رفتن به مطلب

ویتامین ها


masi eng

ارسال های توصیه شده

ویتامین های محلول دراب

 

B1تیامین

تیامین اولین ویتامینی است که از گرو ه ویتامین ها کشف شد ویکی از ویتامین های محلول در اب می باشد که ساختمان شیمیایی وسنتز ان بوسیله ویلیامز در سال 1936کشف شد . تیامین در بیش تر مواد غذایی از جمله سبزیجات ریشه ای ،جگر، غلات،مخمر، منابع گیاهی و حیوانی و ...یافت می شود. تیامین در قسمت پروکسیمال روده ی کوچک با دو مکانیسم جذب می شود در دزهای پایین از طریق انتقال فعال ودر دزهای بالا از طریق انتشار غیر فعال جذب می شود.

تیامین بیش تر به شکل TDPمي باشد که به ان تیامین پیرو فسفات و کربوکسیلاز می گویند.جذب فعال تیامین در قسمت ایلئوم بیش تر است از انجا که این ویتامین به PHقليايي حساس است در صورتي كه به تنهايي و با معده ی خالی مصرف شود کمتر جذب خواهد شد مصرف الکل باعث مهار انتقال فعال تیامین می گردد ولی بر روی انتقال غیر فعال تاثیری ندارد.

واژه تیامین دلالت بر این می نماید که از ماده ای حاوی گوگرد و امین تشکیل شده است تیامین به علت ممانعت از ظهور علائم مربوط به سیستم اعصاب بعنوان یک عامل ضد تورم یا التهاب عصبی شناخته می شود . تیامین دارای دو حلقه ی هترو سیلیک که یکی از انها گوگرد دار بنام تیازول و دیگری حلقه2ازت دار پیریمیدین که وجود این حلقه ها برای فعالیت تیامین ضروری است.

یکی از راههای دفع تیامین از راه صفرا می باشد که تیامینی که مازاد نیاز بافت ها بوده وفراتر از ظرفیت ذخیره ای باشد نیز به سرعت از ادرار به شکل تیامین ازاد دفع می شود.

کوانزیم ویتامینB1 TPP است که برای انزیم های مسئول دکربوکسیلاسیون اکسیداتیو در گلیکولیز چرخه کربس و متابولیسم اسید های امینه مورد نیاز است.

کمبود تیامین ممکن است در نتیجه تنوع کم غذایی ویا محدودیت کالری مصرفی یا در اثر اختلال در جذب ،عدم قدرت بافت ها در نگهداری ذخیره کافی از این ویتامین ایجاد می شود.عوارض کمبود ان باعث بی اشتهایی ،ضعف عمومی ،بی حوصلگی ،بی قراری ،عصبانی شدن سریع،ضعف ساق پاو...می شود و فقدان ان باعث بیماری بری بری می شود.

تنها در صورت مصرف مقادیر بالای این ویتامین و مصرف بصورت تیامین هیدروکلرید مهار مرکز تنفسی دیده می شود.

جداسازی ویتامین B1به روش کروماتوگرافی مایع مایسلی چکیده انجام می شود.

برای اندازه گیری تیامین از روش های میکروبیولوژی ،شیمیایی،انزیمیو...استفاده می شود.

برای اندازه گیری تیامین موجود درسرم وادرار از روش HPLDو اسپکتروفلورمتری استفاده می شود.

مقدار متوسط تیامین در افراد 168ودر بیماران مبتلا به بری بری 139می باشد. ودفع طبیعی ان در ادرار بزرگسالان بیش از60 میکروگرم به ازای هرگرم کراتینین ودر کودکان 150میکروگرم به ازای هر گرم کراتینین می باشد.

 

تاریخچه تیامین :

کشف ساختمان شیمیایی تیامین و سنتز ان بوسیله ویلیامز1936به تحقیق طولانی وکار مشکل دانشمندان المانی ،انگلیسی و امریکایی که در جستجوی یافتن عامل اصلی رفع بیماری بری بری در ماده ای در سبوس برنج بودند خاتمه داد.

