رفتن به مطلب

بررسی "اساطیر و اصول داستان در هزار و یك شب" در کارگاه قصه و رمان


ارسال های توصیه شده

به گزارش حوزه ادبیات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، "محمدعلی علومی" شاعر و داستان نویس و طنزپرداز كشورمان یك شنبه 8 دی ماه ساعت 16 نخستین نشست آموزشی "اساطیر و اصول داستان در هزار و یك شب" در حوزه هنری برگزار می‌كند.

 

علومی درباره این كارگاه های آموزشی گفت: در این جلسات بنا است به اسطوره‌های هزارو یك شب كه عموما اسطوره های ایرانی اند همانند مهر پرستی، زرتشی، ظلمانی كه نشانه های آنان در اشخاص و ماجراها و پیشامدها ی هزار و یك شب خصوصا در داستان های اولیه دیده می شود، پرداخته خواهد شد.

 

وی در ادامه افزود: اصول داستان نویسی در هزار و یك شب اشاره به بیان مشیت و مقدرات بوده و این اصول، با اصول داستان نویسی در دوره های بعد در جهان همچون رئالیسم بسیار متفاوت است.

 

علومی پرداختن به داستانهای هزارو یك شب برای جامعه امروزی را بسیار ضروری ذكر دانست و تصریح کرد: در كشوری كه نیاكان ما از سازندگان داستان‌های هزارو یك شب بوده اند نباید این نوع ادبیات مهجور و مظلوم واقع شود و نیاز است كه از جنبه های مختلف این نوع داستان ها مورد نقد و بررسی قرار گیرند و ما می بینیم، برخی افراد همانند "برخیس" رسما خود را از شاگردان مكتب هزار و یك شب می دانند و اگر ما آن را مكتب هزار و یك شب بدانیم سخن گزافی نگفته‌ایم.

 

لازم به ذكر است علومی نویسنده و محقق معاصر متولد 1340 از شهر بم است. وی پس ازطی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال 1358 وارد دانشگاه تهران شد و در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت. تحصیل دردانشگاه تهران، زمینه مهاجرت محمد علی علومی را به سوی تهران فراهم نمود. شرایط سخت زندگی ابتدا او را وارد عرصه كار و تلاش نمود، چنانكه برای تامین معاش به كارهای مختلف در روستاهای جیرفت روی آورد، مدتی به كار خدماتی در اداره سیم كشی ساختمان، معلمی و سرانجام فعالیت مطبوعاتی مشغول شد. او در مورد مسائل فرهنگی به تحقیق و تفحص می پردازد و صاحب آثاری است كه به چاپ رسیده اند. علومی ابتدا معلم بوده و سپس به فعالیت در مطبوعات پرداخت و بعد از مدتی در اداره ارشاد كرمان مشغول شده است.

 

آثار علومی شامل فیلم نامه كودك براساس پیوند زندگی واقعی مردم با افسانه ها، مجموعه ای از داستان های كوتاه (مندرج درماهنامه های ادبی) است. از جمله آثار او می توان به "آذرستان"، "خانه كوچك"، رمان "ظلمات"، رمان "پری باد"، "آوردگاه آفتاب" شرح اساطیری بخشی از تاریخ ایران،"شاهنشاه دركوچه دلگشا" و "فرهنگ عوام دارالامان" اشاره كرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...