبب گردیده است تا براي دستیابی به ساختار پایدار شهري، نظریه حمل ونقل پایدار به عنوان یک راهبرد اساسی مورد توجه کارشناسان، مدیران و گردانندگان جوامع شهري قرار گیرد. یکی از مهمترین موضوعات در قسمت حمل ونقل، مبحث انرژي میباشد. سهم بالاي صنعت حمل ونقل در مصرف سرانه انرژي و تاثیرات مستقیم آن بر روي محیط زیست و همچنین پیامدهاي آن در توسعه جوامع، بیانگر جایگاه مهم این مبحث در نظریه حمل ونقل پایدار است. در این میان، حمایت از توسعه فناوري هاي گونه هاي متعدد انرژي و شناسایی خطرات زیست محیطی استفاده از آنها، در دستور کار بسیاري از اجلاس هاي مختلف بین المللی، منطقهاي و ملی می باشد. در این مقاله ضمن تلاشجهت ارائه تعریفی جامع و مانع توسعه پایدار و حملونقل پایدار کالا، سعی بر ارائه شاخصهایی در زمینه سیاست گذاري و ارزیابی جایگاه انرژي در نظریه حمل ونقل پایدار کالا گردیده است. با توجه به اهمیت جایگاه انرژي و حمل ونقل، خط مشی ها، شاخص ها و سیاست هاي ارائه گردیده در این مقاله، می تواند در دستیابی به توسعه پایدار زیرساخت هاي انرژي راهگشا باشد.

 

کلید واژه: حمل ونقل پایدار کالا، سیاست هاي دولتی، عرضه و تقاضاي انرژي، شاخص.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

Relationship between Economic and Transportation Infrastructure Indicators and Freight Productivity Growth


Laya Hossein Rashidi, Kazuya Kawamura, Amir Samimi

This study strives to examine the relationship between truck transportation productivity growth and economic indicators, and also, introduces a transportation infrastructure indicator for seven states in the Upper Midwest in the U.S. The study uses public data sources of economic activity for the year  to  , and transportation indicator for . Based on the past works that explored similar theme, a truck transportation productivity measure is defined. The relationship between economic indicators, including employment, and GDP, and congestion, as a transportation indicator, are examined using descriptive statistics, maps, crude statistical analysis, and three case studies in the study area.




دانلود مقاله
لینک به دیدگاه

رفتار سنجی شاغلین در تقاضاي پارکینگ براي سفرهاي کاري مطالعه موردي: محدوده میرداماد

مهسا تقوي، علیرضا درزي رامندي، سید احسان سید ابریشمی، غلام شیران

 

سختی یافتن یک فضاي پارك مشکلی است که تمام رانندگان در نقاط مختلف شهر تهران به خصوص در مناطق مرکزي شهر با آن مواجه هستند. در این مقاله به منظور رفتار سنجی تقاضاي پارکینگ شاغلین در سفرهاي کاري، در یک محدوده نمونه در شهر تهران(محدوده محصور بین خیابانهاي ولیعصر، میرداماد، آفریقا و حقانی)، که به دلیل وجود کاربري هاي اداري تقاضاي زیادي براي پارکینگ کاري دارد، اطلاعات لازم جمع آوري شده است. رفتار سنجی انتخاب وسیله شاغلین این محدوده براي سفر به محل کار با استفاده از مدل هاي انتخاب گسسته از نوع لوجیت چندگانه ساده انجام شده است. با در نظر گرفتن سه طریق سفر به محل کار(خودروي شخصی، سرویس ساعت اوج و سایر وسایل)، توابع مطلوبیت این سه طریق سفر تعیین شده و با استفاده از آن احتمال استفاده از هر یک از طریقها توسط شاغلین محدوده محاسبه گردید. نتایج مدلسازي نشان می دهد که متغیرهاي هزینه سفر(هزینه پارکینگ و هزینه سرویس)، زمان سفر، کلاس اقتصادي، سن، جنسیت، مدرك تحصیلی، وضعیت تأهل و استفاده از خودروي شخصی در حال حاضر پارامترهاي اثرگذار بر طریق سفر به محل کار انتخاب شده توسط شاغلین محدوده هستند.