در اوائل سال1855تاکاکی بری بری رادر ملوانان ژاپنی با اضافه کردن گوشت و شیر در رژیم غذایی معالجه کرد.در سال 1890 ایک منEijkmanپزشک هلندی توانست جوجه هایی راکه مبتلا پولی نوریت بودند با برنج پوست نکنده (سبوس دار)معالجه کند.او همچنین نشان داد که می تواند بریبری انسانی را به همان طریق معالجه نماید . روش معالجه او موفقیت امیز بود ،ولی توضیح او در مورد وجود ماده سمی در نشاسته برنج،صحیح به نظر نمی اید.درسال 1910Vedder در فیلیپین به وجودعامل فعالی در عصاره ی سبوس برنج بنام تی کی تی کی Tiktikکه می توانست پلی نوربت در جوجه و بری بری در انسان را معالجه کند پی برد . در سال 1926دانشمندان المانی کریستالهای تیامین را از سبوس برنج بدست اوردندولی پس از گذشت 10سال بشر قادر شد ازنظر شیمیایی انهارا شناخته و تهیه کند . در سال 1937 سازمانهای امریکایی تیامین را تهیه کردند و انگلیسی ها انرا برای غنی کردن برنج بکار بردند.

 

منابع غذایی تیامین :

تیامین در بیش تر مواد غذایی یافت می شود ولی بطور کلی می توان گفت که(85-60) درصد تیامین مورد نیاز افراد در جوامع در حال توسعه از غلات تصفیه نشده ویا سبزیجات ریشه ای و غده های زیرزمینی نشاسته دار تأمین می شود فرایند های تصفیه ای که بر غلات انجام می شود ،اسیاب نمودن زیاد این مواد و همچنین گرفتن سبوس از برنج تا حدود زیادی باعث از دست رفتن تیامین موجود دراین مواد شده است .از منابع خوب این ویتامین به جگر،مخمرو غلات اشاره نمودتیامین موجود درمنابع گیاهی عمدتاً به شکل ازاد می باشد در حالی که تیامین موجود در منابع حیوانی به شکل فسفریله شده بوده که درصد بالایی به شکلTTP می باشد.

 

منبع:سایت کشا.رزی

لینک به دیدگاه

اسیدفولیک

 

در سال 1931 lucywills طی مطالعاتی در بمبئی به کم خونی مگالوبلاستیک بین زنان حامله برخورد کرد، براساس مطالعات و آزمایشاتی که انجام داد نتیجه گرفت که مخمر حاوی عاملی است که موجب پیشگیری از کم خونی می گردد این عامل به نام wills factor نامیده شد. طی مطالعات بعدی ماده ای را تحت نام اسید فولیک از اسفناج استخراج کردند که عامل رشد میکروارگانیسم بود. بالاخره در سال 1945 شیمیدان ها این ماده شیمیایی را سنتز و آن را پتروئیل گلوتامیک اسید نام نهادند که پیچیده ترین قسمت آن مولکول پترین است به زودی تاثیر درمانی اسید فولیک در کم خونی مگالوبلاستیک روشن شد. در نتیجه در کم خونی مگالوبلاستیک دو عامل اسید فولیک و ویتامین B12 دخالت دارند.

منابع غذایی اسید فولیک شامل: جگر، کاهو، کلم، اسفناج و آب پرتقال می باشد .

اسید فولیک دارای فرمول مولکولی C19 H19 N7 O6 می باشد. این ویتامین در قسمت ابتدائی روده کوچک از طریق انتقال فعال و انتشار جذب می شود که بعضی از ترکیبات مثل ویتامین C باعث سهولت در جذب آن می گردد. اسید فولیک ویتامینی محلول در آب و قطبی می باشد، ذرات آن سوزنی شکل، زرد متمایل به نارنجی است و همچنین بدون طعم و بو است. اسید فولیک از 3 راه متابولیزه می شود:

1) احیاء حلقه پترین به وسیله آنزیم ردوکتاز در کلیه و کبد 2) واکنش زنجیره جانبی پلی گلوتامیل به وسیله آنزیم پلی گلوتامات سنتاز که اسید آمینه گلوتامات را اضافه می کند 3) گرفتن تک کربن روی قسمت های خاصی از حلقه پترین.

فرم های فعال اسید فولیک به شکل تتراهیدروفولات و اسید فولینیک می باشد.

کمبود اسید فولیک موجب کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی ماکروست، اختلالات عصبی و ناهنجاری های معدی- روده ای میشود.

علل افزایش اسید فولیک در بدن نادر است اما گاهی اوقات در اثر مصرف دوزهای بالای این ویتامین ایجاد می شود که سبب افزایش حساسیت و تداخل با مصرف روی می گردد.

روش های اندازه گیری اسید فولیک در بدن عبارتند از: روش میکروبیولوژی، روش هایی که براساس جذب اسید فولیک است، روش های دیگر در رابطه با هیدرولیز اسید آمینه هیستیدین می باشد.

اسید فولیک در تکثیر سریع سلول ها، تشکیل گلبول قرمز،رفع کم خونی، پیشگیری از بروز ناهنجاری های جنینی و سنتز DNA و RNA اهمیت و نقش دارد.

