رفتن به مطلب

با نفوذان دنياي كشاورزي


masi eng

ارسال های توصیه شده

با نفوذان دنياي كشاورزي

بی‌شک، توسعه، ارتقاء و پیشرفت بخش کشاورزی در عصر حاضر، مرهون سال‌ها تلاش، تحقیق، تألیف و تجربه افراد دلسوز و آگاهیست که در این عرصه گام نهاده و به منظور خدمت به بشریت، راهکارهایی کاربردی ارائه کرده‌اند؛ تلاش‌هایی که اینک عموم مردم، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از آن بهره‌مند می‌شوند؛ ولی کمتر این بزرگان و خادمان کشاورزی را می‌شناسند، در این شماره سعی نموده‌ایم به معرفی برخی از با نفوذان دنیای کشاورزی بپردازیم:

***

لینک به دیدگاه

فیتس هابر«تولید نیتروژن ارزان قیمت»هابر اهل آلمان و زاده 1868 میلادی، یکی از افرادی است که تأثیر بسیاری روی کشاورزی داشته است چراکه او و یکی از همکارانش، کارل بوش موفق به تولید آمونیاک در آزمایشگاه شدند و فرآیند ابداعي شان ابتدا به نام هابر و بعدها هابر-بوش معروف شد. سال 1908 هابر، تکنیکی به کار برد که طی آن گاز نیتروژن موجود در اتمسفر را گرفته و به نیتروژنی که گیاهان بتوانند از آن استفاده کنند تبدیل می نمود. این تکنیک هنوز هم کاربرد دارد. هابر و بوش به سبب این کشف در سال 1918، برنده جایزه نوبل شدند. اگرچه پیش از این، کود نیتروژن تولید شده بود اما کشف هابر جهشی بزرگ به سمت جلو محسوب می شد زیرا نیتروژن ارزان قيمت تولید شد و در نهایت به طور گسترده ای در اختیار همگان قرار گرفت. امروزه مردم سراسر جهان برای تولید کود نیتروژن جهت تهیه خوراک به فرآیند هابر- بوش وابسته اند. بدون وجود این فرآیند، جمعیت دنیا بدون غذای کافی مانده و انسان‌های بیشماری گرسنه می‌مانند. در واقع می‌توان کشف هابر را تاحدودی با کار هنری فورد تشبیه کرد. هنری، خودروی ارزان قیمت به تولید انبوه رساند و هابر توانست نیتروژن ارزان قیمت تولید کند اما از طرفي، ديگر هابر در تولید سلاح های شیمیایی و کشتار انسان ها در جنگ جهانی اول نقش مهمی داشته است.

لینک به دیدگاه

نورمن بورلاگ «پدر انقلاب سبز در کشاورزی»نورمن بورلاگ، دانشمند آمریکایی، برنده جایزه نوبل که لقب پدر انقلاب سبز در کشاورزی به او داده شده ، موجبات تغذیه صدها میلیون گرسنه را در سراسر جهان را فراهم آورده است.در آگهی ترحیم او نوشته بودند: " .... او به دنیا یاد داد که چگونه خود را سیر کند. " بورلاگ در تولید و برنامه های تحقیقی گندم در مکزیکو بسیار موفق بود. او سال 1970 به دلیل تلاش در تولید مواد غذایی براي مردم سراسر دنيا برنده جایزه نوبل شد. خود او نیز سال 1986 بنیانگذار جایزه جهانی غذا در وسعت جهانی بوده است. بورلاگ ، قهرمان تهیه غذای مناسب برای بشریت است و تمام عمرش را صرف بهبود تولید غذا برای جمعیت روبه رشد جهان کرده است.

لینک به دیدگاه

جورج واشنگتن کارور «نجات کشاورزان فقیر جنوب آمریکا» جورج در سال 1864 در آمریکا متولد شد. او سهم بسزایی در صنعت کشاورزی داشت. جورج به تنهایی اطلاعات با ارزشی در خصوص محصولات و تکنیک های زراعتی و نیز، دستور تهیه غذاهای متفاوت به دست آورد و کشاورزان فقیر جنوب آمریکا را از تنگدستی نجات داد. او برای بهبود محصولات مختلف از پنبه گرفته تا بادام زمینی ، سیب زمینی و تحقیقات بسیاری کرد. جورج یکی از متفکران پیشرو کشاورزي بود و کشاورزان را تشویق می کرد نمونه خاک مزارعشان را پیش او برده و در آزمایشگاه علت حاصلخیز نبودنشان را بررسی کند. کارور روش صحیح نگهداری از دام و همچنین مواد خوراکی را به مردم یاد داد. کارور آموزگار، محقق و بشردوست بزرگی بود و تمام عمرش به خاطر این موفقیت ها مورد احترام مردم بود. او از یک پدر و مادر برده متولد شده بود.

