رفتن به مطلب

ردیابی موشک‌ها با قوی‌ترین آشکارساز نوری ساخت محققان ایرانی


ارسال های توصیه شده

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران

 

کد خبر: 92092013896

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷

 

 

2

محققان ایرانی با همکاری محققانی از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی مک‌کورمی در دانشگاه نورث‌وسترن موفق به ساخت قوی‌ترین آشکارساز نوری فرابنفش با بالاترین کارایی کوانتومی در جهان شدند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، چنین دستاوردی، پیشرفتی بزرگ در شناسایی و ردیابی موشک‌ها و خطرات شیمیایی و زیستی است.

منیژه رازقی، استاد مهندسی برق و علوم رایانه دانشگاه نورث وسترن، به همراه بنیامین رهنما و دیگر همکارانش موفق به طراحی و ساخت آشکارساز نوری قدرتمند و فشرده‌ای شدند که بالاترین کارایی کوانتومی در جهان را داراست.

طراحی آشکارسازهای نوری فرابنفش دارای کاربردهای متعددی در حوزه‌های دفاعی، تجاری و علمی است.

همواره لوله‌های تکثیرکننده نور یا آشکارسازهای نوری سیلیکونی با *****های باند گذر فرابنفش، تنها انتخاب‌های عملی برای تصویربرداری در این محدوده طیفی مهم بوده‌اند.

با این حال، با استفاده از پیشرفت‌های علمی و فناورانه در سیستم ماده نیترید-III، ساختارهای نیمه‌رسانای مبتنی بر ترکیب آلومینیومی بالای AlxGa1-xN به انتخابی بسیار نویدبخش تبدیل‌ شده‌اند.

 

رازقی که مدیر «مرکز ابزارهای کوانتومی» دانشگاه نورث‌وسترن نیز است، در این باره گفت: منابع گرمایی مانند تابش‌ها، موتورهای جت یا گازهای موشکی، نور را در سراسر بخش فرابنفش طیف متناظر با دمای بدنه‌شان ساطع می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این منابع فرابنفش ساخت دست بشر را به دلیل عدم وجود یک نشانه پس‌زمینه زمینی، می‌توان به آسانی و در طول‌موج‌های کمتر از 290 نانومتر شناسایی کرد. ارتش به ویژه به طراحی حسگرهای هوامحور و زمین‌محور solar-blind برای کشف علائم فرابنفش یک گاز فعال موشکی علاقه‌مند است. این حسگرها هشدار اولیه‌ را ارائه داده و امکان رهگیری موشک و در نهایت، متوقف کردن آن را فراهم می‌کنند.

ارتش همچنین می‌تواند از آشکارسازهای فرابنفش برای شناسایی خطرات زیستی استفاده کند.

جزئیات این مطالعه در مجله Applied Physics Letters منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...