رفتن به مطلب

نقش ازت و پتاسیم و فسفر در گندم


masi eng

ارسال های توصیه شده

نقش ازت:عمده نیتراتی که گیاه جذب می کند در ساختمان پروتئین و ساختمان اسید های نوکلوئیک و در ساخت کلروفیل نقش اساسی ایفا میکند و نیترات و آمونیوم سبب موازنه کاتیون ها و آنیون ها در گیاه می شوند.مصرف ازت تولید پلی آمین ها را افزایش میدهد که تقسیم سلولی ،جنین زایی، گل دهی و توسعه آن و سنتز اتیلن از نقشه های پلی آمین می باشد.

 

 

نقش پتاسیم:این عنصر نقش آنزیمی دارد.حداقل ۵۰ آنزیم گیاهی فعالیتشان به این عنصر بستگی دارد.پتاسیم با تاثیر گذاشتن بر ساختمان فضای آنزیم جایگاه آن ها را فعالتر میکند و ph سیتو پلاسم گیاه را تنظیم میکند.پتاسیم با تنظیم فشار اسمزی سلولهای روزنه برگ ،گندم را در شرایط کم آبی در برابرخشکی مقاوم می کند.بزرگ شدن سولها در اثر فعالیت پتاسیم و ایجاد فشار تورژزانسی حاصل می شود.پتاسیم سبب انقال قندها در آوند ابکش می شود و موازنه کاتیون ها و آنیون ها به عهده پتاسیم است.پتاسیم تحمل گندم را نسبت به سرما و خشکی افزایش میدهد و تولید نشاسته و کربو هیدرات ها را افزایش می دهد سبب استحکام گیاه می گردد.

 

نقش فسفر:این عنصر در تمام فرآیندهای بیو شیمیایی در ترکیبات انرژی زا و در مکانیسم های انتقال انرژی دخالت داردو جزی از پروتئین سلول بود. نقش فسفر در گیاه از جمله مقاوت گیاه به ورس و زود رس کردن و محصول بهتر است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...