لینک به دیدگاه

سایروس مک کرومیک «پدر کشاورزی مدرن»سایروس، صنعتگری آمریکایی بود که در سال 1809 متولد شد و تا 1884 زندگی کرد. او ماه ها روی ساخت ماشین درو کار کرد و سرانجام سال 1831 موفق به تولید و ارائه آن به بازار شد. در آن روزها هنگام برداشت محصول، افراد بسیاری لازم بود، اما ماشین دروی مک کرومیک توانست جای انسان را بگیرد و موجب توسعه کشاورزی ایالات متحده شود. ماشین دروی او بزرگترین جایزه زمان خود – مدال طلای نمایشگاه قصر کریستال لندن – را برنده شد و سایروس را به شهرتی باورنکردنی رساند. به او لقب پدر کشاورزی مدرن اعطاء شد. البته ناگفته نماند که او در این موفقیت تنها نبوده است بلکه برده ای به نام جو اندرسون در ساخت وتولید این ماشین به او یاری رسانده بود.

لینک به دیدگاه

الی ویتنی «ساخت ماشین پنبه‌ پاک‌کنی»ويتني در سال 1765 درآمریکا متولد شد و از او همیشه به عنوان مخترعی نابغه یاد می شود و او را اغلب هم ردیف توماس ادیسون می دانند. ويتني سال 1793 یا 1794 موفق به ساخت ماشین پنبه پاک کنی شد. این دستگاه نوعی ماشین برای کشیدن فیبرهای پنبه از دانه های پنبه است. ماشین پنبه پاک کنی اختراعی مدرن در ناحیه جنوبی ایالات متحده محسوب می شد و اثر بسیار فراوانی روی اقتصاد این منطقه داشت. تولید پنبه قبل از ساخت این دستگاه کار سخت وطاقت فرسایی بود و فقط تعداد کمی از مزارع می توانستند از کشت و زرع پنبه سود ببرند. اما ماشین پنبه پاک کنی توانست پرورش پنبه را بسیار رونق بخشیده و به محصولی پرمنفعت و کم زحمت تبدیل نماید. همچنین تولید پنبه در حجم وسیع، به رشد و شکوفایی صنعت نساجی کمک نمود. اما از سویی گفته می شود که رشد تولید پنبه موجب افزایش برده داری در جنوب آمریکا شد.

لینک به دیدگاه

جان دیر «اصلاح ماشین سخم‌زنی»به جرأت می توان گفت که ماشین شخم زنی یکی از مهم ترین اختراع هایی است که در پیشرفت کشاورزی و به دنبال آن جامعه موثر بوده است. ماشین شخم زنی آهنی ساله‌ا قبل ساخته شده بود اما جان دیر آن را با به کاربردن فولاد در سال 1837 اصلاح نمود. این ماشین اصلاح شده نسبت به نوع آهنی آن در خاک های آمریکا بهتر کار می کرد. در واقع بخش وسیعی از مناطق کشاورزی آمریکا - از اوهایو گرفته تا کوه های راکی و دشت های وسیع و بخش میانی غرب – را پررونق ساخت و توانایی مردم را در تولید محصولات متنوع بالا برد. جان دیر شرکت تولید ماشین شخم زنی خود را هوشمندانه در مولین ایلینوی بنا نهاد تا به رودخانه می سی سی پی نزدیک تر باشد و تولیدات خود را راحت تر در اختیار کشاورزان قراردهد. شرکت او عنوان بهترین تولید کننده تجهیزات مناسب و با کیفیت بالای کشاورزی را به خود اختصاص داد.

