رفتن به مطلب

کازئین به عنوان منبع پپتیدی زیست فعال


ارسال های توصیه شده

پپتیدهای فعال زیستی اهمیت به خصوصی در صنایع غذایی و تغذیه دارند ، زیرا نقش های فیزیولوژیکی زیادی را از جمله تعدیل سیستم ایمنی بدن و فعالیت ضد فشار خون و توانایی بالا بردن جذب کلسیم را نشان می دهند . با وجود غیر فعال یا پنهان بودن در مقادیر آمینو اسید پروتئین های لبنی ،آنها می توانند به طور زیستی در جذب گوارشی فعال شوند یا افزایش پیدا کنند ، یا در طول مراحل به خصوص غذایی در برابر آنزیم های تجزیه کننده پروتئین ها مقاومت کنند . کازئین ، در شیر یا فرآورده های لبنی ( مانند پنیر ) به وفور یافت می شود . قابلیت بیولوژیکی آن ، تأثیر آن بر روی سلامت انسان و تولید غذاهای عملگر جدید ، موضوع تحقیقاتی ای است که در زیر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد .

مقدمه

 

کازئین مهمترین جزء پروتئینی شیر بوده که منبع 80% کلسیم کل پروتئین های موجود می باشد . تاکنون ، نقش اصلی فیزیولوژیکی کازئین در سیستم شیری که به طور گسترده پذیرفته شده است این است که منبع آمینواسید مورد نیاز نوزادان می باشد . به هر حال ، تسلط ساختمان فیزیولوژیکی ساختار میسلی کازئین ثابت شده است که اثر بازدارنده بر روی آهکی شدن پاتوژنی غدد پستانداران و استخوانی شدن دارد . تاکنون خصوصیات فیزیولوژیکی ویژه ای برای تمام ساختار کازئین پیشنهاد شده است . پپتید های گوناگونی پنهان ( یا غیر فعال ) در مقادیر آمینواسید موضوع تحقیقات اخیر است . بیشتر فعالیت ها در مورد این پپتیدها بوده است ، که به عنوان عوامل زیست فعال هستند ، اخیراً افزایش آنها از طریق هیدرولیز آنزیم های انتخابی مورد توجه قرار گرفته است . این فعالیت ها در ابتدا به صورت آزمایشگاهی و در شرایط in vitro به اثبات رسیده و در سطح کمی به صورت in vivo مورد بررسی قرار گرفته است .

تحقیقات در مورد تأثیر سودمندی چنین پپتیدهای زیست فعالی نشان داده است که دارای اثرات زیر می باشند :

الف ) تأثیر بر روی سیستم عروق خونی

پپتیدهای عملگر که از کازئین منشا گرفته اند ، در شیر و یا فرآورده های لبنی حضور داشته و تأثیر خود را بر روی سیستم خون رسانی عموماً از طریق ساختار ضد انعقاد و ضد فشار خون نشان می دهند .

 

ب) تأثیر بر سیستم عصبی

خوابیدن پس از نوشیدن یک لیوان شیر در بعد از ظهر و غروب آسان تر است ، و نوزادان بعد از خوردن شیر مادر یا شیر خشک آرام می شوند . تحقیقات اخیر شواهدی را مبنی بر این که پپتید هایی که در فرآورده های لبنی وجود دارند نقش فعالی در سیستم عصبی ایفا می کنند ، که به عنوان پپتید های opioid شناخته می شوند که می توانند فعالیت مضر و مرگ آور داشته باشند .

 

ج) تأثیر بر سیستم ایمنی

سیستم موجود در بدن انسان که در برابر مهاجمان دفاع را بر عهده دارد معمولاً پیچیده است و رژیم غذایی نقش مهمی در این سیستم بازی می کند . تحقیقات درباره نقش پپتیدهای عملگر دو فعالیت مهم یکی محرک سیستم ایمنی و دیگری فعالیت ضد میکروبی را نشان می دهد .

 

د ) تأثیر بر روی سیستم تغذیه ای

بعضی از پپتیدها قادر هستند که کلسیم و دیگر مواد معدنی را جدا کنند ، فعالیت محصور کننده در برابر حامل های زیستی دارند که فسفولیپیدها نامیده می شوند ؛ گلیکوماکروپپتید (GMP) نیز ممکن است مقادیری از خصوصیات تغذیه ای را در برداشته باشند .

 

نتیجه گیری :

چهار موضوع فیزیولوژیکی اصلی وجود دارد که در مورد کازئین با منشاء زیست فعال قابل ذکر می باشد که عبارتند از : سیستم خون رسانی ، سیستم عصبی ، سیستم ایمنی و سیستم غذایی . این پپتید زیست فعال فعالیت های ضد انعقادی ، ضد فشار خونی ، نقش اوپیوئیدی ، محرک سیستم ایمنی و ضد میکروبی را از خود نشان می دهد . پپتید هایی که از کازئین منشا گرفته اند کاربردهایی در رژیم غذایی و دارویی را شامل می شوند به هر حال با اینکه پپتیدهای زیست فعال برای بدن مطلوب و سودمند هستند ولی برای استفاده از آنها در اجزای غذایی و دارویی به صورت مرحله به مرحله مورد بررسی قرار گیرند . پیش از این ها ، اثرات مضر مرتبط با پپتید های زیست فعال باید مورد توجه قرار گیرد ، مثلاً هنگامی که در فرمولاسیون مواد غذایی مشارکت دارند و با گوارش فرآورده شیری قابل جذب برای بدن نیستند . امکان طراحی مواد خوراکی جدید و داروهای طبیعی در این صورت به نظر اطمینان بخش می آید .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...