رفتن به مطلب

لزوم تقویت همکار های بین المللی با توجه به گستردگی فضای سایبر


ارسال های توصیه شده

[h=3]یک پژوهشگر حقوق گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی و سهولت انجام جرایم جدید و بین‌المللی در فضای سایبری ضرورت تدوین قوانین منسجم در ابعاد جهانی و تقویت همکاریهای بین‌المللی در راستای مبارزه با جرایم سایبری ضروری به نظر می‌رسد.[/h]

امروزه فراگیری اینترنت و فن‌آوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، موجب ظهور فضای مجازی در کنار جهان واقعی شده که این امر، تغییر معادلات و الگوهای ارتباطات سنتی، تولید، انتقال و مصرف اطلاعات را به دنبال داشته است. در چنین شرایطی امکان دسترسی به فضای مجازی در اختیار طراحان جنگ نرم قرار می‌گیرد،که آسیب‌ها و چالش‌های بسیاری را به دنبال دارد.

 

 

در همین زمینه "رضا محمدی" پ‍ژوهشگر حقوق طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران به بررسی این مهم پرداخته است.

 

بازیگران سیاسی، از طریق رسانه‌های نوین، در بازی قدرت حضور دارند و از آن‌جا که اطلاعات و ارتباطات، عمدتا از طریق شبکه جهانی اینترنت و ماهواره‌ها و خبرگزاری‌ها است، بازی سیاسی، به نحو فزاینده‌ای در فضای رسانه‌ها صورت می‌گیرد. همچنین تکنولوژی‌های ارتباطی، مانند اینترنت، در عضوگیری و گسترش قدرت جنبش‌های اجتماعی نقش مهمی دارند.

چنین فضایی که به عنوان واقعیت مجازی یک‌پارچه، درنظر گرفته می‌شود، از ویژگی‌هایی چون بی‌مکانی، فرا زمان بودن، صنعتی بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت- ملت‌ها، قابل دسترسی بودن همزمان، روی فضا بودن و نیز آزادی از هویت بدنی و جنسی جدید برخوردار است.

جنگ نرم، به دلیل ماهیت خود و عدم نیاز به ابزارهای فیزیکی، به دنبال آن است که در مسافت‌های دورتری از مراکز طراحی کننده، به اجرا درآید.

 

جهانی و فرامرزی بودن فضای سایبر، امکان‌های موردنیاز را به آسانی در اختیار طراحان جنگ نرم قرار می‌دهد و با فراهم شدن بسترهای فکری- فرهنگی اهداف موردنظر، دنبال می‌شود.

میسر بودن ارتباط دو طرفه نیز ابزارهای عملیاتی را در خدمت طراحان و رهبران مراکز موردنظر درمی‌آورد و در موقعیت‌های حساس که امکان حضور و هدایت مستقیم میدانی حوادث، از براندازان سلب می‌شود؛ عناصر حاضر در صحنه نقش رسانه‌ای عملیات را بازی می‌کنند. از سوی دیگر، جنگ نرم به عناصر و سربازان میدانی نیاز دارد که از جنس مخاطبان جامعه هدف باشند. این عناصر، باید برای خود هویتی خاص قایل باشند تا بتوانند هدایت روند درگیری را برعهده بگیرند.

در شرایط کنونی، امکان دسترسی به فضای مجازی به دلیل در اختیار گذاشتن لحظه‌ای حجم وسیعی از اخبار، اطلاعات و تسهیل ارتباط، چنین هویت کاذبی را به راحتی در میان بخشی از صحنه گردانان حوادث ایجاد می‌کند. نبود بسیاری قیود و محدودیت‌ها که برای سایر اقسام رسانه‌ای وجود دارد، در محیط مجازی، گستره فعالیت در این فضا را برای اهداف و انگیزه‌های امنیتی و سیاسی در جنگ نرم افزایش می‌دهد.

سایت‌هایی هستند که قابلیت شبکه‌سازی وسیعی در اینترنت دارند و در برخی مواقع، این شبکه‌ها به عنوان سربازان جدید جنگ نرم دول غربی، اقدامات خود را به فضای وقایع جامعه نیز تسری داده و هماهنگی و سازماندهی بسیاری تجمع‌های سیاسی و اعتراضی را بر ضد دولت برعهده می‌گیرند.

امروزه بیش از هر زمان دیگری ضرورت تدوین قوانین منسجم در ابعاد جهانی و تقویت همکاریهای بین‌المللی در راستای مبارزه با جرایم احساس می‌شود. با توجه به گسترش فضای مجازی و سهولت انجام جرایم جدید و بین‌المللی در فضای سایبری تدوین قوانین موثر وهمکاری های بین‌المللی میان دولت‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

 

مجرمان جرایم سایبری بدون حضور فیزیکی قادر به انجام جرایم گسترده در سایر کشورها هستند، بنابراین تدوین قوانین موثر و همکاری همه‌جانبه با پلیس اینترپل باید سرلوحه هرگونه اقدام قرار گیرد.

 

یک نهاد نظارتی و بازوی توانمند اجرایی نظیر پلیس اینترپول، باید میان کشورهای اسلامی تشکیل و همکاری‌های نزدیک و همه‌جانبه میان این کشورها را تقویت کند.

 

تشکیل دادگاه اسلامی حقوق بشر می‌تواند، از بازوهای اجرایی مانند پلیس بین‌الملل اسلامی(مشترک در کشورهای مسلمان) استفاده کرده و در راستای جلوگیری از عدم مجازات مجرمین ،اقدامات موثر را انجام دهد.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...