 

کلید واژه: سفرهاي کاري، تقاضاي پارکینگ، مدل هاي انتخاب گسسته.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

مدل ارزیابی فنی و اقتصادي عملکرد سیستم هاي اتوبوس تندرو و قطار سبک شهري در کلان شهرهاي ایران (مطالعه موردي:تهران)

سید محمد سید حسینی، ایمان راستیان تهرانی

 

هدف این تحقیق، ارزیابی فنی و اقتصادي سیستم هاي حمل و نقل همگانی اتوبوس تندرو (BRT) و قطار سبک شهری (LRT) از جنبه هاي مختلف اقتصاد، تسهیلات و محیط زیست می باشد. به طوري که بعد از شناخت و نحوه عملکرد آنها، به انتخاب معیارهاي مناسب از میان منابع موجود و گسترش مدل پرداخته شده است و در نهایت به کمک روش تحلیل سلسله مراتبی AHP تلفیق آن با روش Merit Ratio، بخشی از یک کریدور فرضی بعنوان مثال مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس مطالعه موردي بر روي یکی از کریدورهاي شهر تهران انجام گشته است.

 

کلید واژه: ارزیابی،فنی و اقتصادي، معیارها، تحلیل سلسله مراتبی، ضریب شایستگی.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی ویژگی هاي تابع تقاضاي مسافران در سیستم اتوبوسرانی و پیش بینی تقاضا (مطالعه موردي: اتوبوسرانی شهر تهران)

وحید برادران، محمدرضا امین ناصري

 

کیفیت خدمات عرضه شده در سیستم هاي حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوسرانی و جلب رضایت مسافرین این سیستم ها وابسته به برنامه ریزي دقیق در آنها می باشد. ارائه برنامه هاي دقیق و مناسب جهت استفاده بهینه از سیستم هاي حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و مترو بدون براورد صحیح و دقیق تقاضاي مسافر مقدور نمی باشد. شناسایی ویژگی هاي تقاضا در سیستم اتوبوسرانی، مانند شناسایی الگوي تقاضا در ایستگاه ها و چگونگی تغییرات تقاضا بر اساس جنسیت مسافران و یا بررسی اثر ورود گروهی مسافران بر تابع تقاضا و نهایتاً توسعه مدلی براي پیش بینی تعداد مسافران منتظر در ایستگاه ها بر اساس عوامل موثر بر تقاضا از جمله مسائلی است که در سیستم حمل و نقل تهران کمتر به آن توجه شده است. در این مقاله، به بررسی مسائل پیرامون تابع تقاضا و عوامل موثر بر آن بر اساس داده هاي جمع آوري شده از سیستم اتوبوسرانی شهر تهران پرداخته شده است. تحلیل آماري داده هاي ورود مسافران نشان می دهد، تقاضاي در ایستگاه ها(تعداد مراجعات در یکدقیقه) از یک فرایند پواسون پیروي می کند. همچنین مقایسه دو مدل پیش بینی تقاضا در این سیستم، یکی بر اساس تابع امید ریاضی فرایند پواسون و دیگري مدل هاي سري هاي زمانی جهت پیش بینی تقاضا در این سیستم نشان می دهد اختلاف معنی داري بین دو روش وجود ندارد اما براورد با استفاده از روابط امید ریاضی ساده تر و آسان تر از روش هاي دیگر پیش بینی تقاضا می باشد.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه الگویی جهت انجام اقدامات آرام سازي ترافیک کشور با استفاده از تجربیات سایر کشورها

کامران رحیمی، آرش نوروزی

 

