رفتن به مطلب

حذف 3 مرحله از تولید و کاهش هزینه ها، تولید قطعات خودروسازی و هوافضا با چاپگرهای سه بعدی در کشور


ارسال های توصیه شده

se.jpg

امروزه تولید اقتصادی قطعات صنعتی برای کاهش هزینه‌ها از دغدغه‌های اصلی صنعتگران کشور است که در این راستا پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس با استفاده از پرینترهای سه بعدی موفق به حذف 3 مرحله از فرآیندهای تولید و کاهش هزینه‌های تولید درخودرو سازی و هوافضا شدند.

محمد جواد کریمی- مجری طرح با اشاره به فرآیند ساخت قطعات صنعتی، گفت: تولید قطعات برای برخی از صنایع به میزان محدود و کم است و در برخی مواقع نیاز به تولید نمونه قطعات صنعتی و انجام تست‌های تونل باد بر روی آنها هستیم از این رو تولید آنها به روش‌هاس سنتی صرفه اقتصادی ندارد.

وی روش‌های سنتی را شامل روش‌های ماشین کاری و قالب دانست، و اظهار داشت: برای ساخت به روش‌های سنتی پس از انجام مراحل طراحی، قالب مورد نظر ساخته و فلز در آن تزریق شده و پس از آن قطعه اصلی ساخته خواهد ‌‌شد.

کریمی از ارائه روشی نوین برای ساخت قطعات صنعتی به روش اقتصادی خبر داد و گفت: در این روش با استفاده از پرینترهای سه بعدی می‌توان قطعه را با کمترین هزینه و زمان پرینت و عرضه کرد.

وی با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: به این صورت است که قطعه‌ای که طراحی شده است برای انجام تست ‌بر روی آنها، توسط پرینترهای سه بعدی پرینتری از قطعه طراحی شده گرفته می‌شود و به واحد مهندسی عرضه می‌شود و پس از بررسی این واحد و اعمال اصلاحات بر روی آنها به ساخت قطعه اصلی وارد می‌شویم.

مجری طرح با بیان اینکه با 3 نوع ماده پلی استر (PS)، وکس و شن ریخته گری می‌توان قطعات را تولید کرد، یادآور شد: این روش هزینه‌های اضافی مانند ساخت قالب و براده برداری را ندارد.

وی با اشاره به ساخت برخی قطعات پیچیده چون توربین‌ها ادامه داد: قطعاتی چون توربین ها باید ریخته گری دقیق شود که نیاز به مدل داریم و برای این منظور نیاز است تا قالب آن ساخته شود ولی با استفاده از پرینترهای سه بعدی بدون نیاز به قالب سازی مدل آن را ایجاد می کنیم و به ریخته گر دقیق می دهیم و در این واحد وارد ساخت قطعه اصلی می شود و تحویل می دهد.

کریمی با تاکید بر اینکه در این روش 3 مرحله از فرآیند ساخت قطعات حذف خواهد شد، افزود: در قطعات پیچیده در روش‌های سنتی حداقل 50 ساعت زمان نیاز دارد در حالی که با این روش 6 ساعت زمان نیاز است تا به ساخت قطعه اصلی وارد شویم.

مجری طرح از کاربردی شدن این روش در صنایع خبر داد و گفت: از این روش برای ساخت قطعات صنایع خودروسازی، صنایع هوافضا و شرکت‌های فعال در زمینه ساخت توربین‌ها استفاده می‌شود.

منبع: پینا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...