رفتن به مطلب

تولید اومگا ٣ با دستکاری ژنتیکی سویا


ارسال های توصیه شده

دستکاری ژنتیکی سویا و تولید اومگا ٣ :

 

نوعی سویای بهینه شده ژنتیکی که روغنی حاوی اسیدهای چرب امگا3 از آن استخراج می‌شود ، توانست به عنوان یک منبع کمکی برای تامین این مواد غذایی تایید شود. این خبر خوبی هم برای انسان‌ها و هم برای ذخایر دریایی امگا3 به‌شمار می‌رود

 

امگا3 جزو اسیدهایی است که برای سلامت قلب و مغز توصیه می‌شود. تخمین زده می‌شود که اسیدهای چرب امگا3 خطر حمله قلبی و سکته را تا 26 درصد کاهش می دهند، و در مورد مرگ‌های ناگهانی ناشی از ایست قلبی این کاهش 45 درصد خواهد بود. در اوایل سال جاری، نتایج تحقیق انجام شده در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشان داد که کمبود امگا3 در رژیم‌های غذایی، ششمین علت منجر به فوت در ایالات متحده است.

همچنین مروری اجمالی بر 97 تحقیق انجام گرفته بیانگر این بود که امگا3 در کاهش خطر حمله و سکته قلبی به اندازه استاتین‌ها‌ موثر است! استاتین جزو مهم‌ترین داروهای کاهنده کلسترول به شمار می‌رود.

 

به گزارش نیوساینتیست، اداره غذا و داروی ایالات متحده بخش نامه جدید خود را منتشر کرد که در آن اعلام شد خوردن و استفاده از روغنی که از سویای اصلاح شده ژنتیکی استخراج می‌شود، خطری برای سلامتی ندارد؛ معنی این آیین‌نامه این خواهد بود که شرکت‌های غذایی می‌توانند آزمایش محصولاتی همچون کره مارگارین را شروع کنند.

 

این سویا توسط مونسانتو؛ یکی از غول‌های زیست‌فناوری جهان تولید شده و در واقع، اولین گیاه اصلاح شده ژنتیکی است که علاوه بر مزایای اقتصادی برای کشاورزان، برای سلامتی مصرف‌کنندگان نیز مفید خواهد بود.

نجات دهنده

 

برخی گیاهان، همچون دانه کتان به طور طبیعی یک نوع امگا3 را که آلفا لینولنیک اسید (ALA) نامیده می‌شود؛ تولید می‌کنند و یک راه برای افزایش مقدار امگا3 در رژیم غذایی خوردن این نوع گیاهان یا مارگارین‌ها و دیگر، مواد غذایی است که حاوی ای.ال.ای افزوده هستند.

 

با این حال، تنها یک مقدار خیلی کوچک از ALA بوسیله بدن انسان به یک اسید چرب قابل استفاده در بدن تبدیل می‌شود، این امر برخی از متخصصین تغذیه را ترغیب کرده که بگویند برچسب‌های روی مارگارین‌های غنی شده با امگا3 گمراه کننده است.

 

روغن ماهی سرشار از دو نوع امگا3 مربوط به هم است؛ یکی دوسوسا هگزانویک اسید (DHA) است که برای اعصاب و مغز مهم است و دیگری، ایکوساپنتا انویک اسید (EPA ) نام دارد که برای سلامت قلب و عروق حیاتی است.

 

مونسانتو رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است. این شرکت دو ژن را به ژنوم سویا اضافه کرده که یکی از این دو ژن، از یکی از گونه‌های پامچال و دیگری از یک قارچ گرفته شده است. سویای اصلاح شده به این روش، Stearidonic Acid یا (SDA) را تولید می کند. به گفته دانشمندان مونسانتو SDA نیز مانند ALA ‍ در بدن انسان به EPA تبدیل می شود، اما در نسبت‌های خیلی بالاتر؛ تقریبا در حد یک سوم.

 

دیوید استراک از مونساتو می گوید: «برای دست‌یابی به 1 گرم EPA شما باید 3 تا 4 گرم SDA و در حدود 14 تا 20 گرم از ALA را بخورید». با این وجود، استارک اذعان می‌کند که مقدار خیلی کمی از SDA به DHA مورد نیاز برای سلامت مغز تبدیل می‌شود.

خبر خوب برای ماهی‌ها

 

روغن‌های گیاهی اصلاح شده می‌توانند فشار بر روی ذخایر ماهی را کاهش دهند، که در حال حاضر منابع اصلی اسیدهای چرب امگا3 را تشکیل می‌دهند.

 

در حال حاضر، هیچ توصیه رسمی برای جذب روزانه امگا3 وجود ندارد. به ادعای GOED، گروه سازندگان محصولات حاوی امگا3، تنها ملت‌هایی که ماهی از غذاهای اصلی آنها است مانند ژاپنی‌ها و ایسلندی‌ها، مقدار بهینه امگا3 را جذب بدن خود می‌کنند، در حالی که در پایتخت‌های کشورهای غربی، به طور متوسط تنها یک پنجم این میزان جذب می‌شود.

 

مونسانتو ادعا می کند که رسیدن به مقدار جذب توصیه شدهGOED در کشورهای غربی، دست کم نیاز به 400 هزار هکتار از مزارع سویاهای اصلاح شده ژنتیکی این شرکت دارد. به گفته او، کمتر از نیم هکتار از این سویاها، مقدار EPA معادل با صید 10 هزار ماهی آزاد را فراهم می‌آورد .

 

یک نگرانی که وجود دارد، این است که کشاورزان ممکن است جنگل‌های بارانی مناطق استوایی را برای کاشت گیاهان روغنی، پاک‌سازی کنند. اما سولایی از سنت‌لوئیس میسوری، که سویای بهینه شده ژنتیکی را تجاری خواهد کرد، می‌گوید که این محصول بیشتر بر روی اقلیم معتدل شمال امریکا مناسب است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...