نقش بیوشیمیایی اسید فولیک انتقال واحدهای یک کربنه فعال (فرمیل، متیل، متیلن) در فرآیندهای زیر است:

1- تبدیل هموسیستئین به متیونین 2- تبدیل سرین به گلیسن 3- تبدیل دزوکسی یوریدیلات به تیمیدیلات 4- متابولیسم هیستیدین 5- تثبیت کربن های 2 و 8 در مراحل سنتز پورین ها 6- متابولیسم فورمات می باشد.

لینک به دیدگاه

ساختمان: (پانتوتنيک اسيد )

اين ويتامين يکي ديگر از ويتامين هاي گروه B است. يک ويتامين محلول در آب، آنتي اکسيدان و به سه شکل پانتنول، کلسيم پانتوتنات در مي آيد.

 

ويتامين B5 مشتق دي متيل اسيد بوتريک مي باشد که بهB - آدانين متصل است.اين ويتامين با اتصال به گروه فسفات و تشکيل4 - فسفر پانتئين و به شکل فعال اوليه خود تبديل مي شود.

علاوه براين 4- فسفر پانتينيل با اتصال به پروتئين ناقل گروه آسيل در واکنش مربوط به انتقال گروه آسيل شرکت مي کند.

 

نقش بيوشيميايي

 

اين ويتامين از طريق انتقال فعال با واسطه ناقلين ويژه پروتئيني وارد سلولهاي بافت هاي پري فرال مي شود و در آنجا به فرم CoA تبديل مي شود که غالب ترين شکل اين ويتامين در بافت هاي مختلف به خصوص کبد، آدرنال، کليه، مغز، قلب و بيضه هاست.

اين ويتامين به صورت استيلCoA وارد چرخه ي کربن شده و توليد انرژي مي کند. و يا اين که در سنتز اسيدهاي چرب و يا کلسترول، استيلاسيون اکل ها، آمين ها، امينواسيدها شرکت مي کند. اين ويتامين بافعال کردن اسيدهاي چرب آنها را براي اتصال به تري گليسريد آماده مي کند. اين ويتامين يک دهنده گروه آسيل به پروتئين ها نيز مي باشد پروتئين ناقل گروه آسيل نيز در سنتز اسيدهاي چرب دخيل است

براي رشد، توليد مثل، خيلي از فرآيندهاي ضروري بدن،جلوگيري از افسردگي،به توليد ويتامين D کمک مي کند. باعث بهبودي سريع تر زخم ها مي شود. جزء حياتي براي ساخت گلبول هاي قرمزاست.شرکت در واکنش هاي بيولوژيکي مانند توليد انرژي، تجزيه اسيدهاي چرب و اسيدهاي آمينه، ساخت اسيدهاي چرب و چربي ها، کلسترول، هورمون هاي جنسي در غدد فوق کليه. مکمل اين ويتامين براي درمان علائم بيماري آلرژي و طيف وسيعي از بيماري هاي پوستي استفاده مي شود. شرکت در ساخت انتقال دهنده هاي عصبي و حفظ عملکرد صحيح اعصاب، خوردن مکمل اين ويتامين (مکمل پنتئين، موجب کاهش چربي خوني، در فردي با کلسترول خون بالا و باعث کاهش کلسترول بد و افزايش کلسترول خوب مي شود. کنترل استرس ناشي از سردردهاي ميگرني، فشارهاي رواني، سندرم خستگي مزمن

عوارض کمبود B5:

 

کمبود اين ويتامين اختلال در سنتز ليپيدها و توليد انرژي را درپي خواهد داشت. عوارض کمبود به طور کمي به صورت عوارض پوستي و کبدي و همچنين بروز اختلال در عملکرد منوآدرنال و سيستم عصبي پديدار مي شود. در افرادي که دچار کمبود اين ويتامين به صورت پاراستزي يا اختلالات حسي به صورت سوزن سوزن شدن انگشتان پا و کف پا ديده مي شود و از ديگر علائم کمبودي مي توان به افت فشار وضعيتي يا افت فشارخون به هنگام برخاستن و يا بي حرکتي ايستادن در يک وضعيت ثابت اشاره کرد.

عوارض مقادير زياد B5:

 

مسموميت خاصي در نتيجه مصرف بالاي اين ويتامين گزارش نشده است. تنها در صورت مصرف خيلي زياد اين ويتامين اختلالات خفيف روده اي و اسهال ديده مي شود.

