رفتن به مطلب

شش درس جالب از محبوب‌ترین سریال تاریخ!!


ارسال های توصیه شده

داستان زندگی والتر وایت، معلم شیمی که به سلطان تولید متامفتامین (شیشه) تبدیل شد، با پایان سریال برکینگ بد به سر رسید، البته به همراه اندکی آموزش شیمی برای بینندگان.

 

13-10-5-93811.png.jpg

داستان زندگی والتر وایت، معلم شیمی مدرسه که به سلطان تولید متامفتامین یا شیشه تبدیل شد، هفته قبل تمام شد و تنها چیزی که برای بینندگان خود باقی گذاشت، انبوهی از خاطرات و اندکی هم علم بود. البته درست است که برکینگ بد همیشه دقیق و درست نبود (چرا باید از اسید هیدروفلوریک برای حل کردن جسد انسان استفاده کنید؟)، اما درس‌های علمی آن هم کم نبود. با 6 درس جذاب علمی که تماشاگران این سریال از پروفسور وایت آموخته‌اند، همراه شوید:

 

توجه: اگر می‌خواهید درس‌هایی در مورد تهیه شیشه، تولید مواد منفجره یا ترکیب سم بیاموزید، باید جای دیگری دنبال آنها بگردید. اینجا جای چنین درس‌هایی نیست.. چن تا تاپیک اونور تره..!:whistle:

 

1- چطور گاز سمی بسازیم

 

والتر وایت، برای فرار از مخمصه درگیری با چند موادفروش در اولین قسمت سریال، از یک واکنش شیمیایی برای تولید یک گاز سمی در داخل خودرو استفاده می‌کند و سپس درها را بر روی موادفروش‌ها که هنوز در داخل ماشین هستند، قفل می‌کند. آیا می‌دانستید که می‌توانید این کار را با گرما دادن فسفین انجام دهد؟ البته برای این کار به چیزی بیشتر از وسایل در اختیار والتر نیاز داشته باشید، ولی خوب اصل کار همین است. باور کنید که اگر خودتان در شرایط مشابهی قرار داشته باشید، داشتن این توانایی خیلی باارزش خواهد بود. (هشدار: سعی نکنید این کار را آزمایش کنید: خیلی خطرناک است)

 

2- در بدن انسان چه چیزهابی وجود دارد؟

 

در یک فلاش‌بک به گذشته والتر وایت، او در حال تجزیه عناصر موجود در بدن انسان است: 63 درصد هیدروژن، 26 درصد اکسیژن، 9 درصد کربن، 1.25 درصد نیتروژن، 0.25 درصد کلسیم، 0.0004 درصد آهن، 0.04 درصد سدیم و 0.19 درصد فسفر. ولی مجموع اینها 100 درصد نیست. سوالی که در ذهن والتر جوان پیش آمده این است: پس جای روح کجاست؟ البته مدت کوتاهی پس از این صحنه، آنها جسد یک نفر را در وان حمام در اسید حل کردند، و اثری هم از روح نبود. (دلیلش شاید این باشد که بر اساس اعتقادات مذهبی، روح موجودی مادی نیست).

 

3- اثرات رایسین بر سلامتی

 

همانند بسیاری از چیزهایی که در این سریال بود، رایسین شما را خواهد کشت. اما چیزی که برکینگ بد در مورد این سم به آموخت این بود که رایسین سمی است بسیار شبیه به نمک که هیچ پادزهری نیز ندارد.

 

4- مواد منفجره شیمیایی

 

وایت نقشه‌ای مبتنی بر شیمی طرح ریزی می‌کند تا چند موادفروش را به آن دنیا بفرستد، و معمولا هم مباحث علمی پشت آن، کاملا درست هستند. او مقداری از فولمینات جیوه را می‌سازد، ماده منفجره حساسی که با فشار به کار می‌افتد. کافی است آن را روی زمین پرت کند و ... بوم. آنها یک خانه را با استفاده از این ابزار تخریب کردند.

 

5- باتری چطور کار می‌کند

 

اگر شما دنبال ماده کم‌خطرتری در این سریال هستید، می‌توانید قسمت «چهار روز در طبیعت» را ببینید که در آن، والت یک باتری دست ساز جیوه‌ای را از مواد شیمیایی تولید شیشه، سکه و فلز گالوانیزه ساخت. این شیوه شاید برای برای روشن کردن ماشین کاروان واقعی در بیابان کافی نباشد (آن گونه که در این سریال ادعا شده) ولی یاد گرفتن آن چیز خوبی است.

 

6- چطور شیشه درست کنیم

 

برخی از جالب‌ترین لحظات سریال به ساختن شیشه اختصاص دارد و در این بین ما برخی از حقایق شیمی را در حالی که والت و همکارش جس کارشان را انجام می دهند، یاد می‌گیریم. البته روش ساخت شیشه در عالم واقعیت به این سادگی که در سریال نشان داده شده نیست، پس وسوسه نشوید که چنین کاری را در خانه انجام دهید. در این سریال، از عامل آلومینیوم- جیوه استفاده شد؛ آن هم تنها به این دلیل که تلفظ آن برای بازیگران از دیگر مواد شیمیایی ساده‌تر بود!

 

منبع: خبر آنلاین

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...