لینک به دیدگاه

رابرت فارلی «تولید گیاهان به روش مهندسی ژنتیک»"ژن های باکتریایی تخیلی با هم به مشورت می پردازند تا چگونه در برابر آنتی بیوتیک های آمینو گلیکوساید مقاومت کنند و .... " این جملات، کلمات آغازین مقاله ای در سال 1983 نوشته فارلی است. او و گروه تحقیقاتی‌اش در مونسانتو با استفاده از باکتری بیماری‌زای اگرو باکتریوم تومه فاسینس توانستند روشی جهت تولید گیاهان ترانس ژنتیک – گیاهانی که به وسیله مهندسی ژنتیک تولید می شوند – پیدا کنند. محققان دیگری در سراسر دنیا روی چنین تحقیقی کار می کردند اما فارلی با پشتکار وصف نشدنی خود به این نقطه رسید و شروع به تولید گیاهان تغییر ژنتیکی داده شده تجاری نمود. اولین گیاهی را که با این فناوری تولید کرد دانه سویا بود . این دانه ها در برابر علف‌کش‌های گلیفوسات مقاوم بودند. فارلی در زمینه کشاورزی فعالیت‌های بسیاری داشته و مقاله‌های تحقیقی بیشماری را به ثبت رسانده است. او که در سال 1953 متولد شد تنها فرد زنده این مقاله است.

لینک به دیدگاه

راشل کارسون«تألیف کتاب بهار خاموش»آثار ادبی بسیار کمی وجود دارد که بتوان گفت روی مسائل زیست ـ محیطی و کشاورزی تأثیر فراوانی داشته اند. اما کتاب " بهار خاموش " خانم راشل کارسون ـ که در سال 1962 منتشر شد ـ اثر بسیار فراوانی روی کشاورزی و موارد زیست ـ محیطی گذاشت. کارسون در این کتاب به اثر منفی آفت کش ها و نحوه استفاده آنها در کشاورزی پرداخته و خطرات مواد شیمیایی برای محیط زیست ، حیات وحش و انسان را متذکر می شود. وی برای اثبات گفته هايش تحقیقات بسیاری کرد و نتایج معتبری ارائه داد. بحث‌های بسیاری در این زمینه به وجود آمد تا به محدودیت‌‌های شدید در خصوص استفاده د.د.ت منجر شد. البته با این کار، بیماری مالاریا و بیماری های مهلک ديگر دوباره شیوع پیدا کردند. با اینحال دولت توجه بیشتری به مسائل زیست ـ محیطی نمود. صرف نظر اینکه شما طرفدار کدام گروه هستید ، آنچه را که نمی توان منکرش شد قدرت این کتاب در دنیای کشاورزی است.

لینک به دیدگاه

هنری ا. والاس «جلوگیری از کاهش قیمت محصولات کشاورزی»موفقیت های والاس بسیارند؛ معاون ریاست جمهوری آمریکا، وزیرکشاورزی، وزیر بازرگانی و دیگر وظایف مهم. والاس وزیر کشاورزی فعالی بود و در دوره وزارت او سازمانش به برنامه های تحقیق و خلاقیت توجه فراوانی داشت . او برنامه ناهار مدارس و کمک مواد غذایی از طرف دولت به نیازمندان ترتیب داد. والاس جلوی تولید بیش از حد و درنتیجه پایین بودن قیمت محصولات را گرفت و بدین وسیله وضعیت معیشتی کشاورزان آمریکا را ارتقاء داد.

لینک به دیدگاه

جورج هریسون شال «پدر ذرت دورگه و مؤسس مجله ژنتیک»او پدر ذرت دورگه است. هریسون 30 سال از زندگی خود را وقف پرورش ذرت نمود. او گیاه شناس و محقق سرشناسی در آمریکا بود و بیشتر تحقیق های خود را در بندر اسپرینگ لانگ آیلند نیویورک انجام می داد. اگرچه تولید ذرت دورگه را به گیاه شناسانی نسبت داده اند اما هریسون قدرت باروری درون نژادی ذرت را کاهش داد و سپس با اصلاح ژنتیکی توانست ذرت دورگه تولید کند. آزمایش های هریسون پایه و اساس تولید ذرت دورگه را بنا نهاد. البته به این نوع ذرت وقتی در سال 1922 به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت توجه خاصی شد.هریسون موسس مجله ژنتیک است که امروز عنوان یکی از بهترین مجلات علمی بین‌المللی را یدک می کشد.

منبع:

سایت کشاورزی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...