مقايسه طبيعي در سرم (يا پلاسما):

 

در سرم اسيد پانتوتنيک آزاد وجود دارد و کوآنزيم A ديده نمي شود در آزاد نيست و وجود دارد. مقدار آن در خون نسبت به سن و جنس تفاوت مي کند و در زنان با افزايش سن کاهش مي يابد. ميزان ويتامين در دوره ي بارداري و شيردهي و مصرف قرص هاي ضدآبستني تغيير مي کند به طور تقريب حدود اين ويتامين در خون 700 تا 1200 ميکروگرم در ليتر است و ميزان دفع آن در ادرار 24 ساعته از 7/1 تا 8/3 ميلي گرم نسبت به سن و جنس تفاوت مي کند.

 

روش اندازه گيري:

 

در روش ميکروبيولوژي ميکروارگانيسم معمول در آزمايش لاکتو باسيلوس پلانتارم مي باشد در اندازه گيري اين ويتامين همچنين از لاکتوباسيلوس گازئي و ساکارومي سس کارلز برژنز و تتراهي پناپيري فرميس استفاده مي شود. چربي ها در روش پلانتاروم اختلال ايجاد نمي کند.

فقدان مطلق پانتوتنات در انسان گزارش نشده است. بنابراين در بررسي وضع اين ويتامين نتايج به صورت فقدان نسبي- کمبود طبيعي گزارش مي شود.

در روش هاي شيميايي لازم است اسيد پانتوتنيک را از کوآنزيم خارج ساخت (هيدروليزآنزيمي) و سپس اندازه گيري نمود. نمونه ادرار نيازي به هيدروليز ندارد (زيرا مقدار کمي ويتامين در باند مي باشد) در روش شيميايي پانتوتنيک اسيد را به صورت کتون تبديل ساخته يا بتاآلانين و يا بتا آلانول با روش گاز کروماتوگرافي اندازه گيري مي شود. کروماتوگرافي تعويض آنيون در اندازه گيري پانته تنول و پانتوتنات به کار گرفته شد.

روش راديوايمونواسيRIA نسبتاً ساده و دقيق است و مشابه روش هاي ميکروبيولوژيکي است. براي اندازه گيري B5در محصولات غذايي با توجه به استانداردهاي انستيتو ملي آمريکا (NIST) با روش يونيزاسيون (الکترواسپري وLC-MS)مثبت و قابل انجام است.

و همچنين در روش کروماتوگرافي گاز- مايع هم مي توان استفاده کرد که معمولاً در فراورده هاي دارويي استفاده مي شود.

نياز روزانه:

 

B5به طور متوسط در افراد بزرگسال رزوانه در حدود mg 5 لازم است که اين ميزان در دوران بارداري و شيردهي افزايش يافته و به 7-6 در روز مي رسد.

منابع غذايي:

 

اين ويتامين در تمام منابع غذايي حيواني و گياهي يافت مي شود از مهم ترين منابع اين ويتامين مي توان به گوشتها و قارچ، آووکادو، کلم بروکلي، زرده تخم مرغ، مخمر، شير کم چرب و سيب زميني اشاره کرد. اين ويتامين در برابر روش هاي مختلف پخت مقاوم مي باشد ولي در هنگام باز کردن يخ گوشت منجمد مقداري از آن از بين مي رود. از آنجايي که اين ويتامين در لايه خارجي غلاف قرار دارد بيش از نيمي از آن درطي آسياب کردن از دست مي رود.

لینک به دیدگاه

[h=2]ویتامین c[/h]

ویتامین های عناصر آلی اند که به مقدار کم برای انواع اعمال بیوشیمیای لازم هستند بدن عموما نمی تواند آنها را بسازد. طوری که لازم است با غذا به بدن برسد. فقدان نسبی ویتامین ها در غذا به وضعیت های مشخص کمبود می انجامد اولین بار برای کشف ویتامین C در سال 1907 روی خوکچه هندی که همانند انسان نسبت به اسید اسکوربیک حساس است مطالعاتی انجام شد و از غده ی فوق کلیه و پرتغال و کلم استخراج شد.

اصلی ترین منبع این ویتامین منابع گیاهی است که ازجمله ی آن اسفناج ، گوجه فرنگی ، بروکلی و..... اشاره کرد. شرایط مختلفی برروی میزان اسید اسکوربیک موجود در غذا تاثیر می گذارد مثلا شرایط رشد میزان رسیدگی محصولات هنگام برداشت می توانند بر محتوای ویتامین C موجود در محصولات اثر گذار باشند.

