رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چکیده :

 

بست‌های قورباغه‌ای که در صنعت به عنوان مهارکش معرفی می‌شوند، کاربردهای فراوانی در سازه‌های ویژه دارند. به‌کارگیریِ این بست‌ها در سازه‌های مهمی همچون مخزن‌های هوایی و دکل‌های مخابراتی از یک سو، و ناآگاهی از رفتار دقیق گونه‌های مختلفِ آن‌ها از سوی دیگر، به بررسی رفتار این بست‌ها در برابر زمین‌لرزه، اهمیتی ویژه بخشیده است. در سازه‌هایی که دارای بست قورباغه‌ای هستند و در زمین‌لرزه‌ها آسیب دیده‌اند، مشاهده می‌شود که بیش‌تر آسیب‌ها در این بست‌ها رخ داده است.

 

در آیین‌نامه‌های موجود سازه‌های فولادی، به‌طور محدود به این موضوع پرداخته شده است. استاندارد AISC گونه‌های مجاز این بست‌ها و ویژگی‌های فنی آن‌ها را با ذکر ظرفیت مجاز آورده است. با توجه به این که به‌کارگیریِ بست‌های قورباغه‌ای بر پایه‌ی ظرفیت کششی عضو مهاربند انجام می‌گیرد، مطالعات انجام‌پذیرفته در این مقاله، با فرض آگاهی از بار طراحی لرزه‌ایِ مهاربند، با در نظر گرفتن ملاحظات دینامیک، صورت گرفته است. از همین رو، تنها به بررسی کارکرد بست‌های قورباغه‌ای در سازه پرداخته شده است. در بخش بعدیِ مقاله نیز پس از شناسایی انواع بست‌های قورباغه‌ایِ دارای کاربرد در صنعت ساختمان و استانداردها و دستورکارهای وابسته، عملکرد آن‌ها در یکی از زمین‌لرزه‌های ایران (زمین‌لرزه‌ی فروردین‌ماه سال 1385 «سیلاخور») بررسی شده است.

 

سپس شماری از بست‌های موجود برای انجام آزمایش کشش برگزیده شدند. با بهره‌گیری از دستاوردهای به‌دست‌آمده از منحنی‌های نیرو ـ تغییرمکانِ دستگاه کشش و کرنش‌سنج‌هایی که بر روی بست‌ها کار گذاشته شده بودند، کوشش شد تا دریافتِ به‌تری از رفتار این اجزا به دست آید. دستاوردهای بررسی رفتار این بست‌ها، نشان‌دهنده‌ی نامناسب بودنِ نوع اتصالاتِ آن‌ها، به‌ویژه نوع قلاب‌دار این بست‌هاست. تغییرشکل نامناسب قلاب تحت اثر کشش واردشده، باعث توسعه نسافتن شکل‌پذیریِ مناسب در رفتار بست می‌شود. این دستاورد، هم در مطالعات آزمایشگاهی و هم در مشاهداتِ میدانیِ آسیب‌های زمین‌لرزه‌ی «سیلاخور» مشاهده شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...