رفتن به مطلب

رشد دوباره استخوانها با چسب زیستی


ارسال های توصیه شده

دانشمندان یک چسب زیستی نوین ساخته اند که می تواند استخوانهای آسیب دیده یا از بین رفته را در بدن بازسازی کند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه آیووا این چسب زیستی را به گونه ای برای بازسازی استخوانها ابداع کرده اند که بر روی آن DNA در مقیاس ذرات نانو قرار داده شده تا دستور تولید استخوان را به طور مستقیم به سلول ها ببرند.

این کیت استخوان ساز بر پلتفورم کلاژن تکیه دارد که با ذارتی حاوی ژنهای لازم برای تولید استخوان پر شده است.

در آزمایش های انجام شده، این چسب زیستی ژن رمز شده، توانست استخوان را آن قدر کامل رشد دهد که بتواند جای زخم جمجمه را در حیوانات آزمایشگاهی ترمیم کند. این چسب همچنین توانست سلول های استروما مغز استخوان انسان را در محیط آزمایشگاه دوباره رشد دهد.

 

این مطالعه از این جهت نوین است که محققان توانستند به طور مستقیم دستورات تولید استخوان را با استفاده از تکه های DNA که برای رشد فاکتور مشتق از پلاکت موسوم به PDGF-B رمز شده اند به سلول های استخوانی موجود در بدن موجود زنده ببرد. با این شیوه سلول ها می توانند پروتئین هایی را که به تولید استخوان های بیشتر منجر می شوند تولید کنند.

"علی عسگر سالم" پژوهشگر هندی این پروژه می گوید: با وارد کردن DNA به این سلول ها، کاری کردیم که سلول ها پروتئین بسازند و در نتیجه ارتقای بازسازی استخوان را در پی داشته باشند.

پژوهشگران معتقدند از این چسب می توان برای بازسازی استخوان در منطقه ای مانند لثه استفاده کرد که پایه محکمی برای ایمپلنت های دندانی فراهم آورد.

این چشم انداز می تواند یک "تجربه تغییر دهنده حیات" برای بیمارانی باشد که به ایمپلنت نیاز دارند اما از استخوان کافی در منطقه مورد نظر بی بهره اند.

این شیوه همچنین می تواند برای ترمیم نقص های تولد نیز به کار گرفته شود. مثلا در صورتی که نوزاد با نبود استخوان در ناحیه ای از سر و صورت متولد شود.

این پژوهشگران می گویند: ما داربستی را در اندازه و شکل واقعی ناحیه دچار نقص ساختیم و شاهد بازسازی کامل استخوان برای سازگاری با منطقه آسیب دیده بودیم.

محققان بر روی این چسب زیستی پلاسمیدهای مصنوعی قرار دادند؛ بر روی هریک از این پلاسمیدها دستورالعمل های ژنتیکی برای تولید استخوان قرار داده شده بود.

آنها سپس این داربست را به یک منطقه 5 در 2 میلی متری در جمجمه حیوان آزمایشگاهی که استخوان آن از بین رفته بود پیوند زدند. چهار هفته بعد، اثربخشی این چسب زیستی را با وارد کردن داربستی که در آن هیچ پلاسمید قرار داده نشده بود و یا ناحیه استخوانی که هیچ درمانی دریافت نکرده بود مورد مقایسه قرار دادند.

چسب زیستی دارای پلاسمید 44 برابر استخوان و بافت نرم بیشتری در منطقه آسیب دیده نسبت به استفاده از داربست تنها تولید کرد. از سوی دیگر استفاده از داربست تنها، نیز 14 برابر استخوان بیشتری نسبت به وقتی که هیچ درمانی در منطقه صدمه دیده دریافت نشد صورت داد.

هیجان انگیزترین بخش برای پژوهشگران این بوده که توانسته اند یک سیستم انتقال ژن غیر ویروسی موثر برای درمان از بین رفتگی استخوان عرضه کنند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Biomaterials منتشر شده است.

 

منبع: مچله بسپار

لینک به دیدگاه

انشمندان کانادایی بر پایه ترکیبی که صدف خوراکی از آن برای چسبیدن به سنگ ها استفاده می کند، ژلی ساخته اند که بر روی دیواره های رگهای خونی قرار می گیرد و مانع ار پاره شدن عروق می شود. دانشمندان کانادایی بر پایه ترکیبی که صدف خوراکی از آن برای چسبیدن به سنگ ها استفاده می کند، ژلی ساخته اند که بر روی دیواره های رگهای خونی قرار می گیرد و مانع ار پاره شدن عروق می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا می گویند این چسب زیستی شبیه به اسید آمینه ای است که صدف خوراکی را قادر به مقاومت در برابر قدرت متلاطم آب می کند.

این ترکیب چسب زیستی می تواند در برابر جریان خون رگها مقاومت و دیواره های ضعیف شده رگهای خونی را از خطر پارگی محافظت کرده و آنها را تقویت کند.

کریستین کاستروپ پژوهشگر این پروژه و دانشجوی فرا دکتری دانشگاه فناوری ماساچوست mit که به این ترکیب کمک کرده است، می گوید: این ترکیب می تواند دیواره های عروق را به گونه ای بپوشاند که یک بتونه فرورفتگی های دیوار را پر و سطح آن را صاف می کند.

به گفته وی با ایجاد یک مانع باثبات بین خون و دیواره عروق، این ژل می تواند از بروز التهاب جلوگیری کند.

معمولا وقتی یک استنت برای باز کردن یک رگ تنگ شده درون عروق قرار داده می شود التهاب روی می دهد، این زمانی است که می توان از این چسب زیستی در عروق استفاده کرد.

کاستروپ اظهار داشت: موفق شدیم با تقلید از توانایی صدف خوراکی برای چسبیدن به اشیاء، ماده بسازیم که می تواند در یک محیط بسیار پویا که جریان خون در آن سرعت زیادی دارد، محکم سرجایش قرار گیرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...