در طول سالهاي اخیر، گسترش و بهبود راه هاي جدید با هدف افزایش سرعت جابجایی وسایل نقلیه، موجب کاهش ایمنی براي عابرین پیاده، دوچرخه سواران و حتی رانندگان شده است. بطور میانگین طی پنج سال گذشته در کشور سالیانه در حدود 25 هزار نفر به علت سوانح ترافیکی جان خود را از دستداده و بسیار بیشتر از این رقم نیز دچار ناتوانی و معلولیت شده اند. متاسفانه قربانیان این مشکل بیشتر گروه سنی مولد و جوان جامعه بوده که فعالان اقتصادی محسوب می شوند و این خود موجب تحمیل باري مضاعف بر اقتصاد و سرمایه اجتماعی میشود. آمارها نقش انسان و خطاي انسانی در وقوع تصادفات را بین 50 تا 95 درصد به صورت مستقل یا در تعامل با جاده و خودرو می دانند از بین عوامل مسبب سوانح ترافیکی شدید، سرعت مهمترین عامل شناخته شده مییباشد.آرام سازي ترافیک یکی از اقدامات مهندسی محسوب می شود که می تواند با صرف هزینه اي نه چندان بالا باعث کاهش قابل توجه سرعت وسایل نقلیه شده و در نتیجه در کاهشنرخ تصادفات و تلفات ناشی از آنان تاثیري مشخص بر جاي گذارد. در این راستا لازم است براي تدوین طرحی کلی جهت هدایت و راهبري اقدامات آرام سازي ترافیک در کشور، ضوابط و روش هاي مورد استفاده در کشورهاي پیشرو در این زمینه شناسایی شده و با توجه به شرایط کشور، الگوي مناسب آرام سازي ترافیک براي ایران تعیین گردد.

 

کلمات کلیدي: آرام سازي ترافیک، سرعت، نرخ تصادفات، اقدامات مهندسی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اثرسنجی طرح هدفمندسازي یارانه ها بر عملکرد سیستم حمل ونقل شهر تهران

سیدابراهیم عبدالمنافی، مرتضی عراقی، امیرهوشنگ مرادپور

 

طرح تحول اقتصادي یکی از طرح هاي بزرگ کشور در عرصه اقتصاد می باشد که داراي اثرات مختلف اقتصادي، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... است. یکی از بخشهایی که از این طرح متاثر خواهد شد، بخش حمل ونقل درون شهري می باشد. لذا در این مقاله به بررسی اثر طرح هدفمندسازي یارانه ها بر بخش حمل ونقل پرداخته شده است.

براي بررسی طرح و اثرات آن بر تغییرات سهم انواع وسایل نقلیه به تفکیک هدف سفر از زیر مدل تفکیک سفر مدل برنامه ریزي حمل ونقل و ترافیک شهر تهران که در نرم افزار 2/EMME پیاده شده، استفاده گردیده است که در واقع ترجیحات مشاهده شده افراد براي انتخاب مد سفر می باشد. همچنین به منظور تعیین اثرات طرح بر شاخص هاي عملکردي حمل ونقل و ترافیک، خروجی زیر مدل تخصیص ترافیک مدنظر قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که در اثر حذف یارانه ها و افزایش قیمت بنزین، سهم وسایلنقلیه کاهش یافته و به سهم سایر وسایل نقلیه یعنی تاکسی، اتوبوس و مترو افزوده خواهد شد. لذا به دلیل کاهش سهم سواري ها، پارامترهاي شبکه معابر بهبود یافته و زمان سفر، میزان تاخیرها در شبکه کاهش یافته و میزان مصرف بنزین و آلاینده هاي هوا بهبود می یابد. در عین حال به دلیل افزایش سهم حمل ونقل عمومی شبکه با کمبود ناوگان اتوبوس مواجه خواهد شد، که می بایست تدابیر لازم اندیشیده گردد.

 

کلید واژه: طرح هدفمندسازي یارانه ها، الگوي سفرها، تفکیک مد سفر، شاخص هاي عملکردي ترافیکی و ناوگان اتوبوسرانی.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...