نگه داشتن در یخچال و منجمد کردن سریع غذاها باعث حفظ ویتامین میگرددو میزان جذب این ویتامین طوری است که در صورت کمتر (30 میلی گرم) در روز تقربیا 90-80 درصد این ویتامین جذب می شود و دریافت بیش از 1 گرم در روز از این ویتامین جذب آن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

عملکرد بیوشیمیایی :

از آن جایی که ویتامین C به راحتی می تواند الکترون بدهد و با این فرایند می تواند به صورت قابل برگشت به رادیکال آسکوربیک اکسیده شود قادر است یک سیستم اکسایش کاهش فراهم آورد که بسیاری از واکنش های انتقال الکترون در آن صورت می گیرد را شامل می شود. از جمله آن می توان به واکنش هایی که در سنتز کلاژن دخیلند و نیز سنتز نوراپی نفرین و غیر اشباع سازی اسید های چرب اشاره کرد.

آسکوربیک اسید با تبدیل آهن فریک به آهن فرو باعث تسهیل جذب اهن از روده می شود و باعث انتقال آهن از ترانسفرین پلاسما به فریتین کبد می شود.

غلظت این ویتامین در شرایط استرس زا که فعالیت هورمون سازی از بخش قشری آدرنال بالا می رود کاهش می یابدودر طی دوره هایی از فشار روحی جسمی و فیزیولوژیکی دفع کلیوی ویتامین نیز افزایش می یابد.

اهمیت فیزیولوژیکی به جهت تاثیر بر روی عملکرد ایمنی کوسیت ها تولید اینترفرون واکنش های التهابی و یا انسجام و اتسحکام غشای موکوسی باعث مقاوم سازی بدن در برابر عفونت ها می شود.

مفید بودن مقادیر بالای ویتامین C در درمان سرما خوردگی گزارش شده است.

منابع غذایی:

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=width: 245] غذا [/TD]

[TD=width: 245] مقدار غذا [/TD]

[TD=width: 245] MG مقدار این ویتامین [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] کیوی [/TD]

[TD=width: 245] 1فنجان[/TD]

[TD=width: 245] 74MG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] پرتغال [/TD]

[TD=width: 245] 1 فنجان [/TD]

[TD=width: 245] 75MG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] گوجه فرنگی [/TD]

[TD=width: 245] 1 فنجان [/TD]

[TD=width: 245] 20MG[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

نیازمندی ویتامین C در انسان:

میزان مورد نیاز برای جلوگیری از ابتلا به اسکروی کمتر از 10 میلی گرم درروز است . اما این میزان دریافت نمی تواند مقدار قابل قبولی را فراهم کند. مقدار VIB مورد نیاز برای حفظ سطوح ذخیره ای 60 میلی گرم در روز می باشد. در کل 1500-900 میلی گرم ویتامین C در بدن ذخیره می شود.

کمبود ویتامین C:

در انسان و دیگر حیواناتی که قادر نیستند این ویتامین را از گلوکز سنتز نمایند باعث بروز اسکروی می شود.

ساختمان شیمیایی :

شبیه گلوکز است لذا محلول در آب است . گیاهان و بسیاری از حیوانات از گلوکز برای ساخت ویتامین C استفاده می کنند.

اعمال ویتامین C:

در مقایسه با سایر ویتامین های محلول در آب مستقما در واکنش های رها سازی انرژی از مواد مغزی زیاد عمل نمی کند و فعالیت کوانزیمی ندارد. سلول ها را کنار هم نگه می دارد زخم ها را التیام می بخشدو....

فرآیند متابولیکی :

بیشتر جذب ویتامین C به صورت فعال انجام میشود اما مقداری نیز توسط انتشار ساده جذب می شود چون محلول در آب است مستقما و ار گردش خون می شود و به خاطر اعمال متعددش در سلول ها وجود دارد .

مشخصات فیزیکی :

دارای کریستال های سفید رنگی است که به صورت جامد و خشک در مقابل نور هوا پایدار است قدرت حلالیت آن در آب زیاد است و در این حالت به راحتی در آب اکسیده می شود به خصوص در محلول های قلیایی در مجاور گرما ، نور فلزاتی چون مس ، در محلول های اسیدی و نسبتا سرما پایدار می باشد.

منابع و مآخذ:

کتاب اصول تغذیه زیر نظر دکتر ضیاالدین مظهری انتشارات میر چاپ اول 1383

مبانی علم تغذیه نویسنده : هلن گوتری مترجم : شهین نیک اعتقاد مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد چاپ اول پاییز 1372

اصول علم تغذیه نویسنده : آزاده امین پور چاپ هفتم 1374

بیو شیمی هارپر نویسنده : دکتر ملک نیا انتشارات ندای دانش چاپ اول پاییز 78.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...