رفتن به مطلب

باله ماهیان


ارسال های توصیه شده

اله های ماهیان: باله ها اندام های حرکتی ماهیان هستند و به دو دسته باله های فرد و زوج تقسیم می شوند.باله های فرد شامل باله های پشتی DORSAL FIN باله مخرجی ANAL FIN و باله دمی CAUDAL FIN می باشند.در برخی از ماهیان تعداد باله های پشتی از یک عدد بیشتر است مانند ماهی سوف که دارای دو باله پشتی می باشد.حروف اختصاری برای نمایش هر یک از باله ها عبارتند از:

biggrin.gifباله پشتی و در صورتی که از یک عدد بیشتر باشد D1 برای اولین باله پشتی وD2 برای نمایش دومین و الی اخر است.

:Aنمایشگر باله مخرجی

:Cبرای نمایش باله دمی

باله های زوج شامل باله های سینه ای PECTORAL FIN و شکمی VENTRAL FIN(PELVIC FIN) می باشند که بترتیب با حروف P وv نمایش داده میشوند.محل باله شکمی در بدن ماهیان مختلف متغیر است و در ناحیه حلق سینه و یا شکم قرار دارد.محل قرار گرفتن باله شکمی برای شناسایی ماهیان دارای اهمیت است و بر حسب محل قرار گرفتن باله شکمی انرا حلقی سینهای یا شکمی می گویند.

عامل اصلی حرکت در ماهیان باله دمی است و باله های سینه ای و شکمی برای برقراری تعادل چرخش پیشروی و گاهی به عنوان عامل باز دارنده یا عضو ترمز کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

در شکل زیر انواع باله های ماهیان نشان داده شده است.

f2a31bca418342608cc2.jpg

 

علاوه بر باله هایی که توضیح داده شد برخی از ماهیان دارای باله های کوچکی درپشت و حد فاصل باله پشتی و دمی خود می باشند.

این باله را باله چربی adipose fin گویند.ماهیان خانواده ازاد ماهیان salmionidae دارای چنین باله ای هستند و این باله از خصوصیات مهم ان هاست.

باله دمی در ماهیان مختلف به شکل های متفاوتی دیده می شود که عبارتند از:

باله دمی متجانس homocercal caudal

دم در این حالت دو شاخه و قرینه است اسکلت داخلی وارد این دو شاخه نمی گردد.اکثر ماهیان استخوانی مانند ماهی کپور دارای چنین باله دمی می باشند.

باله دمی نا متجانس heterocercal caudal

دو قسمت باله دمی در این حالت قرینه نمی باشند و اسکلت داخلی نیز وارد قسمت بزرگتر شده است.باله دمی کوسه ماهیان و تاسماهیان دارای چنین شکلی است.

باله دمی ستون دار diphycercal caudal

در این نوع ستون مهره ها مستقیما تا انتهای باله دمی امتداد می یابد.باله دمی در دهان گرد ماهیان دارای چنین شکلی است.

باله دمی ابتدایی prothocercal caudal

در این نوع که لارو تمام ماهیان پس از خروج از تخم از این حالت می گذرند انتهای ستون مهره ها توسط غشای داخلی که مشابه باله دمی است پوشانده می شود.

در برخی از ماهیان نر بعضی از باله به صورت اندام تناسلی تغییر شکل یافته اند و از ان به عنوان هادی اسپرم به داخل اندام تناسلی جنس ماده استفاده می شود.مانند باله شکمی کوسه myxopterigium و باله مخرجی ماهی گامبوزیا gonopodium .لقاح در این ماهیان داخلی بوده و زنده زا هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...